• Recenzia
• Autor: Štěpán Lenk
Štúdio Capcom sa vracia k jednej zo svojich najúspešnejších herných značiek a prináša nám v poradí už šiesty diel (najrôznejšie spin-offy a odbočky nepočítajúc), v ktorom sa v úlohe lovca neohrozene postavíme monštrám všetkého druhu. Ako sa akčné RPG Monster Hunter Wilds podarilo, sa dozviete v našej recenzii.
zdroj: 4kwallpapers.com
Monster Hunter Wilds hráčov tentoraz zavedie do zakázaných krajín (Forbidden Lands), v ktorých lovecká gilda pátra po stopách stratenej expedície. Táto oblasť je plná divokých monštier a predpokladá sa, že je neobývaná, veľmi skoro však skupinka lovcov narazí na strateného chlapca menom Nata, ktorý je na úteku pred záhadnou beštiou prezývanou Biely des (White Wraith). Lovci sa teda rozhodnú s nebezpečným monštrom vysporiadať a počas svojho ťaženia začnú objavovať krásy tunajších zemí a ich tajomstvá.
Monster Hunter Wilds - Launch Trailer
zdroj: Capcom
Séria Monster Hunter sa vracia s najnovším dielom nazvaným Monster Hunter Wilds.
To je v skratke kostra dejovej línie, z hľadiska príbehovej stránky je však Monster Hunter Wilds celkom určite najprepracovanejším dielom série, či už sa to týka deja samotného, tak aj jeho prezentácie. Hra je totiž doslova napchatá najrôznejšími cut-scénami a príbehovými animáciami, navyše po prvýkrát sú všetky postavy (vrátane tej vašej) plne nadabované a podanie príbehu je tak oveľa stráviteľnejšie a zrozumiteľnejšie ako v prípade predchádzajúcich dielov.
Všetko to funguje až nečakane dobre a ja som si tak užíval zábavnú story, ktorá ma plynule viedla od jedného monštra k druhému a pritom postupne odhaľovala dávne tajomstvá zakázanej krajiny. Aj vďaka sympatickým postavám (teda až na Wernera, ktorý mi jednoducho k srdcu neprirástol) tak Monster Hunter Wilds ponúka podarené dobrodružstvo, ktoré už zďaleka nie je len kulisou lovu nebezpečných monštier, ako to bývalo v minulosti, ale plnohodnotným zážitkom.
Z hľadiska hrateľnosti toho Monster Hunter Wilds príliš nemení, skôr len tak vylepšuje zabehnuté prvky. Základom je teda opäť lovenie prerastených monštier v prepracovanom otvorenom svete, ktorý ponúka dostatok príbehových misií, vedľajších úloh a ďalších aktivít na desiatky až stovky hodín zábavy.
V hre je niekoľko hlavných oblastí, medzi ktorými môžete plynulo prebiehať a ponúkajú odlišné prostredia a podnebie (vyprahnuté pustiny, vlhké pralesy, ľadové útesy, ohnivé jaskyne…) a celé ekosystémy s unikátnou faunou a flórou. A ak niečo séria Monster Hunter robí konzistentne dobre, potom je to práve spracovanie krajiny a ilúzie skutočnej prírody.
zdroj: vlastný
Krajina a jednotlivé ekosystémy sú v Monster Hunter Wilds spracované perfektne.
Okrem monštier sa totiž miestnymi planinami, džungľami a jaskyňami preháňajú aj stáda ďalších zvierat, vzduchom poletujú chrobáky a všetky stvorenia spolu vzájomne koexistujú v zdanlivo funkčnom ekosystéme. Nezriedka sa tak stane, že v pokoji cestujete krajinou a zrazu vidíte, ako na mierumilovné stádo bylinožravcov útočí hladné monštrum, alebo ako sa na jednom piesočku stretnú dvaja predátori a začnú si vybavovať teritoriálne účty. Okrem toho sa ale často mení aj samotná príroda, striedajú sa obdobia sucha a hojnosti, deň a noc, a na vás tak čaká poriadne premenlivé prostredie, ktoré sa len tak neopozerá. Nehovoriac o tom, že môžete využívať aj prírodné pasce (liany, padajúce kamene, svetlušky atď.) vo svoj prospech v boji.
