AD homeoffice PET

Tapestry (RECENZIA) – Komplexná stratégia s pravidlami na štyroch stranách

Nielen vo svete počítačových, ale aj v prípade doskových hier platí, že stratégia patrí k titulom s najzložitejšími pravidlami, pretože potrebujú zahrnúť všetky mechaniky na vedenie vojska či národa. Stolná hra Tapestry sa v tomto smere vymyká zavedeným radom, pretože intuitívne pravidlá sa zmestili na niekoľko stránok návodu a vám tak nebude nič brániť starať sa o vzostup vašej ríše, ktorá zatieni krajiny ostatných hráčov. Prečítajte si našu recenziu.

Tapestry; screenshot: recenzia, cover

• Žáner: Stratégia • Počet hráčov: 1 – 5 • Autori: Jamey Stegmaier • Vydavateľ: Stonemaier Games • Distribútor v SR: Albi • Herná doba: 1,5 – 2 hodiny • Odporúčaný vek: od 12 rokov

Obsah recenzie Tapestry

1. Dejiny sú pripravené na vašu stopu
  2. Dosková hra Tapestry – Pravidlá
  3. Tapiséria ako z Bayeux
  4. Tapestry na stole poteší milovníkov plastelíny
  5. Recenzia Tapestry: záverečné hodnotenie

Dejiny sú pripravené na vašu stopu

• Recenzia: 16. 12. 2019 • Autor: Jakub Němec

Civilizačné hry sa odjakživa tešia veľkej obľúbenosti medzi hráčmi pri počítači alebo doskami stola. Pravdepodobne najznámejší projekt v tomto smere vytvoril Sid Meier, ktorého Civilizácia sa dočkala šiesteho dielu, vyhotovenie do konzolovej podoby a tiež dostala dvojicu stolných hier. Pôvodná stolná Civilizácia však dokázala zožuť nejedného priaznivca doskoviek svojimi komplexnými pravidlami, a preto sa na trhu objavila jej „jednoduchšia“ verzia s podtitulom Nový úsvit. Aj tá však začínajúceho hráča môže zahltiť rôznorodými mechanikami, ktoré sa točia okolo tvorby vlastnej ríše (ale musí sa nechať, že princíp nabíjania jednotlivých vývojových vetiev spoločnosti má niečo do seba).

Tapestry; screenshot: komponenty
Pod vekom krabice Tapestry nájdete desiatky menších miniatúr domov, 18 historických dominánt a samozrejme hromadu žetónov a kariet, bez ktorých sa žiadna stratégia nezaobíde.

Pre všetkých, ktorí by sa radi ponorili do tvorby veľkolepých ríš, ale netúži listovať mnohostránkovými manuálmi, prichádza spoločnosť Stonemaier Games so svojou doskovkou Tapestry. Už vo vynikajúcej stratégii Scythe sa ukázalo, že autor oboch titulov Jamey Stegmaier dokáže na váš stôl dostať komplexné taktické zápolenie, ktoré v sebe majú veľa intuitívnych mechanik. Scythe získaval ocenenia po celom svete nielen vďaka netradičnému zasadeniu do alternatívnych 20. rokov, kde v prvej svetovej vojne zasiahli do bojov obrovskí machovia (v počítačovej verzii sa tešíme na RTS Iron Harvest, ktoré sa odohráva v rovnakom univerze), ale predovšetkým vďaka ústretovosti pravidiel aj pre občasných doskovkárov.

Tapestry princíp „Hrá sa každý, kto má chuť a náladu“ tlačí ešte viac do extrému. Pravidlá vysvetlíte priebehu niekoľkých minút a môžete spokojne vytvárať svoju ríšu. Stegmaier totiž vsádza opäť na mechaniku odkrývania políčok na doske hráča. Vďaka tomu okamžite viete, akú odmenu za svoju činnosť získate, kedykoľvek postavíte akúkoľvek stavbu zo zoradených figúrok vo vašom hráčskom priestore. Z dostupných stavieb budujete svoje mesto, zároveň sa snažíte objavovať a dobývať svet alebo podporovať svojich vedcov a technológov. Ďalším signifikantným znakom je okamžitý prehľad o stave civilizácií protihráčov, takže môžete konšpirovať, odhadovať ich ďalšie kroky a tiež im hádzať polená pod nohy.

