Ďalším novým prírastkom do rodiny grafických kariet Turing spoločnosti NVIDIA je GeForce GTX 1660 Ti. Tieto grafické karty sú zacielené do segmentu stredného výkonu a ako už zo samotnej skratky „GTX“ v ich názve vyplýva, podporu akcelerácie real-time ray tracing pri nich budete hľadať márne. Napokon, rovnako tak márne v ich útrobách budete hľadať tiež špeciálne jednotky Tensor Cores na podporu DLSS (Deep Learning Super Sampling). Absencia týchto dvoch technológií však ešte neznamená, že by malo ísť o grafické karty podradnej kategórie, ktoré by vás svojím výkonom nemohli nijako osloviť. O tom sa však môžete presvedčiť práve v dnešnej recenzii, v ktorej si otestujeme grafickú kartu ASUS Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming.
Grafická karta Asus Strix GeForce GTX 1660 Ti O6G Gaming je postavená na najnovšom hernom grafickom čipe NVIDIA TU116 (TU116-400-A1) spoločnosti NVIDIA, na ktorý sú pomocou 192-bitovej zbernice pripojené moduly grafickej pamäte typu GDDR6 s kapacitou 6 GB. Ide o grafickú kartu, ktorá tentoraz prichádza bez podpory real-time ray tracingu aj DLSS a svojim výkonom je potom Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming zacielená do segmentu grafických kariet vyššej strednej triedy (mainstream), kde zaberá vyššie poschodia výkonnostného rebríčka.
Pretože nástroj GPU-Z grafické karty GeForce GTX 1660 Ti zatiaľ ešte nepozná, doplnil som ho správnymi údajmi. Frekvencia grafického čipu je 1 500/1 860 MHz (Base/Boost) a frekvencia grafických pamätí potom 1 500 MHz, čo v prípade pamätí typu GDDR6 predstavuje efektívnu frekvenciu 12 000 MHz. Oproti referenčným hodnotám je teda karta na jadre pretaktovaná o 90 MHz v Booste. Grafické pamäte sú taktované v referenčných hodnotách NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti.
Grafické karty Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming meria na dĺžku 301 mm a na základnej doske vášho počítača zaberie celkom 3 rozširujúce sloty. O chladenie sa stará pasív skladaný z hliníkových rebier a poniklovanej medenej základne, ktorý je pre lepší odvod tepla vybavený tromi tepelnými trubicami (heatpipes). Dosadacia plocha základne na grafický čip je pre lepší kontakt dokonale obrobená (MaxContact). Grafickej pamäte sú chladené pomocou chladiaceho plátu, z modulov napájacej kaskády je potom odpadové teplo odvádzané priamo do rebrovania hlavného pasívu. Všetky dôležité súčasti grafickej karty sú tak veľmi kvalitne chladené.
Aktívnu časť systému chladenia Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming tvoria tri 90 mm ventilátory s bariérovým krúžkom, ktoré sú pre dlhšiu životnosť a nižšiu hlučnosť uložené v dvojitých guľôčkových ložiskách. Grafická karta Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming disponuje dvoma BIOSmi, ktoré nastavujú rôzne režimy ventilátorov P/Q-mode. V režime P-mode (Performance mode) je krivka otáčok ventilátorov nastavená veľmi agresívne tak, aby grafická karta dosahovala čo najnižšie teploty na úkor hlučnosti. V režime Q-mode (Quite mode) je naopak uprednostnená nízka hlučnosť na úkor vyšších teplôt grafickej karty. Ventilátory podporujú technológiu 0 dB Fan, ktorá pri nízkej záťaži a teplote grafickej karty pod 55 °C všetky ventilátory zastaví, a zníži tak jej hlučnosť na minimum (semi-pasívne chladenie). Technológia 0 dB Fan však funguje iba v režime Q-mode, v režime P-mode (Performance mode) sa ventilátory otáčajú rýchlosťou 890 ot./min. aj v čase, keď grafická karta vyťažená nie je. Charakteristika závislosti hlučnosti od otáčok ventilátora je nasledujúca:
Grafickú kartu Asus Strix GeForce GTX 1660 Ti O6G Gaming som testoval v oboch režimoch, teda P-mode aj Q-mode. Pri testovaní účinnosti chladenia v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosiahla grafická karta Asus Strix GeForce GTX 1660 Ti O6G Gaming v režime Q-mode na skóre 99,4 % a v režime P-mode potom na 99,7 %. V oboch režimoch tak v týchto testoch stability snímkovej frekvencie grafická karta prešla (minimálna hranica je 97 %).