A hoci sú prechádzky svetom Monster Hunter Wilds krásne a určite aj vášmu virtuálnemu zdraviu prospešné, dostať sa pešo z jednej oblasti do druhej môže byť trochu zdĺhavé. Samozrejme môžete využiť fast travel, ale to nie je ktovieaká zábava, tvorcovia teda do hry zahrnuli plne ovládateľné zvieratko, na ktorého chrbte môžete cestovať herným svetom, podobne ako bol Palamute v predchádzajúcom diele s názvom Monster Hunter Rise.
zdroj: vlastný
Kamoši ako hrom, sú Seikret a lovec. Áno, veľmi sa to nerýmuje, ale je to svätá pravda.
V Monster Hunter Wilds sa vaším najlepším priateľom stáva operený dinosaurus Seikret, ktorý dokáže rýchlo behať, šplhať a dokonca aj krátko plachtiť. Seikreta môžete ovládať priamo, dokáže ale aj samostatne sledovať lovené monštrum alebo automaticky bežať na zadané miesto, a to všetko stlačením jediného tlačidla.
Seikret je skutočne všestranným pomocníkom a jeho služby budete využívať skutočne často, jedinou jeho nevýhodou je miestami trochu zmätená navigácia svetom, keď beží na „autopilota“. Niekedy sa zasekne a nevie, kam ísť, inokedy zasa prešľapuje na mieste, ako keby sa nemohol rozhodnúť, akou cestou sa má vydať. To sú ale našťastie nie príliš časté prípady a ľahkým manuálnym nasmerovaním sa Seikret obyčajne rýchlo vráti na správnu stopu.
Ako už názov hry napovedá, lov obrích monštier a stretnutie s nimi tvárou v ozubenú papuľu sú hlavnou náplňou hry. Monštier je celý rad, sú skvele a nápadito nadizajnované a biť sa s nimi hlava nehlava je jednoducho výborná zábava. Príšery majú okrem unikátnych a značne roztodivných podôb samozrejme aj odlišné útoky, pohyby a špeciálne vlastnosti, niektoré chrlia oheň, iné zasa útočia jedom, ďalšie sa neboja použiť proti vám silu svojich vlastných vetrov… Skrátka o prekvapenia tu nie je núdza.
zdroj: vlastný
Monštrá sú v Monster Hunter Wilds opäť výborne navrhnuté a bojovať s nimi je hotová radosť.
Rovnako ako v predchádzajúcich dieloch série, ani v Monster Hunter Wilds nemajú príšery žiadny indikátor zdravia a ich stav musíte ako správny lovec vyčítať z ich správania a výzoru. V priebehu súbojov sa tak na ich šupinatých, srstnatých a iných telách začínajú objavovať všemožné šrámy, zranenia, a keď melú monštrá z posledného, začínajú napríklad dychčať a krívať, čo loveckým výpravám dodáva až nečakanú vrstvu uveriteľnosti.
Potešil ma aj fakt, že pohyb hlavnej postavy, ktorý bol v predchádzajúcich dieloch mierne krkolomný, je tu výrazne plynulejší a elegantnejší, rovnako ako samotné animácie útokov, či už vašich alebo samotných monštier. To ale neznamená, že zrazu lietate po obrazovke ako v nejakom hack & slash titule, v Monster Hunter Wilds sa prevažne oháňate dvojmetrovými chladnými zbraňami a cítite váhu každého úderu či švihnutia. A keď sa trafíte, je to famózny pocit, pokiaľ ale zle vypočítate vzdialenosť a švihnete naprázdno, musíte niesť následky svojich činov a akceptovať, že nasledujúce sekundy budú poriadne bolieť.
