Spoločnosť Sapphire je jedným z výrobcov, v ktorého ponuke nájdete grafické karty postavené výhradne okolo grafických čipov spoločnosti AMD. Grafická karta Sapphire Pulse RX 570 4GD5 s Dual-X chladením na palube patrí do ponuky stredne výkonných Radeonov, ktoré však môžu ponúknuť slušný pomer ceny a výkonu. Aká teda je grafická karta Sapphire Pulse RX 570 4GD5? Poďme si ju otestovať!
Karta Sapphire Pulse RX 570 4GD5 je postavená na hernom grafickom čipe AMD Polaris 20 so 4 deaktivovanými blokmi CU (Compute Unit), na ktorý sú pomocou 256-bitovej zbernice pripojené moduly grafickej pamäte typu GDDR5 s kapacitou 4 GB. Svojim výkonom tak Sapphire Pulse RX 570 4GD5 spadá do segmentu stredného výkonu (mainstream), kde zaberá stredné až vyššie poschodia pomyselného výkonnostného rebríčka.
Frekvencia grafického čipu je 1 284 a frekvencia grafických pamätí 1 750 MHz, čo v prípade pamätí typu GDDR5 predstavuje efektívnu frekvenciu 7 000 MHz. Oproti referenčným hodnotám je teda karta na jadre pretaktovaná o 40 MHz. Grafické pamäte sú potom taktované v referenčných hodnotách Radeon RX 570.
O chladenie sa stará pasív skladaný z hliníkových rebier, ktorý je pre lepší odvod tepla z grafického čipu vybavený celkom štyrmi tepelnými trubicami (heatpipes), ktoré odvádzajú odpadové teplo do jeho rebrovania. Vďaka rozšírenej dosadacej základni sú spoločne s grafickým čipom chladené tiež moduly grafických pamätí.
Do hlavného pasívu je odvádzané teplo aj z modulov napájacej kaskády, ktoré sú v priamom kontakte s jeho rebrovaním. Všetky dôležité komponenty grafické karty sú tak kvalitne chladené.
Aktívnu časť systému chladenia je tvorená dvoma 95 mm ventilátormi Dual-X, ktoré sú uložené v dvojitých guľôčkových ložiskách a uchytené pomocou technológie NITRO Quick Connect. Táto technológia zabezpečuje obom ventilátorom veľmi jednoduchú výmenu pri poruche alebo odmontovanie pri údržbe. Ventilátory chladiča podporujú technológiu Intelligent Fan Control III, ktorá pri nízkej záťaži a teplote grafickej karty oba ventilátory chladiča úplne vypne, a minimalizuje tak hlučnosť grafickej karty (semi-pasívne chladenie). Ventilátory podsvietené nijako nie sú. Ventilátory s LED svetlami rôznych farieb sa však dajú dokúpiť a vďaka technológii Quick Connect tiež ľahko vymeniť.
Test 3DMark Stress Test |
Pri testovaní účinnosti chladenia v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosiahla grafická karta Sapphire Pulse RX 570 4GD5 na skóre 99,6 %, a v týchto testoch stability snímkovej frekvencie tak s veľkou rezervou prešla (minimálna hranica je 97 %). Na konci záťažového testu sa teplota grafickej karty držala na 73 °C, pri otáčkach ventilátorov 1 120 ot./min. a priemernej frekvencii 1 282 MHz. Charakteristika závislosti hlučnosti od otáčok ventilátora je nasledujúca:
O napájanie grafickej karty Sapphire Pulse RX 570 4GD5 sa stará 4-fázová napájacia kaskáda, ktorá vyžaduje prídavné napájanie pomocou jedného 8-pinového konektora. Príkon karty bol výrobcom nastavený na 135 W a ten na jej prevádzku odporúča zdroj s výkonom minimálne 500 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty Sapphire Pulse RX 570 4GD5 riešené pomocou jedného DVI-D (Dual Link) konektora, dvoch konektorov DP 1.3/1.4 (Display Port) a dvoch konektorov HDMI 2.0. Dvojicu konektorov HDMI potom iste ocenia všetci priaznivci virtuálnej reality.
Súčasťou balenia grafickej karty Sapphire Pulse RX 570 4GD5 je tiež firemný nástroj spoločnosti Sapphire s názvom TriXX.
