AlzaBoxy Q1 FMCG akce

Servis bicykla: Ako na to?

Zobraziť katalóg

Článok

• Autor: Redakcia

Aby bicykel dobre išiel, jazda na ňom bola pohodlná a bez rizika nehody alebo dokonca zranenia, je potrebné sa mu dostatočne venovať. Mať ho správne zaparkovaný mimo sezónu aj v sezóne, priebežne sledovať stav všetkých súčiastok, čistiť a starostlivo udržiavať stav všetkých komponentov. Jedine tak dosiahnete výborné jazdné vlastnosti po dlhé roky. Ako by mal správny servis bicyklov vyzerať?

Servis bicykla

Servis bicyklov – OBSAH

  1. Oprava bicyklov podomácky
  2. Predsezónny servis bicyklov
  3. Posezónny servis bicyklov
  4. Servisné kroky, ktoré zvládnete doma

Oprava bicyklov podomácky

Ak ste cyklistickými nadšencami, určite nie je od veci naučiť sa zvládať servis bicykla vlastnými silami. Aspoň tú základnú údržbu a opravy najčastejších chýb a prípadných poškodení vzniknutých pri jazde. Ušetríte tak najmä čas pri objednaní do servisu a tiež nervy jeho zamestnancov, ak by ste po nich požadovali nejakú margináliu.

Cyklista by mal ovládať najmä:

  • Fúkanie plášťov
  • Výmenu duše a plášťa
  • Premazanie kolies a mechanických častí
i Kedy sa s bicyklom vydať do servisu? Ideálne vtedy, keď nie sú toľko vyťažené. S prvým jarným oteplením mávajú v cykloservisoch naponáhlo a vy sa späť na cesty hneď tak nepozriete. Najlepšími mesiacmi na návštevu servisu sú január a február. S predstihom tak budete pripravení na prvé jarné výjazdy.

Avšak, raz za čas sa návšteva servisu bicyklov rozhodne vyplatí. Odborníkom sa zverujte do starostlivosti, najmä ak ide o celkové nastavenie bicykla a tiež pri pravidelných „prehliadkach“ po určitom počte najazdených kilometrov. Prvé míľniky sú 500 a 1 000 km, potom sa kontrola odporúča pri každej ďalšej tisícke. Odborníkom ponechajte aj údržbu a opravu bŕzd či vypletanie kolies, nad vaše sily by mohli byť aj prehadzovačka, orech, prešmykač či ložiská.

Servis bicykla
Bicykel sa stal bežným dopravným prostriedkom pre veľa osôb. Vyžaduje ale určitú mieru starostlivosti. Zdroj obrázka: Pixabay.com

Predsezónny servis bicyklov

Predsezónna údržba bicykla je základ. Akokoľvek ste pred prvými jarnými kilometrami určite nedočkaví, je potrebné venovať čas kontrole všetkých súčastí bicykla. Vyhnete sa tak nepríjemným zisteniam pri jazde. Na čo sa zamerať?

  1. Dôkladne premažte pohyblivé časti bicykla, okrem zapuzdrených ložísk.
  2. Skontrolujte celistvosť plášťov kolies a vykonajte prípadnú výmenu.
  3. Dotiahnite všetky skrutky (kontrolujte aj v priebehu sezóny), predídete tak nepríjemným zraneniam.
  4. Kolesá dofúknite na odporúčaný tlak.
  5. Dotiahnite pedále a všetky ďalšie spoje na bicykli.
  6. Skontrolujte centrovanie oboch ráfikov a v prípade potreby ho upravte.

Posezónny servis bicyklov

Rovnakú starostlivosť ako na jar venujte svojmu bicyklu aj na konci sezóny – resp. pred zimou, ak na bicykli nejazdíte celoročne. Uložte ho na suché a teplé miesto a aby ste ušetrili miestom, môžete ho zavesiť na stenu či k stropu. Ešte pred tým ale venujete pozornosť nasledujúcim krokom:

  1. Dôkladne očistite, rozoberte hlavné súčasti bicykla.
  2. Namažte všetky pohyblivé časti (opäť s výnimkou ložísk v puzdrách).
  3. Ak nájdete nejaké opotrebované diely, vymeňte ich (prípadne nechajte vymeniť).
  4. Vypusťte vzduch z vidlice a tlmičov. Vyšší tlak totiž namáha tesnenie.
  5. Povoľte napätie laniek zaradením nižších prevodových stupňov.
Servis bicykla
Dobre servisovaný bicykel ponúkne skvelý pocit z jazdy. Zdroj obrázka: Pixabay.com

Servisné kroky, ktoré zvládnete doma

Veľa vecí, ktoré sa týkajú bežného servisu bicykla, zvládnete s trochou tréningu sami. Nižšie nájdete prehľad základných činností, ktoré by sa vám pri údržbe bicykla mohli hodiť, aj so stručným popisom toho, čo vás čaká.

