Grafických kariet, ktoré poskytujú naozaj ultimátny herný výkon a pritom by sa zmestili aj do tých najmenších počítačových skríň, je na trhu ako šafranu. A práve jednou takou je grafická karta Zotac GTX 1080 Ti Mini, kde sa spoločnosti Zotac podarilo vtesnať výkonný grafický čip GeForce GTX 1080 Ti na kartu s veľkosťou iba 211 mm. Poďme si teda túto grafickú kartu dnes pekne otestovať.
Grafická karta Zotac GTX 1080 Ti Mini je postavená na najvýkonnejšom hernom grafickom čipe spoločnosti NVIDIA GP102, na ktorý sú pomocou 352-bitovej zbernice pripojené moduly grafickej pamäte typu GDDR5X s kapacitou 11 GB. Svojim výkonom tak grafická karta Zotac GTX 1080 Ti Mini patrí do segmentu vysokého výkonu (High-end), kde zaberá absolútnu špičku pomyselného výkonnostného rebríčka. Táto karta je teda určená predovšetkým pre všetkých herných nadšencov a vďaka jej rozmerom tiež pre tých, ktorí vyžadujú ultimátny výkon tiež v PC kompaktných rozmerov.
Frekvencie grafického čipu sú 1 506/1 620 MHz a frekvencia grafických pamätí 1 376 MHz, čo v prípade pamätí typu GDDR5X predstavuje efektívnu frekvenciu 11 008 MHz. V porovnaní s referenčnými hodnotami je táto grafická karta pretaktovaná na jadre o 26 MHz v základe a o 36 MHz v Booste. Frekvencia grafických pamätí zostala na referenčných hodnotách.
Grafická karta Zotac GTX 1080 Ti Mini meria na dĺžku iba 211 mm a na základnej doske vášho počítača zaberie 2 rozširujúce sloty. O chladenie grafickej karty sa stará hliníkový chladič, ktorý je na lepší odvod tepla z grafického čipu vybavený celkom 5 medenými tepelnými trubicami (heatpipes). Rovnako tak medená je tiež dosadacia doska pasívu chladiča na grafický čip (base plate). Moduly grafických pamätí sú chladené pomocou špeciálnej chladiacej dosky, ktorá je umiestnená okolo grafického čipu. Moduly napäťových regulátorov potom cez menší chladič dosadajú priamo na hlavný pasív chladiča. Všetky dôležité komponenty grafickej karty sú teda chladené.
Aktívnu časť systému chladenia tvoria dva paralelné ventilátory IceStorm. Jeden ventilátor s priemerom 90 mm, druhý s priemerom 100 mm. Oba disponujú aerodynamicky tvarovanými širokými lopatkami. Bohužiaľ, ventilátory nepodporujú žiadnu technológiu, ktorá by ich zastavila pri nízkom vyťažení grafickej karty. Obidva ventilátory sa tak otáčajú pomerne vysokou rýchlosťou 1 400 ot/min aj v dobe, keď je grafická karta chladná, a nie je to teda potrebné. Charakteristika závislosti hlučnosti od otáčok ventilátora je nasledujúca:
O napájanie grafickej karty Zotac GTX 1080 Ti Mini sa stará 8-fázová kaskáda modulov napäťových regulátorov (VRM), ktorá vyžaduje prídavné napájanie pomocou dvoch 8-pinových konektorov. Príkon grafickej karty bol výrobcom nastavený na 250 W (max. 300 W) a na jej prevádzku výrobca odporúča zdroj s výkonom minimálne 600 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty Zotac GTX 1080 Ti Mini riešené pomocou jedného DVI-D (Dual-link) konektora, troch konektorov DP 1.3/1.4 (Display Port) a jedného konektora HDMI 2.0.
Súčasťou balenia grafickej karty Zotac GTX 1080 Ti Mini je tiež firemný nástroj spoločnosti Zotac s názvom FireStorm.
Pomocou tohto nástroja môžete grafickej karte nastavovať rôzne parametre ako napríklad frekvenciu grafického čipu, frekvenciu grafických pamätí, limit spotreby, napätie grafického čipu, krivku otáčok ventilátorov atp., a upraviť si tak správanie grafickej karty podľa svojich špecifických potrieb. Môžete napríklad grafickú kartu pretaktovať na dosiahnutie čo najvyššieho výkonu, alebo dať naopak prednosť lepším prevádzkovým vlastnostiam, ako je teplota, hlučnosť či spotreba.
Na sledovanie správania grafickej karty ponúka nástroj FireStorm tiež monitoring, pomocou ktorého môžete mať na očiach všetky okamžité aj historické údaje dôležitých hodnôt pri prevádzke grafickej karty, ako je napríklad teplota grafickej karty, otáčky ventilátorov, napätie, spotreba atď.
