Emise pro AP+ v app - všechny segmenty Motorola

Mass Effect: Andromeda (RECENZIA)

Zobraziť katalóg

Ako sme sľúbili v nedávno publikovanom článku, prinášame vám recenziu, ktorá odhalí, či jeden z herných favoritov tohto roka splnil očakávania. Tie pritom rozhodne neboli malé. Mass Effect je pojem, bez ktorého si žáner akčných RPG nedokážeme predstaviť už takmer desať rokov. Mass Effect Andromeda dorazila až po dlhých 5 rokoch, preto sa logicky predpokladalo, že potvrdí slová vývojárov z BioWare a skutočne bude tým najväčším a najlepším. Ako to teda dopadlo?

Pre mňa osobne je séria Mass Effect srdcová záležitosť, na Andromedu som sa veľmi tešil a nádeje do nej vkladal naozaj veľké. O to väčší pocit sklamania prišiel, keď sa začali objavovať prvé reakcie a nakoniec aj kompletné recenzie. Už v čase písania preview mi bolo jasné, že tentoraz sa asi žiadne ódy spievať nebudú – ale stále som dúfal. Možno ste zaznamenali videá, ktoré (občas veľmi vtipne) zobrazujú, ako príšerne nepodarené animácie tvárí znehodnocujú herný zážitok a vlastne znemožňujú brať veľa rozhovorov vážne. Táto neschopnosť využiť možnosti nového Frostbite 3 enginu je však, bohužiaľ, nakoniec len okrajovým problémom. Andromeda je totiž veľká premárnená príležitosť, a tak trochu krok späť.

Andromeda ponúka nový začiatok v galaxii bez nápadu

Ako už vieme z preview, Andromeda nenadväzuje na pôvodnú trilógiu. Vy, neskúsený prieskumník menom Sara alebo Scott Ryder, sa spolu s ďalšími tisíckami odvážnych duší zúčastňujete ambiciózneho projektu, ktorý si sľubuje nájdenie nových planét vhodných na kolonizovanie. Šesto rokov dlhá cesta z Mliečnej dráhy sa pochopiteľne neobišla bez komplikácií a vzápätí po vašom prílete je jasné, že si situácia žiada hrdin(k)u – vás. Ujímate sa role Pathfindera, vedúceho prieskumníka ľudskej rasy, ktorého úlohou je viesť osídľovanie novej galaxie, resp. jednej jej hviezdokopy zvanej Hellius. Vašou hlavnou prekážkou je nová rasa Kettov a ich ambiciózny vodca. Autori mali mimoriadnu príležitosť popustiť uzdy fantázie a z Andromedy urobiť sen každého sci-fi fanúšika. Namiesto toho sme sa dočkali úplne fádnych, šablonovitých záporákov, pekne vyzerajúcich, ale veľakrát nudných svetov/planét a len mierne nadpriemerného príbehu.

Mass Effect: Andromeda; jeden svet nestačíMass Effect: Andromeda;

Príbeh Mass Effect Andromeda narušujú slabé dialógy

Ako bolo povedané, Mass Effect je už dlhoročná herná sága. A predovšetkým BioWare je veľmi dlhoročná značka, od ktorej sme sa za tie roky dočkali mnohého. Jej hry, vrátane Mass Effektom, mali okrem svojich nesporných predností aj rôzne nedostatky. Ale snáď VŽDY mali kvalitný príbeh s dobrými, až výbornými dialógmi. Je preto viac než zarážajúce, že práve tento úplne zásadný prvok všetkých RPG Andromeda pomerne solídne pokazila. Možno je to pre niekoho príliš tvrdé odsúdenie, ale ja si jednoducho nepamätám, že by som si niekedy v prípade massefektných (resp. BioWare) hrách každú chvíľu hovoril: „Ako toto mohol niekto napísať a myslieť to vážne?“ Áno, dialógov je tu naozaj veľa, každý noname má čo povedať a všetkým tiež môžete spravidla odpovedať. Lenže v 90 % prípadov sa nedozviete nič zaujímavé. Nedostatok obsahu by ešte nemusel nutne vadiť, ak by bola kvalitná forma. Lenže hádam s výnimkou hlavnej postavy hovoria všetci prázdno, bez emócií. Postavy HOVORIA o svojich emóciách, namiesto aby ich nejako PREJAVOVALI. Takže aj keď je potrebné oceniť fakt, že nadabované je tu prakticky všetko, v konečnom dôsledku je to vlastne jedno, pretože nebudete mať záujem si ich suché rozprávanie, ktoré ste už počuli tisíckrát v bledomodrom, vypočuť.

i Pozrite sa na náš nový Herný magazín!

