AD elektro AD elektro

Blitzkrieg 3 – RTS pre skalných fanúšikov série (RECENZIA)

Súčasné konflikty hráčsku komunitu veľmi nehnevajú. Väčšina vývojárov preto svoje RTS projekty zasadzuje buď do nie príliš vzdialenej budúcnosti, alebo do dobre známej minulosti. Ruské štúdio Nival sa v posledných rokoch špecializuje predovšetkým na ťahové stratégie, čas od času sa však venuje aj titulom zacieleným na zásadné akcie druhej svetovej vojny. Hoci som mal možnosť hrať rad diel z ich produkcie, svetoznáma séria Blitzkrieg mi až do dneška unikala. Nakoniec som si k nej však vďaka Blitzkrieg 3 našiel cestu. Ako sa mi táto skúsenosť páčila, sa dozviete v nasledujúcej recenzii.

Čo všetko sa v recenzii Blitzkrieg 3 dozviete?

1. Blitzkrieg 3 ponúka klasický frakčný trojlístok
  2. Oplatí sa vám v Blitzkrieg 3 vyhrať?
  3. Na čo je možné využiť v Blitzkrieg 3 akčné body?
  4. Dokáže vám umelá inteligencia v Blitzkrieg 3 zavariť?
  5. Podarila sa optimalizácia Blitzkrieg 3?
  6. Je Blitzkrieg 3 lepší ako Sudden Strike 4?
  7. HW nároky na hru Blitzkrieg 3 PC
  8. Recenzia Blitzkrieg 3: záverečné hodnotenie

Blitzkrieg 3 ponúka klasický frakčný trojlístok

Už na úvodnej obrazovke vás Blitzkrieg 3 postaví pred neľahkú voľbu. Bez akýchkoľvek dostupných informácií si musíte vybrať jednu z troch herných frakcií. Možno vás to prekvapí, ale k dispozícii máte agresívnych Nemcov, takticky konajúcich Spojencov a masovo útočiacich Rusov, pre ktorých nemal život jednotlivca prakticky žiadnu hodnotu. Potom, čo si zvolíte jedného z členov trojlístka, ste ihneď vyslaní do poľa. Ak by vám náhodou nevyhovovala skupina, ktorú ste si zvolili na začiatku, môžete ju v priebehu hrania bez väčších obmedzení vymeniť. Osobne túto možnosť vítam, absenciu nutnosti absolvovať kampaň za všetky dostupné zoskupenia totiž považujem za nemalé plus, pretože niektoré diela vás do nej vyložene nútia.

Blitzkrieg 3; Wallpaper: bitka, tanky, pechota

Defenzívne ladeným hráčom ponúka Blitzkrieg 3 rad možností, ako brániť strategicky dôležité pozície.

Kampaň za všetky frakcie je v Blitzkrieg 3 navrhnutá vcelku obstojne. Každý národ má pred sebou svoju vlastnú cestu, po ktorej musí kráčať. Nemecké vojská sú napríklad v úvodných fázach ich scenára postavené do úlohy agresora, postupom času sa však z útočníkov stávajú obrancovia z donútenia. Rusi prakticky zažívajú odlišnú situáciu. Na štarte sa snažia aj za cenu ťažkých strát udržať zásadné strategické pozície, po určitej dobe im je však krutou zimou umožnené prejsť do divokého protiútoku, ktorý sa zastaví až pri bránach Berlína. Veľmi zaujímavo je stvárnená linka za Spojencov bojujúcich spočiatku na čiernom kontinente.

Najzásadnejším plusom príbehovo ladených akcií je veľký dôraz na historickú presnosť. Všetky dostupné scenáre sa odohrávajú na veľkých či malých bojiskách druhej svetovej vojny. V priebehu ťaženia máte možnosť bojovať v Afrike, Nórsku, Poľsku, Rusku, Francúzsku a Nemecku. Misie sú v Blitzkrieg 3 rozdelené do dvoch kategórií. Primárne operácie väčšinou posúvajú časovú os a prinášajú nové jednotky. Vedľajšie bitky sú skôr spestrením než niečím skutočne zásadným. Skúsenosťami ste odmenení za víťazstvo aj prehry. Ak by som mal Blitzkrieg 3 porovnať s nedávno recenzovanú RTS Sudden Strike 4, obe diela by tu zrejme dopadli rovnako, pretože ich kvality sú v tomto ohľade nepopierateľné.