O napájanie grafickej karty Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming sa stará 6 + 2-fázová napájacia kaskáda, ktorá vyžaduje prídavné napájanie pomocou jedného 8-pinového konektora. Príkon karty bol výrobcom nastavený na 130 W (maximálne 156 W) a ten potom na jej prevádzku odporúča zdroj s výkonom minimálne 450 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty Asus Strix GeForce GTX 1660 Ti O6G Gaming riešené pomocou dvoch konektorov DP 1.3/1.4 (Display Port) a dvoch konektorov HDMI 2.0. Dva konektory HDMI iste ocenia všetci priaznivci virtuálnej reality.
Súčasťou balenia grafickej karty Asus Strix GeForce GTX 1660 Ti O6G Gaming sú tiež firemné nástroje spoločnosti Asus s názvom GPU Tweak II a Aura.
GPU Tweak umožňuje pracovať v používateľskom rozhraní „Simple“, v ktorom môžete vyberať jeden z troch prednastavených výkonnostných režimov.
Asus GPU Tweak II taktiež umožňuje prejsť do „profesionálneho“ rozhrania Advanced, v ktorom potom môžete používateľsky nastavovať rôzne parametre grafickej karty, ako sú napríklad frekvencia grafického čipu, frekvencia grafických pamätí, otáčky ventilátorov chladiča alebo tiež nastavovať limity teploty, spotreby atď. Vďaka nástroju GPU Tweak si tak môžete nastaviť správanie grafickej karty podľa svojich špecifických potrieb. Grafickú kartu môžete napríklad nastaviť na jej maximálny výkon alebo naopak, môžete jej výkon obmedziť a dať prednosť skôr lepším prevádzkovým vlastnostiam (teplota, hlučnosť či spotreba).
Na používateľské nastavenie správania RGB LED potom slúži nástroj Asus AURA, s ktorého pomocou môžete nastavovať nielen ich farby, ale aj týmto RGB LED priradiť rôzne efekty (blikanie, pulzovanie, prechody atď.). Pokiaľ máte od spoločnosti Asus ešte nejaké ďalšie komponenty podporujúci funkciu AURA, ako sú napríklad základné dosky, svetelné pásiky atď., môžete si pomocou aplikácie AURA Sync nechať synchronizovať nastavené svetelné efekty aj do všetkých týchto zariadení.
Na sledovanie správania grafickej karty ponúka nástroj GPU Tweak II samozrejme tiež monitoring, s ktorého pomocou môžete mať na očiach všetky okamžité aj historické údaje dôležitých prevádzkových hodnôt, ako sú napríklad frekvencie, teploty, otáčky ventilátorov, napätie grafického čipu atď.
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty Asus Strix GeForce GTX 1660 Ti O6G Gaming zaradili nasledujúce modely zo segmentu stredného výkonu (mainstream):
ŠPECIFIKÁCIA GRAFICKÝCH KARIET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip
Variant Family |
Veľkosť
Tranzistory Výroba |
SP
TMU ROP |
VRAM
Veľkosť Bus/Clock |
Base Clock
Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming | TU116
TU116-400-A1 Turing |
284 mm2
6,600 million 12 nm FinFET |
1536
96 48 |
GDDR6
6.144 GB 192b/12000 |
1 500 MHz
1 860 MHz 1 920 MHz |
PCIe 3.0 x16
130 W |
Asus Strix GTX 2060 O6G Gaming | TU106
TU106-300A-A1 Turing |
445 mm2
10,800 million 12 nm FinFET |
1920
120 48 |
GDDR6
6.144 GB 192b/14000 |
1 365 MHz
1 680 MHz 1 950 MHz |
PCIe 3.0 x16
190 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 6G | GP106
GP106-400-A1 Pascal |
200 mm2
4,400 million 16 nm FinFET |
1280
80 48 |
GDDR5
6.144 GB 192b/8008 |
1 557 MHz
1 772 MHz 1 898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 3G | GP106-3
GP106-300-A1 Pascal |
200 mm2
4,400 million 16 nm FinFET |
1152
72 48 |
GDDR5
3.072 GB 192b/8008 |
1 557 MHz
1 772 MHz 1 898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Asus Cerberus GTX 1050 Ti O4G | GP107
GP107-400-A1 Pascal |
132 mm2
3,300 million 14 nm FinFET |
768
48 32 |
GDDR5
4.096 GB 128b/7008 |
1 342 MHz
1 455 MHz 1 725 MHz |