Fúkanie kolies

Správne nafúknuté koleso je základom pohodlnej jazdy. Bicykel nesmie byť ani podhustený, ani prehustený. Tlak v plášťoch ovplyvňuje terén, po ktorom pôjdete (cesty vyžadujú vyšší, okolo 8 barov, najmenej naopak horské bicykle, tam je ideálna hodnota okolo 1,5 baru). Dôležitá je aj hmotnosť cyklistu a prípadného zariadenia alebo nákladu. Čím ťažší, tým je samozrejme aj väčší tlak v plášťoch.

Aby ste mali o nafúknutí prehľad, je dobré si zaobstarať pumpičku s tlakomerom. Dodržiavate aj hodnotu tlaku udávanú výrobcom plášťa – tú rozhodne neprekračujte, pretože udáva maximum –, ale aj výrobcom ráfika – najmä v prípade tých karbónových hrozí, že ich príliš vysoký tlak nenávratne poškodí. Nižšie hodnoty tlaku sa potom používajú v prípade bezdušových systémov.

Servis bicykla
Bicykel udržujte v čistote. Jedine tak vám bude dobre a hlavne dlho slúžiť. Zdroj obrázka: Pixabay.com

Centrovanie kolesa

Pri tvrdom náraze alebo dlhodobej jazde sa môže stať, že sa jednotlivé ráfiky kolesá uvoľnia a koleso nebude vycentrované. So správnou výbavou sa to ale dá zvládnuť. To je najmä centrovací kľúč zodpovedajúcej veľkosti tzv. vsuvky, teda miesta na obvode kolesa, kde je výplet pripevnený k ráfiku, a tiež tenzometer.

  1. Koleso otočte hlavou dole.
  2. Zistite, ktoré drôty výpletu sú povolené.
  3. Nájdite najbližší drôt, ktorý pritiahne ráfik späť k osi kolesa a kľúčom utiahnite o štvrť otáčky.
  4. Skontrolujte a postup prípadne opakujte.
  5. Ak je koleso približne vycentrované, vyberte ho z vidlice. Uchopte ho oboma rukami horizontálne a pomocou predlaktia tlačte ráfik proti stehnám. Týmto postupom sa niple usadia do ráfika. Takto postupujte po celom obvode kolesa.

Tento postup ale veľmi odporúčame používať iba pri ľahko „rozhodenom“ vycentrovaní do „osmičky“. Väčšie poškodenie radšej zverte odbornému servisu. To odporúčame aj v prípade, že máte výplet tzv. straight pull, ktorý užíva inú technológiu a vyžaduje aj odlišný postup.

    Výmena duše

    Výmena duše patrí k základnému umenie každého cyklistu. Nikdy neviete, kedy sa vám podarí koleso prepichnúť. Výmenu vám samozrejme vykoná aj každý servis, za službu ale zaplatíte a navyše sa môžete zdržať pri čakaní v poradovníku na opravu. Samotný postup je veľmi jednoduchý, avšak základom je súprava na výmenu duší a náhradná duša, ktorú by ste mali voziť stále so sebou.

    1. Koleso vyberte z vidlice.
    2. Súčasťou súpravy na výmenu duše by mala byť tzv. montpáka. Jej prehnutú stranu opatrne zasuňte medzi plášť a ráfik. Disponuje tiež háčikom, ktorý zahákujete za výplet a ušetríte si voľnú ruku, ktorá by inak musela držať druhú montpáku.
    3. Obkrúžte celý obvod ráfiku tak, aby sa plášť uvoľnil.
    4. Teraz môžete dušu vybrať a prípadne ju vymeniť za novú (ak máte) alebo ju pomocou súpravy na lepenie duší zalepiť. V takom prípade sa riaďte návodom na balení.
    5. Skontrolujte plášť z vonkajšej aj vnútornej strany, pozor si dávajte najmä na malé a ostré kamienky, ktoré môžu celú prácu veľmi rýchlo zhatiť.
    6. Kontrole podrobte aj ráfik. Nie je to príliš časté, ale môže sa stať, že dušou prepichne nipel alebo drôt výpletu z vnútornej strany.
    7. Dušu prifúknite tak, aby držala tvar, a vložte do plášťa.
    8. S nasadzovaním plášťa s dušou začnite pri ventile a postupne ho s pomocou montpáky navlečte na celý ráfik. Pomôže, keď pätky dáte do stredovej priehlbiny na ráfiku.
    9. Plášť nahustite na polovičný tlak a skontrolujte, či všetko sedí. Ak áno, nafúknite koleso na tlak odporúčaný výrobcom.
    Servis bicykla
    Výmena prasknutého plášťa patrí medzi základné opravy, ktoré by mal každý cyklista ovládať. Zdroj obrázka: Pixabay.com

    Servis odpruženia, obzvlášť vzduchového

    Odpruženiu venujte veľkú pozornosť. Ideálne v týždennom intervale, ak jazdíte často, je potrebné na klzáky odpruženia striekať silikónový olej. Ten odstráni nečistoty, ale navyše predlžuje dobu, než sa vysuší mazanie vnútri vo vidlici.

