AD elektro Star Wars

11-11: Memories Retold (RECENZE) – Melanchólia v zákopoch

Britské štúdio Aardman sa vo svete preslávilo svojím unikátnym výtvarným štýlom, ktorý dal vzniknúť plastelínovým hrdinom Wallace & Gromit alebo snímke Slepačí úlet, ale teraz dokazuje, že vie zahrať aj na vážnejšie strunu. Spojilo sily s tvorcami francúzskeho štúdia Digixart a spoločne vytvorili 3D adventúru 11-11: Memoirs Retold rozprávajúcu o osudoch dvoch obyčajných mužov počas prvej svetovej vojny. Netradičné grafické spracovanie podporené podmanivou hudbou vyšlo na PC, PS4 a Xbox One 9. novembra a my sme sa na ňu pozreli v našej recenzii, aby sme vám priblížili, ako sa tento zaujímavý počin hrá.

• Žáner: 3D adventúra • Vývojár: Digixart , Aardman Animations • Vydavateľ: Bandai Namco • Platformy a Dátum vydania: PC, PS4 a Xbox One (9. novembra 2018) • Homepage: www.bandainamcoent.com/games/11-11-memories-retold

Obsah recenzie 11-11: Memories Retold (PS4)

1. 11-11: Memoirs Retold sa sústreďuje na nezmyselnosť vojny
  2. Hrateľnosť pokrivkáva za obsahom
  3. Technické problémy v kontraste s estetikou 11-11: Memoirs Retold
  4. Odporúčania s obrovskou výstrahou
  5. Recenzia 11-11: Memoirs Retold: záverečné hodnotenie
  6. HW nároky pre 11-11: Memoirs Retold PC

11-11: Memoirs Retold sa sústreďuje na nezmyselnosť vojny

• Recenzia: 8. 11. 2018 • Autor: Jakub Němec

11. november, deň znamenajúci pre mnohých chmúrne spomienky na doby, kedy museli so zbraňou v ruke bojovať o holý život v zákopoch. Na svätého Martina totiž spomíname na všetkých veteránov vojnových stretov a spolu s nimi aj na veľké i malé konflikty svetových dejín. Rok 2018 čaká v tento deň zvláštna atmosféra odvíjajúca sa od stého výročia ukončenia prvej svetovej vojny. A práve k tomuto jubileu sa vzťahuje aj spoločný projekt snúbiaci programátorský um francúzskeho štúdia Digixart a grafickú nevšednosť britských výtvarníkov zo štúdia Aardman.

11-11: Memoirs Retold; screenshot: hlavy

Zápletku 11-11: Memoirs Retold poznáme z oboch strán barikády. Obľúbite si skôr mladíka Harryho, alebo rozvážneho Kurta?

Netradičný spôsob rozprávania a na prvý pohľad výnimočný vizuál sľubuje neobvyklý zážitok, čo sa odráža aj v zápletke 11-11: Memoirs Retold. Príbeh dvoch mužov sa vzájomne preplieta v postupne gradujúcom deji ukazujúcom na zbytočnosť vojny. Pokiaľ čakáte na dvoch machistických hrdinov bezmyšlienkovite kosiacich jedného nepriateľa za druhým, hľadajte skôr medzi FPS titulmi typu Battlefield 1, tu sa cieli viac na prežitok. Motívy priateľstva, zrady, naivity, lásky, rodiny, ľudskosti a ďalšie citlivé témy budú otvárať citlivé otázky, na ktoré neexistuje univerzálna odpoveď.

Na pozadí Veľkej vojny sa zoznamujeme s naivným mladíkom Harrym, ktorý po boku hurónského majora Barretta cestuje z Kanady do Európy, aby oslnil svoje vyvolené dievča vojnovými ostrohami. Jeho hlavnou úlohou na fronte je dokumentovať pomocou svojho fotoaparátu všetko dianie a priblížiť situáciu na bojisku civilnému obyvateľstvu s dostatočným heroickým pátosom. Postupne sa mu však dávajú dole ružové okuliare a na vlastnej koži spoznáva hrôzy zákopov. Jeho nemeckým náprotivkom je Kurt, konštruktér zepelínu, ktorý sa nechá naverbovať, aby mohol pátrať po svojom nezvestnom synovi bojujúcom vo Francúzsku.

11-11: Memoirs Retold; gameplay: lezenie 11-11: Memoirs Retold; gameplay: Paríž 11-11: Memoirs Retold; gameplay: Ypres

Obrázok 1: Budovanie zázemia na fronte a hĺbenie zákopov bude sprevádzať každý krok vašich hrdinov. Obrázok 2: Oddych od vojnovej vravy poskytne Harrymu výlet do Paríža. Obrázok 3: 11-11: Memoirs Retold sa nebojí ukázať ani hrozné výjavy z tretej bitka o Ypres, ktorá je známa ako bitka pri Passchendali.