PCIe 3.0 x16
75 W |
MSI GTX 1050 2GT OCV1 | GP107
GP107-300-A1 Pascal |
132 mm2
3,300 million 14 nm FinFET |
640
40 32 |
GDDR5
2.048 GB 128b/7008 |
1 405 MHz
1 519 MHz 1 759 MHz |
PCIe 3.0 x16
75 W |
XFX RX 590 Fatboy 8 GB |
Polaris
Polaris 30 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 12 nm FinFET |
2304
144 32 |
GDDR5
2.048 GB 256b/8000 |
1 580 MHz
1 580 MHz 1 580 MHz |
PCIe 3.0 x16
196 W |
Asus Strix RX 580 O8G Gaming | Polaris
Polaris 20 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 14 nm FinFET |
2304
144 32 |
GDDR5
8.192 GB 256b/8000 |
1 360 MHz
1 360 MHz 1 360 MHz |
PCIe 3.0 x16
185 W |
Sapphire Pulse RX 570 4GD5 | Polaris
Polaris 20 XL GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 14 nm FinFET |
2048
128 32 |
GDDR5
8.192 GB 256b/7000 |
1 284 MHz
1 284 MHz 1 284 MHz |
PCIe 3.0 x16
138 W |
Gigabyte RX 560 Gaming OC 4G | Polaris
Polaris 21 XT GCN 4nd GEN |
123 mm2
3,000 million 14 nm FinFET |
1024
64 16 |
GDDR5
4.096 GB 128b/7000 |
1 224 MHz
1 224 MHz 1 175 MHz |
PCIe 3.0 x8
48 W |
Asus Strix RX 560 4G EVO Gaming | Polaris
Polaris 21 XL GCN 4nd GEN |
123 mm2
3,000 million 14 nm FinFET |
896
56 16 |
GDDR5
4.096 GB 128b/6000 |
1 176 MHz
1 176 MHz 1 176 MHz |
PCIe 3.0 x8
48 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov Fraps a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je potom následne kalkulovaná nielen priemerná rýchlosť snímok, ale aj ukazovatele plynulosti pohybu 1 % Low a 0,1 % Low (pozri nižšie).
Dosiahnuté hodnoty priemernej snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov umiestňované zostupne tak, že karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe umiestnená hore a naopak, model s najnižšou snímkovou frekvenciou úplne dole.
Hodnota ukazovateľa „1 % Low“ je vypočítaná ako 99. percentil z nameraných hodnôt časov snímok (frame times) prevedených na snímkovú frekvenciu. Ak túto hodnotu poznáme, môžeme potom povedať, že 99 % snímok bolo vytváraných rovnakou a vyššou snímkovou frekvenciou, než je hodnota tohto ukazovateľa. Analogicky potom možno tiež povedať, že zvyšné jedno percento snímok bolo vytváraných snímkovou frekvenciou nižšou. Tento ukazovateľ môžeme využiť na analýze plynulosti pohybu v hrách, keď napríklad jeho hodnota pohybujúce sa nízko pri hranici 30 FPS znamená, že pohyb v hre už nie je pre oko hráča plynulý, ale skôr trhavý.
Hodnota ukazovateľa „0,1 % Low“ sa vypočítava obdobne ako predchádzajúci ukazovateľ, na zreteľ je však braný percentil 99,9. Tento ukazovateľ potom odhaľuje menej časté, zato výraznejšie poruchy v plynulosti hry, kedy sa pri inak plynulom pohybe obraz na okamih akoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazovateľ, tým výraznejšie „záseky“ sa v hre objavujú, a pohyb tak nie je plynulý aj napriek tomu, že priemerná rýchlosť snímok ukazuje vysoké hodnoty.
Vieme Ak teda ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Na meranie prevádzkových vlastností grafických kariet využívam nástroj 3DMark a jeho záťažový test s názvom Time Spy Stress Test. Tento test sa skladá z celkom 20 prechodov minútovej scény Time Spy a trvá tak pomerne dlhých 20 minút, počas ktorých grafická karta pracuje na plný výkon a zahreje sa tak na svoju bežnú prevádzkovú teplotu. Až po dosiahnutí pracovnej teploty grafickej karty, najčastejšie v poslednom prechode scény, potom meriam jej prevádzkové vlastnosti. Spotrebu (príkon) celého testovacieho systému s danou grafickou kartou na palube potom testujem v počítačovej hre Crysis 3 a rozlíšení 1 920 × 1 080 px. Ako teda grafická karta Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming v tomto záťažovom teste dopadla?