Pomocou tohto nástroja môžete grafickej karte nastavovať rôzne parametre ako napríklad frekvenciu čipu, frekvenciu pamätí, limit spotreby, napätie čipu, krivku otáčok ventilátorov a podobne, a upraviť si tak správanie grafickej karty podľa svojich špecifických potrieb. Môžete napríklad kartu pretaktovať na dosiahnutie čo najvyššieho výkonu, alebo dať naopak prednosť lepším prevádzkovým vlastnostiam, ako je teplota, hlučnosť či spotreba.
Na sledovanie správania grafickej karty ponúka nástroj TriXX tiež monitoring, s ktorého pomocou môžete mať na očiach všetky okamžité aj historické údaje dôležitých prevádzkových hodnôt, ako je napríklad teplota karty, otáčky ventilátorov, napätie, spotreba atď.
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty Sapphire Pulse RX 570 4GD5 zaradili nasledujúce modely zo segmentu stredného výkonu (mainstream):
ŠPECIFIKÁCIA grafických kariet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Veľkosť Tranzistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Veľkosť Bus / Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
Sapphire Pulse RX 570 4GD5 | Polaris Polaris 20 XL GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14 nm FinFET | 2048 128 32 | GDDR5 8.192 GB 256b/7000 | 1 284 MHz 1 284 MHz 1 284 MHz | PCIe 3.0 x16 135 W |
Gigabyte GTX 1060 WINDFORCE 6G | GP106 GP106-400-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16 nm FinFET | 1280 80 48 | GDDR5 6.144 GB 192b/8008 | 1 557 MHz 1 772 MHz 1 898 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Gainward GTX 1060 3GB | GP106-3 GP106-300-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16 nm FinFET | 1152 72 48 | GDDR5 3.072 GB 192b/8008 | 1 506 MHz 1 709 MHz 1 860 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Asus Cerberus GTX 1050 Ti O4G | GP107 GP107-400-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14 nm FinFET | 768 48 32 | GDDR5 4.096 GB 128b/7008 | 1 342 MHz 1 455 MHz 1 725 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
Gigabyte GTX 1050 OC 2G | GP107 GP107-300-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14 nm FinFET | 640 40 32 | GDDR5 2.048 GB 128b/7008 | 1 380 MHz 1 493 MHz 1 750 MHz | PCIe 3.0 x16 70 W |
Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 SE | Polaris Polaris 20 XT GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14 nm FinFET | 2304 144 32 | GDDR5 8.192 GB 256b/8000 | 1 430 MHz 1 430 MHz 1 430 MHz | PCIe 3.0 x16 183 W |
Sapphire Nitro+ RX 570 4GD5 | Polaris Polaris 20 XL GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14 nm FinFET | 2048 128 32 | GDDR5 8.192 GB 256b/7000 | 1 340 MHz 1 340 MHz 1 340 MHz | PCIe 3.0 x16 160 W |
Gigabyte RX 560 Gaming OC 4G | Polaris Polaris 21 XT GCN 4nd GEN | 123 mm2 3,000 million 14 nm FinFET | 1024 64 16 | GDDR5 4.096 GB 128b/7000 | 1 224 MHz 1 224 MHz 1 175 MHz | PCIe 3.0 x8 48 W |
Asus RX 560 O4G EVO | Polaris Polaris 21 XL GCN 4nd GEN | 123 mm2 3,000 million 14 nm FinFET | 896 56 16 | GDDR5 4.096 GB 128b/6000 | 1 187 MHz 1 187 MHz 1 187 MHz | PCIe 3.0 x8 48 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov Fraps a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je potom následne kalkulovaná nielen priemerná rýchlosť snímok, ale aj ukazovatele plynulosti pohybu 1 % Low a 0,1 % Low (pozri nižšie).
Dosiahnuté hodnoty priemernej snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov umiestňované zostupne tak, že karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe umiestnená hore a naopak, model s najnižšou snímkovou frekvenciou úplne dole.
Hodnota ukazovateľa „1 % Low“ je vypočítaná ako 99. percentil z nameraných hodnôt časov snímok (frame times) prevedených na snímkovú frekvenciu. Ak túto hodnotu poznáme, môžeme potom povedať, že 99 % snímok bolo vytváraných rovnakou a vyššou snímkovou frekvenciou, než je hodnota tohto ukazovateľa. Analogicky potom môžeme tiež povedať, že zvyšné jedno percento snímok bolo vytváraných snímkovou frekvenciou nižšou. Tento ukazovateľ môžeme využiť na analýze plynulosti pohybu v hrách, keď napríklad jeho hodnota pohybujúca sa nízko pri hranici 30 FPS znamená, že pohyb v hre už nie je pre oko hráča plynulý, ale skôr trhavý.
