• Autor: Ondřej Zeman
Vývojárske štúdio Shiro Games si počas rokov vytvorilo veľmi slušnú povesť. Dá sa povedať, že väčšina ich nezávislých projektov predstavovala úspešné diela. Aktuálne títo tvorcovia stavili na sandbox s ťahovými súbojmi, ktoré vydávajú najprv v rámci predbežného prístupu. Či Wartales stojí za pozornosť, vám načrtneme v nasledujúcich odsekoch našej recenzie z predbežného prístupu.
Zdroj: Shiro Games
Príbeh Wartales štartuje rovnako, ako vo väčšine podobne ladených hier. Podobne ako v Mount and Blade: Bannerlord 2 či Battle Brothers si hneď na začiatku vyberáte históriu svojich hrdinov. Nemusí ísť o žiadnych veľkých bojovníkov. Pokojne to môže byť partia sedliakov hľadajúcich lepší život, alebo dobrí kamaráti, ktorých jednoducho omrzela každodennú všednosť. Vo výbere samozrejme nechýbajú ani profesionálni vojaci a banditi s problémami so zákonom. Osobne by som si dokázal predstaviť viac alternatív, ale v rámci predbežného prístupu je aktuálny počet možností asi dostačujúci.
Voľba minulosti tu čiastočne ovplyvní hráčovu budúcnosť. Definuje totiž ako zostavu celej partie, tak aj štartové benefity. Výhody sú v prípade niektorých družín veľmi zásadné, zatiaľ čo v prípade iných predstavujú niečo, nad čím jednoducho mávnete rukou a idete ďalej. Samotná myšlienka družiny, a predovšetkým základný formát povolaní, ktoré sú v nej zastúpené, nie je príliš vzdialená od toho, čo poznáme z väčšiny RPG. Máme tu profíka na boj s mečom zastávajúceho rolu tanka, halamu s palicou určeného na rozsievanie zranenia, bojovníka s kopijou, lukostrelca a chlapíka s dýkou. K úplnému šťastiu fanúšikom ťahoviek možno bude chýbať kúzla metajúci mág s mníchom, tí však zastúpení nie sú, pretože tento kúsok cieli na reálnejšie spracovanie stredoveku. Prvky fantasy tu tým pádom minimálne zatiaľ nie sú.
Namiesto nich je možné vo Wartales nájsť vývoj postáv, ktorý ponúka dve roviny. Na jednej sa nachádza klasické rozdeľovanie bodíkov medzi štatistiky. Druhá vám pomáha rozšíriť špecializáciu daného bojovníka. Každá zo základných herných tried totiž ponúka vždy rovno tri orientácie, na ktoré sa dá zamerať a definovať tým tak, v akom smere sa stane váš šampión efektívny. Bojovník s mečom napríklad môže byť excelentným štítonosom, otravným bitkárom alebo šermiarom rozdávajúcim smrtiace zásahy. Posledný variant predstavuje asi najlepšiu alternatívu vďaka plošnému útoku zraňujúcemu všetkých nepriateľov v okolí. Lukostrelec sa má naopak možnosť stať lovcom, armádnym pešiakom a pánom beštiou schopným ovládať spriatelené zvieratá. Príležitostí, ako sa s členmi družiny vyhrať, je tu podľa môjho názoru dostatok.
Prítomné sú dokonca sekundárne profesie, ktorých v hernom svete nie je málo. Akonáhle sa s niektorou prácou stretnete, je tu možnosť prideliť ju jednému, alebo rovno všetkým členom partie. Zo svojich žoldnierov môžete urobiť rybárov, kováčov, alchymistov a remeselníkov. Každá z profesií prináša nejaký ten bonus, z ktorého postavy, ktoré ju zastávajú, benefitujú priamo na bojisku. Kováči sú silnejší ako ostatní. Remeselníci majú zase väčší dôraz na presnosť, čo sa odráža na ich šancu na kritický zásah. Pri niektorých povolaniach tu dokonca nájdete aj minihry. Napríklad taká ťažba rudy stojí na presnom označovaní pomaly sa zmenšujúceho kruhu. Celkovo sa dá povedať, že tvorba a následný vývoj hrdinov sú jedným zo základných kameňov Wartales. Nie je to však jediný prvok, na ktorom stojí.