Na lov príšer máte spravidla stanovený časový limit a je dobré sa na hon patrične pripraviť. To znamená vziať si adekvátnu výbavu, poriadne sa predtým nadlábnuť kvôli pasívnym bonusom a naštudovať si silné a slabé stránky vášho cieľa, aby ste mohli útočiť čo možno najefektívnejšie. Tomu značne napomáha aj nová mechanika Focus Mode, ktorá umožňuje zvýrazniť už otvorené rany a presne na ne zacieliť pre extra poškodenie navyše pomocou takzvaného Focus Strike.
Focus Mode ale rozhodne nerobí nič za vás, rany skutočne len odhalí a ako sa do nich trafíte (a či vôbec) už je čisto na vás. Ide tak o pomerne riskantný počin, v prípade úspešného prevedenia ale monštru uštedríte nezanedbateľný damage a často ho aj zrazíte na zem, čo je jednoducho neskutočne uspokojivé. V takých chvíľach pochopíte, o čom to lovenie monštier vlastne je.
zdroj: vlastný
Lov monštier je zábava, ale keď sa vám podarí naštvať hneď niekoľko exemplárov naraz, ide všetok humor bokom.
V Monster Hunter si postavu vylepšujete výhradne prostredníctvom vašej výbavy, tú si ale môžete vyrobiť či vylepšiť iba z materiálov získaných prevažne z porazených monštier či nazbieraných v hernom svete. Z akého zvieraťa navyše svoju výbavu vyrobíte, ďalej určuje jej vlastnosti a pasívne bonusy, takže ak chcete napríklad kladivo s dodatočným poškodením jedom, musíte si ako svoju korisť vyhliadnuť konkrétne zviera a vypraviť sa za ním do prírody.
Okrem príšer ulovených v rámci hlavných príbehových misií sa tak nevyhnete nutnému grindu, kedy sa budete opakovane vydávať na lov kvôli cenným surovinám, aby ste mohli získať silnejšiu výbavu a postaviť sa silnejším monštrám, aby ste mohli získať ešte silnejšiu výbavu a postaviť sa ešte silnejším monštrám, aby ste… už určite chápete.
To všetko tvorí skutočne návykovú hrateľnosť a veľmi uspokojivý cyklus, kedy sa dobrý pocit zo školenia silného monštra o pár minút neskôr pretaví do reálneho posilnenia vašej postavy. Nikto vás navyše nenúti vybrať si na začiatku jeden herný štýl a toho sa držať, ak sa niekedy (napríklad aj na konci hry) rozhodnete používať inú zbraň alebo brnenie, u miestnej sympatickej kováčky Gemmy si jednoducho necháte vyrobiť nový typ, ktorý si začnete vylepšovať. Jednoduché a efektívne.
zdroj: vlastný
O vašu výbavu sa postará sympatická kováčka Gemma.
V kariére každého lovca sa ale môže stať, že sa niektoré monštrum ukáže ako príliš veľké sústo… V tom prípade si môžete na pomoc privolať ďalších hráčov, alebo aspoň počítačom ovládaných bojovníkov, s pomocou ktorých tu nepoddajnú beštiu určite skolíte. S viacerými ľuďmi sú lovecké výpravy pekelne zábavné, vďaka podpore funkcie cross-play (úplne prvýkrát v rámci série) si navyše môžete zahrať prakticky s kýmkoľvek na akejkoľvek platforme, čo je vynikajúce.
Z hľadiska audiovizuálneho spracovania je Monster Hunter Wilds viac než uspokojivou záležitosťou. Grafika bežiaca na capcomáckom RE Engine vyzerá veľmi dobre, dizajn lokácií, postáv a monštier je parádny a prechádzať sa miestnym svetom je jednoducho radosť. Vaše putovanie a súboje navyše sprevádza pútavá orchestrálna hudba, ktorá celý zážitok často povyšuje na skutočne monumentálnu loveckú výpravu.