Hodnota ukazovateľa „0,1 % Low“ sa vypočítava obdobne ako predchádzajúci ukazovateľ, na zreteľ je však braný percentil 99,9. Tento ukazovateľ potom odhaľuje menej časté, zato výraznejšie poruchy v plynulosti hry, kedy sa pri inak plynulom pohybe obraz na okamih akoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazovateľ, tým výraznejšie „záseky“ sa v hre objavujú, a pohyb tak nie je plynulý aj napriek tomu, že priemerná rýchlosť snímok ukazuje vysoké hodnoty.
Ak teda vieme ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Wolfenstein II: The New Colossus je akčná a dobrodružná herná strieľačka z pohľadu prvej osoby. Hra bola postavená na hernom engine IdTech6 vývojármi zo štúdia MachineGames a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Bethesda. Hra podporuje nové herné rozhranie Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne Manhattan Ruins po dobu 84 sekúnd nástrojom OCAT. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Wolfenstein II: The New Colossus je vôbec prvou hrou, ktorá bola postavená výhradne na grafickom rozhraní API Vulkan. Z tohto grafického rozhrania viac profitujú grafické karty s čipom AMD.
Assassin's Creed: Origins je akčnou adventúrou v poradí už desiatej série, ktorá sa tentoraz odohráva v starovekom Egypte. Hra bola postavená na hernom engine AnvilNext 2.0 vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku po dobu 121 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin's Creed: Origins nie je ku grafickým kartám AMD práve veľmi prívetivá. Grafické karty spoločnosti NVIDIA tu podávajú oveľa lepšie výsledky.
Middle-earth: Shadow of War je akčná počítačová RPG hra založená na svete postáv JRR Tolkiena a odohráva sa v čase medziobdobí Hobita a Pána prsteňov. Hra bola postavená na hernom engine Firebird vývojármi zo štúdia Monolith Productions a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Warner Bros. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 56 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Mass Effect: Andromeda je akčná RPG hra z pohľadu tretej osoby, ktorá bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia BioWare a vydaná v apríli 2017 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape EOS po dobu 80 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorej dej sa odohráva počas I. svetovej vojny. Hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA Dice a vydaná v októbri 2016 spoločnosťou Electronic Arts. Hra podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Avanti Savoia po dobu 57 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a najnovšie herné rozhranie DirectX 12 sa v prípade grafických kariet NVIDIA popravde veľmi v láske nemajú. Preto by som majiteľom týchto kariet odporučil hru hrať radšej s nastavením na vykresľovanie pomocou DirectX 11. Radeony spoločnosti AMD sú na tom trochu lepšie a DirectX 12 predsa len nejaký ten výkon navyše prinesú. Aj tak by som ale odporúčal hrať túto hru skôr pod DirectX 11. Vyvarujete sa tak občasných zásekov v hre, ktoré sa u DirectX 12 sem-tam objavujú, čo dokazuje aj nízka hodnota ukazovateľa 0,1 % Low.
Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojármi štúdia Eidos Montreal a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 98 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa uprostred démonickej invázie na zariadení UAC. Hra bola postavená na hernom engine Id Tech 6 vývojármi zo štúdia Id Software a vydaná v máji 2016 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape UAC po dobu 109 sekúnd nástrojom OCAT. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy DOOM |
Počítačová hra DOOM podporuje vykresľovanie pomocou OpenGL alebo Vulkan. Tu platí jednoduché pravidlo: Ak chcete mať vysokú snímkovú frekvenciu v hre, hrajte ju vždy pod rozhraním Vulkan. Z tohto dôvodu tiež testujeme túto hru iba pod týmto novým a moderným rozhraním.
Tom Clancy's The Division je on-line strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá prebieha v otvorenom svete. Hra bola postavená na hernom engine Snowdrop vývojármi zo štúdia Massive Entertainment a vydaná v marci 2016 spoločnosťou Ubisoft. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 96 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z ďalších hier, kde sa vám rozhodne oplatí opustiť DirectX 11 a prepnúť rendering hry na DirectX 12. To však neplatí v prípade slabších grafických kariet spoločnosti NVIDIA (GeForce GTX 1050/Ti), tam radšej nechajte vykresľovanie na DirectX 11.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akčná adventúra z pohľadu tretej osoby, v ktorej s Larou Croft preskúmavate rôzne prostredia, riešite puzzle aj bojujete o prežitie. Hra bola postavená na hernom engine Horizon vývojármi zo štúdia Crystal Dynamics a vydaná v januári 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 86 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider tiež podporuje DirectX 12, no mainstreamové grafické karty z neho nijako významnejšie neťažia.
