• Autor: Jiří Fait
Resident Evil Village od spoločnosti Capcom je nielen skvelým titulom v rodinke Resident Evil, ale tiež výborným survival hororom. A ako každý správny zástupca v sérii, aj dedina skrýva nejedno tajomstvo, ktoré by ste mohli prehliadnuť. A čo potom základné herné prvky? Capcom sa totiž s nejakým podrobnejším tutoriálom príliš nezaoberal, takže niektoré gameplay mechanizmy nemusia byť všetkým jasné hneď na prvý pohľad. Preto tu pre vás máme súhrn tých najužitočnejších rád a trikov, ktoré vám pomôžu nielen v Ethanových začiatkoch.
zdroj: Capcom
Resident Evil Village (Hra) | Resident Evil (IP)
Hororová akčná adventúra Resident Evil Village je súčasť hernej série Resident Evil. Titul vyvíja a vydáva spoločnosť Capcom. Hra vychádza 7. 5. 2021 na PC, PS4, PS5, Xbox One a Xbox Series X/S bez českej lokalizácie. Titul vychádza bez multiplayeru avšak k hre vychádza zdarma stand-alone online Deathmatch RE:Verse. | Homepage
Články: Tipy | Recenzia | Špeciál: Všetko, čo vieme
Možno si pamätáte posledné diely rebootu Tomb Raidera, kde tvorcovia využívali „biely náter“ na miestach, na ktorých sa mohla Lara zachytiť, prehupnúť, alebo kadiaľ sa zakrádať, aby sa dostala ďalej. V Resident Evil Village je to podobné, akurát tu vývojári siahli po žltej, keďže je v zasneženej krajine lepšie vidieť a tiež sa už objavila v predchádzajúcom diele. Resident Evil Village nie vždy jednoznačne ukáže, kam povedú Ethanove kroky nabudúce, takže ak uvidíte žltý kábel tiahnuci sa pod traktorom, zrejme sa pod ním máte preplaziť. To platí aj pre ostatné žlté predmety, na ktoré v hre narazíte.
Resident Evil Village (rovnako ako RE: 2 Remake a RE: 7) je natoľko benevolentný, že hráčovi naznačí, kde to ešte poriadne neprebádal. Toto vám celkom vzápätí ukáže popis mapy – Modrá = preskúmané, červená = prebieha prieskum. Čo vám hra ale nepovie, je fakt, že červená farba v miestnosti môže znamenať jednoducho nezapnuté tlačidlo, nedokončenú príbehovú úlohu a nevyriešené puzzle.
Ak by ste však mohli prisahať na všetkých svätých, že okrem vás v miestnosti nič nie je, skúste sa pozrieť na steny a strop, či v nich nezazrie trblietky alebo visiace klietky. Odlesky znamenajú skrytý kryštál na predaj a klietky zase fungujú ako kontajnery, v ktorých môžete nájsť všetko od cenností po craftovací materiál.
Ethan Winters je ako ten šváb, ktorého nie a nie zabiť. Dokonca na vykrytie všetkých úderov používa svoje ruky (čo si budeme hovoriť, vo vypätých situáciách tiež pred seba dávame ruky, ako by nás to malo zachrániť, no nie? ) a my vám vrelo odporúčame, aby ste to robili tiež. Teda v Resident Evil Village, a to zvlášť v prípade, že hráte na ťažších obťažnostiach a zásob je málo.
Akonáhle sa totiž s blokovaním úderu poriadne zžijete, môžete slabších protivníkov popraviť bez zbytočného plytvania munície. Väčšinou stačia tri dobré zásahy do hlavy pištoľou (1 ranu brokovnicou) a zvyšok vybaví nôž. Po dobrom vykrytí navyše nepriateľa môžete odstrčiť a tým ho na chvíľu vyviesť z rovnováhy. Nie je to síce karate-kop a la Leon Kennedy z Resident Evil 4, ale aj tak sme za túto schopnosťou vďační.
Čo sa vám na prvý pohľad môže zdať ako samozrejmosť, je v skutočnosti dobrý spôsob, akým vám hra naznačuje, aby ste boli obozretní. Ak Ethan z ničoho nič zrazu začne zrýchlene dýchať (aj keď stojíte na mieste), znamená to, že sa vo vašom blízkom okolí potuluje nejaký vlkolak alebo otrhaný zombík. A ako už bolo povedané predtým, pozerajte sa hore – oni tam totiž vlkolaci radi čupia a hrajú sa na chrličov. Ak totiž niečo nevidíte, neznamená to, že to tam nie je.