Ďalší aspekt, bez ktorého by Wartales nemohlo efektívne fungovať, je rozsiahly herný svet, do ktorého sa družina žoldnierov vydáva a aktívne po ňom po celú dobu hrania putuje. Mapa je vyplnená množstvom dedín, mestečiek a stavení, ktoré je možné počas hrania navštíviť a preskúmať. Nepočítajte však s tým, že by vám tu bol ponúknutý klasický RPG prieskum miest. Namiesto neho tu sú vždy malé úseky vyložene zamerané na danú budovu, v ktorých môžete šmejdit za pomoci kurzora myši. Občas dôjde aj na nejaký ten dialóg s miestnymi, ktorí vám povedia viac o tom, čo sa deje v ich okolí, predajú potraviny potrebné na putovanie a niekedy dokonca zadajú zákazku, s ktorou sa musíte vysporiadať.
Väčšina úloh, ktoré som mal možnosť počas hrania absolvovať, nebola v základe ničím komplexným. Nemalé percento stálo na myšlienke zabi/prines. Vyložene zaujímavý bol v prípade tých prepracovanejších kúskov priebeh. Vo finále totiž vždy došlo na vybraní si, na ktorú stranu konfliktu sa pridáte. Raz sa rozhodovalo medzi banditami a milíciou, inokedy zase medzi veriacimi a privandrovalcami. Vždy je však pred hráča postavený morálny problém, s ktorým sa musí vysporiadať. Následný výsledok volieb je slušným okorenením hrania. Vedľajšie zákazky navyše často rozširujú základnú dejovú líniu, takže sa ich oplatí plniť nielen kvôli odmene, ale aj pre tento fakt.
V rozsiahlom univerze navyše nie ste sami. Po cestách a lesných chodníkoch sa neustále pohybujú skupinky žoldnierov, dedinčanov, banditov, zveri a ďalších živáčikov, ktorí si v ňom žijú svojim vlastným životom bez toho, aby boli závislí od vašej prítomnosti, či volieb. Vaše rozhodnutia a kroky tu ale majú svoju váhu. Keď som sa napríklad rozhodol, že chcem byť vyhnancom úplne ignorujúcim zákony, veľmi rýchlo som sa stal cieľom strážcov poriadku. Veľmi pozitívne na mňa popravde nereagovalo ani obyčajné obyvateľstvo. To sa na mňa pre moje prečiny dívalo vyložene cez prsty a odmietalo výraznejšiu komunikáciu. Reputácia našťastie nie je ničím pevne daným. Správnymi skutkami ju možno napraviť a pridať sa na stranu tých, ktorým nie je dobro ríše ukradnuté.
Súboje vo Wartales prebiehajú formou ťahov. Výhodu má za všetkých okolností skupina, ktorá celú šarvátku odštartuje. Jej členovia útočia ako prví, čím získavajú minimálne v prvých kolách navrch. Bojisko však nie sú príliš rozsiahle, takže sa dá v nemalom množstve prípadov spoliehať iba na schopnosti jednotlivých členov družiny. Počas posledných rokov som si popravde dosť zvykol na to, že sú bojové polia navrhnuté kreatívne, čo tu nie je, tak snáď na tom vývojári ešte zapracujú a pridajú viac interakcie s okolím.
Totožne, ako v Divinity: Original Sin 2, tu majú všetci bojujúci na sebe zbroj, ktorá vo svojej podstate navyšuje základný počet životov jednotlivca. Akonáhle je prerazená, útočníkovi už nič nebráni napadnutého soka poslať k zemi, kde naňho čaká pomalé umieranie. Teda pomalé v prípade, že ho niekto navždy nesprevádza zo sveta, pretože aj takáto možnosť tu existuje. Prísť touto cestou môžete pokojne aj o toho najlepšieho vojaka, vďaka čomu človek cíti stabilné napätie snáď pri každej bitke. Po jej skončení je možné živé uzdraviť liečivými elixírmi a opraviť ich zbroj za pomoci nástrojov. Brnenie sa totiž vo Wartales nedáva automaticky do poriadku ako v iných dieloch.
