Pokiaľ do svojho počítača zháňate grafickú kartu a rozhodujúcim faktorom vášho výberu je predovšetkým dobrý pomer výkonu a ceny, skôr alebo neskôr určite narazíte na Radeon RX 570 spoločnosti AMD. Na jednej strane totiž Radeon RX 570 ponúka veľmi slušný herný výkon, na strane druhej vám jeho obstaranie nevyprázdni bankové konto. A práve jedným z predstaviteľov týchto šikovných Radeonov je grafická karta Asus Strix RX 570 O4G Gaming, ktorú si dnes pekne otestujeme.
Grafická karta Asus Strix RX 570 O4G Gaming je založená na grafickom čipe Polaris 20 spoločnosti AMD. V prípade grafických kariet Radeon RX 570 je však tento grafický čip mierne „orezaný“, a ponúka tak o cca 12 % výpočtových a textúrovacích jednotiek menej. Na tento grafický čip je následne pomocou 256-bitovej zbernice pripojená grafická pamäť typu GDDR5 s efektívnou frekvenciou 7000 MHz a celkovou kapacitou 4 GB. Grafická karta Asus Strix RX 570 O4G Gaming je svojím výkonom zaradená do segmentu grafických kariet strednej triedy.
Grafická karta je v predvolenom režime nastavená na herný režim (Gaming mode). V tomto režime je frekvencia grafického čipu 1300 MHz a frekvencia grafických pamätí 1750 MHz, čo v prípade pamätí typu GDDR5 predstavuje efektívnu frekvenciu 7000 MHz. Oproti referenčným hodnotám je teda grafická karta na jadre mierne pretaktovaná o 56 MHz. Frekvencie grafických pamätí zostali na referenčných hodnotách.
Grafická karta Asus Strix RX 570 O4G Gaming meria na dĺžku 240 mm a na základnej doske vášho počítača zaberie celkom 2 rozširujúce sloty. O chladenie grafickej karty sa stará jednoduchý hliníkový chladič, ktorý je na lepší odvod tepla z grafického čipu „pretkaný“ dvoma tepelnými trubicami (heatpipes), ktoré majú priamy kontakt na grafický čip. V prípade spoločnosti Asus sa toto riešenie nazýva DirectCU. Moduly napäťových regulátorov sú chladené malým hliníkovým chladičom, avšak bez priameho kontaktu na hlavný pasív chladiča. Moduly grafických pamätí, bohužiaľ, chladené nie sú.
Aktívny čas systému chladenia tvoria dva 95 mm ventilátory so špeciálne tvarovanými lopatkami v tvare krídeliek na doshnutie vyššieho tlaku chladiaceho vzduchu. Systém chladenia grafickej karty Asus Strix RX 570 O4G Gaming podporuje technológiu 0dB, ktorá pri nízkych teplotách grafickej karty (pod 55 °C) oba ventilátory zastaví úplne.
Pomocou 4-pinového konektora technológie Asus FanConnect II je možné ku grafickej karte pripojiť tiež ventilátory, ktoré sú umiestnené vo vašej počítačovej skrini, a ich otáčky regulovať podľa teploty grafickej karty.
O napájanie grafickej karty Asus Strix RX 570 O4G Gaming sa stará kaskáda 6 + 2 modulov napäťových regulátorov (VRM), ktorým je dodávaná energia pomocou jedného 8-pinového konektora prídavného napájania. Musíte tak počítať s tým, že aj zdroj vášho počítača by mal takýmto jedným voľným konektorom disponovať. Spotreba grafickej karty bola nastavená na 150 W a na jej prevádzku bude potrebný zdroj s výkonom minimálne 450 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty Asus Strix RX 570 O4G Gaming riešené pomocou dvoch DVI-D (Dual-link) konektorov, jedného konektora DP 1.3/1.4 (Display Port) a jedného konektora HDMI 2.0.
Súčasťou balenia grafickej karty Asus Strix RX 580 O4G Gaming sú tiež firemné nástroje spoločnosti Asus s názvom GPU Tweak II a Aura.
Pomocou nástroja GPU Tweak II môžete nastavovať rôzne parametre grafickej karty, ako sú napríklad frekvencia grafického čipu, frekvencia grafických pamätí, otáčky ventilátorov chladiča, alebo tiež nastavovať limity teploty, spotreby atď. Vďaka nástroju GPU Tweak si tak môžete nastaviť činnosť grafickej karty podľa svojich špecifických potrieb. Grafickú kartu môžete napríklad nastaviť na jej maximálny výkon, alebo, naopak, môžete jej výkon obmedziť a dať prednosť skôr lepším prevádzkovým vlastnostiam (teplota, hlučnosť či spotreba).