Blitzkrieg 3; Gameplay: výber frakcieBlitzkrieg 3; Gameplay: bojisko Afrika

Oplatí sa vám v Blitzkrieg 3 vyhrať?

Odmena za prehru je v Blitzkrieg 3 samozrejme výrazne nižšia ako za predpokladu, že to protivníkovým vojskám poriadne natriete. Víťazstvo vám okrem väčšieho počtu skúsenostných bodov pre vášho generála a príjemného pocitu prinesie aj nové pechotné a obrnené jednotky, ktoré v nasledujúcich bitkách značne ovplyvnia situáciu na bojisku. Všetky akcie je kvôli tomuto faktu dobré prejsť skutočne veľmi poctivo. Keď ich len preletíte, riskujete tým, že prídete o techniku, ktorá by vám mohla budúci boj uľahčiť.

Pred štartom stretu vám Blitzkrieg 3 dá vždy k dispozícii malú tabuľku, do ktorej vložíte jednotky, ktoré s vami pôjdu do akcie. Hra vás v tomto ohľade limituje len v minimálnom rozsahu. Za určitý počet akčných bodov si je možné prakticky definovať armádu podľa svojich predstáv. Viesť do boja môžete tanky, ľahkú pechotu, protitankovú techniku, artilérie a polopásové vozidlá, ktoré sú veľmi efektívne v boji proti väčším skupinkám infantérie. Všetci preživší na konci misie dostanú za svoje výkony skúsenostné body posúvajúce ich zručnosti na vyššiu úroveň. V praxi to znamená to, že čím viac akcií s vojakmi absolvujete, tým výraznejšia bude ich efektivita v boji.

Všetky súčasné národy majú po ruke jedinečnú škálu jednotiek, ktoré sa líšia ako štatistikami, tak aj vzhľadom a výstrojom. Nemecká armáda je zameraná predovšetkým na ťažkú ​​techniku, jej pechota je menej účinná v boji než vojaci Rusov, ktorí nemajú také problémy s tým, že padnú. Sovietska strana mi príde stredne efektívna snáď v každom ohľade, nad ostatnými výrazne nevyčnieva. V rámci infantérie a podpory vystrkujú rožky predovšetkým Spojenci, ktorých artiléria je na dosť vysokej úrovni. Vyváženie celku je obstojné, žiadna strana tú nemá vyložene navrch.

Základný dizajn jednotiek je slušný. Ak však Blitzkrieg 3 v tomto ohľade porovnám so Sudden Strike 4, veľmi dobre z toho nevychádza, pretože niektoré aspekty sú tu odladené menej. Na lepšie pochopenie celej situácie uvediem príklad. Tanky je v Sudden Strike 4 možné poškodiť viacerými rôznymi spôsobmi. Keď máte šťastie, vyradíte im permanentne delá, guľometné veže, pásy či motor. Tu je narušenie fungovania techniky len dočasného rázu, čo v praxi znamená, že sa ťažkopádny kolos po pár sekundách opäť zotaví. Okrem toho nepotrebuje stálu posádku, ktorá by ho obsluhovala, takže si nemusíte lámať hlavu s tým, ako využijete vašich mužov.

Blitzkrieg 3; Gameplay: tanky Blitzkrieg 3; Gameplay: vylodenie Blitzkrieg 3; Gameplay: ťažká technika

Sudden Strike 4, klasika v slušnom kabáte (RECENZIA)
Total War: Warhammer 2 – Nový svet čaká (RECENZIA)
Microsoft konečne oznámil Age of Empires IV
Ako sa nám hralo Call of Duty: WWII v PC Bete?

Na čo je možné využiť v Blitzkrieg 3 akčné body?