Poteší tiež detailný editor postavy, foto režim či možnosť customizovať svojho Seikreta, na druhej strane ma trochu sklamalo, že sa prakticky žiadneho vylepšenia nedočkalo používateľské prostredie a jednotlivé menu, ktorých je tu asi milión a manipulácia s nimi je už niekoľko dielov v rade stále rovnako kostrbatá.
Trochu poladiť by si zaslúžila aj kamera, ktorá je hlavne počas súbojov trochu zbesilá, ale to už je skoro klasický nedostatok 3D akcií z pohľadu tretej osoby. Keď sa nablízko mlátite s bytosťami niekoľkokrát väčšími, než ste vy sami, občas jednoducho cez ich obrie telá nevidíte absolútne nič. Tak to v hrách často býva a zrejme to tak ešte nejaký ten piatok bude, to ale neznamená, že by to bolo niečo príjemné.
zdroj: vlastný
Prostredia sú v Monster Hunter Wilds vykreslené do poslednej vetvičky.
Ako ste z predchádzajúcich riadkov určite pochopili, Monster Hunter Wilds je ďalším podareným zárezom na pažbe populárnej značky. Výraznejšia príbehová línia spolu s nadabovaním všetkých postáv v hre skvele dopĺňajú napínavé súboje s monštrami všetkého druhu a tvoria tak pravdepodobne najprístupnejší diel v rámci celej série.
Ak ste teda iba ašpirujúcim lovcom príšer a premýšľate, že by ste dali Monster Hunter Wilds šancu, neváhajte a nechajte sa unášať na chrbte Seikreta do zakázaných krajín, kde o dobrodružstvá nie je núdza. A ak ste ostrieľaným veteránom série, sami dosť dobre viete, do čoho idete. A aj tak už na tom Seikretovi dávno sedíte.
• Zdroje: Vlastné
Záverečné hodnotenie
Táto recenzia bola napísaná pre PS5 verziu hry. Kľúč na recenziu poskytol distribútor Cenega.
Monster Hunter Wilds je ďalším podareným dielom stále populárnejšej značky štúdia Capcom. Hra disponuje zábavnou hrateľnosťou, dobrodružným príbehom, napínavými súbojmi s monštrami a prepracovaným otvoreným svetom, v ktorom zažijete desiatky hodín zábavy. Vďaka dabingu všetkých postáv, podpore funkcie cross-play a zmysluplným vylepšeniam na čele s ovládateľným mountom menom Seikret a funkcii focus je Monster Hunter ešte lepší, než kedykoľvek predtým.
Klady
Zápory
Štěpán Lenk
Písaniu o videohrách, či už vo forme samostatných článkov alebo recenzií, sa venujem približne od roku 2017, kedy som svojimi textami začal prispievať na server Zing.cz, aby som neskôr napevno zakotvil v redakcii Alza Magazínu. Mojimi obľúbenými žánrami sú RPG a akčné adventúry z pohľadu tretej osoby, nepohrdnem ale aj nejakým tým zápasom o prežitie v battle royale tituloch. Všeobecne ale pri hrách razím heslo, že skvelá hrateľnosť je nadradená nabúchanej grafike.
|
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-10600 | Intel Core i3-12100F | AMD Ryzen 5 3600 | Intel Core i5-11600K | Intel Core i5-12400 | AMD Ryzen 5 3600X | AMD Ryzen 5 5500 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 1660 Super, 6 GB | AMD Radeon RX 5600 XT, 6 GB | NVIDIA GeForce RTX 2070 Super, 8 GB | NVIDIA GeForce RTX 4060, 8 GB | AMD Radeon RX 6700XT, 12 GB |
DirectX | DirectX 12.0 | DirectX 12.0 |
Operačná pamäť | 16 GB | 16 GB |
Pevný disk | 140 GB SSD | 140 GB SSD |
• Zdroj: Steam (10. 1. 2025)