Grafických kariet nízkeho profilu je na trhu ako šafranu, a tak ani nie je divu, keď každé vydanie grafickej karty takéhoto formátu ihneď vzbudí pozornosť. MSI GeForce GTX 1050 2GT LP (Low Profile) je grafickou kartou, na ktorú by mali upriamiť svoju pozornosť všetci tí, ktorí si radi svoje počítačové multimediálne centrá zábavy stavajú práve vo formáte nízkoprofilových počítačových skríň. A že si s touto grafickou kartou nemusíte prehrávať iba multimédiá, ale príležitostne si môžete tiež zahrať nejakú tú nenáročnú počítačovú hru, o tom vás hádam presvedčí práve dnešná recenzia.
Grafická karta MSI GTX 1050 2GT LP je postavená okolo grafického čipu Pascal GP107 (GP107-300-A1) spoločnosti NVIDIA, na ktorý sú pomocou 128-bitovej zbernice pripojené moduly grafickej pamäte typu GDDR5 s kapacitou 2 GB. Svojím výkonom grafická karta MSI GTX 1050 2GT LP patrí do segmentu stredného výkonu (mainstream), kde zaberá tie najnižšie výkonnostné priečky.
V predvolenom stave je základná frekvencia grafického čipu nastavená na 1354 MHz a boost frekvencia na 1455 MHz. Grafické pamäte sú nastavené na 1752 MHz, čo v prípade pamätí typu GDDR5 predstavuje efektívnu frekvenciu 7008 MHz. Oproti referenčným hodnotám GeForce GTX 1050 sa teda frekvencie grafickej karty MSI GTX 1050 2GT LP nijako nelíšia.
Grafická karta MSI GTX 1050 2GT LP meria na dĺžku 182 mm a na základnej doske vášho počítača zaberie celkom 2 rozširujúce sloty. Na výšku je táto grafická karta koncipovaná ako Low Profile, a zmestí sa teda do všetkých nízkoprofilových počítačových skríň. O chladenie grafickej karty sa stará malý jednoduchý hliníkový chladič. Grafické pamäte ani moduly napäťových regulátorov nijako chladené nie sú.
Aktívnu časť systému chladenia tvoria dva malé 50 mm ventilátory s ohnutými lopatkami, bez možnosti monitorovania ich otáčok. Systém chladenia grafickej karty MSI GTX 1050 2GT LP, bohužiaľ, tiež nepodporuje technológiu Zero Frozr, ktorá dokáže tieto ventilátory zastaviť pri nízkych teplotách grafického čipu. Oba ventilátory sa teda otáčajú na 40 % aj pri nízkom vyťažení grafickej karty.
O napájanie grafickej karty MSI GTX 1050 2GT LP sa stará kaskáda 3 modulov napäťových regulátorov (VRM). Karta teda nemá žiadne konektory na prídavné napájanie a vystačí si s tým, čo jej dodá zbernica PCIE. Spotreba bola nastavená na 75 W a výrobca na jej prevádzku odporúča zdroj s výkonom 300 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty MSI GTX 1050 2GT LP riešené pomocou jedného DVI-D (Dual-link) konektora, jedného konektora DP 1.3/1.4 (Display Port) a jedného konektora HDMI 2.0.