V úvodných fázach misie budú akčné body, ktorými disponujete, pretavené na jednotky. V prípade, že budete chcieť hodnotu týchto bodov obnoviť na pôvodnú hladinu, nezostane vám nič iné ako plniť rôzne zásadné vojenské ciele. Za získanú menu je možné doplniť bojom stenčené oddiely, ktoré v bitkách vždy utŕžia nemalé straty. Naverbovať do svojich radov môžete ako techniku, tak aj čerstvých vojakov. Využiť ju môžete tiež an aplikáciu špeciálnych schopností, ktoré dokážu často zvrátiť situáciu na bojisku.

Blitzkrieg 3; Gameplay: výsadokBlitzkrieg 3; Gameplay: zásah artilérie

Spektrum schopností využiteľných v boji bude určovať predovšetkým veliteľ, ktorého si pred začiatkom bitky navolíte. Každá herná frakcia disponuje v Blitzkrieg 3 špecifickou škálou výrazných vojvodcov, ktorých štýl boja je definovaný predovšetkým historickým zameraním. Nemecký poľný maršal Erwin Rommel má k dispozícii slušné spektrum tankov a protitankovej techniky. V prípade, že sa s ním rozhodnete plniť misie, budete za odmenu dostávať ďalších obrnencov. Jeho kolega generál Albert Kesselring naopak kontroluje letectvo, takže má stále po ruke veľmi slušnú vzdušnú podporu. Za úspechy je odmeňovaný pechotnými jednotkami a ľahkými vozidlami.

S mechanizmom jasne definovaných generálov som sa mal možnosť stretnúť už v niekoľkokrát spomínanej RTS Sudden Strike 4. V rámci elementárnej definície sa Blitzkrieg 3 veľmi nelíši od uvedenej konkurencie. Navolený veliteľ slušne ovplyvňuje štýl, akým povediete bitku, takže si ho musíte vybrať vždy podľa toho, aký spôsob boja vám vyhovuje najviac. Okrem voľby veliteľa budete musieť stabilne riešiť tiež rozdeľovanie vývojových bodov v dielni, ktorá vám umožní vylepšiť si pechotu, vozidlá, podporu a zbrane, s ktorými budú vaši vojaci operovať.

Blitzkrieg 3; Wallpaper: Artiléria na stanici; Dora

Blitzkrieg 3 Deluxe Edícia ponúka okrem starých misií aj nové akcie, ktoré sú navrhnuté rovnako kvalitne ako ich predchodcovia.

Dokáže vám umelá inteligencia v Blitzkrieg 3 zavariť?

Tvorcovia Blitzkrieg 3 sa veľmi pýši umelou inteligenciou menom Boris, ktorý sa proti vám postaví v prípade, že sa nebudete chcieť stretávať s ľudskými súpermi. Boris je priemerne konajúca AI, ktorá má často nemalé problémy so vzniknutými situáciami. Jeho úroveň je aj na najvyššom stupni obťažnosti nedostatočná. Jeho akcie sú zbytočne agresívne a chýba im celková koordinácia. Fakticky je schopný na váš oddiel posielať jedného pešiaka za druhým až do momentu, než plne vykrváca. Zavariť dokáže len za predpokladu, že v priebehu bitky na nejakú dobu odídete od PC, inak nemá žiadnu šancu uspieť.

Boris sa vývojárom z Nivala moc nepodaril. Návrh máp je na tom našťastie o niečo lepšie. Bojisko vám ponúkne dostatočné množstvo prírodných prekážok, defenzívne techniky, úkryt poskytujúcich budov a strategicky zásadných pozícií vhodných na vykopanie zákopov. Veľkosť herných lokácií nie je nijako závratná. Vojsko ich prejde krížom krážom priebehu niekoľkých minút. Zápasy preto nie sú z najdlhších ani za predpokladu, že hráte proti normálnym hráčom (1 vs 1, 2 vs 2, 3 vs 3). Jedna bitka vám zaberie asi 15 – 20 minút čistého času.

Podarila sa optimalizácia Blitzkrieg 3?