Na používateľské nastavenie RGB LED slúži nástroj Asus AURA, pomocou ktorého môžete nastavovať nielen ich farby, ale aj týmto RGB LED priradiť rôzne efekty (blikanie, pulzovanie, prechody atď.). Pokiaľ máte od spoločnosti Asus ešte nejaké ďalšie komponenty podporujúce funkciu AURA, ako sú napríklad základné dosky, svetelné pásky atď., môžete si pomocou aplikácie AURA Sync nechať synchronizovať nastavené svetelné efekty do všetkých týchto periférií.
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty Asus Strix RX 570 O4G Gaming zaradili nasledujúce grafické karty zo segmentu stredného výkonu (mainstream):
ŠPECIFIKÁCIA GRAFICKÝCH KARIET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Čip Variant Family | Veľkosť Tranzistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Veľkosť Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
XFX RX 580 GTR-S Black Edition 8 GB | Polaris Polaris 20 XTX GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2304 144 32 | GDDR5 8,192 GB 256b/8000 | 1430 MHz 1430 MHz 1430 MHz | PCIe 3.0 x16 150 (180) W |
Asus GTX 1060 O6G 9GBPS | GP106 GP106-410-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16 nm FinFET | 1280 80 48 | GDDR5 6,144 GB 192b/9100 | 1633 MHz 1848 MHz 1966 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
EVGA GTX 1060 SC 6 GB | GP106 GP106-400-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16 nm FinFET | 1280 80 48 | GDDR5 6,144 GB 192b/8008 | 1607 MHz 1835 MHz 1944 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Asus Dual GTX 1060 O3G | GP106-3 GP106-300-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16 nm FinFET | 1152 72 48 | GDDR5 3,072 GB 192b/8008 | 1569 MHz 1785 MHz 1924 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Asus Strix RX 570 O4G Gaming | Polaris Polaris 20 XL GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14 nm FinFET | 2048 128 32 | GDDR5 8,192 GB 256b/7000 | 1300 MHz 1300 MHz 1300 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
MSI GTX 1050 Ti Gaming X 4G | GP107 GP107-400-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14 nm FinFET | 768 48 32 | GDDR5 4,096 GB 128b/7008 | 1354 MHz 1468 MHz 1759 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
Asus Phoenix GTX 1050 2G | GP107 GP107-300-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14 nm FinFET | 640 40 32 | GDDR5 2,048 GB 128b/7008 | 1354 MHz 1455 MHz 1620 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
Asus Strix RX 560 O4G Gaming | Polaris Baffin XT GCN 4nd GEN | 123 mm2 3,000 million 14 nm FinFET | 1024 64 16 | GDDR5 4,096 GB 128b/7000 | 1326 MHz 1326 MHz 1326 MHz | PCIe 3.0 x8 75 W |
Asus Strix RX 470 O4G Gaming | Polaris Ellesmere XT GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14 nm FinFET | 2048 128 32 | GDDR5 8,192 GB 256b/8000 | 1270 MHz 1270 MHz 1270 MHz | PCIe 3.0 x16 150 W |
V dnešných testoch sa pri grafických kartách zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie grafická karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme považovať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov FRAPS a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je následne vypočítaná práve rýchlosť snímok.
Dosiahnuté hodnoty snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú v grafoch uvádzané zostupne tak, že grafická karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe uvedená hore a, naopak, grafická karta s najnižšou snímkovou frekvenciou zase úplne dole. Ak vieme teda ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojármi zo štúdia Eidos Montreal a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry počas 98 sekúnd nástrojom FRAPS.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
Počítačová hra Deus Ex: Mankind Divided využíva nové rozhranie DirectX 12, ktoré pomáha dosiahnuť vyššie výkony grafických kariet ako spoločnosti AMD, tak aj NVIDIA.
Total War: Warhammer je počítačová hra kombinujúca prvky ťahovej a real-time stratégie zo sveta Warhammer Fantasy. Hra bola postavená na hernom Total War Engine vývojármi zo štúdia Creative Assembly a vydaná v máji 2016. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry počas 35 sekúnd nástrojom OCAT.
Testy Total War: Warhammer |
Počítačová hra Total War: Warhammer nové rozhranie DirectX 12 podporuje tiež. Ak ste však vlastníkmi grafických kariet GeForce spoločnosti NVIDIA, rýchlo si v nastavení hry prepnite späť na DirectX 11, inak počítajte s celkom výrazným znížením snímkovej frekvencie. Avšak vlastníci Radeonov by mali dať rozhraniu DirectX 12 prednosť, pretože im v tejto hre prináša nezanedbateľné navýšenie výkonu.