Test 3DMark Stress Test |
SUMARIZÁCIA PREVÁDZKOVÝCH VLASTNOSTÍ | |||
---|---|---|---|
Asus Strix GeForce GTX 1660 Ti O6G Gaming | P-mode | Q-mode | Poznámka k meraniu |
Pracovná teplota
|
53 °C
|
60 °C
|
Merané ako priemer v poslednom prechode
|
Reálna pracovná frekvencia
|
1 935 MHz
|
1 920 MHz
|
Merané ako priemer v poslednom prechode
|
Spotreba systému
|
250 W
|
248 W
|
Merané v Crysis 3
|
Otáčky ventilátorov
|
1 500 ot/min
|
940 ot/min
|
Merané na konci testu
|
Hlučnosť
|
35,5 dBA | 33,5 dBA | Interpolované z otáčok ventilátorov
|
V režime P-mode sa teploty Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming na konci záťažového testu držali na 53 °C pri otáčkach ventilátorov okolo 1 500 ot./min. a priemernej frekvencii 1 935 MHz. V režime Q-mode (predvolené nastavenie grafickej karty) sa potom teplota grafickej karty držala na 60 °C pri nízkych otáčkach do 950 ot./min. a frekvencii 1 920 MHz. Aj keď výkon grafickej karty bol v prípade Q-mode o fúz nižšie od režimu P-mode, v dnešných testoch som nechal zapnutý práve režim Q-mode. V tomto režime totiž grafickú kartu Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming vo svojom PC prakticky vôbec nebudete počuť a na jej výkone to takmer nemáte šancu spoznať.
Nasledujúce grafy potom ukazujú, ako si prevádzkové vlastnosti Asus Strix GeForce GTX 1660 Ti O6G Gaming viedli v porovnaní s ostatnými grafickými kartami v dnešných testoch.
Porovnanie prevádzkových vlastností |
Ak by vás zaujímalo aj porovnanie prevádzkových vlastností grafickej karty Asus Strix GeForce GTX 1660 Ti O6G Gaming so všetkými ostatnými GeForce GTX 1660 Ti, ktoré sme na Alza.sk doteraz testovali, môžete sa pozrieť do nasledujúcich grafov.
Battlefield V je už 16. dielom akčnej strieľačky z pohľadu prvej osoby, ktorá nás tentoraz zavedie späť do obdobia druhej svetovej vojny. Táto počítačová hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a vydaná v novembri 2018 spoločnosťou Electronic Arts. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape severnej Afriky v misii Butcher & Bolt po dobu 82 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Battlefield V |
Hitman 2 je počítačová hra typu stealth z pohľadu tretej osoby, v ktorej plníte úlohy zabijackého agenta 47. Táto počítačová hra bola postavená na hernom engine Glacier vývojármi zo štúdia IO Interactive a vydaná v novembri 2018 spoločnosťou Warner Bros. Interactive Entertainment. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Santa Fortuna v Kolumbii po dobu 78 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Hitman 2 |
Shadow of the Tomb Raider je akčná dobrodružná počítačová hra z pohľadu tretej osoby, ktorej dej sa odohráva vnútri peruánskych džunglí. Táto počítačová hra bola postavená na hernom engine Foundation engine vývojármi zo štúdia Eidos Montreal a vydaná v septembri 2018 spoločnosťou Square Enix. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape The Hidden City po dobu 110 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Shadow of the Tomb Raider |
Strange Brigade je dobrodružná kooperatívna strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá sa odohráva v Egypte minulého storočia. Táto hra bola postavená na hernom engine Asura vývojármi zo štúdia Rebellion a vydaná rovnakou spoločnosťou v auguste 2018. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 59 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Strange Brigade |
Far Cry 5 je akčné počítačová RPG, odohrávajúce sa v otvorenom svete okolo fiktívneho mestečka Hope County v Montane. Hra bola postavená na hernom engine Duni Engine vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v marci 2018 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 59 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Far Cry 5 |
Wolfenstein II: The New Colossus je akčná a dobrodružná herná strieľačka z pohľadu prvej osoby. Hra bola postavená na hernom engine IdTech6 vývojármi zo štúdia MachineGames a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Bethesda. Hra podporuje nové herné rozhranie Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne Manhattan Ruins po dobu 84 sekúnd nástrojom OCAT. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Assassin's Creed: Origins je akčná adventúra v poradí už desiatej série, ktorá sa tentoraz odohráva v starovekom Egypte. Hra bola postavená na hernom engine AnvilNext 2.0 vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku po dobu 121 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin's Creed: Origins nie je ku grafickým kartám AMD práve veľmi prívetivá a poslednou dobou ani ku grafickým kartám NVIDIA. Radeony v nej podávajú nezvyčajne nízke výsledky a všadeprítomný stuttering je zrejmý aj v prípade grafických kariet GeForce. Z tohto dôvodu nie je táto hra započítavaná do celkových výsledkov.
