Ospravedlňujeme sa, ale z technických príčin sa momentálne na našich pobočkách môže vyzdvihnutie objednávky časovo predĺžiť. Na oprave usilovne pracujeme. Ďakujeme za pochopenie.

Trvalo to 13 rokov, ale Syberia 3 je konečne tu!

Trinásť rokov. Taká doba uplynula od nášho posledného dobrodružstva s peknou newyorskou právničkou Kate Walkerovou v surrealistickej adventúre klasického point-and-click strihu Syberia. Pomaly sa už však môžeme chystať odhodiť smútočné čierne zvršky a poobzerať sa po niečom veselejšom, pretože 20. apríla konečne vychádza vytúžené pokračovanie hry Syberia 3. Aj keď, skôr než na farbu oblečenia by sme mali myslieť na to, či chráni pred chladným počasím. Pretože toho si užijeme viac než dosť.

Trinásť rokov – kde sa počas vývoja hry Syberia 3 stala chyba?

Hoci patrili prvé dva diely Syberie medzi jedny z najúspešnejších v žánri a podarilo sa im vytvoriť slušnú komunitu oddaných fanúšikov, prichádza Syberia 3 až teraz. Ako to? Aj keď Syberia 2 (2004) prišla minimálne v prípade osudu samotnej Kate s otvoreným koncom, autor scenárov a známy belgický komiksový výtvarník Benoît Sokal ešte v roku 2011 tvrdil, že práce na trojke ani nezačali (hoci pôvodne bola oficiálne oznámená už v roku 2009).

Syberia 3; hlavná hrdinka

Hlavným dôvodom boli financie, s ich nedostatkom sa francúzske vývojárske štúdio Microïds, ktoré za adventúrou Syberia 3 stojí, čelilo od začiatku do konca. Aj keď sme radi, že neustále odkladanie dátumu vydania skončilo, je evidentné, že tie peniaze niekde chýbať budú. Zo zverejnených videí a screenshotov je zrejmé, že to trošku odniesla grafika, o ktorej jednoducho musí každý objektívne hodnotiteľ vyhlásiť, že nespĺňa štandardy roka 2017, aj keď je tentoraz Syberia úplne v 3D. Našťastie na nižší počet polygónov a trochu zubatejšie hrany ešte žiadna adventúra neumrela. Základom vždy bol a bude dobrý príbeh, a o ten sa podľa všetkého báť nemusíme.

Na pochopenie príbehu vraj nie je nutné predchádzajúce diely hrať, aj keď...

Syberia 3 by mala začať tam, kde dvojka skončila. To môže v nových hráčoch vzbudzovať určité obavy, zdá sa však, že príbeh bude do značnej miery samostatný a nie je preto nutné minulé diely poznať. Vieme, že sa Kate po úspešnej misii pre svojho priateľa, výstredného vynálezca Hansa Voralberga, chcela z mystického ostrova Syberia vrátiť domov. Do hry vstupujeme vo chvíli, keď ju pred istou smrťou zachránia Youkolovia, trpasličí nomádsky kmeň.

Syberia 3; adventura Syberia 3

Čoskoro sú však Kate aj jej starí priatelia uväznení v meste Valsembor, ktoré vyzerá veľmi východne. Architektúra (a prostredie všeobecne) určite vyčarí úsmev na tvári nejednému obdivovateľovi socialistického realizmu dôb našťastie minulých. Veľké továrne, obrovské pamätníky a celkovo nevzhľadné stavby – máme s nimi vlastné skúsenosti. Ostatne to, že si ľudia z Microïds išli pre inšpiráciu do bývalého východného komunistického bloku, nie je žiadne tajomstvo.

i Pozrite sa na náš nový Herný magazín!

Snaha dostať sa z tohto postsovietskeho raja na zemi bude teda zrejme hlavnou náplňou príbehu. Tým by to však skončiť nemalo, pretože Kate sa rozhodne Youkolom pomôcť s ich prastarým rituálom, pri ktorom sprevádza svoje verné snežné pštrosy pri sezónnej migrácii za rozmnožovaním. Ako vidno, o zábavu bude v hre Syberia 3 postarané.

Syberia 3

Gameplay? Syberia 3 kráča v šľapajách adventúrných klasík

K tomuto zdarnému koncu sa však hráč musí samozrejme dostať svojím vlastným úsilím, žiadny interaktívny film Syberia 3 nie je. Riešenie najrôznejších hádaniek a určite opäť veľmi podarené dialógy budú prebiehať v tradíciou preverenom štýle priameho ovládania postavy z pohľadu pri statickej kamere. Systém kliknutia fungoval a funguje stále dobre, prečo ho teda meniť, povedali si v Microïds. Rovnako ako v minulých dieloch nebude kľúčom k úspechu predmetová ekvilibristika, keď skúšate všetko so všetkým v zúfalej nádeji, že keď „tie dvere bude možné otvoriť, keď spojím mamutí kel, palicu a krém na topánky!“

Určité zmeny však nastanú práve v prípade kombinovania predmetov. To už by nemalo prebiehať v inventári, ale priamo v hernom svete – cieľom bolo, aby mala každá akcia svoju vlastnú animáciu a Syberia 3 pôsobila čo najprirodzenejšie. Je otázkou, ako dobre bude táto novinka fungovať. Animácie sú síce pekné, ale pravdepodobne ešte dôležitejšia je plynulosť. Dúfame teda, že okrem estetického zážitku nepridajú tiež zdĺhavé hľadanie vhodných „miest“ na kombinovanie/výrobu.

