P&G MS v hokeji_CZ

Je The Legend of Zelda najlepšia hra všetkých čias?

Do ikonickej hernej série akčných adventúr The Legend of Zelda pribudol ďalší prírastok v podobe očakávanej Breath of the Wild (BotW). Nová Zelda od Nintenda žne jedno absolútne hodnotenie za druhým, Metacritic ju radí medzi 10 najlepších hier všetkých čias naprieč platformami. Je všetka tá chvála na launchový titul pre nedávno predstavenú konzolu Nintendo Switch oprávnená?

Najprv je potrebné, aby autor tejto recenzie vyložil karty na stôl: som Zelda-zelenáč, (krásnou) Zeldou nepobozkaný. Áno, priznávam, som hanbou hráčskeho stavu, a nemám vôbec za zlé ostrieľaným gamerom, ak pre mňa v tejto chvíli nemajú nič než pohŕdavé odfrknutie. Ale prosím aj ich, aby ma vypočuli. Myslím si totiž, že pohľad nováčika môže byť v mnohých ohľadoch rovnako cenný (ak nie cennejší) ako názor veterána. Je tiež pravdou, že nie som žiadny veľký konzolový hráč. O to názornejšie však bude toto vyhlásenie: ak by som niekedy „konvertoval“, obrátil na pravú konzolovú vieru, kúpil by som si Nintendo Switch, prípadne Nintendo Wii U a na druhú koľaj odsunul osobný počítač, bolo by to kvôli tejto hre. A ak by som si nejakú konkrétnu konzolu chcel kúpiť práve kvôli hre, bola by tou hrou The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Asi už tušíte, že k všeobecnému chválospevu sa pridá aj tento článok.

i Pozrite sa na náš nový Herný magazín!

Pre Breath of the Wild vychádza prvý DLC balíček The Master Trials

Či už ste spolu s Linkom Zeldu zachránili, alebo na vás princezná stále čaká, zatiaľ čo vy si veselo preskúmavate zábavný svet Hyrule, určite vám urobí radosť nedávne oznámenie prvého DLC balíčka The Master Trials, ktorý by mal v rámci Expansion Passu vyjsť tento rok v lete. A čím chcú páni a dámy z krajiny vychádzajúceho slnka naše dobrodružstvo v už tak vynikajúcim Breath of the Wild obohatiť?

Princezná Zelda bude musieť počkať

Samotný príbeh je rozprávkovo krásny, hoci nie je tou najsilnejšou stránkou Zeldy – rozprávaný je cez nepríliš početné, ale za to veľmi pútavé cut-scény. Prebúdzate sa čoby hrdina menom Link po 100 rokoch ozdravného spánku. Kráľovstvo Hyrule je opäť v nebezpečenstve a ničomníkom, ktorý za problémy fantasy sveta stoja, je znovu nesmrteľný Ganon. S jeho zničením princeznej Zelde určite pomôžete, ale... ak bola schopná pomocou svojich vrodených magických schopností držať Ganona na uzde celé storočie, určite to ešte pár dní/týždňov/mesiacov vydrží, však? Možno sa nepatrí nechať dámu čakať (najmä ak je v stávke aj osud celého sveta), ale príležitostí, ktoré nádherný herný svet The Legend of Zelda ponúka, je jednoducho príliš veľa.

The Legend of Zelda ponúka otvorený svet plný možností

The Legend of Zelda, svet plný možností

Už sme tu mali veľa hier pýšiacich sa priezviskom open-world. Aj Zelde chýbajú bariéry (samozrejme okrem základného ohraničenia celej mapy). Hlavný quest, teda zabitie Ganona, je prístupný od samého začiatku. Teoreticky ho tak môžete návštevou poctiť okamžite, ale tento variant silne neodporúčame. Jednak preto, že k nemu s najväčšou pravdepodobnosťou nedôjdete živí (čím bližšie ku Ganonovi, tým silnejší sú nepriatelia), ale hlavne preto, že by ste sa pripravili o to, čo robí zo Zeldy návykovú záležitosť. Najväčšia zábava totiž pramení z preskúmavania krajiny, ktoré okrem módnej otvorenosti disponuje jedným absolútne zásadným prvkom, u konkurencie tak často zanedbávaným  svet Zeldy totiž nie je prázdny!

V The Legend of Zelda sa vám rozhodne nestane, že by ste blúdili krajinou, ktorá síce lahodí oku, ale vlastne v nej nie je do čoho „pichnúť“. A nejde len o vydarené vedľajšie úlohy, ktoré vsádzajú skôr na kvalitu ako kvantitu (tzn. žiadne „nájdi a prines 10 vlčích kožušín, choď a zabi 10 potkanov v 10 rôznych pivniciach atď.“). Alebo o veľmi chytľavé súboje, v ktorých môžete k víťazstvu dôjsť viacerými, avšak často veľmi nápaditými spôsobmi. Veľa času budete tiež tráviť pri veľkom množstve puzzle, na ich riešenie dostal Link do vienka niekoľko zvláštnych schopností, ako sú magnetická telekinéza, vytváranie bômb alebo zastavovanie času okolo nepriateľov a objektov. A to sme ešte nespomenuli varenie  nebojte sa, nuda to rozhodne nie je. Nejde o žiadne Babicovy dobroty, predstavte si skôr takú milú variáciu na klasickú fantasy alchýmiu, ako ju poznáme napríklad zo Zaklínača 3 alebo série Elder Scrolls.