Tapestry; screenshot: setup

Tapestry (Stolová hra)

Príprava prvých partií Tapestry občas trvá dlhšie ako vysvetľovanie pravidiel.

Dosková hra Tapestry – Pravidlá

Teraz prichádza čas dokázať, že pravidlá Tapestry pochopí naozaj každý. Doskovka totiž veľmi dobre pracuje s názornosťou a intuíciou. Symbolika veľmi ľahko prejde do krvi počas polhodinky, a preto vezmete občas do rúk len prehľadový list, na ktorom sú vývojové štádiá vojenstva, technológie, vedy a objaviteľstva, poprípade prínos vynálezov prítomných v hre, ale inak sa čítaním manuálu trápiť nebudete. Paradoxom je, že čas ušetrený pri štúdiu pravidiel budete potrebovať pri príprave každej partie. Na hernej doske totiž budete musieť rozložiť všetky žetóny, stavby a pripraviť potrebné komponenty, načo si v podobnom štýle musia svoju hernú oblasť pripraviť tiež samotní vodcovia civilizácií. Každý účastník dejinného zápolenia si vyberie svoj plán hlavného mesta, dosku hráča a predovšetkým národ, v ktorého mene bude bojovať a ktorého aktívne vlastnosti bude používať.

Potom už môže začať samotná hra, v ktorej sa postupne striedajú súperi v jednom zo svojich možných ťahov. Buď sa za vopred určený poplatok posuniete po jednej zo štyroch stupníc pokroku, alebo sa postaráte o zvýšenie blahobytu vo svojej ríši, čo prináša viac činností, ktoré dostanú váš národ na ďalší vývojový stupienok. Najskôr využijete bonus svojej civilizácie, potom vyložíte kartu tapisérie (o tej neskôr), vylepšíte kartu niektorej svojej technológie a následne získate zdroje, s ktorými budete operovať v nasledujúcich ťahoch. V rámci mechanik je veľmi pekne prepojená spočiatku pomalá evolúcia (pravek/starovek), kedy sa ani nerozhliadnete a musíte prikročiť k zvýšeniu blahobytu, aby ste v záverečných pasážach rozbehli dynamický vývoj typický pre moderný vek.

Tapestry; screenshot: gameplay

Tapestry (Stolová hra)

Priebeh partie Tapestry je svižný, takže nečakajte žiadne väčšie prestoje. Solitér môžu vyzvať tiež umelú inteligenciu Automa, ktorá sa osvedčila už v doskovke Scythe.

Celá partia končí vo chvíli, keď niektorý hráč dosiahne piate zvyšovanie blahobytu, čo sa pozná podľa toho, že nemá kam umiestniť ďalšiu kartu tapisérie. Veľmi jednoducho sa určí víťaz podľa stupnice bodov po obvode hernej dosky. Tapestry v tomto ohľade udržuje celkom krehkú rovnováhu, pretože víťazné body zbierate v podstate za akúkoľvek činnosť, ktorú urobíte, a neexistuje jasný recept na víťazstvo. Počas testovania tejto doskovky uspeli ako stratégovia, ktorí udržiavali v rovnováhe expanzívne aj vedecké chúťky, tak vyloženie dobyvatelia alebo naopak vedecky zameraní hráči. Samozrejme nemožno úplne ignorovať ostatné okruhy, ale keď sa ich rozhodne potlačiť, Tapestry vás veľmi trestať nebude.

Tapiséria ako z Bayeux

Jednotlivé národy sa medzi sebou na začiatku partie líšia iba bonusovými vlastnosťami z kariet civilizácií, ale s každým pozdvihnutím blahobytu sa budú viac a viac odlišovať. Môžu za to karty tapisérií, ktoré dali meno celej doskovke. S ich pomocou sa jasne profilujú zámery ríše a pomáhajú plniť vládcom ich vysnívané kroky. V prípade, že sa rozhodnete pre vedecký pokrok, využijete špionážne a technologické karty, zatiaľ čo vojnovo zameraní hráči sa sústredia na objaviteľskú a dobyvačnú činnosť. Premyslieť si musíte tiež, či vyložíte kartu s okamžitým, väčšinou dosť silným účinkom, alebo radšej zvolíte dlhodobý prínos platiť po celú etapu, čo sa oplatí v záverečných fázach partie. V prípade kariet tapisérií chcete mať veľký výber, takže ich zber v priebehu partie je viac než žiaduce.

