Cestné bicykle sú konštruované len na jazdu po cestách. Zameriavajú sa predovšetkým na rýchlu jazdu. Posed na bicykli je športový, čo napomáha aerodynamike, ale je fyzicky náročnejší.
Cestný bicykel je na rýchlu jazdu najlepší zo všetkých variantov. Nezabudnite si vybrať dostatočne kvalitné cesty na vaše výlety.
Pre úplných začiatočníkov odporúčame skôr horský alebo krosový bicykel. Pre tých, ktorí majú aspoň nejaké skúsenosti, nebude cestný bicykel predstavovať problém.
Nie. Tento bicykle je určený výhradne na cesty – v teréne si bicykel pravdepodobne zničíte.
Na cestnom bicykli zaujímate tzv. športový posed. Je to posed pod uhlom cca 30° medzi vaším telom a rovinou. V tomto posede budete lepšie prenášať silu na pedále, ale je zároveň náročnejší na chrbát.
Výška rámu je najčastejšie udávaná v palcoch alebo veľkostiach S, M, L, XL a určuje sa podľa vzdialenosti od chodidla k slabinám, prípadne podľa výšky postavy.
Výška postavy v cm | Výška rámu podľa označenia | |
---|---|---|
do 165 cm | 15", 16", S, do 44 cm | |
160 – 170 cm | 17", 18", M, do 48 cm | |
170 – 185 cm | 19", 20", L, do 52 cm | |
185 – 200 cm | 21", 22", XL, do 55 cm | |
nad 195 cm | 23", 24", XXL, 58 – 60 cm | |
*Hodnoty v tabuľke vyššie sú orientačné a vo výnimočných prípadoch sa môžu líšiť. |
Oceľové rámy majú vysokú pevnosť a nižšiu cenu. Ich nevýhodou je vyššia hmotnosť a podliehanie korózii.
Karbónový rám je ľahší, dobre pruží a v čase nedochádza k zníženiu pevnosti.
Duralový rám je lacnejšií, ale zároveň ťažší ako karbónový.
Väčšina cestných bicyklov má pevnú konštrukciu, ktorá je vhodnú na rýchlu jazdu na ceste.
Najbežnejším variantom sú véčkové brzdy (v-brake), ktoré brzdia trením gumovej plochy o ráfik. Sú lacné, nenáročné na údržbu, ale ich brzdný účinok pri kontakte s vodou klesá. Druhým variantom sú brzdy kotúčové, ktoré brzdia dobre za mokra aj za sucha, ale sú náročnejšie na údržbu. Oba typy môžu byť ovládané lankom alebo hydraulicky.
Prehadzovačka je mechanizmus, ktorý nájdeme na väčšine bicyklov, a slúži na výber stupňa záťaže pri šliapaní. Pri zvolení nízkeho stupňa (v kopci), sa bude šliapať veľmi ľahko, avšak s vysokou frekvenciou. Naopak pri zvolení vysokého stupňa na rovnej ceste, nebudete musieť šliapať s takou frekvenciou a jazda bude pohodlnejšia.
Veľkosť rámu je udávaná v palcoch alebo veľkostiach S, M, L, XL a určuje sa najlepšie podľa vzdialenosti od chodidla k slabinám, prípadne podľa výšky postavy. Rámy sú oceľové, duralové a karbónové. Oceľové rámy majú vyššiu hmotnosť a podliehajú korózii. Výhodou je ich vysoká pevnosť a nižšia cena. Duralový rám nepodlieha rýchlo korózii a je relatívne ľahký. Karbónový rám je zo všetkých najľahší, nepodlieha korózii, dobre pruží a v priebehu času nedochádza k zníženiu pevnosti.
Odpruženie vidlice je založené na stlačenom vzduchu alebo pružine. Pružinové vyhotovenie je lacnejším variantom a poskytuje nepatrne citlivejšie tlmenie ako vzduchové vyhotovenie. Nevýhodou je závislosť medzi silou pružiny a hmotnosťou jazdca, prípadne zmena vlastností pri zmene okolitej teploty. Vzduchové odpruženie je vhodné na šport aj rekreáciu. Tlak vzduchu možno prispôsobiť hmotnosti jazdca a vďaka svojim vlastnostiam je veľmi často využívané, hoci je jeho cena vyššia. Funkcia zamykania vidlice umožňuje z odpruženej vidlice urobiť pevnú. Pokiaľ vidlica zostane odomknutá pri jazde do kopca, časť sily, ktorá je prenášaná do pedálov, absorbuje vidlica.
Slovník pojmov
Priemer kolesa
Cestné bicykle majú 28-palcové kolesá na veľmi úzkych plášťoch. Tie poskytujú bicyklu schopnosť rýchlej jazdy s minimálnym odporom. Nevýhodou je pomerne veľká náchylnosť k poškodeniu v prípade jazdenia cez výraznejšie nerovnosti či jazdy mimo cesty.