Nie vždy je poruke opravárska súprava. Našťastie je možné výstroj nájsť z času na čas aj v telách zabitých nepriateľov, takže nemusíte vždy siahnuť po opravách. Škála elementárnych sokov je tu pestrá. Nájsť v nej možno lukostrelcov, bojovníkov a krvilačných banditov. Všetci spolu navyše dokážu veľmi efektívne kooperovať. Okrem obyčajných nepriateľov, ktorí bojujú vo väčších skupinách, narazíte aj na elitných bojovníkov putujúcou krajinou. Tí sú oproti svojim prostým kolegom smrtiacimi oponentmi, ktorých netreba podceňovať. Majú totiž ako veľa životov, tak aj slušnú ranu. Niektorí z nich dokonca hrajú viackrát za kolo, vďaka čomu sú schopní urobiť z vašich mužov mŕtvoly skôr, než sa poriadne rozhliadajú.
Hlavným problémom Wartales je v aktuálnej verzii hry optimalizácia. Napriek tomu, že hra samotná nie je žiadnym grafickým klenotom a bojisko rozsahom tiež neohromí, nebeží úplne najlepšie, čo je kvôli spomínaným aspektom prekvapením. Počas hrania som minimálne pri bitkách zaznamenal relatívne veľké prepady snímok. Ďalším nedostatkom technického rázu, s ktorým som sa stretol, bolo mierne problematické vypínanie hry. Z neznámych dôvodov sa mi nikdy úplne nevypla a zostávala vždy zapnutá až do ukončenia Steamu. Pri oboch prvkoch však počítam s tým, že sa s nimi vývojári do vydania finálnej verzie vysporiadajú. Žiadne výrazné bugy som našťastie nezaznamenal.
Na cestách vo Wartales som strávil asi dve desiatky hodín a musím povedať, že ide o dobré sandboxové ťahové RPG, ktoré veľmi vsádza na rozsah herného sveta, vedľajšie úlohy, vytváranie vzťahu s členmi družiny a relatívne jednoduché bitky. Problém je, že toho až tak veľmi neprináša a technicky tiež nie je úplne v najlepšej forme. Pokiaľ sa ale tvorcom podarí zapracovať na formáte bojových polí, a predovšetkým vylepšiť optimalizáciu ich diela, má podľa môjho názoru šancu zaujať širšiu škálu fanúšikov tohto žánru. Či sa im to podarí, však ukáže až čas.
• Zdroje: Vlastné
Hodnotenie
Táto Early Access recenzia bola napísaná pre PC verziu hry.
Wartales
BEZ ODPORÚČANIA : Ťahový sandbox Wartales v mnohom kráča v stopách iných obdobne ladených diel. V praxi to znamená, že ide o dobrú hru, ktorá toho však neprináša mnoho nového. Tvorcovia majú dostatok priestoru na to, posunúť ju a predovšetkým vylepšiť. Tak snáď sa im to do vydania podarí.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Moje meno je Ondřej Zeman. Hernej žurnalistike sa venujem už viac ako sedem rokov, počas ktorých som mal možnosť vypracovať sa z herného blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveri Zing.cz, z ktorého som po čase odišiel na Alza Magazín. Aj keď som hrdým vlastníkom konzoly Nintendo Switch, mojou najväčšou vášňou je hranie na PC, kde som mal možnosť zrecenzovať už viac ako dve stovky rôzne kvalitných titulov. Slabosť mám primárne na ťahové RPG, indie projekty, prepracované FPS a komplexné stratégie.
|
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel 2.0 Ghz Core 2 Duo | Intel i5 3.1 Ghz Quad core |
Grafická karta | GeForce GTX 690 | GeForce GTX 950 |
DirectX | DirectX 10.0 | DirectX 10.0 |
Operačná pamäť | 2 GB | 4 GB |
Pevný disk | 6 GB | 10 GB |
• Zdroj: Steam (1. 4. 2022)
Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.