Osviežte sa letnou zľavou na všetko! 😎💥 Nakúpte nad 100 €, v košíku zadajte kód LETNADESINA a objednávku vám zlacníme o 10 €. Akcia platí len do nedele!

Nakupování budoucnosti HP + média Letná zľava

Microsoft Flight Simulator (RECENZIA) – Pripútajte sa, čaká nás výlet po celom svete

Po štrnásťročnom čakaní sa virtuálni letci dočkali reštartu svojej obľúbenej série Microsoft Flight Simulator. Hore do oblakov sa niektorí šťastlivci dostali už počas uzavretej bety nového dielu, ale teraz konečne nastal čas, kedy sa za knipel lietadla môžu posadiť všetci. Francúzske štúdio Asobo si postupne vypúšťanými zábermi nasadilo vysokú latku a naša recenzia vám odpovie, či neboli očakávania prehnané.

Microsoft Flight Simulator (hra)

Letecký simulátor Microsoft Flight Simulator vyvíja Asobo Studio a vydáva spoločnosť Xbox Game Studios. Hra vychádza 18. augusta na PC a neskôr aj na Xbox One pravdepodobne bez českej lokalizácie. Hra obsahuje multiplayer. | Homepage

Články: | Recenzia | Špeciál: Všetko, čo vieme

Microsoft Flight Simulator (RECENZIA PC) – Obsah článku

1. Návrat legendy naznačuje budúcnosť hrania
  2. Cesta okolo sveta z pohodlia domova
  3. V hangároch Microsoft Flight Simulator si svojho miláčika nájde každý
  4. S búrkou v chrbte do západu slnka
  5. Obrňte sa trpezlivosťou
  6. Skvelý simulátor, až na pár mušiek na čelnom skle
  7. Galéria screenshotov a obrázkov
  8. Recenzia Microsoft Flight Simulator: záverečné hodnotenie
  9. HW nároky na Microsoft Flight Simulator PC

Návrat legendy naznačuje budúcnosť hrania

Microsoft Flight Simulator patrí k fenoménom spojeným s počítačovým hraním už takmer štyridsať rokov, pretože jeho prvá variácia sa objavila už v roku 1979. Oveľa väčšiu slávu však táto séria zažila na prelome tisícročia, kedy jeho variant „98“ odštartoval letecké šialenstvo, ktoré vydržalo osem rokov. Bohužiaľ sa nad pilotným simulátorom v roku 2007 zatvorila voda a odvtedy žiadny diel nevyšiel. O nápravu sa postaralo francúzske štúdio Asobo známe skôr svojou akčnou adventúrou A Plague Tale: Innocence, ktoré pod krídlami Microsoftu, resp. Xbox Game Studios resuscitovali slávnu značku do modernej podoby.

Microsoft Flight Simulator; screenshot: Alpy
Vďaka Microsoft Flight Simulator navštívite každý kút našej planety.

Sami vývojári si kládli veľké ciele – zmapovanie celého sveta, dynamické zmeny počasia, prepojenie virtuálneho sveta s tým skutočným či grafika budúcnosti vytvorená s pomocou cloudu a umelej inteligencie. A ja môžem teraz s potešením konštatovať, že takmer všetko splnili na jednotku – takže či ste čakali len na požehnanie, máte ho mať a upaľujte za virtuálny knipel. Od prvej minúty, kedy som spustil Microsoft Flight Simulator, som bol totálne uzemnený z toho, čo vývojári dokázali do svojho titulu napchať. Stačilo len kliknúť kdekoľvek na zemeguli v menu a za pár chvíľ som sa mohol vznášať nad pyramídami v Egypte, kochať sa africkým pralesom, poznávať nočné Las Vegas alebo študovať zasnežené vrcholky Himalájí.

