Dňa 11.5.2024 (sobota) nebude možné na pobočke Alza Nitra vyzvihovať objemný tovar z dôvodu konajúcej sa akcie s hasičmi na parkovisku.
P&G boost Effaclar

Okami HD (RECENZIA) – remasterovaní vlci uprutne vyli

Lassie, pardon, legenda sa vracia. Po viac ako 10 rokoch na naše konzoly prichádza Okami od Capcomu a môže sa pýšiť krásne sa lesknúcim, plným HD kožúškom. Stojí za to znovu prežiť dobrodružný príbeh bohyne slnka Amaterasu, ktorá na seba vzala podobu bieleho vlka, alebo bude lepšie nechať starú šelmu pokojne spať? Dozviete sa v našej recenzii.

Čo všetko sa v recenzii Okami HD dozviete?

1. Oživenie japonskej legendy
  2. Okami HD – majstrovská maľba tušom
  3. Nippon sa sám nezachráni
  4. Nebeský štetec alfou a omegou Okami HD
  5. Skaza ušných bubienkov
  6. Okami HD – zaslúžený návrat?
  7. Recenzia Okami HD: záverečné hodnotenie

Oživené japonské legendy

Okami je akčná RPG adventúra, ktorá pôvodne vyšla v roku 2006 na platformu PlayStation 2. Vývoj tohto titulu má na svedomí spoločnosť Clover Studio, pričom sa ich výtvor vo svojej dobe dočkal naskrz pozitívnych, často až nadšených ohlasov. Recenzia vyzdvihovala predovšetkým značné množstvo obsahu, inovatívne mechanizmy a prekrásnou vizuálnu stránku. Od tej doby už ale uplynulo veľa času a videohry prešli výraznou evolúciou. Ustojí Okami HD konfrontáciu s modernými hrami, bez toho aby stratila časť svojho kúzla?

Pred sto rokmi sa Orochi, osemhlavý démon, pokúsil ovládnuť celý svet Nippon a uvaliť strašnú kliatbu. Jeho zlé úmysly našťastie prekazil ľudský hrdina Nagi (nepliesť s Petrom Nagy) a biely vlk Shiranui. Tejto netradičnej dvojici sa s vypätím všetkých síl podarilo Orochiho poraziť a uväzniť v tajomnej jaskyni.

Okami HD; Orochi

Orochi je hlavný záporák Okami HD. Než sa vám ale tento osemhlavý démon dostane do pazúrov, ubehne pár desiatok hodín.

Po sto rokoch pokoja a mieru však Orochi uniká zo svojho kamenného väzenia a začína celým Nipponom opäť šíriť svoju zlovestnú kliatbu. Tá z celej krajiny vysáva všetok život, krajina rýchlo vädne a ľud trpí. Preto sa Sakuya, strážca dediny Kamik, rozhodne z dlhého spánku prebudiť bohyňu slnka Amaterasu (ktorá na seba vezme podobu bieleho vlka) a požiada ju, aby odstránila prekliatie pozvoľna pokrývajúce celú krajinu. Spoločne s potulným umelcom Issunom potom Amaterasu začne obnovovať krajinu do normálneho stavu.

Príbeh hojne čerpá z tradičných japonských legiend a povestí, ktoré nám Európanom síce môžu spočiatku pripadať ako veľká neznáma, v samotnom deji sa ale celkom rýchlo zorientujete. Je síce ľahko bizarné, v jadre ale ide o pomerne klasickú rozprávku. Výrazný vplyv japonskej kultúry však nie je viditeľný iba v dejovej línii, celkom zásadne sa premieta aj do vizuálneho štýlu celej hry, ktorý z Okami HD robí priamo umelecké dielo.

Okami HD; gameplay: AmaterasuOkami HD; Gameplay: Amaterasu

Okami HD – majstrovská maľba tušom

Sumi-e je prastará technika maľby vodou zriedenou tušom, kedy základným princípom je použitie mála na vyjadrenie všetkého. V zjednodušenej, výrazne štylizovanej maľbe sa tak odráža podstata maľovaného objektu a stav duše maliara zároveň. Nechám na každom z vás, ako veľmi sa táto filozofia podarila preniesť do samotnej hry, isté ale je, že Okami HD vyzerá výborne.

Okami HD; Wallpaper: krajina

Dej Okami HD sa hojne inšpiruje tradičnými japonskými bájkami. Počas vášho putovania v koži bohyne Amaterasu stretnete mnoho legendárnych bytostí, ale aj obyčajných obyvateľov Japonska.

Remasterovaná grafika je síce pevne uzamknutá na 30 snímkach za sekundu, avšak prispôsobenie obrazu na širokouhlý formát, rozlíšenie 1080p a plná podpora 4K z hry robí krásny zážitok. Už z okolitých screenshotov iste vidíte, že vizuálny štýl Okami HD je úplne jedinečný.

Jednoduchá, zároveň ale účelná a veľmi farebná cell shaderová grafika pôsobí dojmom oživeného obrazu, ktorá v pokojnejších pasážach robí z hry až meditatívnu záležitosť. Textúry sú krásne ostré a len ťažko vám počas hry napadne, že ide pôvodne o 10 rokov starý titul. Dobrá práca.

Okami HD; Gameplay: chrámOkami HD; Gameplay: NipponOkami HD; Gameplay: technika vine

Nippon sa sám nezachráni

Čo sa hrateľnosti týka, Okami HD je vlastne relatívne klasické RPG/akčná adventúra. Pobehujú po krásne štylizovanom Nippone, bojujete s démonickými sluhami Orochiho, plníte strašne veľa hlavných aj vedľajších questov a oživujete kliatbou zasiahnutú krajinu. Revitalizácia okolitej krajiny je graficky stvárnená veľmi pekne – suché stromy sa po vašom zásahu rýchlo obaľujú lístím a pukmi, vyprahnutá krajina okamžite zarastá čerstvou trávou a farebnými kvetmi.

Okami HD; Gameplay: Boss fight

Nevyhnete sa ani napínavým bossfightom. Obťažnosť ale nie je nijako vysoká, často teda bude ťažšie prísť na správnu taktiku ako súboj vybojovať.

Samotných bitiek s démonmi si za celú hru užijete habadej. Súbojový systém je jednoduchý, napriek tomu dynamický a v jadre zábavný. Konfrontácia s nepriateľmi bohužiaľ z hľadiska obťažnosti nepredstavuje žiadnu väčšiu výzvu (platí v určitej miere aj pre bossfighty) a po určitej dobe začnú stretnutia pôsobiť značne stereotypným dojmom. Až nakoniec sami seba pristihnete, že sa im vlastne podvedome snažíte vyhnúť, pokiaľ to len trošičku ide.

Kosením démonov, „údržbou zelene“ či pomáhaním prostému ľudu v rámci questov získavate skúsenosti, ktorými si potom zvyšujete rôzne štatistiky, ako je zdravie, viac miesta v inventári alebo väčšie zásoby atramentu. Možno sa pýtate, na čo potrebuje japonská bohyňa slnka atrament, ale vedzte, že sa práve dostávame k úplne zásadnej zložke Okami HD.

Okami HD; Gameplay: dynamické súbojeOkami HD; Gameplay: Waka, súbojOkami HD; Gameplay: súboje