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty MSI GTX 1050 2GT LP zaradili nasledujúce grafické karty zo segmentu stredného výkonu (mainstream):
Asus GTX 1060 O6G 9GBPS | XFX RX 580 GTR-S Black Edition 8 GB | Asus Strix RX 570 O4G Gaming |
MSI GTX 1060 3GT OC | Gainward GTX 1050 Ti 4 GB | Asus Strix RX 560 O4G Gaming |
MSI GTX 1050 2GT LP |
ŠPECIFIKÁCIA GRAFICKÝCH KARIET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Čip Variant Family | Veľkosť Tranzistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Veľkosť Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
XFX RX 580 GTR-S Black Edition 8 GB | Polaris Polaris 20 XTX GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14 nm FinFET | 2304 144 32 | GDDR5 8.192 GB 256b/8000 | 1430 MHz 1430 MHz 1430 MHz | PCIe 3.0 x16 185 W |
Asus GTX 1060 O6G 9GBPS | GP106 GP106-410-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16 nm FinFET | 1280 80 48 | GDDR5 6.144 GB 192b/9100 | 1633 MHz 1848 MHz 1966 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Asus Strix RX 570 O4G Gaming | Polaris Polaris 20 XL GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14 nm FinFET | 2048 128 32 | GDDR5 8.192 GB 256b/7000 | 1300 MHz 1300 MHz 1300 MHz | PCIe 3.0 x16 150 W |
MSI GTX 1050 2GT LP | GP106-3 GP106-300-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16 nm FinFET | 1152 72 48 | GDDR5 3.072 GB 192b/8008 | 1544 MHz 1759 MHz 1904 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Gainward GTX 1050 Ti 4 GB | GP107 GP107-400-A1 pascal | 132 mm2 3,300 million 14 nm FinFET | 768 48 32 | GDDR5 4.096 GB 128b/7008 | 1291 MHz 1392 MHz 1710 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
Asus Strix RX 560 O4G Gaming | Polaris Baffin XT GCN 4nd GEN | 123 mm2 3,000 million 14 nm FinFET | 1024 64 16 | GDDR5 4.096 GB 128b/7000 | 1326 MHz 1326 MHz 1326 MHz | PCIe 3.0 x8 75 W |
MSI GTX 1050 2GT LP | GP107 GP107-300-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14 nm FinFET | 640 40 32 | GDDR5 2.048 GB 128b/7008 | 1354 MHz 1455 MHz 1714 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
V dnešných testoch sa v prípade grafických kariet zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude snímková frekvencia. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie grafická karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme považovať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov FRAPS a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je následne vypočítaná práve snímková frekvencia.
Dosiahnuté hodnoty snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú v grafoch uvádzané zostupne tak, že grafická karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe uvedená hore a, naopak, grafická karta s najnižšou snímkovou frekvenciou zase úplne dole. Ak vieme teda ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Mass Effect: Andromeda je akčná RPG hra z pohľadu tretej osoby, ktorá bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia BioWare a vydaná v apríli 2017 spoločnosťou Electronic Arts. Hra patrí do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape EOS počas 80 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra, ktorej dej sa odohráva za I. svetovej vojny. Hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA Dice a vydaná v októbri 2016 spoločnosťou Electronic Arts. Hra podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Avanti Savoia počas 57 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a najnovšie herné rozhranie DirectX 12 sa v prípade grafických kariet NVIDIA popravde veľmi v láske nemajú. Preto by som majiteľom týchto kariet odporučil hru hrať radšej s nastavením na vykresľovanie pomocou DirectX 11. Radeony spoločnosti AMD sú na tom trochu lepšie, a DirectX 12 predsa len nejaký ten výkon navyše prinesú.
Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojármi štúdia Eidos Montreal a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry počas 98 sekúnd nástrojom FRAPS.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
Total War: Warhammer je počítačová hra kombinujúca prvky ťahovej a real-time stratégie zo sveta Warhammer Fantasy. Hra bola postavená na hernom Total War Engine a vydaná v máji 2016. Teraz vývojári zo štúdia Creative Assembly pracujú už na Total War Warhammer 2. Prvý diel patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry počas 35 sekúnd nástrojom OCAT.
Testy Total War: Warhammer |
Počítačová hra Total War: Warhammer nové rozhranie DirectX 12 tiež podporuje. Ak ste však vlastníkmi grafických kariet GeForce spoločnosti NVIDIA, rýchlo si v nastavení hry prepnite späť na DirectX 11, inak počítajte s celkom výrazným znížením snímkovej frekvencie. Avšak vlastníci Radeonov by mali rozhraniu DirectX 12 dať prednosť, pretože im v tejto hre prináša nezanedbateľné navýšenie výkonu.
DOOM je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odohrávajúca sa v uprostred démonickej invázie na zariadení UAC. Hra bola postavená na hernom engine Id Tech 6 vývojármi zo štúdia Id Software a vydaná v máji 2016 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape UAC počas 109 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy DOOM |
Pre počítačovú hru DOOM platí jednoduché pravidlo: „Ak chcete mať vysokú snímkovú frekvenciu v hre, hrajte ju vždy pod rozhraním Vulkan“. V prípade tých najmenej výkonných grafických kariet spoločnosti NVIDIA však toto pravidlo neplatí, a mali by ste preferovať skôr rendering cez OpenGL.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akčná adventúra z pohľadu tretej osoby, v ktorej s Larou Croft preskúmavate rôzne prostredia, riešite hádanky aj bojujete o prežitie. Hra bola postavená na hernom engine Horizon vývojármi zo štúdia Crystal Dynamics a vydaná v januári 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra patrí do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry počas 86 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider tiež podporuje DirectX 12, avšak mainstreamové grafické karty z neho príliš neťažia.