Middle-earth: Shadow of War je akčná počítačová RPG hra založená na svete postáv J. R. R. Tolkiena a odohráva sa v čase medziobdobí Hobita a Pána prsteňov. Hra bola postavená na hernom engine Firebird vývojármi zo štúdia Monolith Productions a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Warner Bros. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 56 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Crysis 3 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra, odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafickej karty Asus Strix GeForce GTX 1660 Ti O6G Gaming máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako si vlastne táto grafická karta viedla v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Ako naznačujú súhrnné grafy, výkon grafickej karty Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming je naozaj dobrý a táto grafická karta dopadla presne podľa všeobecného očakávania. V rozlíšení Full HD (1 920 × 1 080) svojím výkonom síce zaostala za výkonnejšiu GeForce RTX 2060 o nejakých 15 %, konkurenčný Radeon RX 590 však zostal pozadu o ďalších cca 14 %. Ak by sme brali GeForce GTX 1660 Ti ako priameho nástupcu grafickej karty GeForce GTX 1060 6 GB, potom rozdiel vo výkone je naozaj značný, úctyhodných 40 %.
Výkon Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming, respektíve všetkých grafických kariet GTX 1660 Ti, by sme teda mohli porovnávať skôr s high-endovými grafickými kartami predchádzajúcej generácie Pascal, medzi ktorými má svojim výkonom asi najbližšie k GeForce GTX 1070. Čo sa výkonu týka, rozhodne som bol s grafickou kartou Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming veľmi spokojný.
V prípade nových grafických kariet GeForce RTX máte možnosť na pretaktovanie využiť buď nové funkcie OC Scannera, ktorá grafickú kartu pretaktuje „automaticky“, alebo si môžete všetky parametre pretaktovania nastaviť sami manuálne. Pretaktovanie grafickej karty Asus Strix GeForce GTX 1660 Ti O6G Gaming som vykonával pomocou automatického pretaktovania OC Scanner nástroja MSI Afterburner. Skôr ale, ako som OC Scanner mohol spustiť, musel som ručne na maximum nastaviť položky Core Voltage (100 %), Power Limit (120 %) a Temp. Limit (89 °C). Tiež som musel najskôr zistiť maximálnu frekvenciu grafických pamätí, nástroj OC Scanner totiž dokáže pretaktovať iba grafický čip, frekvenciu grafických pamätí úplne ignoruje.
Postupne som teda zvyšoval hodnoty frekvencie grafickej pamäte o 50 MHz a testoval ich stabilitu v počítačových hrách. Ako stabilná sa nakoniec pre grafické pamäte ukázala maximálna hodnota +1 500 MHz, teda maximum možného, čo predstavuje efektívnu frekvenciu VRAM rovných 15 000 MHz. Teraz som teda konečne mohol spustiť automatické pretaktovanie pomocou OC Scanner.
S posunutou frekvenciou pamätí o 1 500 MHz a s položkami Core Voltage, Power Limit, Temp. Limit na maximum mi potom OC Scanner nastavil frekvenciu grafického čipu oproti východiskovému stavu v priemere o 63 MHz vyššiu. S takto nastavenými parametrami grafickej karty som potom otestoval niektoré hry s nasledujúcimi výsledkami:
Pomocou nástroja automatického pretaktovania OC Scanner sa mi z grafickej karty Asus Strix GeForce GTX 1660 Ti O6G Gaming podarilo získať v priemere ešte zhruba 8 % ďalšieho výkonu, čo samozrejme nie je veľa, ale v niektorých počítačových hrách by sa to hodiť mohlo. Na spotrebe celej zostavy sa potom toto pretaktovanie prejavilo v počítačovej hre Crysis 3 nejakými 21 W navyše.
Nasledujúce video potom ukazuje nárast výkonu a prevádzkové vlastnosti v prípade takto pretaktovanej grafickej karty Asus Strix GeForce GTX 1660 Ti O6G Gaming v počítačovej hre Crysis 3.
Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming, rovnako ako všetky ostatné grafické karty GeForce GTX 1660 Ti, ponúka veľmi atraktívny výkon (kdesi na úrovni skoršej generácie grafických kariet GeForce GTX 1070) všetkým stredne náročným hráčom počítačových hier, ktorí zároveň neprahnú po tom, aby si bezpodmienečne museli v praxi vyskúšať ray tracing či vyhladzovanie obrazu pomocou DLSS. Práve tieto technológie grafické karty GeForce GTX 1660 Ti totiž bohužiaľ neponúkajú. Ale popravde, podporou ray tracingu či DLSS sa zatiaľ môže pochváliť len pár herných titulov, takže technologická nevýhoda grafických kariet GeForce GTX 1660 Ti je zatiaľ skôr len papierová.
Samotná grafická karta Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming disponuje masívnym systémom chladenia, ktorý tejto grafickej karte prepožičiava výnimočné prevádzkové vlastnosti. Nízke teploty, mizivou hlučnosť a ani spotreba (príkon) nie je na zahodenie. V prípade grafickej karty Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming potom na zahodenie nie sú ani všetky výhody edície ROG STRIX (Republic of Gamers), ako sú napríklad výberové súčiastky, RGB LED, MaxContact, DUAL BIOS, Fanconnect či AURA Sync.
Trochu nadimenzovaný systém chladenia si však vybral svoju daň v podobe väčších rozmerov grafickej karty Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming, ktorá sa pri dĺžke tesne nad 300 mm nezmestí do úplne každej počítačovej skrine a do tých menších potom už vôbec nie.
Ďalšou nevýhodou grafickej karty Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming potom iste bude jej obstarávacia cena. Herná edícia ROG STRIX je určená výlučne prémiovým produktom, a tak grafické karty práve z tejto edície nikdy nepatria práve k tým najlacnejším, ale skôr k tým najdrahším. Zaobstaranie tejto grafickej karty teda najprv dobre zvážte. Ak totiž nevyužijete všetky výhody edície ROG STRIX, ako by ste vyhodili peniaze z okna. Za podobné ceny by ste sa totiž mohli dostať k o niečo výkonnejšej GeForce RTX 2060, a teda aj k ray tracingu a DLSS.
Nehľadiac na väčšie rozmery a cenu, vďaka výkonu a vynikajúcim prevádzkovým vlastnostiam si grafická karta Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming z dnešnej recenzie odnáša ocenenie „zlatého Alzáka“.
Asus Strix GeForce GTX 1660 Ti O6G Gaming
Grafické kartyGrafická karta Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming ponúka atraktívny herný výkon všetkým stredne náročným hráčom počítačových hier. Táto grafická karta disponuje už z výroby vysoko nastavenými taktami a tiež skvele spracovaným systémom chladenia s veľmi nízkou hlučnosťou.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
My name is Pavel Šantrůček, and I have been working professionally with graphics cards for more than 5 years. I've been mostly focused on structure reviews and graphics cards testing for the last two years, which has become an integral part of my working life at GPUreport.cz. As a programmer, I am also the author of several graphics cards frame-rate analysis tools. One of the most widely known is the Frame Latency Analytics Tool (FLAT), and it is widely used around the world.
Ihneď po oznámení novej generácie grafických kariet NVIDIA GeForce RTX postavených na jadre Turing sa začalo špekulovať, že NVIDIA predstaví aj GeForce GTX 1660 Ti. Aký je na to dôvod? Cena! GeForce RTX 2060 je pre množstvo hráčov stále pomerne drahá. Ak oželiete podporu ray tracingu a chcete hrať vo Full HD rozlíšení, potom by GTX 1660 Ti mohla byť určená práve pre vás. Kedy karta dorazí na trh? Aký bude mať výkon? A čo cena?
i
Nasledujúci text je založený na špekuláciách. Zo strany spoločnosti NVIDIA zatiaľ nebola karta oficiálne oznámená. V tejto chvíli kolujú na internete správy, že sa NVIDIA rozhodla pre názov GeForce GTX Ti, zatiaľ čo sa hovorilo o GTX 1160. Majte teda na pamäti, že technické parametre sa môžu do vydania grafickej karty zmeniť.
NVIDIA potrebuje nalákať nerozhodných hráčov na svoj nový produkt. Grafické karty s označením Ti mali vždy výsadné postavenie v ponuke a vždy mali vynikajúci výkon za rozumnú cenu. Práve preto si myslíme, že aj v prípade GeForce GTX 1660 bude zvolené „prémiové“ označenie Ti.