Star Wars: Battlefront je akčná strieľačka z pohľadu prvej a tretej osoby, ktorá je založená na téme filmových Star Wars. Hra je postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a bola vydaná v novembri 2015 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na mape Survival on Tatooine po dobu 105 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akčné RPG (role-playing game) sandbox, v ktorom plníte zadané úlohy z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom REDengine vývojármi zo štúdia CD Projekt RED a vydaná v máji 2015 rovnakou spoločnosťou. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape White Orchard po dobu 84 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
V počítačovej hre Zaklínač: Divoký Hon je veľmi častým javom stuttering, teda akési chvíľkové „zaseknutie“ obrazu. Hodnoty ukazovateľa „0,1 % Low“ ukazujú, že na tento nepríjemný stuttering v hre trpia Radeony trochu viac než grafické karty spoločnosti NVIDIA.
Crysis 3 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafické karty Sapphire Pulse RX 570 4GD5 máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako sa vlastne tejto karte darilo v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými modelmi v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Výkon grafickej karty Sapphire Pulse RX 570 4GD5 je daný najmä výkonom samotného grafického čipu Polaris 20 (XL), ktorý sa od iných grafických kariet Radeon RX 570 môže líšiť iba prednastavenou frekvenciou grafického čipu, nastavenou frekvenciou grafických pamätí či nastaveným vyšším limitom spotreby, ktorý potom tak neobmedzuje frekvenciu grafickej karty. Na udržanie vyššie frekvencie grafickej karty, a tým aj jej výkonu, tak môže pomôcť tiež kvalitný systém chladenia, ktorý udrží grafický čip na nízkych teplotách.
V prípade grafickej karty Sapphire Pulse RX 570 4GD5 sa reálna frekvencia grafického čipu v testovaných hrách pohybovala v rozmedzí 1 260 – 1 284 MHz (v priemere 1 284 MHz) pri efektívnej frekvencii grafických pamätí 7 000 MHz.
Napriek tomu, že Sapphire Pulse RX 570 4GD5 oproti grafickej karte Sapphire Nitro+ RX 570 4GD5 dosahovala v priemere nižšie frekvencie (1 284/1 340 MHz), na celkovom výkone to veľmi poznať nebolo. Príčinou tejto anomálie sú predovšetkým novšie ovládače RSAE 18.6.1, ktoré grafickej karte Sapphire Pulse RX 570 4GD5 priniesli nejaký ten výkon navyše (Nitro+ bol testovaný na starších RSAE 18.2.2). Čo sa výkonu týka, Sapphire Pulse RX 570 4GD5 na tom nie je vôbec zle.
Prevádzkové vlastnosti grafických kariet boli merané v počítačovej hre Crysis 3 po dobu 30 minút hrania na mape Swamp. Dosiahnuté hodnoty teplôt (°C), hlučnosti (dBA) aj spotreby (W) boli zaznamenané až na konci tohto merania.
Prevádzkové vlastnosti |
Vďaka o niečo menším rozmerom disponuje Sapphire Pulse RX 570 4GD5 tiež o niečo menším, a teda aj potenciálne menej účinným systémom chladenia, než je to v prípade grafických kariet Nitro+. Na prevádzkových vlastnostiach sa však táto nevýhoda menšieho chladenia nijak extrémne neprejavila. Teploty sa v prípade grafickej karty Sapphire Pulse RX 570 4GD5 držali okolo 74 °C pri nízkych otáčkach ventilátorov, ktoré vo finále generovali hlučnosť na hranici 35,5 dBA, a je tak jasné, že táto grafická karta určite nebude tým najhlučnejším komponentom vo vašom PC. Spotreba (príkon) tejto grafickej karty potom zlá nie je, aj keď grafické karty z konkurenčnej stajne „zelených“ sú na tom ešte lepšie.
Požiadavky na výkon grafických kariet a vlastne celého systému na virtuálnu realitu sú oveľa vyššie ako v prípade bežných počítačových hier. VRMark obsahuje celkom tri testy virtuálnej reality, ktoré bežia na monitore počítača a na test nevyžadujú žiadne náhlavné súpravy.
Výsledky testu Orange Room ukazujú výkon systému v scénach s bežnými požiadavkami na VR, test Cyan Room je potom o niečo náročnejší a na vykresľovanie scény využíva rozhranie DirectX 12. Test Blue Room ukazuje výkon vo veľmi náročných scénach VR, ktorých požiadavky však uspokoja až niektoré grafické karty budúcej generácie. Benchmark Blue Room tu preto testovaný nie je.
