Ponuka grafických kariet spoločnosti XFX je naozaj bohatá, a to aj napriek tomu, že v nej nájdete výhradne modely postavené na grafických čipoch spoločnosti AMD. Tou najvýkonnejšou grafickou kartou, ktorú v tejto ponuke môžete dnes nájsť, je XFX RX 580 GTR-S Black Edition 8 GB. Ako obstojí v testoch voči NVIDIA GTX 1050 a GTX 1060? To a oveľa viac zistíte v našej podrobnej recenzii.
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty XFX RX 580 GTR-S Black Edition 8 GB zaradili nasledujúce grafické karty zo segmentu stredného výkonu (mainstream):
ŠPECIFIKÁCIA GRAFICKÝCH KARIET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Čip Variant Family | Veľkosť Tranzistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Veľkosť Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
XFX RX 580 GTR-S Black Edition 8 GB | Polaris Polaris 20 XTX GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14 nm FinFET | 2304 144 32 | GDDR5 8,192 GB 256b/8000 | 1430 MHz 1430 MHz 1430 MHz | PCIe 3.0 x16 150 (180) W |
Asus GTX 1060 O6G 9GBPS | GP106 GP106-410-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16 nm FinFET | 1280 80 48 | GDDR5 6,144 GB 192b/9100 | 1633 MHz 1848 MHz 1966 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
MSI GTX 1060 Aero ITX 6G OC | GP106 GP106-400-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16 nm FinFET | 1280 80 48 | GDDR5 6,144 GB 192b/8008 | 1544 MHz 1759 MHz 1873 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Asus Dual GTX 1060 O3G | GP106-3 GP106-300-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16 nm FinFET | 1152 72 48 | GDDR5 3,072 GB 192b/8008 | 1569 MHz 1785 MHz 1924 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Asus Strix RX 570 O4G Gaming | Polaris Polaris 20 XL GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14 nm FinFET | 2048 128 32 | GDDR5 8,192 GB 256b/7000 | 1300 MHz 1300 MHz 1300 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Gainward GTX 1050 Ti 4 GB | GP107 GP107-400-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14 nm FinFET | 768 48 32 | GDDR5 4,096 GB 128b/7008 | 1291 MHz 1392 MHz 1710 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
Asus Phoenix GTX 1050 2G | GP107 GP107-300-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14 nm FinFET | 640 40 32 | GDDR5 2,048 GB 128b/7008 | 1354 MHz 1455 MHz 1620 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
Asus Strix RX 560 O4G Gaming | Polaris Baffin XT GCN 4nd GEN | 123 mm2 3,000 million 14 nm FinFET | 1024 64 16 | GDDR5 4,096 GB 128b/7000 | 1326 MHz 1326 MHz 1326 MHz | PCIe 3.0 x8 75 W |
Asus Strix RX 480 O8G Gaming | Polaris Ellesmere XT GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14 nm FinFET | 2304 144 32 | GDDR5 8,192 GB 256b/8000 | 1330 MHz 1330 MHz 1330 MHz | PCIe 3.0 x16 150 W |
V dnešných testoch sa pri grafických kartách zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie grafická karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme považovať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov FRAPS a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je následne vypočítaná práve rýchlosť snímok.
Dosiahnuté hodnoty snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú v grafoch uvádzané zostupne tak, že grafická karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe uvedená hore a ,naopak, grafická karta s najnižšou snímkovou frekvenciou zase úplne dole. Ak teda vieme ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojármi zo štúdia Eidos Montreal a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry počas 98 sekúnd nástrojom FRAPS.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
Počítačová hra Deus Ex: Mankind Divided využíva nové rozhranie DirectX 12, ktoré pomáha dosiahnuť vyššie výkony grafických kariet ako spoločnosti AMD, tak aj NVIDIA.
Total War: Warhammer je počítačová hra kombinujúca prvky ťahovej a real-time stratégie zo sveta Warhammer Fantasy. Hra bola postavená na hernom Total War Engine vývojármi zo štúdia Creative Assembly a vydaná v máji 2016. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry počas 35 sekúnd nástrojom OCAT.
Testy Total War: Warhammer |
Počítačová hra Total War: Warhammer nové rozhranie DirectX 12 tiež podporuje. Ak ste však vlastníkmi grafických kariet GeForce spoločnosti NVIDIA, rýchlo si v nastavení hry prepnite späť na DirectX 11, inak počítajte s celkom výrazným znížením snímkovej frekvencie. Avšak vlastníci Radeonu by mali rozhraniu DirectX 12 dať prednosť, pretože im v tejto hre prináša nezanedbateľné navýšenie výkonu.
DOOM je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odohrávajúca sa v strede démonickej invázie na zariadení UAC. Hra bola postavená na hernom engine Id Tech 6 vývojármi zo štúdia Id Software a vydaná v máji 2016 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape UAC počas 109 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy DOOM |
Pre počítačovú hru DOOM platí jednoduché pravidlo: „Ak chcete mať vysokú snímkovú frekvenciu v hre, hrajte ju vždy pod rozhraním Vulkan.“
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akčná adventúra z pohľadu tretej osoby, v ktorej s Larou Croft preskúmavate rôzne prostredia, riešite hádanky aj bojujete o prežitie. Hra bola postavená na hernom engine Horizon vývojármi zo štúdia Crystal Dynamics a vydaná v januári 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra patrí do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry počas 86 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider tiež podporuje DirectX 12, avšak mainstreamové grafické karty z neho príliš neťažia.