Asi to už sami poznáte – z dverí sa vynorí metráková ženská, ktorá sa vás svojimi pazúrmi chystá poškrabkať na krku. A čo teraz? Mám bojovať? A bude to vôbec na niečo dobré? Častokrát je vo Village v tomto prípade odpoveď záporná. Ak máte možnosť z miestnosti alebo priľahlej oblasti utiecť, vždy takto urobte. Napríklad Lady Dimitrescu je zo začiatku v podstate nesmrteľná a jej podarené dcérky sú na tom podobne. Akonáhle príde okamih, kedy s nimi máte bojovať, spoznáte to. V opačnom prípade budete len plytvať drahocennou muníciou.
Inak sú na tom väčšie príšery, ktoré by sme niekedy mohli označiť ako „mini-bossmi“. Dospelý vlkolak, plešatí obri s kladivom alebo sekerou a im podobných totiž zabiť možno, a ak máte po ruke „pištoľnícky magnum“, stačí pár dobre mierených rán do palice. Odmenou vám väčšinou budú naozaj cenné skryštalizované pozostatky.
Resident Evil Village je oproti svojmu predchodcovi značne akčnejší, teda dostanete k dispozícii rozsiahlejší arzenál zbraní a tiež oveľa väčší priestor, kam tieto hračky uložiť. Aj keď sa vám zo začiatku bude zdať, že do Ethanových magických vreciek sa pokojne vlezie celá Lady D, postupne sa začne (hlavne na nižších obťažnostiach) zapĺňať. A to aj napriek tomu, že kľúčové predmety a cennosti majú vlastnú záložku. Takže ak trpíte „lootovacím syndrómom“, rozhodne v prvých fázach hry zainvestujte u obchodníka Duka do rozšírenia inventára (a tiež neskôr, kedykoľvek Duke ponúkne ďalší upgrade). Najneskôr od polovice hry za toto rozhodnutie budete vďační.
Ako už bolo povedané, key items, teda kľúčové predmety, majú svoju vlastnú záložku v inventári, takže vám nezaberú drahocenný priestor v hlavnom Ethanovom magickom vrecku. Okrem toho, že sú dôležité pre postup hrou, majú občas dvojaké využitie. Ak sa vám stane, že sa v hre zaseknete, môže to znamenať, že ste nejaký kľúčový predmet riadne nepreskúmali. Každý podobný predmet preto dôkladne prezrite zo všetkých strán (v inventári pomocou možnosti „examine“), pretože môžu skrývať ďalšiu časť potrebnú na úspešné dokončenie danej lokácie.
Arzenál zbraní sa v Resident Evil Village značne rozšíril a máte tiež možnosť ich vylepšovať u obchodníka Duka. Ak si chcete vytuniť svoju základnú pištoľku naplno, je to vaše rozhodnutie, ale odporúčali by sme minimálne u prvej pištole a brokovnice striedmosť. V prípade týchto dvoch kúskov sú v hre minimálne dva lepšie druhy a ďalšia verzia je v každom ohľade lepšia, takže si šetrite financie aspoň na druhú verziu. Tretí stupeň, čo je automatický samopal a automatická brokovnice, je hlavne pre tých, ktorí majú munície nazvyš.
Ostatné zbrane (pušky, granátomet, magnum a ďalšie), svoje lepšia verzie v prvom prechode hrou nemajú a môžete ich (ak to pôjde) smelo upgradovať. A rovnako, ako v predchádzajúcich dieloch Resident Evil, aj tu pre určité zbrane pri prieskume nájdete rôzne prídavky (lepšia pažba, väčší zásobník atď.), takže aj keď sa vám nechce míňať, nebudete o upgrade úplne ochudobnení. Svoje staré zbrane navyše môžete u obchodníka predať za pekný peniaz.
Čo sa samotných vylepšení týka, vždy sa skôr zamerajte na silu a kapacitu munície, než na rýchlosť streľby a prebíjanie. Pokiaľ do posledných dvoch nezainvestujete naozaj veľkú sumu, výraznejšiu zmenu nezaznamenáte.