Hrateľnosť pokrivkáva za obsahom

Scenár 11-11: Memoirs Retold neohromí svojou zápletkou, ale spoľahlivo plní svoju funkciu. Autori totiž chcú poukázať na jednotlivé momenty, s ktorými sa vojaci a ich rodinné zázemie musí potýkať v rámci vojnového sporu. Veľkú časť rozprávania tak obstaráva čítanie listov z domova a polemika hlavných hrdinov nad súčasnou situáciou, čo sprevádzajú zádumčivé výjavy okolia a posmutnelá hudba. Aj napriek istú epizodičnosť si nakoniec k obom postavám vytvoríte bližší vzťah, ktorý zadefinuje niektoré podstatné rozhodnutia, ktoré za ne počas priechodu hrou urobíte. Niektoré z nich sú malicherné, iné ovplyvnia ďalšie smerovanie príbehu a predovšetkým jeho zakončenie.

V rámci trojice kapitol budete preskakovať medzi Harrym a Kurtom, aby ste prežívali dôležité okamihy na oboch stranách barikády. Dômyselne poskladanou mozaikou tak tvorcovia dokážu z obyčajnej epizódy v zákopoch vytvoriť nepríjemne mrazivú chvíľku, ktorá vás donúti zamyslieť sa nad pominuteľnosťou ľudského bytia. Filozofický presah je bohužiaľ degradovaný primitívnymi činnosťami v medzihre, počas ktorej pobehujete po lokácii a fotíte vojakov, nosíte vodu, zachraňujete vojakov pred chemickým útokom, opravujete rádia či obstarávate náboje do guľometu. Z adventúrneho pohľadu ma vlastne nadchli len dva, tri puzzle počas celej hernej doby, čo je celkom bieda.

11-11: Memoirs Retold – začiatok (vlastný gameplay)

Čo všetko dokáže dohnať človeka, aby sám a dobrovoľne narukoval do armády? Prejdite si s nami prvú kapitolu 11-11: Memoirs Retold.

Preto si myslím, že sa na ne mali autori od začiatku vykašľať a mali sa sústrediť na rozprávanie a interakciu s postavami, pretože z tohto pohľadu rozhodne nesklamali. Svieže nápady v spojení s vizuálnym spracovaním totiž dokážu vytvoriť zdrvujúce chvíľky, medzi ktorých vrchol patrí Kurtov sen z bojiska na rieke Somme, z ktorého ma naozaj mrazilo do špiku kostí. Rušivo nepôsobí ani dvojica zvierat – holub a kocúr, ktorých sa v niektorých pasážach priamo zhostíte. Ak teda hľadíte na 11-11: Memoirs Retold ako na potenciálnu adventúru na jesenné večery, budete sa musieť obzrieť inde. Pokiaľ sa dopytujete po zážitku, možno sa vám tu rysuje potenciálny hit.

Technické problémy v kontraste s estetikou 11-11: Memoirs Retold

Relatívne slabá herná náplň je navyše sprevádzaná ďalšími problémami, ktoré spočívajú predovšetkým v pohybe postáv a v manipulácii s predmetmi. Je síce pravda, že technická nedokonalosť sa dá schovať za umelecky rozmazané okraje, ale toporné gestá hrdinov, zasekávanie o prekážky (mnohokrát aj neviditeľné) a objekty prilepené k pažiam postáv jednoducho nevyzerajú v roku 2018 veľmi dobre. Programátorská práca ľudí zo štúdia Digixart tak výrazne pokrivkáva za tým, čo dokázali vytvoriť umelci pod taktovkou Aardman Animations.

11-11: Memoirs Retold; gameplay: továreň 11-11: Memoirs Retold; gameplay: pobrežie 11-11: Memoirs Retold; gameplay: vojna

Obrázok 1: Kurta prvýkrát zastihneme v továrni na zepelíny, kde sa dozvie o stratení svojho syna Maxa. Obrázok 2: Pokojné výjavy počas prebiehajúceho celosvetového konfliktu kontrastujú s hrôzami vojny. Ich mierumilovnosť je však často nasledovaná prebudením do krutej reality. Obrázok 3: Blíženie horiacim zepelínom uprostred prebiehajúcej bitky. Iba náznak zo všetkých emotívnych scén, ktoré na vás v 11-11: Memoirs Retold čakajú.

