Batman; wallpaper: cover

Batman (film, RECENZIA)

Netopierí muž znovu vyrazil na filmové plátna, tentoraz však pod taktovkou režiséra Matta Reevesa a s tvárou Roberta Pattinsona pod čiernou maskou so špicatými ušami. Podarilo sa slávneho superhrdinu uchopiť nejako nevšedne, alebo nás čaká ďalšia tuctová komiksová adaptácia?

Ak vás zaujímajú všeobecné informácie o snímke Batman (herecké obsadenie, čeština, platformy atď.), nahliadnite do druhej časti článku Všetko, čo vieme.

Autor: Štěpán LenkInfo

Zdroj obrázku: Warner Bros.

Části článku:

Batman (RECENZIA) – Obsah článku

1. Batman – Realizmu v ústrety
  2. Batman – Možno až príliš dlhá detektívka
  3. Recenzia Batman: Záverečné hodnotenie

Batman – Realizmu v ústrety

Hraných verzií Batmana už sa objavilo niekoľko a pomerne zásadne sa od seba líšia, väčšinou priamo úmerne štýlu a predstavám jednotlivých režisérov. Nepočítajúc seriálovú naivne rozjuchanú verziu zo šesťdesiatych rokov sme tak na filmovom plátne mohli vidieť Batmana v groteskne gotickom poňatí Tima Burtona, neónovú rozjavenosť Joela Schumachera, v realite ukotvenú víziu Christophera Nolana alebo zatrpknutého a unaveného bojovníka so zločinom Zacka Snydera.

Režisér Matt Reeves (Úsvit planéty opíc, Vojna o planétu opíc) sa pri tvorbe svojej verzie Netopierieho muža oslobodil od väčšiny sci-fi prvkov komiksovej predlohy a vo svojej najnovšej snímke nazvanej jednoducho Batman divákom servíruje doposiaľ najrealistickejší pohľad na slávneho komiksového hrdinu. V ňom Batman (Robert Pattinson) pôsobí ako maskovaný strážca poriadku v americkom Gothame už celé dva roky, a podarilo sa mu nadviazať určitú formu spolupráce s poručíkom Jamesom Gordonom (Jeffrey Wright).

THE BATMAN - The Bat and The Cat Trailer

zdroj: Warner Bros.

Obsadenie nového Batmana je parádne, najviac ale prekvapila Zoë Kravitz v úlohe Catwoman.

Hlavným hýbateľom deja sa však stane sériový vrah Riddler (Paul Dano), ktorý si za svoje ciele vyberá vysoko postavených gothamských činiteľov a v šifrovaných odkazoch verejnosti postupne odhaľuje rozsiahle korupčné hnutie a dlhoročné väzby verejných predstaviteľov na miestne mafiánske rodiny. Gotham je teda v Batmanovi ešte skazenejší, než sa na prvý pohľad môže zdať.

Nebyť tých niekoľkých technických vynálezov, raketovým motorom poháňaného batmobilu a netopierieho kostýmu, film by pôsobil skoro až ako klasická detektívka z 90. rokov o sériovom vrahovi hrajúcom sa s políciou na mačku a myš. V kine si koniec koncov hocikedy vybavíte Sedem (1995) od Davida Finchera a ďalšie filmy z tohto žánru, vďaka inak precízne vystavanému scenáru to ale vo výsledku až tak neruší. Skôr sa len občas dostaví taký ten „to už som niekde videl“ pocit.

Batman každopádne metodicky postupuje od obete k obete, od stopy k stope, zbiera indície, analyzuje a celkovo sa správa veľmi logicky a uveriteľne. Aj Riddler v podaní Paula Dana má ďaleko do iracionálneho pošuka vo farebnom obleku, ako ho predtým stvárnil Jim Carrey v Batman navždy (réžia Joel Schumacher), tu je to jednoducho chladnokrvný vrah a sadista v zelenom plášti, ktorý s korupciou v Gothame chce skoncovať po svojom.