Systém dialógov – na vašich voľbách v Andromede nezáleží

S tým súvisí aj proklamovaný posun od čiernobieleho modelu „dobrých“ a „zlých“ odpovedí. Samotné duo možností sa malo rozšíriť a vaša postava sa tak mala mať možnosť profilovať viacerými spôsobmi. Na prvý pohľad sa zdá, že to tak skutočne je. Kruhové menu vám pri rozhovore pravidelne ponúka reakcie v tóne profesionálnom, emotívnom, racionálnom a „pohodovom“. A štyri sú viac ako dve, že? Bohužiaľ nie – skoro totiž zistíte, že je úplne jedno, ako odpovedáte, a že ide naozaj len o „tón“. A tak zatracované rozdelenie na Paragona a Renegada ponúkalo paradoxne viac možností, a to tých skutočných. Spôsob, akým v Andromede konáte, totiž nič neovplyvní – nezmení sa výsledok úlohy, nezmení sa herné prostredie. Ten najväčší vplyv, ktorého si všimnete, je, keď vám raz za uhorský rok niekto povie, že je vaše emocionálna/chladná povaha dobre známa.

Preskúmavanie vesmíru v Mass Effect Andromeda nie je zlé, ale...

Ak vás nenadchnú dialógy, môžete sa zabaviť propagovaným skríningom rozľahlého vesmíru. Treba konštatovať, že táto časť patrí k tomu lepšiemu, čím môžete v Andromede tráviť čas. Planét na objavovanie je dosť, niekoľko z nich pritom patrí do kategórie samostatných miniotvorených svetov, po ktorých je radosť prechádzať sa buď v skafandri, alebo (lepšie) preháňať sa vo vozidle zvanom Nomad. Problematický je však herný obsah týchto graficky výborne spracovaných lokalít. Máme na mysli najmä vedľajšie úlohy – tých je skutočne veľa. Ale opäť narážame na smutný princíp, ktorý je pre Andromedu bohužiaľ typický: kvantita nad kvalitu. To, čo nový ME na tomto poli predvádza, by možno stačilo pre nejaké staršie MMO RPG, ale dnešný hráči z questov typu „naskenuj 5 mŕtvol/prines 5 technických vymožeností/zájdi tam, prines to, vráť sa“ nadšení vážne nebudú. V 90 % úloh máte niekam zaletieť, niečo naskenovať, a tým to hasne. Áno, v tých 10 % sa z toho vyvrbí niečo zaujímavé, ale myslím, že nielen my by sme ocenili skôr to, ak by ich výrazne ubudlo, ale zato by boli takmer všetky zaujímavé a nepôsobili ako písané cez kopirák. Našťastie sú tu rovnako ako v predchádzajúcich dieloch úlohy spojené s členmi vašej posádky (loyalty missions), ktoré spolu so solídnymi questmi hlavnej dejovej linky pošramotený obraz trochu naprávajú.

Mass Effect: Andromeda; planétaMass Effect: Andromeda;Mass Effect: Andromeda

Súboje Andromedu zachraňujú, ale...

Nechceme však len kritizovať. Napriek tomu všetkému, čo bolo povedané, je Mass Effect Andromeda podľa nášho názoru slušná hra. Dôvodom je predovšetkým bojová časť, ktorá je skrátka a jednoducho zábavná. Prestrelky sú oveľa dynamickejšie a plynulejšie, krytie už vás nevytiahne z každej šlamastiky a oveľa častejšie ako kedykoľvek predtým musíte zvoliť proaktívny prístup. Zabíjanie zloduchov z vesmíru vás len tak neomrzí aj vďaka fantastickému množstvu schopností, ktoré môžete kombinovať s vašimi spolubojovníkmi a vytvárať tak efektívne kombinácie. Vo voľbe týchto skillov máte v podstate úplnú slobodu, žiadne limitujúce povolanie si na začiatku hry nevyberáte, k istej špecializácii a bonusom z toho plynúcim sa môžete až časom dopracovať. Niečo podobné platí aj pre zbrane. Arzenál je tu široký a vyberú si všetci: tí, ktorí problémy riešia radšej z bezpečnej vzdialenosti, aj tí, ktorým nevadí drzo narušovať osobný priestor nepriateľov.