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti by mala excelovať v pomere cena/výkon. Teda práve v disciplíne, v ktorej nové GeForce RTX kvôli vyššej cene pokrivkávali.
NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti by mala byť založená na najnovšej architektúre NVIDIA Turing, na ktorej sú založené aj grafické karty RTX 2070, RTX 2080 a RTX 2080 Ti. Oproti nim však nemá podporovať novú technológiu ray tracingu. Viac informácií o Turing architektúre zistíte na oficiálnych stránkach NVIDIA.
Áno, samozrejme. NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti podľa všetkého skvele obstojí najmä vo Full HD rozlíšení, ktoré je stále s prevahou najpoužívanejšie.
Žiadne detaily o vydaní mobilnej grafickej karty NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti nie sú k dispozícii. NVIDIA teraz oznámila príchod platformy GeForce RTX na herné notebooky, a preto si myslíme, že na vydanie notebookovej verzie GeForce GTX 1660 Ti nedôjde.
O cene novej grafickej karty NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti nemáme žiadne oficiálne informácie. Špekulácie však hovoria o cene okolo 300 €..
Akonáhle dôjde na oficiálne potvrdenie grafickej karty NVIDIA GeForce GTX 1660, budú dostupné ďalšie podrobné informácie priamo na webe spoločnosti NVIDIA.
V tejto chvíli nemáme žiadne bližšie informácie, ale možno očakávať, že by sa grafická karta NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti mohla objaviť na začiatku druhého kvartálu 2019.
Našou snahou je stihnúť vydanie recenzie grafickej karty NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti spoločne so spustením predaja. Je vysoko pravdepodobné, že sa karta s dostatočným predstihom objaví v testovacej zostave Pavla Šantrůčka.
Nedávne uvedenie novej generácie grafických kariet Turing spoločnosti NVIDIA prinieslo protichodné reakcie. Herní nadšenci kvitovali ohromný nárast výkonu v 4K rozlíšení v prípade RTX 2080 Ti a veľmi dobré prevádzkové výsledky v prípade RTX 2080. Kritizovaná však bola cena, a to najmä v prípade RTX 2070. Zároveň sa ukázalo, že technológia ray tracing si vyberá vysokú daň v podobe citeľného prepadu FPS.
Naposledy sa objavila NVIDIA GeForce RTX 2060, ktorá ponúka viac než dostatočný výkon všetkým stredne náročným hráčom počítačových hier, pre ktorých by boli high-endové grafické karty už zbytočným luxusom. Napriek tomu sa však bavíme o minimálnej investícii vo výške 400 €. Aj to je pre mnoho záujemcov o novú grafiku príliš veľa.
A teda ak NVIDIA nezasiahne, hrozí, že medzi lacnými grafickými kartami začne s konkurenčným výrobcom AMD prehrávať. Dáva teda zmysel, aby ponúkla cenovo dostupnejší model. Hoci teda nebola GTX 1660 Ti oficiálne oznámená, považujeme jej príchod za veľmi pravdepodobný.
Podľa dostupných špekulácií by mala NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti vsádzať na najnovšie jadro NVIDIA Turing. Aby mohla NVIDIA ponúknuť nižšiu cenu, bude časť čipu GTX 1660 deaktivovaná. Konkrétne ide o časť čipu, ktorá stojí za podporou technológie ray tracingu. Tú však mnoho používateľov kvôli vysokej hardvérovej náročnosti odmieta, a preto je logickým krokom ušetriť práve tu.
Zdroje servera VideoCardz hovoria o novom grafickom jadre Turing TU116 s aktivovanými 1 536 stream procesormi. To je však predsa len menej, než má RTX 2060 (1 920 stream procesorov/CUDA jadier). Kompromisy budú samozrejme aj na strane pamäťovej zbernice, ktorá bude mať 192 bitov. Pôjde však už o nové pamäte typu GDDR6 s kapacitou 6 GB.
i
Nové pamäte GDDR6 podstatne zvyšujú dátovú priepustnosť v porovnaní so staršími GDDR5, a to až viac ako 2×. Tiež sa podarilo zvýšiť kapacitu jedného čipu na 16 Gb (2 GB), čo znamená, že na rovnakej ploche sa osadí 2× viac pamäte. A to všetko pri udržaní štandardného napätia 1,35 V.