Cesta okolo sveta z pohodlia domova

Práve kompletné spracovanie povrchu matičky Zeme je pre mnohých najväčším lákadlom Microsoft Flight Simulatore, pretože autorom sa v spolupráci s mapami webu Bing podarilo vytvoriť najrozsiahlejšiu hernú plochu súčasnosti s rozlohou 510 miliónov kilometrov štvorcových. Jej kvalita sa však veľmi rôzni od dokonalých replík po rozmazané šmuhy. Povedzme si na rovinu, že čím ste vyššie, tým vyzerá krajina pod vami lepšie. Akonáhle však svoj stroj nasmerujete nadol, začnete pozorovať nezrovnalosti. Občas vypadne niektorá plocha textúr, inokedy začnú doskakovať objekty na horizontoch. Ale najväčším sklamaním sú prelety nad mestami a dedinami, tým skôr, ak ich dobre poznáte.

Microsoft Flight Simulator Prague Center | Alza Magazin (Gameplay, PC, No Commentary)

Svetové metropoly sú v Microsoft Flight Simulator spracované veľmi pekne, ale pamiatky Prahy dostali poriadne na frak.

Megalomanské poňatie najnovšieho leteckého simulátora totiž priamo vyzýva, aby ste sa pokúsili nájsť svoj vlastný dom, budovu školy a práce či iné miesta vo vašom okolí. Pri nízkom prelete však budete pravdepodobne veľmi prekvapení, čo uvidíte, pretože 3D modelovanie ponechali tvorcovia zo štúdia Asobo na algoritmoch umelej inteligencie a tá v niektorých momentoch jednoducho neuspela. Srdiečko českého vlastenca vyroní nejednu slzu, keď zblízka zbadá Pražský hrad vyzerajúci ako sídlisko alebo Valašské múzeum v Rožnove, ktoré asi obsadila banda amerických mormónov. Pozornosti grafikov sa totiž tešili len vybrané svetové pamiatky, zatiaľ čo ostatné sa budú riešiť až v období po vydaní.

O ručnú tvorbu významných metropol či slávnych monumentov sa totiž postarajú tvorcovia tretích strán, ktorí ponúknu prepracované modely vo forme DLC balíčkov. Hneď po vydaní Microsoft Flight Simulatore si tak môžete napríklad kúpiť za necelých sedem euro panorámu Londýna. Či to je veľa alebo málo, musíte zvážiť sami, ale buďme si istí, že dopyt po vypulírovaných mestách, letiskách a lietadlách určite porastie, s čím určite počíta tiež finančné oddelenie Microsoftu. Ďalšia monetizácia virtuálneho lietania sa priamo ponúka, či už pôjde o vyšperkované mestá, oficiálne podoby letísk či nové stroje.

Microsoft Flight Simulator; gameplay: Praha Microsoft Flight Simulator; gameplay: Textúra Microsoft Flight Simulator; gameplay: Vltava
Občas narazíte na grafické nezrovnalosti, za ktoré z väčšej časti môže umelou inteligenciou generovaný zemský povrch. Mimo vypadnuté textúry natrafíte na prehnane rozvodnené rieky pohlcujúce mosty alebo sploštené dominanty miest, ktoré algoritmus nevyhodnotil ako budovy.

V hangároch Microsoft Flight Simulator si svojho miláčika nájde každý

Postupné pridávanie lietadiel, prípadne vrtuľníkov, bolo už tvorcami dopredu avizované. Podľa môjho názoru si však hráči bohato vystačia s dvadsiatkou vzdušných orov v základnej ponuke (prípadne s tridsiatkou, pokiaľ zainvestujete do Deluxe edície). Zasadnúť môžete do kabíny prepravných monštier ako Airbus A320neo alebo dvojice Boeingov, využiť komfort osobných lietadiel napr. Diamond DA62 alebo vyčíňať v akrobatických ultralightoch, ako je môj obľúbený Pitts Special S2S od Aviatu. Fanúšikov českého letectva určite poteší, že sa v Microsoft Flight Simulatore objavia aj stroje zo zlínskej produkcie – Savage Cub a Shock Ultra (v Deluxe edícii).