Vo Village pre nás síce nejaký samaritán príhodne rozostaval debny, urny, poličky, škatule a zásuvky, do ktorých ukryl muníciu a iné zásoby, ale nemusíte spoliehať len na ne. Keďže je tu prítomný systém craftenia, môžete si liečivo, výbušniny a guľky vyrábať sami. Jedna múdrosť hovorí, že pripraveného nič nezaskočí. Je to síce pravda, ale tu to možno funguje inak, než by ste si mohli myslieť.
Ingrediencie a materiál na výrobu predmetov si nechávajte v inventári ako plán poslednej záchrany. Nielenže budete mať v inventári viac miesta (craftovací materiál tiež nezaberá miesto), ale môžete reagovať v danej situácii na danú udalosť. Príklad: hra je pri vyrábaní pozastavená, takže ak vám dôjde pri tuhom súboji strelivo a máte súčiastky, môžete si ho v pokoji na kolene vyrobiť a nepriateľ s tým nič neurobí. Bojíte sa, že sa v kritickom okamihu prekliknite a namiesto použitia liečivá stlačíte všetky tlačidlá, len nie to správne? Vlezte do inventára (hra sa zapauzuje), kde si v pohode pri fľaštičke so zázračnou vodičkou vyberiete možnosť „use“.
Ak v Resident Evil Village narazíte na predmety, ktoré majú v popise „Valuable“, môžete ich v pokoji predať u Duka, na nič iné naozaj neslúžia, takže pokojne potlačte nutkanie nechávať si všetky krámy pri sebe až do konca hry.
Iným prípadom sú veci, pri ktorých stojí: „Valuable/Combinable“. K takýmto môžete časom nájsť chýbajúci kus, ktorý možno skombinovať – tým značne zvýšite výslednú cenu predmetu, takže si ich do tej doby chráňte. A ešte jeden malý tip – ak si chcete vypočuť zaujímavé komentáre Duka k cennostiam, ktoré po sebe zanechali hlavné postavy (Lady D, Heisenberg pod.), predávajte tieto predmety po jednom, inak Duke slovne „ohodnotí“ iba jeden z nich.
Resident Evil Village ponúka tiež možnosť varenia, ktoré za vás obstará obchodník Duke. Vy mu musíte iba doniesť ingrediencie. Tie budete nachádzať po odohraní zhruba polovice hry, ale pozor – samotná možnosť variť sa u Duka objaví až po príbehovej pasáži s červeným komínom. Dovtedy môžete tieto ingrediencie iba predať, čo rozhodne nerobte.
Koľko michelinských hviezd by dané jedlo od Duka dostalo, síce nezistíme, ale bonusy k zdraviu, redukcia zranení a rýchlejší pohyb sú každopádne dobré uznanie. Ingrediencie získate zo zvierat, ktoré sa v dedine (a okolí) objavia tiež zhruba po prvej polovici hry. Síce zaberajú miesto v inventári, ale aj napriek tomu odporúčame si ich pri sebe nechať. Ak si navyše vyberiete recept, z ktorého budete chcieť jedlo uvariť, môžete si u Duka ingrediencie v danom recepte už uložiť.
Táto rada je pre tých z vás, ktorí Resident Evil Village hodlajú hrať s gamepadom namiesto myšky a klávesnice. Pokiaľ si navyše s ovládačom príliš netýkáte, odporúčame sa v rýchlom otáčaní čo najskôr zlepšiť. Stlačením ľavej páčky dozadu zároveň s tlačidlom B (Xbox) či O (PlayStation) vykoná Ethan otočku o 180 stupňov. Je to rýchlejšie ako sa „manuálne“ otáčať, a ak vám za pätami beží celá horda vlkolakov, rozhodne túto schopnosť oceníte.
• Zdroje: vlastné, Capcom
Jiří Fait
Volám sa Jiří Fait a dalo by sa povedať, že videohry sú motorom môjho života už od doby, čo sa mi po prvýkrát dostala pod ruku guľôčková myš. Takže som vlastne taký herný „boomer“ a som na to patrične hrdý. Okrem športu, ktorý pod EA a 2K prišli o dušu, nepohrdnem takmer žiadnym žánrom, pokiaľ ma príbeh danej hry udrží pred monitorom. Na poli hernej žurnalistky zo seba stále oklepávam neskúsenú zelenú trávu, ale o to väčšia zábava je krôčik po krôčiku sa posúvať vpred.