Veľa technických podrobností grafickej karty NVIDIA GeForce GTX 1660 nie je známych, ale očakávame, že sa bude vo veľkej miere podobať RTX 2060. Podobne ako v prípade recenzie RTX 2060 konštatujeme, že by karte v roku 2019 predsa len pristalo minimálne 8 GB grafickej pamäte.
Porovnávaná oblasť | NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti | NVIDIA GeForce RTX 2060 | NVIDIA GeForce GTX 1060 |
---|---|---|---|
Jadro | Turing TU116 | Turing TU106 | Pascal GP106 |
Výrobný proces | 12 nm | 12 nm | 16 nm |
Počet CUDA jadier | 1 536 | 1 920 | 1 280 |
ROPs | – | 48 | 48 |
TMUs | – | 120 | 80 |
Veľkosť jadra | – | 445 mm2 | 200 mm2 |
Frekvencia jadra | – | 1 365 MHz | 1 506 MHz |
Boost frekvencia jadra | 1 815 MHz | 1 680 MHz | 1 709 MHz |
Pamäť | 6 GB GDDR6 | 6 GB GDRR6 | 6 GB GDRR5 |
Frekvencia pamäte | 12 000 MHz | 14 000 MHz | 8 008 MHz |
Šířka pamäťovej zbernice | 192 bit | 192 bit | 192 bit |
Priepustnosť pamäte | – | 336 GB/s | 192,2 GB/s |
TDP | 120 W | 160 W | 120 W |
Napájanie | 1× 8 pin
|
1× 8 pin | 1× 6 pin |
Konektory | 1× HDMI, 1× DisplayPort, 1× DVI | 1× HDMI, 3× DisplayPort, 1× USB-C | 1× DVI, 1× HDMI, 3× DisplayPort
|
Teoretický výkon FP16 | – | 12,902 GFLOPS | 68,36 GFLOPS |
Teoretický výkon FP32 | – | 6,451 GFLOPS | 4,375 GFLOPS |
Teoretický výkon FP64 | – | 201,6 GFLOPS (1 : 32) | 136,7 GFLOPS |
Cena | Neznáma | od 390 € | od 240 € |
Ceny platné k 27. 1. 2019
Stále sa pohybujeme na hladine špekulácií, ale ak je rozdiel medzi GeForce GTX 1060 a RTX 2060 celých 40 %, možno očakávať, že GTX 1660 Ti bude výkonnostne približne o 30 % nad GTX 1060. To nie je vôbec zlé, najmä majitelia GTX 1050 a 1050 Ti budú mať veľký dôvod na upgrade. To samozrejme platí aj všeobecne pre majiteľov všetkých starších NVIDA kariet, samozrejme s výnimkou vlastníkov GTX 1070 (Ti), 1080 (Ti).
Otázkou je, či tých 30 % výkonu navyše presvedčí aj početný zástup majiteľov GeForce GTX 1060. Ak však nájdu kupcu na svoju existujúcu kartu, za príplatok desiatok eur sa to iste oplatí.
Spoločne s novými grafickými čipmi NIVIDA Turing sa v rámci softvérovej výbavy objavil zaujímavý program nazvaný OC Scanner. Ten slúži na jednoduché pretaktovanie GPU na jedno kliknutie. To môžete využiť v prípade všetkých kariet série RTX 2070, 2080, 2080 Ti a samozrejme aj NVIDIA RTX Titan. Celkom logickým krokom je vydanie tejto aplikácie aj na samostatné stiahnutie pre všetkých majiteľov grafických kariet s čipom NVIDIA Pascal. Konkrétne teda pre GeForce GTX 1050, 1050 Ti, 1060, 1070, 1070 Ti, 1080 a 1080 Ti. Pomocou aplikácie OC Scanner je možné z prakticky každej karty získať 11 – 12 % ďalšieho výkonu.
Je jasné, že najočakávanejším parametrom grafickej karty NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti je cena. Ak sa bude skutočne pohybovať okolo 300 €, tak pôjde o absolútny hit. Samozrejme, s ohľadom na očakávaný výkon, ktorý by mal zabezpečiť hladký chod všetkých hier vo Full HD rozlíšení. A dokonca zvládnuť veľmi dobre aj QHD rozlíšenie napríklad na ultrawide monitoroch.
NVIDIA si uvedomila, že pre niektorý typ hráčov je ray tracing zbytočná funkcia. Aj preto s vysokou pravdepodobnosťou vznikne nová grafická karta NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti. Podľa špekulácií ponúkne výkon o približne 30 % vyšší, než má obľúbená GTX 1060.