Jednotlivé aeroplány disponujú unikátne spracovaným vizuálom vrátane kokpitov a špecifickými vlastnosťami, ktoré musíte rešpektovať, inak sa budete potýkať s veľkými problémami. Prudké poryvy vetra budú s ľahkými lietadielkami hádzať ako s handrovou bábikou a budete mať čo robiť, aby ste udržali smer, zatiaľ čo s kolosmi typu Boeing to ani nehne. Dopravné transoceánske lietadlá však nie sú tak obratné a každú zmenu smeru alebo rýchlosti musíte veľmi dobre premyslieť, pretože chyby sa naprávajú veľmi ťažko. Našťastie môžete do práce zapojiť veľké množstvo asistentov, ktoré vám pomôžu užiť si let s akýmkoľvek strojom.

Microsoft Flight Simulator; gameplay: Boeing Microsoft Flight Simulator; gameplay: Zlín Microsoft Flight Simulator; gameplay: déšť
Bez ikonického Boeingu 747 by sa Microsoft Flight Simulator neobišiel, ale častejšie narazíte na civilné lietadlá, medzi ktorými sú aj dvaja českí zástupcovia.

Dôrazne odporúčam absolvovať pred prvým voľným letom kurz za riadiacou pákou populárnej Cessny. Vďaka školeniu dostanete pod kožu ovládanie rýchlosti, otáčkomera, využívanie klapiek a predovšetkým pristávanie, ktoré sa stane skúšobným kameňom vašich schopností (začínam chápať, prečo cestujúci po dosadnutí na zem tlieskajú). Pokiaľ zvolíte plné nasadenie asistentov, potom by sa počas vášho dobývania vzdušného priestoru nemalo nič významné prihodiť. Sám som rad pomocníčkov úplne vypol a niekde zvolil strednú úroveň, čím som si vytvoril príjemne náročnú hrateľnosť. Bez mučenia ale priznám, že bez asistencie by som sa s Airbusom ani neodlepil od ranveja, takže pre fanúšikov hardcore lietania bude Microsoft Flight Simulator zaujímavou výzvou.

S búrkou v chrbte do západu slnka

Vedľa takmer dokonalého spracovania vizuálu a fyziky lietadiel (dokonca si môžete v rámci osobnej výzvy navoliť poruchy, aby ste sa s nimi mohli vysporiadať) znesie najprísnejšie kritériá tiež model počasia. Počas prípravy na štart si môžete zvoliť poveternostné podmienky a oblačnosť presne podľa aktuálnej situácie kdekoľvek na svete. Zaujíma vás, či v Tokiu práve prší? Nie je problém, naskočíte do lietadla a zistíte to na vlastné oči. Pokiaľ by vám však z nejakého dôvodu realita nevyhovovala, môžete si pomocou rozsiahleho editora navoliť vlastné počasie vrátane hustoty mrakov, ich výšky, sily vetra a dennej doby. To všetko možno poupraviť dokonca aj počas samotného letu, len sa pripravte na možné trhanie obrazu, než sa vaše voľby prejavia.

Microsoft Flight Simulator; gameplay: Eyers Rock Microsoft Flight Simulator; gameplay: DLC Microsoft Flight Simulator; gameplay: fjord
Prírodné prostredie je v Microsoft Flight Simulatore takmer dokonalé, mestá a letiská môžete vylepšiť vďaka špeciálnym DLC, za ktoré si však priplatíte.