Syberia 3; hra

Čo sa týka náročnosti, aj tu Syberia 3 nadviaže na svojich predchodcov. Hádanky očakávame znova striktne logické, a tak vyššie uvedený príklad riešenia s mamutím klom, palicou a krémom na topánky pravdepodobne fungovať nebude. Našim myšlienkovým pochodom dopomôže aj hudba, o ktorú sa postaral Inon Zur, ktorý má svedomí okrem prvých dvoch dielov také kúsky, ako napríklad Fallout 4 alebo Dragon Age: Origins. Ak sa dostanete pri nejakej hádanke na správnu stopu, odrazí sa to v hudobnom sprievode.

Hardvérové nároky zvládne každý

Okrem PC vychádza Syberia 3 aj na PS4 a Xboxe One, a to v štandardnej a zberateľskej edícii. Neskôr by sa tiež mala objaviť na Nintendo Switch.

Tak uvidíme, čo z toho nakoniec bude. Je isté, že nejaké percentá Syberia stratí kvôli zastaranému enginu. Na druhú stranu, slabšie technické spracovanie má tú výhodu, že sa pri pohľade na hardvérové nároky snáď nikomu studeným potom čelo neorosí. A ako už bolo povedané, grafika jednoducho nie je to, na čo sa v prípade poctivej adventúry zo starej školy tešíme. Ak Syberia 3 nesklame na poli dejovom a ponúkne tú správnu výživu pre našu sivú mozgovú kôru, nebude sa na ňu určite nikto za tie možné chyby na kráse hnevať.

Minimálne hardvérové požiadavky

• OS: Windows 7
  • CPU: Intel Dual Core
  • RAM: 2 GB
  • Grafika: NVIDIA GTX 550 Ti/Radeon R7 260x
  • DirectX: 9.0
  • Miesto na disku: 40 GB

Odporúčané hardvérové požiadavky

• OS: Windows 7/8/10
  • CPU: Intel Dual Core
  • RAM: 2 GB
  • DirectX: 9.0
  • Miesto na disku: 40 GB

Syberia 3 je podľa ohlasov veľkým sklamaním

(Aktualizácia 1. 5. 2017) Syberia 3 sa predáva už niekoľko dní, ale prvé recenzie sa začali objavovať až teraz. Bohužiaľ, sa zdá, že aj napriek veľkej nádeji to príliš nedopadlo. Lepšie povedané, dopadlo to veľmi biedne. Musíme poctivo priznať, že aj my sme od nového pokračovania kultovej adventúry očakávali podstatne viac. Na agregátore recenzií metacritic došlo k pomerne vzácnemu javu: hodnotenie používateľov (priemer 6,1 na základe 80 ratingov) je zhovievavejšie než hodnotenie recenzentov (56 na základe 12 článkov). Väčšinou to je naopak.

Že technickým spracovaním Syberia 3 práve nenadchne, to bolo jasné už niekoľko mesiacov. Nanešťastie je zastaraný engine tým najmenším problémom. Hra je zabugovaná, zle optimalizovaná, ale predovšetkým vďaka nezvládnutému prechodu do 3D takmer neovládateľná. Aby ste aktivovali často veľmi zle viditeľné a nelogicky umiestnené predmety, musíte Kate „natočiť“ správnym smerom. Ak chcete vystúpiť po schodoch, musíte k nim pristúpiť zo správneho uhla. A to všetko sa deje za účasti nespolupracujúcej kamery a neskutočne pomalého pohybu vašej postavy, ktorá má navyše vo zvyku zadrhávať sa o neexistujúce prekážky.

Syberia 3;Kate Walker

Hudobný sprievod Inona Zura je výborný a pomáha vytvárať osobitú atmosféru, podľa všetkého jeden z mála svetlých bodov Syberie 3. Veľká kritika sa však znáša na desynchronizované audio, totálne rozhodený lip-sync a silne podpriemerný dabing, pri ktorom voice actori čítajú svoje linky bez akéhokoľvek zaujatia a ešte k tomu často rozprávajú solídne nezmysly, ktoré zrejme vznikli pri preklade z originálnej francúzštiny. Ani dialógy sa príliš nepáčili, hre sa vyčítajú ploché a klišovité charaktery (najmä hlavný zloduchovia) bez náznaku nejakého vývoja.

iMohlo by vás zaujímať
Hororový hit Outlast 2 vychádza už za pár dní!
Recenzia For Honor. Prichádza bojová hra novej generácie?
Je The Legend of Zelda najlepšia hra všetkých čias?
Star Wars Battlefront II vyjde už tento rok!

K tomu pridajme nie úplne vyvedené riešenie hádaniek, ktoré vás hocikedy nútia ísť zložitou cestou, pričom sa celkom zjavne ponúka jednoduchšia možnosť, absenciu hoci len základného a stručného uvedenia do predchádzajúceho deja série, hoci hra nadväzuje a od posledného dielu to už máme naozaj niekoľko rokov, a slušný, avšak nevalne vyrozprávaný príbeh. To sa potom nedá súdom, ktoré výsledný stav Syberie 3 prirovnávajú k betaverzii, alebo ľutujú, že hra nevyšla o pár mesiacov neskôr, diviť. A my s nimi musíme chtiac nechtiac súhlasiť.

Zdroje: games.tiscali.cz, gamespot.com, metacritic.com, rockpapershotgun.com

4,0
Syberia 3 (PC/MAC) DIGITAL + BONUS!