Hra boduje interaktívnym prostredím

Veľkou prednosťou a jedným z najoceňovanejších aspektov novej Zeldy je nesmierne interaktívne prostredie. Na vymoženosti ako zmeny počasia sme si už zvykli, ale aby sme si museli dávať pri búrke pozor, či na chrbte nenesieme kovovú zbraň a vyhli sa tak možnosti šokujúce smrti... to je v prípade nemodovaných hier novinka. A nejde pritom o samoúčelné prvky  prečo napríklad onú ​​kovovú zbraň nehodiť medzi tlupu nepriateľov a nenechať prírodu, aby urobila svoje? Alebo štíty. Môžu vám zachrániť život, môžete ich však využiť aj ako neortodoxný dopravný prostriedok. Nie sme si síce istí, či by Link zvládol napodobniť Legolasa a zísť kamenné schodisko, kopce však prejde s prehľadom. Dávajte si však pozor na skaly, štít sa ľahko rozbije.

Recenzia For Honor. Prichádza bojová hra novej generácie?
Horizon Zero Dawn, vychádza hra roka pre PS4?
Práve vychádza Pokémon Sun a Moon

Ak vám nevonia fantasy snowboarding, môžete skúsiť „zeldacký“ paragliding. Panoramatickú vyhliadku si budete užívať, kým Linkovi nedôjde výdrž (tá sa však postupom hry, rovnako ako jeho ďalšie zručnosti, zlepšuje). A keď sa chcete vydať do chladných končín, nezabudnite Linka preobliecť a vezmite so sebou nejaké drevo. Polená sa nehodia len na zabíjanie potvor, občas je potrobné urobiť aj oheň... Už rozumiete? Garantujeme vám, že sa pri objavovaní toho všetkého, čo Zelda vie, nudiť nebudete. Prostredie sa skrátka vývojárom zo spoločnosti Nintendo podarilo parádne.

The Legend OF Zelda: Breath Of The Wild, paragliding

Za ručičku vás v Breath of the Wild nikto vodiť nebude

Možno vás, najmä Zelda a všeobecne Nintendo nováčikov, tento fakt prekvapí, ale je to tak. Hoci môže hra, ktorá svoj japonský pôvod nezaprie, pôsobiť na prvý pohľad detsky, na jej náročnosti nič detské vskutku nie je. A netýka sa to len náročnosti nepriateľov, na ktorých zdolanie vám stláčanie tlačidla na útok väčšinou stačiť nebude. Celá hra sa nesie v duchu „príď na to sám“. Na niekoho z týchto slov možno idú mrákoty, ale verte nám, ak budete počúvať, čo vám obyvatelia sveta hovoria, a ak budete trochu uvažovať hlavou, pôjde to. A nielenže to pôjde, nakoniec túto cestu oceníte viac a na pomocné barličky radi zabudnete. Prísť na riešenie puzzle vlastným rozumom, nájsť nezvestnú osobu bez „nepatrnej“ pomoci à la skyrimský úlohový kompas alebo vytvoriť bez návodného receptu nejaký úžasný pokrm, tomu sa totiž slepé vypĺňanie inštrukcií z plánovača úloh nemôže rovnať.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild; zakladanie ohňa The Legend of Zelda: Breath of the Wild; princezná Zelda

Pár nedostatkov sa v novej Zelde predsa len nájde

Zatiaľ to vyzeralo, že sa nám do ruky dostal úplne bezchybný skvost. Nič však nie je dokonalé a platí to aj pre The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Predovšetkým ide o framerate, ktorý nie je počas celej doby hrania úplne stabilný a občas dosť nepekne klesne. V prípade vlajkovej lodi pre novú hernú konzolu Nintendo Switch to trošku zamrzí, našťastie k tomu však nedochádza príliš často, a keď už, netrvá to dlho a hra vám nespadne (nám sa to aspoň nestalo). Ďalšia výčitka smeruje k systému opotrebovávania zbraní. Nutnosť ich neustáleho vymieňania nám príliš nesedela. Rozbíjajú sa tak rýchlo, že si svoje obľúbené kúsky veľmi dlho neužijete a už musíte z inventára tasiť ďalší nástroj. Voice acting by si tiež zaslúžil trochu vylepšiť. Vôbec by nám nevadilo, keby sa autori v budúcom diele (nepochybujeme, že príde) odhodlali k nahovoreniu väčšieho množstva postáv. Pravdepodobne sa tu prejavil fakt, že Breath of the Wild je vôbec prvou Zeldou s dabingom (ten je mimochodom anglický, nie japonský). Linkovi by tiež pristalo viac liniek textu a viac emócií.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild; Link v akcii