Počasie vám vezme dych aj z grafického hľadiska. Prelety nad oblakmi sú úžasným zážitkom, až máte chuť zaboriť ruku do načechraných baránkov, ktoré sa ako vata vznášajú všade okolo vás. Oveľa menej poetická je prietrž mračien, pri ktorej skoro nevidíte na meter pred seba alebo husté sneženie, pri ktorom sa vám lepia vločky na čelné sklo. Skrátka neprídu ani milovníci búrok. Akonáhle sa pred vami začnú dvíhať monumentálne mraky, z ktorých vystreľujú nebezpečné blesky, možno sa vám rešpektom stiahnu polovičky. Microsoft Flight Simulator jednoducho predvádza pocit z lietania v najlepšej možnej forme, bez ohľadu na všetky problémy, ktoré môžu nastať. A že ich je požehnane.

Obrňte sa trpezlivosťou

Mnohé nepríjemnosti budú odvodené od toho, v akom stave sa nachádza váš súčasný herný stroj, pretože Microsoft Flight Simulator ho bude žmýkať ako uterák. Málokto doma asi vlastní počítač, ktorý by v pokoji utiahol kompletné ultra nastavenie grafiky. Pri maximálnych detailoch a všetkých súčasných vizuálnych kúzlach sa začne aj na silnejších zostavách obraz trhať, a tak radšej prejdete na vysoké detaily, ktoré sú podľa môjho dostačujúce. Pokles snímok som zaznamenal len v real-time zmene počasia, čo sa dá pochopiť. Optimalizácia sa tvorcom z Asoba podarila, pretože aj priemerné počítače pri nízkych detailoch ich titul udýchajú. Napriek tomu si neodpustím výčitku ich smerom kvôli pomerne častému padaniu celej hry (po dvadsiatich hodinách asi desaťkrát).

Microsoft Flight Simulator Beauty of Iceland | Alza Magazin (Gameplay, PC, No Commentary)

Výhľady na prírodné scenérie si vás v Microsoft Flight Simulator omotajú okolo prsta.

Oveľa horšia situácia nastane, keď sa pozrieme na technický stav inštalácie a spúšťanie Microsoft Flight Simulatora, čo je zároveň odpoveď, prečo vám prinášame recenziu až po dátume vydania. Počas štyroch dní pred launchom hry sme totiž simulátor vôbec nespustili. Hoci sme v redakcii usilovne hľadali a skúšali všetky možnosti riešenia, museli sme počkať na rady ostatných používateľov v deň vydania. Cez Microsoft Store sme totiž stiahli asi gigabyte dát a ďalej sa inštalátor ani nepohol. Musel som sa vydať do útrob operačného systému, ručne doinštalovať niektoré súbory a následne updatovať Windows na najnovšiu verziu, pretože bez nej sa inštalácia nespustí. Nakoniec sa mi podarilo rozchodiť až verziu na Steam, kde som po niekoľkých hodinách stiahol kompletný balík 127 GB potrebných dát.

Skvelý simulátor, až na pár mušiek na čelnom skle

Microsoft Flight Simulator útočí podobne ako ďalšie tituly sprostredkujúce civilné povolanie na naše detské sny, v ktorých sme chceli byť vedľa princezien a pirátov tiež smetiarmi, kozmonautmi či práve pilotmi. V súčasnosti nenájdete lepší virtuálny aviatický zážitok a nie je to len nedostatkom konkurencie na trhu. Vývojári zo štúdia Asobo predviedli husársky kúsok a umožnili v čase koronavírusovej krízy ľuďom cestovať v pohodlí svojho domova. Behom pár chvíľ sa tak môžete ocitnúť v slnečnom Karibiku, krúžiť okolo Eiffelovej veže alebo sa kochať nórskymi fjordami. Vzhľadom na to, že základná verzia Microsoft Flight Simulatora je od vydania súčasťou Xbox Game Passu, nemusíte nad kúpou špekulovať a hru si môžete za pár eur vyskúšať.

Microsoft Flight Simulator; screenshot: pyramidy
xxx
Uprednostňujete návštevu Gízy pri západe slnka? Pre Microsoft Flight Simulator žiadny problém.