Star Wars: Battlefront je akčná strieľačka z pohľadu prvej a tretej osoby, ktorá je založená na téme filmových Star Wars. Hra je postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a vydaná v novembri 2015 spoločnosťou Electronic Arts. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na mape Survival on Tatooine počas 105 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akčná RPG hra (Role-Playing Game) s otvoreným svetom, v ktorom plníte zadané úlohy z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom RED engine vývojármi zo štúdia CD Projekt RED a vydaná v máji 2015 rovnakou spoločnosťou. Hra patrí do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape White Orchard počas 84 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Middle Earth: Shadow of Mordor je akčná RPG hra odohrávajúca sa v prostredí Tolkienových fantasy románov Stredozeme. Hra bola postavená na hernom engine LithTech vývojármi zo štúdia Monolith Productions a vydaná v septembri 2014 spoločnosťou Warner Bros. Interactive Entertainment. Hra patrí do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry počas 43 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy Crysis 3 |
Crysis 3 je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP počas 115 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafickej karty XFX RX 580 GTR-S Black Edition 8 GB máme za sebou, takže sa spoločne poďme pozrieť na to, ako si vlastne táto grafická karta stála v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Ako môžete vidieť, grafická karta XFX RX 580 GTR-S Black Edition 8 GB disponuje výkonom naozaj špičkovým, teda aspoň čo sa týka segmentu strednej triedy. Každý MHz navyše je v prípade Radeonu poznať, a prejaví sa to aj na ich výkone. V prípade grafickej karty XFX RX 580 GTR-S Black Edition 8 GB ju frekvencia 1430 MHz posunula na samé čelo výkonnostného rebríčka. Pravda, rozdiel iba 2 % oproti GeForce GTX 1060 s 9 Gbps VRAM, samozrejme, nie je nič zásadné, čo by malo prípadných záujemcov o grafické karty GeForce GTX 1060 od ich kúpy nejako odradiť. Na druhú stranu to však zase nie je až tak dávno, keď to bolo naopak a keď Radeon RX 480 dýchal na chrbát práve GeForce GTX 1060. Novšie hry podporujúce moderné 3D API, stále kvalitnejšie ovládače a vyššie frekvencie Radeonu, to je, myslím, v kocke to, čo stojí za postupným zvyšovaním výkonu Radeonu.
Prevádzkové vlastnosti grafických kariet boli merané v počítačovej hre Crysis 3 počas 30 minút hrania na mape Swamp. Dosiahnuté hodnoty teplôt (°C), hlučnosti (dBA) aj spotreby (W) boli zaznamenané až na konci tohto merania.
Prevádzkové vlastnosti |
Bohužiaľ, nič nie je zadarmo, a ani pri nových a výkonnejších Radeon RX 580 to nie je inak. Vyššie frekvencie XFX RX 580 GTR-S Black Edition 8 GB si vybrali svoju daň v prevádzkových vlastnostiach tejto grafickej karty. Kým teplota sa ešte držala v prijateľných medziach okolo 78 °C, s hlučnosťou a spotrebou už to bolo horšie. Nameraná hlučnosť (hoci akusticky kultivovaná) okolo 42 dBA je pomerne vysokou hodnotou a spotreba o 100 W vyššia než v prípade konkurencie je už naozaj na zamyslenie.
Suma sumárum, grafická karta XFX RX 580 GTR-S Black Edition 8 GB je naozaj výkonnou grafickou kartou, ktorá sa v segmente strednej triedy určite nestratí a vždy sa bude držať na samej výkonnostnej špici.
Pre vysoký výkon tejto grafickej karty urobila spoločnosť XFX naozaj maximum a možno, že v tejto snahe zašla až príliš ďaleko. Vyššie takty spoločne vyšším napätím grafického čipu sú dôvodom vyšších teplôt a spotreby grafickej karty, čo sa, samozrejme, na prevádzkových vlastnostiach nejako prejaviť musí. Systém chladenia je potom totiž preťažený ana zvýšenie chladiaceho výkonu musí využiť vyšších otáčok ventilátorov, ktoré generujú zase vyššiu hlučnosť grafickej karty.
Osobne by som sa radšej so stratou nejakého toho MHz zmieril a dal skôr prednosť lepším prevádzkovým vlastnostiam grafickej karty. Ostatne, vďaka bohatým možnostiam nastavenia priamo v ovládačoch Radeon Crimson to môžete urobiť aj vy.
Obstarávacia cena grafickej karty XFX RX 580 GTR-S Black Edition 8 GB je síce nižšia ako tá, akú ponúka konkurencia za grafické karty podobného výkonu, ale ono je to vlastne celkom jedno. Dnešnej dobe „ťažobnej mánie“ vládnu jednoducho ťažiari, ktorí skupujú tieto grafické karty vo veľkom a na obyčajných „smrteľníkov“ nakoniec nezostane vôbec nič, alebo v tom lepšom prípade objednávka s dlhou dobou vybavenia.
Klady
Zápory