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty Zotac GTX 1080 Ti Mini zaradili nasledujúce grafické karty zo segmentu vysokého výkonu (high-end):
ŠPECIFIKÁCIA grafických kariet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Veľkosť Tranzistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Veľkosť Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
Zotac GTX 1080 Ti Mini | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal | 471 mm2 12,000 million 16 nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11120 | 1 506 MHz 1 620 MHz 1 808 MHz | PCIe 3.0 x16 250 W |
Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal | 471 mm2 12,000 million 16 nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11120 | 1 607 MHz 1 721 MHz 1 865 MHz | PCIe 3.0 x16 250 W |
Palit GTX 1080 GameRock PE 8 GB | GP104 GP104-400-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8.192 GB 256b/10008 | 1 747 MHz 1 886 MHz 1 990 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
AMD Radeon RX Vega 64 8 GB HBM2 | Vega 10 Vega 10 XT GCN 5ND GEN | 484 mm2 12,500 million 14 nm FinFET | 4096 256 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1890 | 1 247 MHz 1 546 MHz 1 485 MHz | PCIe 3.0 x16 295 W |
Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming | GP104 GP104-300-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 2432 152 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1 607 MHz 1 683 MHz 1 848 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
AMD Radeon RX Vega 56 8 GB HBM2 | Vega 10 Vega 10 XL GCN 5ND GEN | 484 mm2 12,500 million 14 nm FinFET | 3584 224 64 | HBM2 8.192 GB 2048b / 1600 | 1 156 MHz 1 471 MHz 1 400 MHz | PCIe 3.0 x16 210 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie grafická karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov Fraps a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je potom následne kalkulovaná práve rýchlosť snímok.
Dosiahnuté hodnoty snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov umiestňované zostupne tak, že grafická karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe umiestnená hore a naopak grafická karta s najnižšou snímkovou frekvenciou zase úplne dole. Ak teda vieme ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Prey je akčná sci-fi FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorá bola postavená na hernom engine CryEngine vývojármi zo štúdia Arkane Studios a vydaná v máji 2017 spoločnosťou Bethesda Softworks. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Hardware Labs po dobu 64 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Prey |
Mass Effect: Andromeda je akčná RPG hra z pohľadu tretej osoby, ktorá bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia BioWare a vydaná v apríli 2017 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape EOS po dobu 80 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorej dej sa odohráva počas I. svetovej vojny. Hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA Dice a vydaná v októbri 2016 spoločnosťou Electronic Arts. Hra podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Avanti Savoia po dobu 57 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a najnovšie herné rozhranie DirectX 12 sa v prípade takto výkonných grafických kariet veľmi v láske nemajú, a preto by som odporučil túto hru hrať výhradne pod nastavením na DirectX 11. Najnovší patch do tejto hry zvýšil výkon grafických kariet. Bohužiaľ nie všetky grafické karty boli s týmto patchom pretestované, a tak berte výsledky testov v hre Battlefield 1 s menšou rezervou.
Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojármi štúdia Eidos Montreal a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 98 sekúnd nástrojom Fraps. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa uprostred démonickej invázie na zariadení UAC. Hra bola postavená na hernom engine Id Tech 6 vývojármi zo štúdia Id Software a vydaná v máji 2016 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape UAC po dobu 109 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy DOOM |
Pre počítačovú hru DOOM platí jednoduché pravidlo: Ak chcete mať vysokú snímkovú frekvenciu v hre, hrajte ju vždy pod rozhraním Vulkan. S týmto moderným herným rozhraním by však mohli mať problémy grafické karty predchádzajúcej generácie spoločnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Tom Clancy's The Division je on-line strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá prebieha v otvorenom svete. Hra bola postavená na hernom engine Snowdrop vývojármi zo štúdia Massive Entertainment a vydaná v marci 2016 spoločnosťou Ubisoft. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 96 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z ďalších hier, kde sa vám rozhodne oplatí opustiť DirectX 11 a prepnúť rendering hry na DirectX 12.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akčná adventúra z pohľadu tretej osoby, v ktorej s Larou Croft preskúmavate rôzne prostredia, riešite puzzle aj bojujete o prežitie. Hra bola postavená na hernom engine Horizon vývojármi zo štúdia Crystal Dynamics a vydaná v januári 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 86 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider tiež podporuje DirectX 12 a v nižšom rozlíšení z neho profitujú všetky grafické karty. Ak využívate rozlíšenie 1 920 × 1 080 pixelov, určite sa oplatí prepnúť na renderovanie cez DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akčná strieľačka z pohľadu prvej a tretej osoby, ktorá je založená na téme filmových Star Wars. Hra je postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a bola vydaná v novembri 2015 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na mape Survival on Tatooine po dobu 105 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akčná RPG (role-playing game) sandbox, v ktorom plníte zadané úlohy z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom REDengine vývojármi zo štúdia CD Projekt RED a vydaná v máji 2015 rovnakou spoločnosťou. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape White Orchard po dobu 84 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. Anti-aliasing bol nastavený v rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov (FHD) na MSAA ×4, v rozlíšení 2 560 × 1 440 pixelov (WQHD) na MSAA ×2 a v rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafickej karty Zotac GTX 1080 Ti Mini máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako sa vlastne tejto grafickej karte darilo v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Ak sa pozrieme na priemerný výkon, potom na tom grafická karta Zotac GTX 1080 Ti Mini nie je vôbec zle. Grafický čip GP102, ktorý tvorí srdce všetkých GeForce GTX 1080 Ti, sa proste nezaprie a ani Zotac GTX 1080 Ti Mini nie je žiadnou výnimkou. Na oveľa lepšie chladenú grafickú kartu Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti XE stráca v priemere len 3 % výkonu a to od takéhoto „drobca“ veru nie je zlý výsledok. Ostatné grafické karty z dnešných testov sa tak na herný výkon Zotac GTX 1080 Ti Mini pozerajú už z celkom úctivej vzdialenosti.