Atmosféra snímky je výborná, a okrem soundtracku Michaela Giacchina na tom má nemalý podiel celkom určite aj samotný Gotham, ktorý je v Batmanovi niekde na pomedzí štylizovanej gotiky Tima Burtona a chladnej metropoly z trilógie Christophera Nolana. Matt Reeves si Batmanov revír predstavuje ako špinavé mesto plné zločincov, násilia a drogovo závislých, v ktorom takmer neustále prší a kde korupcia prerástla do samotných základov mesta ako hniloba do múrov starej pivnice.

Batman – Možno až príliš dlhá detektívka

Robert Pattinson je v úlohe Batmana veľmi dobrý, a aj keď zďaleka nie je tak svalnatý, ako by si niektorí fanúšikovia komiksov predstavovali, v kostýme rozhodne dokáže vzbudiť rešpekt a úlohu nočného strážcu poriadku mu bez problémov uveríte. Ako Batmanovo civilné alter ego Bruce Wayne sa Pattinson vo filme objaví len párkrát a pôsobí trochu „emo“, aj tak by ale tento britský herec mohol vďaka stvárneniu komiksového hrdinu konečne presvedčiť aj toho posledného ignoranta, že už dávno opustil tú prekliatu škatuľku „fešáčika, ktorý hral v Stmievaní“.

Ani zvyšok hereckého obsadenia sa však za svoj výkon nemusí hanbiť, za zmienku stojí predovšetkým na nepoznanie namaskovaný Colin Farrell ako mafián zvaný Penguin alebo Zoë Kravitz, ktorá ako Catwoman dosť možno tromfla aj zdanlivo nedostihnuteľnú Michelle Pfeiffer z Batman sa vracia.

Akčných scén nie je veľa, ale sú veľmi podarené, a hlavne úplne prehľadne zostrihané. Diaľničná naháňačka Batmana v novom štýlovom batmobile s Penguinom je priam parádna, ale aj ostatné akčné scény majú čo ponúknuť, napríklad hneď úvodná bitka v stanici metra nadchne skvele graduovaným nástupom Batmana na scénu.

Batman; screenshot: honička

zdroj: Warner Bros.

Naháňačka Batmana s Penguinom patrí k vrcholom filmu.

Napriek takmer trojhodinovej dĺžke film relatívne uteká a nebyť toho, že som chvíľu pred začiatkom premietania neuvážene dopil fľašu vody a od prvej tretiny filmu to veľmi intenzívne ľutoval, osobne by som asi dĺžku filmu nijako zásadne nevnímal. Aj napriek risku explózie močového mechúra som nakoniec vydržal až do konca, poďme si ale na rovinu povedať, že Batman by objektívne naozaj mohol byť o niečo kratší a osekanie monštruóznej stopáže (176 minút) o pár atmosférických záberov na mesto by filmu vo výsledku pravdepodobne prospelo.

To je ale vlastne jediná väčšia vec, ktorú by som novému Batmanovi mohol vytknúť. Inak je to výborný komiksový film so skvelým obsadením, kamerou a hudbou, pod ktorého povrchom sa namiesto nabušeného akčniaka skrýva síce trochu povedomá, ale inak starostlivo budovaná detektívka. Len hlavný vyšetrovateľ namiesto ošúchaného baloňáku nosí netopierí kostým.

Batman (RECENZIA)

Batman dorazil do našich kín 3. 3. 2022. Od 19. 4. 2022 bude dostupný taktiež na HBO Max.

Nový filmový Batman sa vydal cestou čo možno najväčšieho realizmu v rámci svojho žánru a výsledkom je výborná komiksová detektívka s vyspelým scenárom a parádne temnou atmosférou, ktorej jediným zásadným problémom je možno až príliš megalomanská stopáž.

Batman; recenze

Batman (INFO) – OBSAH

Batman: Trailery

Najnovšie trailery a ukážky, ktoré sú momentálne k filmu Batman dostupné.

THE BATMAN – Main Trailer

zdroj: Warner Bros.

(27. 12. 2021): THE BATMAN - The Bat and The Cat Trailer

zdroj: Warner Bros.

Batman: ČSFD hodnotenie, recenzie

V recenziách sa Batman teší prevažne pozitívnym ohlasom, ktoré chvália parádne temnú atmosféru, realistickejšie poňatie a prepracované postavy. Režisér Matt Reeves svoj príbeh o Batmanovi poňal skôr ako ponurú a pomalú detektívku, než akčný komiksový spektakl, a risk sa zrejme vyplatil. Objavujú sa ale aj kritické ohlasy, ktoré sú mierené predovšetkým na značne nafúknutú stopáž.