DOOM je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odohrávajúca sa uprostred démonickej invázie na zariadení UAC. Hra bola postavená na hernom engine Id Tech 6 vývojármi zo štúdia Id Software a vydaná v máji 2016 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape UAC počas 109 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy DOOM |
Pre počítačovú hru DOOM platí jednoduché pravidlo: „Ak chcete mať vysokú snímkovú frekvenciu v hre, hrajte ju vždy pod rozhraním Vulkan.“ S týmto moderným herným rozhraním by však mohli mať problémy grafické karty predchádzajúcej generácie spoločnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akčná adventúra z pohľadu tretej osoby, v ktorej s Larou Croft preskúmavate rôzne prostredia, riešite hádanky aj bojujete o prežitie. Hra bola postavená na hernom engine Horizon vývojármi zo štúdia Crystal Dynamics a vydaná v januári 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra patrí do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry počas 86 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider tiež podporuje DirectX 12, avšak mainstreamové grafické karty z neho príliš neťažia.
Star Wars: Battlefront je akčná strieľačka z pohľadu prvej a tretej osoby, ktorá je založená na téme filmových Star Wars. Hra je postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a bola vydaná v novembri 2015 spoločnosťou Electronic Arts. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na mape Survival on Tatooine počas 105 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akčná RPG hra (Role-Playing Game) s otvoreným svetom, v ktorom plníte zadané úlohy z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom REDengine vývojármi zo štúdia CD Projekt RED a vydaná v máji 2015 rovnakou spoločnosťou. Hra patrí do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape White Orchard počas 84 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Middle Earth: Shadow of Mordor je akčná RPG hra odohrávajúca sa v prostredí Tolkienových fantasy románov Stredozeme. Hra bola postavená na hernom engine LithTech vývojári zo štúdia Monolith Productions a vydaná v septembri 2014 spoločnosťou Warner Bros. Interactive Entertainment. Hra patrí do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry počas 43 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy Crysis 3 |
Crysis 3 je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP počas 115 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafickej karty Asus Strix RX 570 O4G Gaming máme za sebou, takže sa spoločne poďme pozrieť na to, ako vlastne táto grafická karta obstála v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Ako môžete z nášho zhrnutia vidieť, výkon grafickej karty Asus Strix RX 570 O4G Gaming nie je vôbec zlý. Svojím výkonom sa dostala kamsi medzi dvojicu grafických kariet GeForce GTX 1060 so 6 GB a 3 GB grafickej pamäte. Veľmi dôležité je jej presvedčivé víťazstvo nad svojím predchodcom v podaní grafickej karty Asus Strix RX 470 O4G Gaming. Súčasní majitelia Radeonov RX 470 však môžu byť úplne v pokoji, pretože prípadný upgrade na novší Radeon RX 570 by sa im kvôli nejakým 10 % výkonu určite nevyplatil.
Prevádzkové vlastnosti grafických kariet boli merané v počítačovej hre Crysis 3 počas 30 minút hrania na mape Swamp. Dosiahnuté hodnoty teplôt (°C), hlučnosti (dBA) aj spotreby (W) boli zaznamenané až na konci tohto merania.
Prevádzkové vlastnosti |
S prevádzkovými vlastnosťami grafickej karty Asus Strix RX 570 O4G Gaming je to však trochu zložitejšie. Zatiaľ čo spotreba a teploty grafickej karty Asus Strix RX 570 O4G Gaming sú voči konkurenčným GeForce GTX 1060 ešte s prižmúrením oka porovnateľné, s hlučnosťou však tento Strix tak trochu zápasí.
Systém chladenia sa zdá byť poddimenzovaný, a na dostatočné chladenie sú preto potrebné vysoké otáčky ventilátorov, čo sa, samozrejme, na vyššej hlučnosti musí nejako prejaviť. Jednoduchý hliníkový chladič s dvoma tepelnými trubicami (heatpipes) typu DirectCU je na grafický čip so spotrebou 150 W evidentne málo. Dokonca aj grafická karta Asus GTX 1060 O6G 9GBPS s trochu úspornejším 120 W čipom na palube (GP106) ich má dvojnásobne!
Asus Strix RX 570 O4G Gaming je slušne výkonná grafická karta, ktorá vám rozbehne všetky dnešné moderné počítačové hry pri solídnej snímkovej frekvencii. V prípade Asus Strix RX 570 O4G Gaming ide o ROG (Republic of Gamers) edíciu spoločnosti Asus, takže spoločne s ňou získavate navyše aj nejakú tú pridanú hodnotu v podobe lepších súčiastok, nastaviteľných RGB LED, FanConnect atď.
Obstarávacia cena grafickej karty Asus Strix RX 570 O4G Gaming sa zdá byť primeraná, samozrejme, ak ju vôbec v dnešnej dobe „ťažobnej horúčky“ budete mať šancu zohnať. Jedinou chybou na kráse tejto grafickej karty je nie príliš vydarený (poddimenzovaný) systém chladenia. A to je myslím veľká škoda, pretože inak by si grafická karta Asus Strix RX 570 O4G Gaming nejaké to ocenenie z dnešnej recenzie určite odniesla.
Klady
Zápory