Dňa 11.5.2024 (sobota) nebude možné na pobočke Alza Nitra vyzvihovať objemný tovar z dôvodu konajúcej sa akcie s hasičmi na parkovisku.

Vane (Mini RECENZE) – tajemství havraních perutí

Aktualizováno

Záhadné plošinovky s netradičním příběhovým pojetím a neotřelými mechanismy máme hodně rádi. Stačí si vzpomenout na tituly jako Limbo, Inside nebo Little Nightmares a vybaví se nám nekonečné diskuze o zamýšleném sdělení autorů. Úspěch zmíněných titulů má ovšem svou temnou stránku – mnoho studií se je snaží napodobit se zdánlivě hloubavým scénářem a několika znepokojivými výjevy. Proto nás zajímalo, jestli se tvůrci z Friend & Foe zařadí na stranu poražených, či zda se svým temným dobrodružstvím Vane navrženým ve třetím prostoru dokáží zaujmout. Více v naší recenzi.

Mini Recenze

• Žánr: 3D mysteriózní adventura • Multiplayer: Ne • Vývojář: Friend & Foe • Vydavatel: Friend & Foe • Platformy a Datum vydání: PS4 (15. ledna 2019) • Homepage: www.friendandfoegames.com/vane/ • Čeština: Ne

Obsah mini recenze Vane

1. Vane sází na vyprahlou pustinu
  2. Puzzly nevodí za ručičku
  3. Mini Recenze Vane: závěrečné hodnocení

Vane sází na vyprahlou pustinu

• Mini Recenze: 22. 1. 2019 • Autor: Jakub Němec

Milujete umělecká díla, jež svou symbolikou dokáží zasáhnout davy, ale jejich poselství si každý člověk přebere po svém? To by mohla být adventurní jednohubka Vane titulem právě pro vás. Již první vteřiny vás nenechají na pochybách, že ve světě podle představ studia Friend & Foe není téměř nic zcela normální. Probouzíte se v apokalyptickém nečasu likvidujícím širé okolí, zmateně pobíháte mezi blesky a poletujícími plechy, když tu zahlédnete světélko v dáli. Utíkáte k němu, ale ve futrech domu se objeví vysoká postava zahalená v černé se zobanem místo obličeje a zabouchne vám dveře přímo před nosem. Nakonec vás nepřirozená bouřka slupne jako malinu.

Vane; screenshot: cover

V lednových mrazech sálá výheň vyprahlé pouště až nepříjemně. Ještě že si v ptačí formě můžete ochladit peří střemhlavým letem nebo posedáváním na větrnících (Vane) z názvu hry.

Už dlouho jsem nedostal takovouto facku hned ze startu hry. Říkám si „Co se tady děje? Jdu to prozkoumat!“ a nabuzeně čekám na ukončení načítací obrazovky. A hle, na větvi sedí havran a čumí do pouště. Cože?! Pohnu páčkou a on se rozletí. Fajn, takže teď jsem havran. Ale kam se mám vydat? Asi na to přijdu časem, a tak si protáhnu brka nad vyprahlou pustinou. Najednou zahlédnu oázu, takže směr další cesty je jasný. Jak sami pochopíte, tak vystihnout příběh není nic snadného. Jednotlivých motivů a zakódovaných vzkazů se během tří až čtyř hodin herní doby vystřídá relativně hodně, takže záleží jen na vás, co si z Vane odnesete.

Puzzly nevodí za ručičku

Pro někoho totiž bude problémem skutečnost, že během celého dobrodružství nepadne ani jedno mluvené či psané slovo. Navíc tváře postav jsou natolik neurčité a odcizené, že nelze nic vyčíst ani z mimiky postav. Vane by se tak mohl stát modlou všech záhadologů. Díky tomu pak musíte rozklíčovat fungování světa nahodilým zkoušením. Postupně zjistíte, že podivný zlatavý prach umí transformovat havrana v neznámého kluka, jenž se pádem z výšky opět promění v opeřence. Na tomto základě začnete řešit hádanky v první polovině herní doby.

Vane – první část hry (gameplay)

První část hry pobudete na vyprahlé poušti jako opeřenec a později v kůži bezejmenného mladíka. Havraní perutě nad bezútěšnou pustinou patří k nejlepším zážitkům z Vane.

Druhá část pracuje s mechanismem paralelních realit. Pomocí zářivé hmoty totiž budete schopni obnovit poničené stavby a krajinu v blízkém okolí, čehož využívají puzzly založené na prostorovém pohybu. Samy o sobě nejsou hádanky nijak těžké, ale rozsáhlé lokace, nelogické umisťování předmětů a nevysvětlené mechanismy mohou z obyčejného přesunu udělat noční můru. Chaotické, později zoufalé, oscilování mezi několikrát navštívenými místy není výjimkou. Tvůrci se zřejmě nezvládli vypořádat s rébusy ve 3D, které by pravděpodobně v plošinovkách celkem slušně fungovaly.

Dalším nepřítelem je zběsilá kamera schopná slabší povahy přivést k šílenství, velké množství bugů (připravte se na restarty kvůli zaseknutému hrdinovi) a bohužel také vizuální nedostatky. První záběry z hraní vypadaly lákavě díky atmosféře zmaru a deprese, což se během hraní skvěle projevuje, ale propady textur a pofidérní vlnění není příjemné pro oči. Škoda. Suma sumárum nelze Vane s klidným srdcem doporučit. Zaujmout může jen skalní příznivce dystopického žánru, kteří přejdou krátkou herní dobu, některé špatně řešené puzzly, technické nedostatky a problémy s kamerou. Nadějný projekt vydaný 15. ledna exkluzivně pro PS4 s cenou okolo 750 Kč se tak bohužel pohřbil sám.

Vane; gameplay: neklid Vane; gameplay: pohřebiště Vane; gameplay: koule

Obrázek 1: Podivné industriální výjevy uvnitř do nebe sahající věže ve vás mohou vyvolat tísnivé pocity. Bohužel se jen těžko dozvíte, co se v nitru budovy děje. Obrázek 2: Skořápky netradičních vajec, z nichž se snad líhnou havranokluci, se hromadí v temných koutech sídla zlosynů (nebo snad klaďasů?) hry Vane. Obrázek 3: Práci s ozvěnami minulosti si užijete především v druhé polovině hry, kdy před sebou drahný čas povalíte pulsující energetickou kouli.

Mini Recenze Vane: závěrečné hodnocení

Hodnocení 55 % GEM
Hlavní parametry: Hratelnost