Vizuálna stránka, ktorá vám dá pocit, že hľadíte na rozpohybované olejomaľby Van Gogha, Turnera či Moneta, je jednoducho unikátna a nebojím sa odporučiť 11-11: Memoirs Retold len kvôli nej. Nadčasové spracovanie vám bude z počiatku mierne nepríjemné, ale po pár minútach začnete prepadať čaru grafiky. Rozostrené kontúry postáv a ich tvárí odosobňujú jednotlivé charaktery, čo bol zrejme zámer tvorcov (strata identity v bojovej mase miliónov vojakov na fronte) a dávajú celému titulu hmlisto melancholický charakter. Predovšetkým snové a preľudové sekvencie sú majstrovsky spracované a budete na ne spomínať i po dohraní.

Ruka v ruke s výtvarnou stránkou ide ozvučenie projektu, za ktoré sa postavil vydavateľský dom Bandai Namco. Tklivé melódie počas spomienkových pasáží a sláčiky prechádzajúce v orchestrálne skladby kontrastujú s pochodovými a heroickými tónmi priamo na bojisku. Práca s hudbou funguje na jednotku a skladateľ Olivier Deriviere ma svojou kompozíciou naozaj potešil. K absolútnej špičke patrí dabing hlavných postáv, o ktorý sa postarali Elijah Wood (Frodo z Pána prsteňov nahovoril Harryho) a Sebastian Koch (herec s hlasom Kurta sa objavil napríklad v českej snímke V tieni). Jednoducho paráda.

11-11: Memoirs Retold; gameplay: sen 11-11: Memoirs Retold; gameplay: krajina nikoho 11-11: Memoirs Retold; gameplay: prelud

Obrázok 1: Snové pasáže poskytnú plnú náruč symboliky a námetov na premýšľanie. Ich grafické spracovanie patrí k tomu najlepšiemu, čo je vášmu zraku ponúknuté. Obrázok 2: Pri pohľade cez zákopy do zemi nikoho vám nebude dobre po tele. Obrázok 3: V 11-11: Memoirs Retold sa dočkáme tiež úsekov až s hororovým nádychom, napr. pri ústupe od Paríža.

Odporúčania s obrovskou výstrahou

11-11: Memoirs Retold je dielo obrovských kontrastov. Relatívne slabá herná náplň a technické problémy by mali titul odkázať k najnižším priečkam hodnotenia, ale duchovná náplň s ústrednými myšlienkami, nevšedné grafické spracovanie a skvelé ozvučenie dáva projektu štúdií Digixart a Aardman šancu nezapadnúť v konkurencii. Z ľudského a profesionálneho pohľadu som úplne stotožnený s tým, čo chceli autori povedať, ale na tomto mieste musíme zohľadňovať predovšetkým herné hľadisko. Preto je hodnotenie nižšie, než by si takéto dôrazné oznámenie dnes možno až apatickej spoločnosti zaslúžilo.

Pokiaľ hľadáte kvalitnú adventúru, budete z 11-11: Memoirs Retold sklamaní. Nielen po stránke hernej, ale aj dĺžkou príbehu, ktorá sa pohybuje okolo šiestich hodín. V rámci nedávno vydaných hier vás radšej odkážem na Call of Cthulhu. Ale ak sa prenesiete cez mierne nepohodlie v rámci pohybu postáv a primitívnych úloh, otvorí sa pred vami svet ako ušitý pre citlivé a premýšľavé duše. Oznámenie, že vojna je zlá, by celú myšlienku dnes recenzovaného titulu veľmi zjednodušilo. Za každou scénou sa skrýva toľko materiálu na uvažovanie, že by si o tom mohli iné tituly nechať zdať.

11-11: Memoirs Retold; screenshot: pole

Nielen vojnové pole pretkané zákopmi a posiate vlčími makmi by vám malo pripomenúť, čo všetko sa dá stratiť počas vojnových rokov.

Intenzita prežitku je o to väčšia, že niektoré momenty priamo sami ovplyvňujete, a niekedy v dosť nepríjemnom časovom strese. Škoda nevyužitého potenciálu, ktorý by sa zvýšil riadnym odladením mechaník a technického spracovania, pretože inak by tento titul mohol pomýšľať na iné poschodia hodnotenia. Ak vás poetika traileru osloví, mrknite na náš gameplay a možno dáte 11-11: Memoirs Retold šancu. V tejto hre môžete nájsť skrytý poklad hrateľný na PC, PS4 a Xbox One od 9. novembra.

Táto recenzia bola napísaná na PS4 verziu.

Recenzia 11-11: Memoirs Retold: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 71 % Alza.sk