    Starostlivosť o reťaz a prevody

    Reťaz a prevody sú základnou mechanickou časťou bicykla a mali by byť pokiaľ možno v špičkovom stave. Ideálne je po každej jazde reťaz opláchnuť vodou, zbavíte sa tak prachu, ktorý poškodzuje prevody. Pri dôkladnejšom čistení postupujte nasledovne:

    1. Odmastenie reťaze
      Na odmastenie reťaze použite na tento účel určené prípravky alebo odmasťovače. S mastnotou sa totiž zbavíte aj nečistôt. Postupujte opatrne – mastnota sa nesmie dostať na brzdové kotúče alebo doštičky. V takom prípade by boli zrelé na výmenu.
    2. Meranie reťaze
      Pomocou na tento účel určenej mierky alebo posuvného meradla zistite stav opotrebovania reťaze. Vyťahaná reťaz totiž obrusuje prevodníky a kazetu, čo vedie k ich poškodeniu. A ich výmena, na rozdiel od zaobstarania novej reťaze, vyjde pomerne draho.
    3. Kladky meniča
      Kladky meniča vydrhnite odmasťovačom pomocou kefy. Nezabudnite ani na vnútornú časť klietky (teda miesta, kde je menič uložený).
    4. Čistenie kazety
      Dôkladne sa zamerajte na priestor medzi prevodmi a prejdite ich handrou alebo špeciálnou a na tento účel určenou kefou. Ak je potrebné odstrániť hrubšie nečistoty, použite odmasťovač. Rovnaký postup použite aj na vyčistenie prevodníkov. Čistá kazeta a prevodníky sa prejavia na rýchlejšom a presnejšom radení.
    5. Opláchnutie
      Všetky očistené časti dôkladne opláchnite a zbavte odmasťovača, ktorý by si s olejom veľmi dobre nerozumel.
    6. Dočistenie reťaze
      Mäkkou handrou dokončite čistenie reťaze. Jednotlivé články vytrite aj z ich vnútornej strany.
    7. Olejovanie
      Mazivo naneste na reťaz. Na kladky sa olej prenesie z reťaze. V prípade reťaze platí, že menej je viac – stačí len malá kvapka do každého očka reťaze, prebytočný olej utrite handrou. Dbajte na to, aby olej zatekal do uloženia čapov, kde je zásadný.

    Výmena brzdových doštičiek

    Brzdové doštičky sa rady opotrebovávajú a čas od času je nutné ich vymeniť. Rozhodne tak vylepšíte bezpečnosť jazdy aj ovládateľnosť bicykla. Postup s trochou cviku zvládnete sami a nie je nutné kvôli tomu využiť služby servisov.

    1. Demontujte koleso z vidlice a vyberte doštičky zo strmeňa.
    2. Ak nemeníte doštičky za nové, dôkladne ich z oboch strán očistite brúsnym papierom.
    3. Riadne očistite aj priestor okolo piestov.
    4. Pred nasadením doštičiek späť plochým nástrojom roztiahnite piestiky tak, aby sa úplne zasunuli.
    5. Vložte doštičku do strmeňa a zaistite.
    6. Nastavte správnu vzdialenosť doštičky od strmeňa pomocou opakovaného stlačenia brzdovej páky.
    7. V prípade mechanických bŕzd je ešte nutné nastaviť krok páky – nastaviteľnou skrutkou alebo úpravou lanka.
    Servis bicykla
    Dobre ošetrované prevody sa pozitívne podpíšu na jazdných vlastnostiach bicykla. Zdroj obrázka: Pixabay.com
    i Bezpečnostný tip na záver: nepodceňujte záslepky riadidiel. Predídete tým aj veľmi nepríjemným zraneniam nielen dolných končatín. Riadidlá totiž pri nehode vo veľkej rýchlosti môžu mať veľkú silu.
    i Mohlo by vás zaujímať

    Dobre servisovaný bicykel je kľúčom k pohodlnej, bezpečnej a bezproblémovej jazde. Je rozhodne vhodné, aby si cyklista osvojil aspoň základné postupy údržby bicykla. Na druhej strane, rozhodne nie je žiadna hanba, ak necháte náročnejší servis na odborníkov. Cykloservisy sú ľahko dostupné.

    4,5
    Dino Bikes 16 orange/black
    Detský bicykel – veľkosť rámu S, 16" kolesá, bez odpruženia, rekreačný, materiál rámu oceľ, hmotnosť 10,3 kg, s voľnobehom, s prehadzovačkou, s pedálmi a s prídavnými kolieskami, nosnosť 45 kg
    150,18 €
    Na sklade 1 ks u dodávateľa
    Objednávací kód: SPT14640
    Vytlačiť
    P-DC1-WEB09
    Zavoláme Vám a odborne poradime
    +421 2 5710 1800
    Otázka na objednávku
    Otázka na tovar
    Prosím, zadajte svoj telefón:
    Zavolajte mi
    Na vašom súkromí nám záleží My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.
    Viac informácií Menej informácií