Vývoj Blitzkrieg 3 bol trochu zdĺhavý. Jeho tvorcovia sa preto rozhodli, že svoje dielo budú najprv prezentovať prostredníctvom predbežného prístupu. Po jeho opustení sa hráči a recenzenti sťažovali na nie príliš kvalitnú optimalizáciu, ktorá ich trápila po celú dobu hrania. V súčasnosti je dosť kritizovaný nedostatok do istej miery už minulosťou, hra beží relatívne slušne na väčšinu dostupných nastavení. Čas od času som však zaznamenal menšie prepady fps, nešlo však o nič extrémne. Celku by som po technickej stránke vytkol predovšetkým absenciu možnosti hrať bez pripojenia na internet. Ak vám vypadne pripojenie, do hry sa nedostanete.

Audiovizuálny prvok svojou výraznosťou určite nikoho neohúri. Blitzkrieg 3 s jeho pomocou môže zatieniť maximálne svojich predchodcov, nie však konkurenčné tituly ponúkajúce výraznejší vizuálny aj zvukový zážitok. Ak by som Blitzkrieg 3 súdil podľa grafického kabátu, nedopadlo by to s ním najlepšie, vyzerá totiž ako f2p stratégie, nie ako titul hodný kúpy.

Blitzkrieg 3; Gameplay: deštrukcia továrníBlitzkrieg 3; Gameplay: bojisko Nórsko

Je Blitzkrieg 3 lepší ako Sudden Strike 4?

Podľa môjho názoru nie. Blitzkrieg 3 rozhodne nie je zlou hrou, v mnohých ohľadoch sa však nemôže komplexnému Sudden Strike 4 rovnať. Je dosť jednoduchý, prakticky ho ťahá predovšetkým obsiahle spektrum jednotiek a prepracovaná historická kampaň, v rámci ktorej vám autori ukazujú rôzne zásadné momenty druhej svetovej vojny. Ostatné herné prvky sú skôr priemerného či mierne nadpriemerného rázu. Keby boli spracované lepšie, určite by som sa na tvorcov nehneval. Investíciu do tohto dielka by som odporučil predovšetkým skalným fanúšikom série. V prípade, že k nej nemáte vzťah, poobzerajte sa inde. Hra je dostupná na PC od 11. októbra v Blitzkrieg 3 Deluxe Edícii ponúkajúcej všetok dostupný obsah.

Blitzkrieg 3; Wallpaper: bitka, tanky, jednotky

Blitzkrieg 3 ponúka zničiteľné prostredie – po nejakom čase tak na mape budú prebiehajúce tuhé boje dobre poznať.

HW nároky na hru Blitzkrieg 3 PC

Operačný systémWindows XP SP3Windows 7/8/8.1/10
ProcesorIntel Core 2 Duo 2.66 GhzIntel Core i7
Grafická kartaNVIDIA GeForce GT 240/Radeon HD 6570NVIDIA GeForce GTX 780
DirectXDirectX 10.0DirectX 10.0
Operačná pamäť2 GB RAM8 GB RAM
HDD10 GB10 GB

Recenzia Blitzkrieg 3: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 60 % Alza.sk
65 %
60 %
60 %
Blitzkrieg 3; recenzia

• Obsiahle spektrum jednotiek
  • Skutočne prepracovaná historická kampaň
  • Odlišne navrhnutí velitelia

• Nutnosť permanentného pripojenia k sieti
  • Celková nevýraznosť
  • Nie prlíliš múdro konajúca AI
Moje meno je Ondřej Zeman. Hry hrám rekreačne už od detstva. V priebehu rokov sa z môjho koníčka stal profesionálny smer, ktorým som sa rozhodol kráčať. Teraz mám za sebou niekoľko desiatok herných recenzií. Holdujem predovšetkým stratégiám, ťahovým RPG a kvalitným FPS.
5,0
Blitzkrieg 3 Deluxe Edícia
Hra na PC , žáner: stratégia, - druhoválečná online stratégia pre skutočných obdivovateľov taktického majstrovstva! Preverte svoje taktické zručnosti v historických kampaniach a porazte ostatných hráčov alebo silnú neurálnu sieťovú umelú inteligenciu v súťažných zápasoch.
6,11 €
Objednávací kód: WG678
P-DC1-WEB09