Mass Effect: Andromeda; Scott RyderMass Effect: Andromeda; akcia

Umelá inteligencia veľa rozumu nepobrala

Ale ani táto celkovo vydarená stránka Mass Effect Andromeda sa nezaobišla bez chýb. Ide o nie príliš kvalitnú umelú inteligenciu. AI nepriateľ je takým evergreenom de facto všetkých akčných titulov, preto by asi nebolo úplne kóšer sa do Andromedy triafať práve z tejto pozície. Nanešťastie sa tento problém týka aj vašich spolubojovníkov a je ešte umocnený faktom, že ich nemôžete prakticky nijako ovládať. Boje sú vďaka tomu síce plynulejšie, nezdržujete so zadávaním príkazov, lenže vaši druhovia v zbrani nie sú žiadni raketoví inžinieri. Je síce pekné, že vás verne nasledujú, no ak sa nachádza pred nimi múr a pred vami nie, bolo by žiaduce, ak by na to pri voľbe svojej trasy mysleli. Často vám teda miesto pomocnej ruky ponúknu spočiatku síce úsmevné, neskôr však frustrujúce chvíle zakončené otráveným stlačením tlačidla Load.

i Mohlo by vás zajímat
Recenzia For Honor. Prichádza bojová hra novej generácie?
Star Wars Battlefront II vyjde už tento rok!
Guardians of the Galaxy sa dočkajú herného spracovania
Hororový hit Outlast 2 vychádza už za pár dní!

Stálo teda čakanie na Mass Effect 4 za to?

Ak ste rovnako ako my fanúšikmi Mass Effectu  nemôžeme vám dať jednoznačnú odpoveď. Na jednej strane sme radi za novú porciu dôverne známej sci-fi bašty, na stranu druhú sa nemôžeme zbaviť dojmu, že kuchárom z BioWare ušla ruka viac ako raz a zrejme občas použili aj nie úplne čerstvé ingrediencie. Na tanieri to máme naaranžované veľmi pekne a gramáž je tiež viac než slušná, ale pravda je taká, že si veľmi nepochutíme. Ako Sara alebo Scott Ryder toho síce môžeme v rozľahlom svete Andromedy robiť veľa, lenže... lenže máločo z toho je naozaj zábavné. A to sme ani nezmienili veľké množstvo bugov, ktorými bola hra pri vydaní doslova plná (NPC hovoriace cez seba, NPC miznúce a zase sa objavujúce, prepadávanie podlahou atď.).

Mass Effect: Andromeda; Sara

Možno si niekto hovorí, že keby sa to nevolalo „Mass Effect“, boli by recenzenti oveľa zhovievavejší a Andromeda by z toho vyšla dôstojne ako vlastne „celkom dobrá hra“ – pretože je pravda, že dobrá hra to v podstate nakoniec je. Lenže takto to skrátka nefunguje. Ona veľká komunita fanúšikov, ktorou sa predchádzajúcim dielom podarilo vyprodukovať, je mincou dvoch strán. Tou pre vývojárov príjemnou stranou je zaručený odbyt pre ich produkty. Tou odvrátenou sú vysoké očakávania a nároky z tejto komunity vychádzajúce. Očakávania a nároky, ktoré tentoraz v prípade Mass Effectu: Andromedy úplne naplnené neboli.

Záverečné hodnotenie Mass Effect: Andromeda

Hodnotenie 70 % Alza.sk

Hlavné parametre

Hrateľnosť

70 %

Audiovizuálne spracovanie

80 %

Opätovná hrateľnosť

65 %

Mass Effect: Andromeda, obal

Klady

  • Dynamický a celkovo zábavný súbojový systém
  • Veľké schopnosti pre rôzne typy postáv
  • Vizuálne veľmi slušne spracované prostredie
  • Hlavná postava a väčšina úloh z hlavnej dejovej línie

Zápory

  • Slabé dialógy, ploché a nudné NPC
  • Stereotypné a otravné vedľajšie úlohy
  • Umelá inteligencia spolubojovníkov

Vytlačiť
P-DC1-WEB07
Zavoláme Vám a odborne poradime
+421 2 5710 1800
Otázka na objednávku
Otázka na tovar
Prosím, zadajte svoj telefón:
Zavolajte mi
Na vašom súkromí nám záleží My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.
Viac informácií Menej informácií