VRMark |
Podobne ako grafické karty NVIDIA GeForce GTX 1060 3GB, ani Sapphire Pulse RX 570 4GD5 na využitie virtuálnej reality asi príliš vhodná nebude. Hoci si s testom Orange Room poradila a jej rýchlosť snímok sa s rezervou pohybovala nad požadovanou hranicou 109 FPS, v teste Cyan Room už to bolo o poznanie horšie. Väčšinu času testu sa Sapphire Pulse RX 570 4GD5 držala pod hranicou snímkovej frekvencie 90 FPS.
Nejaké jednoduchšie hry si s touto grafickou kartou vo virtuálnom svete samozrejme zahráte, ak to ale myslíte s virtuálnou realitou vážnejšie, budete sa predsa len musieť porozhliadnuť po niečom ešte výkonnejšom.
Pretaktovanie grafickej karty Sapphire Pulse RX 570 4GD5 som prevádzal pomocou nástroja MSI Afterburner tak, aby som v žiadnom prípade neohrozil kartu, a neprišiel tak o jej záruku. Na maximum som zvýšil iba hranicu spotreby (+30 % Power Limit) a teploty (85 °C Temp. Limit), napätie grafického čipu som nechal na východiskových hodnotách.
Postupne som zvyšoval hodnoty frekvencie grafického čipu a následne tiež grafických pamätí. Ako stabilná sa nakoniec ukázala hodnota 1 400 MHz pre čip a 2 000 MHz pre grafické pamäte. V počítačových hrách sa potom reálna frekvencia grafického čipu pohybovala v priemere na 1 400 MHz, v prípade grafických pamätí potom 8 000 MHz (efektívne).
S nastavenou frekvenciou jadra navýšenou na 1 400 MHz, pamäťou na efektívnych 8 000 MHz a posunutým Power/Temperature limitom na 130 %/85 °C som potom otestoval niektoré hry z testovacej metodiky s nasledujúcimi výsledkami:
Bez zdvíhania napätie sa mi z grafickej karty Sapphire Pulse RX 570 4GD5 podarilo získať v priemere nejakých 10 % ďalšieho výkonu, čo nie je až tak zlé, ale hlavne sa vám to v niektorých hrách môže hodiť.
Nasledujúce video tak ukazuje nárast výkonu a prevádzkové vlastnosti v prípade takto pretaktovanej grafickej karty Sapphire Pulse RX 570 4GD5 v počítačovej hre Crysis 3.
Čo teda povedať na záver? Grafická karta Sapphire Pulse RX 570 4GD5 ponúka veľmi slušný mainstreamový výkon, ktorý sa môže hodiť všetkým stredne náročným hráčom počítačových hier. Svojim vzhľadom aj systémom chladenia je veľmi podobná grafickej karte Sapphire Nitro+ RX 570 4GD5, a hocikto ich tak môže medzi sebou aj zameniť.
Rozdiel medzi týmito dvoma kartami je predovšetkým v tom, že Pulse je akousi „ekonomizovaným“ variantom Nitro+. Sapphire Pulse RX 570 4GD5 ponúka o niečo nižšie frekvencie, je o 30 mm kratšia a na rozdiel od Nitro+ neponúka žiadne LED osvetlenie. Samozrejme, ak si neprikúpite farebne osvetlené ventilátory (Sapphire Nitro Gear LED FAN), ktoré sa dodávajú vo farbe bielej, červenej a modrej. Ich výmena je potom vďaka technológii Quick Connect naozaj hračkou.
Ak vám žiadny z týchto rozdielov medzi Nitro+ a Pulse nepríde dôležitý a významný, choďte pokojne do Sapphire Pulse RX 570 4GD5, vašu peňaženku to totiž nebude tak bolieť.
Sapphire Pulse RX 570 4GD5
Grafické kartySapphire Pulse RX 570 4GD5 ponúka solídny mainstreamový herný výkon, ktorý je vďaka podarenému systému chladenia podporený tiež slušnými prevádzkovými vlastnosťami.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Volám sa Pavel Šantrůček a grafickým kartám sa profesionálne venujem už viac ako 5 rokov. Architektúra, recenzie a testy grafických kariet sú presne to, čo ma posledné dva roky živí a čo stalo neoddeliteľnou súčasťou môjho pracovného života na GPUreport.cz. Ako programátor som tiež autorom niekoľkých nástrojov na analýzu snímkovej frekvencie grafických kariet, z ktorých asi najznámejší FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojne využívaný na celom svete.