Tieto hodnotenia sú platné k 7. 3. 2022.

Batman: Premiéra v SR a kde sledovať

Akčné sci-fi Batman (v origináli The Batman) do slovenských kinosál dorazil 3. marca 2022. Od 19. apríla bude film k zhliadnutiu aj na streamovacej službe HBO MAX, ktorá v tom čase bude dostupná aj na Slovensku a v Českej republike. Stopáž snímky Batman je 2 hodiny a 56 minút.

Batman: Slovenské titulky a dabing

Batman je v našich kinách premietaný v originálnom znení so slovenskými titulkami alebo s českým dabingom.

THE BATMAN (2021) Official First Look - Robert Pattinson Batsuit Reveal

zdroj: Smasher

Batman vo filme predstaví úplne nový a veľmi štýlový kostým.

Batman: Príbeh

Batman nás zavedie na začiatok superhrdinskej kariéry miliardára Bruce Waynea, ktorý v kostýme netopiera bojuje proti zločinu v kriminalitou a korupciou zmietanom meste Gotham. Film sa odohráva približne v druhom roku Batmanovho pôsobenia v meste, pričom vrásky na čiernej maske mu prirába sériový vrah Riddler, ktorého cieľom sa stávajú zdanlivo náhodní členovia gothamských elít.

Pri vyšetrovaní Riddlerovho vyčíňania však Bruce poodhalí rozsiahlu sieť korupcie, do ktorej je zapletená aj jeho vlastná rodina, Batman tak musí napnúť všetky sily a svoje detektívne schopnosti, aby sa mu podarilo Riddlera poraziť a urobiť z Gothamu bezpečnejšie miesto. Cestu mu ale skríži aj tajomná Catwoman alebo šéf gothamského podsvetia Penguin.

Hoci sa Batman ako charakter objavil v posledných rokoch hneď vo viacerých filmoch (Batman vs Superman: Úsvit spravodlivosti, Liga Spravodlivosti, Jednotka samovrahov), snímka Batman na tieto počiny nijako nenadväzuje a v tejto chvíli sa zdá, že vytvorí úplne oddelené filmové univerzum, podobne ako Joker (2019) s Joaquinom Phoenixom v hlavnej úlohe.

Batman: Herecké obsadenie, postavy a tvorcovský tím

Réžie snímky sa ujal Matt Reeves, ktorý má na konte napríklad mysteriózny thriller Monstrum alebo podarené rebooty legendárnej filmovej série Planéta opíc nazvaný Úsvit planéty opíc (2014) a Vojna o planétu opíc (2017). So žánrom akčného sci-fi už teda Reeves má nemalé skúsenosti, ktoré mu pri kočírovaní Netopierieho muža na plátne určite prišli vhod.

Vo filme sa objavil Robert Pattinson v úlohe miliardára Bruce Waynea/Batmana, Zoë Kravitz ako Selina Kyle/Catwoman, Paul Dano ako tajomný Riddler, Jeffrey Wright ako poručík James Gordon, Colin Farrell ako Oswald Cobblepot aka Penguin a Andy Serkis ako Batmanov verný sluha a poradca Alfred Pennyworth.

Batman; screenshot: herecké obsadenie

Batman: postavy a (herecké obsadenie)

Zľava: Bruce Wayne/Batman (Robert Pattinson), Selina Kyle/Catwoman (Zoë Kravitz), Riddler (Paul Dano), James Gordon (Jeffrey Wright), Oswald Cobblepot/Penguin (Colin Farrell), Alfred Pennyworth (Andy Serkis)

Batman: Predloha

Batman je americký superhrdina, ktorého tlačené príbehy vychádzajú pod hlavičkou vydavateľstva DC Comics od roku 1939. Batmana stvoril kresliar Bob Kane a scenárista Bill Finger. Kane prišiel s prvotným náčrtom muža v škraboške s netopierími krídlami, spoločne s Fingerom však koncept prepracovali, a tak došlo k zrodu superhrdinu v netopierej maske a plášťom, s mozgom geniálneho detektíva, perfektným bojovým výcvikom a silným morálnym kódexom. 80 rokov.