Star Wars: Battlefront je akčná strieľačka z pohľadu prvej a tretej osoby, ktorá je založená na téme filmových Star Wars. Hra je postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a bola vydaná v novembri 2015 spoločnosťou Electronic Arts. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na mape Survival on Tatooine počas 105 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akčná RPG (Role-Playing Game) hra s otvoreným svetom, v ktorom plníte zadané úlohy z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom REDengine vývojármi zo štúdia CD Projekt RED a vydaná v máji 2015 rovnakou spoločnosťou. Hra patrí do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape White Orchard počas 84 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP počas 115 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafickej karty MSI GTX 1050 2GT LP máme za sebou, takže sa spoločne poďme pozrieť na to, ako si vlastne táto grafická karta stála v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Každý by asi očakával, že v prípade nízkoprofilovej grafickej karty, ktorá pri svojej veľkosti jednoducho nemôže ponúknuť žiadny excelentný systém chladenia, sa bude na frekvenciách, a tým aj na výkone nejako šetriť. Nič také sa však v prípade MSI GTX 1050 2GT LP nedeje a táto grafická karta podáva výkony úplne rovnaký (ak nie vyšší) ako jej oveľa väčšie sestričky z rodiny GeForce GTX 1050, prípadne konkurenčná karta Radeon RX 560.
Prevádzkové vlastnosti grafických kariet boli merané v počítačovej hre Crysis 3 počas 30 minút hrania na mape Swamp. Dosiahnuté hodnoty teplôt (°C), hlučnosti (dBA) aj spotreby (W) boli zaznamenané až na konci tohto merania.
Prevádzkové vlastnosti |
Vzhľadom na zameranie grafickej karty MSI GTX 1050 2GT LP, ktorá je určená predovšetkým do tichých a úsporných multimediálnych PC, sú prevádzkové vlastnosti práve tým kľúčovým faktorom pri jej výbere. Spotreba MSI GTX 1050 2GT LP je jedným slovom vynikajúca a rozhodne nikoho z vás trápiť nebude. S teplotou je to už o trochu horšie, avšak 70 °C je stále dobrá hodnota, ktorá nikoho neurazí. S hlučnosťou je to však trochu zložitejšie. Kým 38,2 dBA je pri hraní hier úplne v pohode, horšie to je v stave, keď nie je karta vyťažená. Ventilátory chladiča sa totiž otáčajú a generujú hluk aj v prípade, keď žiadne hry nehráte a grafická karta vyťažená nie je. V tomto stave grafická karta generuje hluk 35,1 dBA, čo, samozrejme, nie je veľa, avšak pri sledovaní filmov to počujete.
Suma sumárum, MSI GTX 1050 2GT LP je grafickou kartou, ktorá je určená najmä tým, ktorí radi budujú svoje počítačové multimediálne centrá zábavy alebo HTPC (Home Theater Personal Computer) vnútri malých nízkoprofilových skríň, a zháňajú preto grafickú kartu rovnakého formátu. Ak sa pre tento model rozhodnete, MSI GTX 1050 2GT LP bude v takýchto počítačoch ako doma, a ponúkne vám dokonca aj možnosť základného hrania nenáročných počítačových hier.
Grafická karta MSI GTX 1050 2GT LP disponuje grafickou pamäťou s kapacitou len 2 GB, čo je dnes na hranie počítačových hier, samozrejme, málo. Ak však vezmeme do úvahy, že táto grafická karta nepatrí medzi komponenty primárne určené na hranie počítačových hier, kapacita VRAM 2 GB by nemala byť nejako veľkým nedostatkom. Hádam jedinou „Achillovou pätou“ je absencia funkcie Zero Frozr, ktorá zastavuje ventilátory chladiča v čase nízkeho vyťaženia, čím úplne eliminuje ich hlučnosť. To je nepríjemné najmä v čase, keď na svojom počítači sledujete nejaký film či video alebo napríklad počúvate hudbu. Nie je to síce nič tragické, ale jednoducho to počujete.
Klady
Zápory