Tapestry; screenshot: tapisérie

Tapestry (Stolová hra)

Karty tapisérii sú základným stavebným prvkom, ktorý v Tapestry odlíši vašu civilizáciu od ríšou vašich protihráčov.

Získavať ich môžete podobne ako suroviny počas zdvíhania blahobytu, alebo pri postupnom vylepšovaní civilizácie na jednej zo stupníc pokroku. Pri posune po jednotlivých políčkach bude tiež veľmi záležať na vašej rýchlosti, pretože okrem niekoľkých dominánt spojených s vynálezmi môžete získať rozmerné stavby do svojho hlavného mesta, ak sa na vývojový stupienok dostanete ako prvý. Zaplňovanie políčok hlavného mesta vám prináša obrovskú porciu bodov, takže sa neoplatí boj o figúrky podceniť.

Tapestry na stole poteší milovníkov plastelíny

Napokon, miniatúry stavieb sú jedným z dôvodov, prečo je cena Tapestry nastavená relatívne vysoko. O ich hravý dizajn sa postaral výtvarník Róm Brown a mne osobne sa veľmi páči (asi to bude mojou slabosťou pre adventúru Neverhood). Na stole sa figúrky vynímajú veľmi pekne, takže keď začnú plniť políčka vášho hlavného mesta, máte z toho až „deathstrandingovský“ pocit, že niečo budujete, čo je ohromne fajn. Aj miniatúry stavieb na hráčskej doske sa môžu chváliť detailným spracovaním, ale tu zamrzí, že si tvorcovia nedali prácu s dvojvrstvovým kartónom, v ktorom by boli výrezy na jednotlivé komponenty ako v prípade Scythe (počkajte, až niekto narazí do stola).

Tapestry; screenshot: dominanty

Tapestry (Stolová hra)

O tom, či sa vizuál Tapestry podaril alebo nie, musíte rozhodnúť sami. Na mňa jeho detská hravosť funguje.

Počas môjho testovania s pokročilými aj občasnými hráčmi sa Tapestry osvedčilo. Skúsenejší hráči ocenia taktické možnosti, v ktorých možno pri správnej konštelácii kariet civilizácie a tapisérie vymyslieť naozaj silné kombinácie, zatiaľ čo začiatočník si bnuduje svoju ríšu, buduje hlavné mesto a bude dostávať slušnú porciu bodov, takže na konci nebude možno ani tak naštvaný, že nevyhrá, pretože pred sebou uvidí, že urobil kus práce. Pre niekoho sa môže zdať veľkým mínusom cena okolo 70 €, pretože obsah krabice Tapestry je predsa len trošku preprodukovaný, ale ak chcete mať doma stratégiu v českom jazyku (preklad od distribútora Albi), ktorú vysvetlíte behom pár minút a môžete hrať, neváhajte.

Recenzia Tapestry: záverečné hodnotenie

Fallout: Desková hra; recenze

Tapestry

Tapestry patrí medzi strategické doskovky, ktoré si vďaka svojej intuitívnosti a názornosti môže zahrať každý, kto túži budovať veľké ríše. Počas približne dvojhodinových partií si z malého rozvojového štátiku vykúzlite mocnú ríšu, o ktorej sa budú písať legendy. Niekomu nemusí sadnúť vizualizácia titulu, iného zamrzí, že pod vekom krabice nenájde skutočné historické národy a tiež všetkým nemusí sadnúť cena, ale vedzte, že Tapestry dokáže zabaviť každého a môže byť vhodným vstupom do sveta doskových hier.

• Jednoduché pravidlá
  • Vhodné aj pre začiatočníkov
  • Šikovné využitie hráčskej dosky