Uhlíkovo neutrálny Xbox, alebo PlayStation 5 s výrazne nižšou spotrebou elektriny. To sú len dva plány novovzniknutej aliancie Playing fot the Planet, združujúcej spoločnosti ako Microsoft, Google alebo Sony. Hranie hier na prvý pohľad nevyzerá ako aktivita, pri ktorej by sme vyložene ničili planétu, avšak výroba herných strojov nie je k prírode práve priateľská. Čo s tým chcú spomínané firmy urobiť?
• Téma: 30. 9. 2019 • Autor: Filip Němec
Ekológia je pre niekoho životný štýl, pre iných módna vlna drahých elektromobilov a dotovaných solárnych panelov. A pre hráčov? Vysedávaním pri počítači alebo hernej konzole asi nedevastujeme planétu tak, ako keby sme vo voľnom čase pretekali sa štvorlitrovým osemvalcom so štyrmi turbodúchadlami, ale aj tak každý hráč zanecháva svoju nezmazateľnú stopu. S tým sa rozhodla niečo urobiť dvadsaťjednotka najvýznamnejších herných firiem z celého sveta, ktorá založila alianciu Hráme za planétu (Playing for the Planet Alliance), v rámci ktorej budú tie najväčšie spoločnosti ako Microsoft alebo Sony navzájom zdieľať nápady a postupy, ako byť čo najmenšou záťažou pre prírodu.
Hlavným cieľom asociácie je do roku 2030 znížiť emise CO2 o 30 miliónov ton a zároveň vysádzať milióny stromov. Len pre porovnanie – Česká republika v roku 2017 vypustila do ovzdušia 108 miliónov ton CO2. Vedľa toho sa budú jednotlivé spoločnosti snažiť čo najviac zlepšiť v oblastiach balení, recyklovaní svojich výrobkov a využívaní zdrojov pri výrobe, ale aj mimo nej. Tlačová správa aliancie potom zmieňuje tiež priamo tvorbu hier zameraných na vzdelávanie v oblasti ekológie. Napokon, v rámci novovzniknutého spoločenstva pôsobia už firmy ako Strange Loop alebo Playmob, ktoré sa špecializujú čisto na tvorbu vzdelávacích titulov v oblasti ekológie a udržateľných zdrojov.
S najambicióznejším plánom zatiaľ prichádza Microsoft, ktorý chce vyrobiť 825 000 uhlíkovo neutrálnych Xboxov (nevieme však akých presne), čo v preklade znamená, že výroba týchto konkrétnych konzol by nemala stáť za vypustením jediného gramu CO2. Aliancia tento plán nijako nerozvádza a akokoľvek znie sľubne, je ľahko napadnuteľný. K uhlíkovej neutralite možno totiž dôjsť aj kompenzačnými prostriedkami, ako je výsadba stromov či v ešte viac alibistickom prípade nákupom tzv. uhlíkových kompenzácií. Alebo Microsoft naozaj prišiel na to, ako výrobný proces zvládnuť len s obnoviteľnými zdrojmi?
Spoločnosť Sony zatiaľ prišla s jedným sľubom, ktorý spomína PlayStation 5. Pripravovaná konzola od Sony by mala v úspornom režime spotrebovávať ešte menej energie než doteraz. Na PlayStation blogu Sony predikuje, že jeden milión PlayStation 5 využívajúcich úsporný režim by mohlo usporiť elektrickú energiu pre tisíc domovov. Na konto Sony treba tiež pripomenúť, že vďaka energeticky efektnejšej revízii PlayStationu 4 už došlo k úspore 16 miliónov ton CO2 a v nasledujúcich dvoch rokoch by sa úspora mala priblížiť až k 30 tonám. Zároveň bude táto japonská firma starostlivejšie pracovať so svojou uhlíkovou stopou, ktorú plánuje v rámci novovzniknutej aliancie prezentovať verejnosti.
Google Stadia sľubuje špeciálny program pomáhajúci vývojárom implementovať do hier ekologické prvky podobne, ako to má v pláne Ubisoft, ktorý sa chce viac zamerať aj na ekologické materiály. Ostatné firmy ako Rovio alebo Wild Works sa budú angažovať vo výsadbe stromov, zatiaľ čo Twitch alebo Niantic vďaka svojmu dosahu upozorní na klimatické problémy.
„V PlayStation veríme, že hry majú silu podnietiť zmeny prostredníctvom vzdelávania ľudí, vzbudzovania emócií a inšpirácií. Sme pyšní, že môžeme byť súčasťou Playing for the Planet aliancie a tešíme sa na to, čo naše odvetvie spoločne dokáže,“ komentoval pripojenie k aliancii prezident a CEO Sony Interactive Entertainment, Jim Ryan. Viceprezident Xbox Game Studios, Phil Spencer, pripomenul, že ich program pre uhlíkovú neutralitu funguje už od roku 2012 a uhlíkovo neutrálny Xbox je len ďalším krokom v ich snažení.
Z veľkých mien medzi členmi tejto „zelenej aliancie“ chýba napríklad Nintendo. To však má už vlastnú environmentálnu komisiu, ktorá prostredníctvom ďalších tímov dohliada na dopad ich produktov jednotlivo na každom trhu.
Podľa aliancie hrá aspoň občas hry každý tretí človek na planéte (či už na PC, konzolách či mobilných telefónoch a tabletoch) a osloviť také publikum samozrejme nie je na zahodenie. Čas ukáže, ako veľmi je táto asociácia iba kalkul o dobrý image v očiach verejnosti či naozajstnú a úprimnú snahou niečo zmeniť. To okrídlené heslo „už včera bolo neskoro“ je totiž v tomto prípade veľmi pravdivé.
• Zdroje: ČHMÚ Brno, Gamasutra, Gamespot, Nintendo, PlayStation Blog, Playing4thePlanet, YouTube (SYBO TV)
Dobrá správa je, že nemusíte čakať na prvé výsledky aliancie a pustiť sa do aktivity sami. Netreba hneď prať s ekologickými prípravkami, bude stačiť, keď si zajtra dáte Colu bez plastovej slamky alebo si na nákup v Jednote prinesiete sieťku namiesto plastového vrecka, ktoré doma vyhodíte. A keby vám z toho všetkého začalo byť úzko, prečítajte si knihu Faktomluva a zistíte, že nakoniec všetko nie je tak úplne zlé, ako sa môže zdať.