Hra, ktorú Nintendo Switch potreboval

Je potrebné zdôrazniť jedno  toto všetko sú len drobné chyby na kráse, nehovoríme o žiadnych gamebreakingových ťažkostiach, ktoré by vám mali hranie nejako zásadne znepríjemňovať. S pokojným svedomím preto môžeme novú Zeldu odporučiť, a to s konštatovaním, že všetka chvála znášajúca sa na jej plavovlasu hlavu a na hlavy vývojárov z Nintenda bola zaslúžená!

i Hrajte napríklad vonku
The Legends of Zelda vyniká skvelým prostredím a úchvatnou prírodou. Hrajte Zelda napríklad v parku v tieni stromov a vychutnajte si atmosféru naplno vďaka Nintendo Switch. Viac sa dozviete v našom Nintendo Switch článku.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild si môžete kúpiť v našom obchode. K dispozícii sú verzie pre nedávno vydanú hernú konzolu Nintento Switch aj pre Nintendo Wii U. Majitelia ostatných herných konzol, prípadne PC si musia bohužiaľ nechať zájsť chuť. Zelda 2017 predstavuje exkluzívnu titul, o ktorý sa Nintento nemieni deliť.

Záverečné hodnotenie The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Hodnotenie 95% Alza.sk

Hlavné parametre

Hrateľnosť

100 %

85 %

75 %

The Legend of Zelda: Breath of the Wild, obal

• Úžasný rozprávkový svet
  • Zábavné súboje plné akcie aj prekvapivých riešení
  • Nápadité a interaktívne prostredie
  • Hádanky, ktoré budú baviť aj tých, ktorí bežne puzzle neholdujú
  • Prístup „príď-na-to-sám“

• Občasný pokles frameratu
  • Systém opotrebovávania zbraní

4,8 21×
The Legend Of Zelda: Links Awakening – Nintendo Switch
Hra na konzolu – Nintendo Switch, krabicová verzia, žáner: RPG, – 26 rokov od pôvodného vydania na Game Boy sa hra vracia v modernom spracovaní, v ktorom hráči cestujú na záhadný ostrov Koholint, aby Linka sprevádzali na nebezpečnej ceste za dobrodružstvom.
50,90 €
Objednávací kód: NSW132
4,9 95×
The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom – Nintendo Switch
Hra na konzolu – Nintendo Switch, krabicová verzia, žáner: akčný a RPG,.– V tomto pokračovaní hry The Legend of Zelda: Breath of the Wild budeš sám rozhodovať o svojej ceste rozľahlou krajinou Hyrula a tajomnými ostrovmi, ktoré sa vznášajú na rozľahlej oblohe. Dokážete využiť silu Linkových nových schopností, aby ste sa postavili zlovoľným silám, ktoré ohrozujú kráľovstvo?
56,90 €
Objednávací kód: NSW876
4,9 167×
The Legend of Zelda: Breath of the Wild – Nintendo Switch
Hra na konzolu – Nintendo Switch, krabicová verzia, žáner: RPG, adventúra a dobrodružný, – na svojej ceste budete bojovať s impozantnými protivníkmi, loviť divokú zver a zbierať ingrediencie na výrobu jedla a elixírov, ktoré budete potrebovať na prežitie v divočine.
Zľavnené -14 %
48,90 € 56,90 €
Objednávací kód: NSW007
4,4 12×
The Legend of Zelda: Skyward Sword HD – Nintendo Switch
Hra na konzolu – Nintendo Switch, krabicová verzia, žáner: akčný, adventúra a dobrodružný, – v príbehu zasadenom na počiatok časovej línie The Legend of Zelda sa Link vydáva na cestu do sveta, ktorý sa nachádza medzi mrakmi a veľkým neznámom s cieľom nájsť svoju kamarátku z detstva, Zeldu. Pomocou svojho verného meča a štítu musí čeliť silným nepriateľom, riešiť zamotané hádanky a vznášať sa cez oblohu vďaka obrovskému vtákovi Loftwingovi.
48,90 €
Objednávací kód: NSW799
5,0 15×
Nintendo Game and Watch: The Legend of Zelda
Herná konzola - do ruky, počet hier: 4, 2.36" displej, bez mechaniky (neprehráva fyzické disky), predinštalované licencie - The Legend of Zelda, Zelda II: The Adventure of Link, The Legend of Zelda: Link's Awakening a Game & Watch Vermin, séria The Legend of Zelda, farba zlatá
55,90 €
Objednávací kód: RTGAM031b
+421 2 5710 1800