Najväčší problém mám s technickou podporou hry, vďaka ktorej sa podobní nešťastníci ako ja budú musieť hrabať v operačnom systéme a hrať sa s nastavením svojho počítača. Tiež dúfam, že sa do budúcna vyrieši častejšie padanie hry pomocou updatov a doplnia sa herné výzvy, ktorých zatiaľ veľa nie je (tri lety podľa slepej mapy a challenge v pristávaní). Cez všetky výhrady som sa ale pri Microsoft Flight Simulatore skvele bavil a môžem ho vrelo odporučiť. A už teraz viem, že keď sa budem chcieť uvoľniť od každodenného stresu, sadnem za riadiacu páku lietadla a poletím sa pozrieť napríklad na Nový Zéland alebo sa budem len tak vznášať v oblakoch – z pohodlia svojho domova.

Táto recenzia bola napísaná na PC verziu hry. Kópiu na recenziu poskytla česká pobočka spoločnosti Microsoft/Xbox.

Galéria screenshotov a obrázkov

Microsoft Flight Simulator; screenshot: Airbus
Microsoft Flight Simulator; gameplay: asistencia Microsoft Flight Simulator; gameplay: búrka Microsoft Flight Simulator; budíky
Microsoft Flight Simulator; gameplay: Fuji Microsoft Flight Simulator; gameplay: Hory Microsoft Flight Simulator; gameplay: hrebene
Microsoft Flight Simulator; gameplay: Island Microsoft Flight Simulator; gameplay: Kokpit Microsoft Flight Simulator; gameplay: Kopčeky
Microsoft Flight Simulator; gameplay: Krídlo Microsoft Flight Simulator; gameplay: Las Vegas Microsoft Flight Simulator; gameplay: Londýn
Microsoft Flight Simulator; gameplay: mapa Microsoft Flight Simulator; gameplay: mesto Microsoft Flight Simulator; gameplay: mesto 2
Microsoft Flight Simulator; gameplay: mraky Microsoft Flight Simulator; gameplay: námraza Microsoft Flight Simulator; gameplay: noc
Microsoft Flight Simulator; gameplay: Paríž Microsoft Flight Simulator; gameplay: poruchy Microsoft Flight Simulator; gameplay: rieka
Microsoft Flight Simulator; gameplay: Sirani Microsoft Flight Simulator; gameplay: Zasnežené

Recenzia Microsoft Flight Simulator: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 92 % Alza Magazín

Microsoft Flight Simulator ponúka fanúšikom aviatiky všetok komfort lietania z pohodlia domova. Studio Asobo vás vezme na výlet okolo sveta lietadlami s prepracovanou fyzikou, ktoré musia zápasiť s rozmarmi realistického počasia. Dychberúce výhľady občas pokazia detaily v mestách a inštalácia môže niekoho potrápiť, ale aj cez to ide o výnimočný titul, ktorý stojí za vyskúšanie.

Microsoft Flight Simulator; recenzia

• Celý svet na dlani
  • Dôraz na realizmus
  • Spracovanie lietadiel a ich fyzika
  • Dynamické počasie podľa aktuálneho stavu
  • Úchvatné výhľady z nebeských výšin
  • Skvelý relax

• Používateľská náročnosť inštalácie
  • Občas rozmazané textúry povrchu Zeme
  • Zástavba pri nízkych preletoch
  • Občas dlhšie načítacie časy (ktoré sú pochopiteľné) a padanie hry
Alza Gaming, banner, slim 2020

Všetky naše články, kde sa dočítate nielen o informáciách zo sveta hier, filmu a eSportu, nájdete na stránkach Alza Magazínu. Sledujte nás na Instagrame a Facebooku, kde sa okrem denného prídelu noviniek, dojmov, recenzií a memov môžete tešiť aj na pravidelné súťaže.

HW nároky na Microsoft Flight Simulator PC

Minimálne HW požiadavky Ideálne HW požiadavky
Operačný systém Windows 10 Nov 2019 update (1909) Windows 10 Nov 2019 update (1909)