Batman; screenshot: sketch

zdroj: Reddit

Batman mal podľa prvého návrhu vyzerať nejako takto.

Režisér Matt Reeves sa pri tvorbe scenára inšpiroval hneď niekoľkými klasickými batmanovskými komiksami, ako najväčšie zdroje by ale bolo možné označiť knihy Batman: Rok jeden (Frank Miller, 1987), kde Bruce Wayne so svojou superhrdinskou krížovou výpravou proti zločinu ešte len začína, a Batman: Dlhý Halloween (Jeph Loeb, 1996), v ktorom je titulný hrdina na stope sériovému vrahovi menom Calendar Man. Jeho miesto ale vo filme zjavne zastal v hádankách sa vyžívajúcej Riddler.

Či už sa ale Batman klasickými komiksovými príbehmi inšpiroval viac či menej, z farebných zošitov si tvorcovia evidentne požičali o poznanie realistickejšie razenie a až noirovo detektívnu atmosféru, vďaka čomu sme sa na plátne dočkali zasa trochu iného poňatia slávneho superhrdinu.

Batman: Soundtrack/hudba

Hudobný doprovod snímky Batman si vzal na starosť renomovaný skladateľ Michael Giacchino, ktorého meno je podpísané pod mnohými hollywoodskymi projektmi (Rodinka Úžasných, Mission: Impossible III, Speed Racer, Star Trek, Hore a mnoho ďalších). S Reevesom navyše už tento skladateľ spolupracoval na Monštre a oboch opičích filmoch (Úsvit planéty opíc a Vojna o planétu opíc), takže vďaka Batmanovi mohla dlhoročná a preverená spolupráca oboch tvorcov pokračovať.

The Batman | Michael Giacchino | WaterTower

zdroj: Warner Bros.

Nový Batman bude podľa prvej zverejnenej skladby zo soundtracku poriadne temný a napínavý zážitok.

Batman: Ďalšie informácie a zaujímavosti

• Réžie a hlavnej úlohy sa mal pôvodne ujať Ben Affleck, ktorý Batmana/Bruce Waynea stvárnil vo filmoch Batman vs Superman: Úsvit spravodlivosti a Liga Spravodlivosti. Nakoniec ale z projektu odstúpil.
  • Premiéra snímky bola niekoľkokrát odložená kvôli koronavírusovej pandémii.
  • Predstaviteľ Batmana Robert Pattinson sa priznal, že počas nútenej pauzy v natáčaní kvôli karanténe prakticky neposilňoval, hoci sa mal kvôli úlohe držať v kondícii.
  • Pri tvorbe postavy Riddlera sa tvorcovia filmu inšpirovali skutočnými sériovými vrahmi, menovite napríklad Zodiacom, ktorý v 60. rokoch 20. storočia svojimi činmi terorizoval severnú Californiu a polícii s obľubou zanechával šifrované odkazy.

Batman 2: Vyrazí Netopierí muž na ďalšiu výpravu?

Hoci priame pokračovanie Batmana zatiaľ nie je oficiálne potvrdené, štúdio Warner Bros. na základoch tejto snímky plánuje vystavať hneď niekoľko ďalších projektov. Colin Farrell by si tak mal zopakovať svoju úlohu Penguina v doposiaľ nepomenovanom HBO MAX seriáli, údajne sa ale chystá aj seriál zameraný na komisára Gordona (Jeffrey Wright) a gothamské policajné oddelenie.

Okrem týchto seriálových spin-offov ale s veľkou pravdepodobnosťou môžeme počítať aj s návratom Roberta Pattinsona v celovečernom pokračovaní – Batman je jednoducho príliš obľúbená postava na to, aby štúdio premeškalo príležitosť ďalšieho zisku. Pokiaľ teda najnovšia inkarnácia Netopierieho muža u divákov nepohorí, stavíme našu zbierku batarangov, že do pár rokov sa slávny superhrdina do kín vráti.

i

• Zdroje: IMDB

+421 2 5710 1800