Prevádzkové vlastnosti grafických kariet boli merané v počítačovej hre Crysis 3 po dobu 30 minút hrania na mape Swamp. Dosiahnuté hodnoty teplôt (°C), hlučnosti (dBA) aj spotreby (W) boli zaznamenané až na konci tohto merania.
Prevádzkové vlastnosti |
Čo sa prevádzkových vlastností týka, to už tak radostná správa nebude. Kompaktný systém chladenia si tu vybral svoju daň aj s úrokmi. Aj napriek vysokým otáčkam ventilátorov, ktoré často atakujú hranicu 2 000 ot/min, sa teploty tejto grafickej karty pohybujú okolo 80 °C a často idú aj cez túto hranicu. Vysoké otáčky ventilátorov sú samozrejme vždy zdrojom vyššej hlučnosti a ani v prípade grafickej karty Zotac GTX 1080 Ti Mini to nie je inak. Hodnota 45 dBA je už pomerne nepríjemným hlukom, ktorý by chcel mať vo svojom PC len málokto. Jedinou dobrou správou z testov prevádzkových vlastností je teda iba celkom solídna spotreba energie.
Pretaktovanie grafickej karty Zotac GTX 1080 Ti Mini som vykonával pomocou nástroja MSI Afterburner tak, aby som v žiadnom prípade neohrozil grafickú kartu, a neprišiel tak o jej záruku. Na maximum som zvýšil iba hranicu spotreby (120 % Power Limit) a teploty (90 °C Temp Limit), napätie grafického čipu som nechal na východiskových hodnotách.
Postupne som zvyšoval hodnoty frekvencie grafického čipu a následne tiež grafických pamätí. Ako stabilná sa nakoniec ukázala hodnota +120 MHz pre grafický čip a +400 MHz pre grafické pamäte. V počítačových hrách sa potom reálna frekvencia grafického čipu pohybovala okolo hranice 1 954 MHz, v prípade grafických pamätí potom 11 800 MHz (efektívne).
Nasledujúce video ukazuje nárast výkonu a prevádzkové vlastnosti takto pretaktovanej grafickej karty Zotac GTX 1080 Ti Mini v počítačovej hre Crysis 3.
Čo teda povedať na záver? Grafická karta Zotac GTX 1080 Ti Mini ponúka naozaj ultimátny herný výkon, ktorý je vtesnaný do sexi kompaktných rozmerov. Srdce každého vyznávača malých počítačových skríň by teda malo zaplesať, pretože Zotac GTX 1080 Ti Mini sa zmestí naozaj všade. Nad čím ale jasať rozhodne nebudete, sú vysoké teploty a samozrejme tiež hlučnosť. Čo horšie, grafická karta Zotac GTX 1080 Ti Mini svoje ventilátory nevypína ani v čase nízkej záťaže, takže ju budete počuť prakticky vždy, stačí len zapnúť PC. To je, myslím, asi ten najväčší nedostatok grafickej karty Zotac GTX 1080 Ti, na ktorý by sa mal jej výrobca urýchlene zamerať.
Zotac GTX 1080 Ti Mini
Grafické kartyGrafická karta Zotac GTX 1080 Ti Mini ponúka ultimátny herný výkon v kompaktných rozmeroch. Menšie rozmery systému chladenia si však v prípade tejto grafickej karty vybrali svoju daň v podobe horších prevádzkových vlastností, ako je teplota a hlučnosť.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Volám sa Pavel Šantrůček a grafickým kartám sa profesionálne venujem už viac ako 5 rokov. Architektúra, recenzie a testy grafických kariet sú presne to, čo ma posledné dva roky živí a čo stalo neoddeliteľnou súčasťou môjho pracovného života na GPUreport.cz. Ako programátor som tiež autorom niekoľkých nástrojov na analýzu snímkovej frekvencie grafických kariet, z ktorých asi najznámejší FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojne využívaný na celom svete.