Farming Simulator 22 (RECENZIA) – Od políčka k holdingu

• Autor: Jiřina Formánková

Švajčiarski vývojári z Giants Software sa po trojročnej pauze vracajú s pokračovaním svojej poľnohospodárskej ságy Farming Simulator, ktorú sa tentoraz rozhodli aj sami vydať. Ako dopadli novinky, ktoré Farming Simulator 22 ponúkol, čo sa podarilo a čo naopak mohlo byť spracované lepšie, sa dozviete v tejto recenzii.

Farming simulator 22; wallpaper: cover

zdroj: Giants Software

Farming Simulator 22 (RECENZIA PC) – Obsah článku

1. Tutoriál, kde si?
  2. Farmárčenie naprieč celým rokom
  3. Výrobné reťazce sa podarili
  4. Ach, tá fyzika...
  5. Recenzia Farming Simulator 22: záverečné hodnotenie
  6. HW nároky pre Farming Simulator 22 PC

Tutoriál, kde si?

Hneď v úvode musím zdôrazniť, že v sérii virtuálneho farmárčenia som nováčikom. Je samozrejme iné, keď hru recenzuje vetrom ošľahaný farmár alebo zelenáč, ktorý sa s ňou stretáva prvýkrát. Môj naivný dojem, že mi bude na hranie stačiť ročná (nezáživná) príprava v poľnohospodárskej mechanizácii a tiež akési povedomie o osevných postupoch kdesi z hlbín strednej školy, bohužiaľ nebol správny.

Na vine je predovšetkým tutoriál, ktorý je vo Farming Simulator 22 veľmi subtílny a trúfam si tvrdiť, že priam odfláknutý. Po prvých pár krokoch v ovládaní jednoducho úbožiaka hodí do vody a plávaj, ako vieš. Je to podobné, ako keby ktorékoľvek akčné RPG hráčovi ukázalo, ako vyzerá meč, prezradilo, že sa s ním zabíjajú nepriatelia a... to by bolo všetko. V prípade takýchto rozsiahlych a komplexných hier, ako sú práve simulátory, to ale jednoducho nebude stačiť. Vyslovene to núti nových hráčov tráviť (hodiny) dodatočným vyhľadávaním potrebných informácií na najrôznejších stránkach alebo sledovaním gameplayov skúsenejších kolegov. Čo by ale podľa môjho názoru nemala byť nutnosť.

Skoro to vyzerá tak, ako keby vývojári veľmi sebavedome predpokladali, že všetci už predsa Farming Simulator v minulosti hrali, a teda žiadne dlhé vysvetľovanie nie je potrebné. Lenže takto pristúpili aj k mechanikám, ktoré sú v tomto diele nové, a pre istotu nepredstavili ani tie. Striedanie ročných období aj celé fungovanie výrobných reťazcov atď. si bude musieť každý skúšať na vlastnú päsť štýlom pokus-omyl. To má bohužiaľ za následok, že si (minimálne nováčikovia) môžu prvých pár uložených hier nazvať výstižne „bankrotujem 1 až 10“.

Navyše sa zdá, že hra nepočíta s najrôznejšími alternatívnymi postupmi, ktoré sú predovšetkým dôsledkom mizerného úvodu a nedostatočne spracovanej sekcie nápoveda. Tá síce existuje, ale podáva len úplne všeobecné informácie, ktoré pri riešení konkrétneho problému málokedy uplatníte. Zostáva už len „porada“ v nastavení klávesových skratiek, ktoré je súčasťou menu. Veľa šťastia pri jeho prehliadaní. Za všetky ostatné uvediem dva príklady situácií, ktoré vďaka mojej neinformovanosti a bezradnosti nastali.

Farming simulator 22; gameplay: zkratka Farming simulator 22; gameplay: vejce

Skracovať cestu si môžete napríklad po železničnom moste nad riekou. Prevoz paliet s vajcami býva občas zábavný.

Po zakúpení akejsi vlečky, ktorú som použila na prepravu ciroku, som následne dostala „dobrý nápad“ použiť ju tiež na prepravu palety osiva. Nejako mi ale uniklo, že v nej trocha obilniny po vykládke zostala a v pote tváre som na ňu vysokozdvižným vozíkom nakoniec za veľkého jasotu paletu umiestnila. Cirok sa ale zachoval úplne nevypočítateľne, jeho hlbiny paletu pohltili a už ju nikto nikdy nevidel. Podobne som dopadla aj s nakládkou palety múky na pick-up. Síce som ju dostala tam, ale späť to už pochopiteľne nebolo možné (ručne kvôli hmotnosti a vozíkom kvôli bočniciam), takže „vykládka“ nakoniec prebehla za pomoci nájazdu na prudký kopec, kde sa mi ju konečne podarilo vyklepať z korby.

Farmárčenie naprieč celým rokom

Ale teraz už radšej z veselšieho súdka. Striedanie ročných období spoločne s prehľadom doby siatia a zberu jednotlivých plodín považujem za super mechaniku, ktorá hre chýbala. Vďaka prehľadnosti rozpisu ľahko zistíte, čo a kedy na svoje pole umiestniť a môžete plánovať veľmi podrobne aj niekoľko sezón dopredu. Hra každopádne nie je natoľko náročná, aby striktne vyžadovala pestovanie následných plodín tak, ako sa reálne musí vykonávať. Čo môže byť pre niekoho nedostatok, ale ja osobne tento viac arkádový prístup vítam, pretože aj bez neho ponúka Farming Simulator 22 množstvo iných vecí, ktoré treba sledovať.

Jednotlivé mesiace v roku trvajú vždy jeden deň, ale môžete si ich ľubovoľne predlžovať alebo skracovať podľa potreby v nastavení. To je každopádne fajn, pretože napríklad v zimných mesiacoch toho na práci veľa nie je a väčšinou tak nezostáva nič iné než prechádzať ponuku zákaziek, ktoré môžete za výplatu urobiť pre susedných farmárov. Zvyčajne ide o zber, hnojenie alebo úpravu pôdy.

Dobrou správou je, že zadávatelia nie sú príliš nároční na kvalitu odvedenej práce a nevadí im sem-tam nedooraná brázda a podobné bláznovstvá, na ktoré si dá každý pri vlastnom poli pozor. Odhadom tak päť až desať percent plochy môžete bez postihu vynechať. Zákaziek môžete prijať aj niekoľko naraz a pri jednom type práce prechádzať s tým istým vybavením medzi zadanými poľami. Ušetríte tak veľa času (cesty tam a späť) a zvýšite efektivitu.

Môžete tiež najať automatických pracovníkov, ale osobne to príliš neodporúčam. Inteligencia totiž veľa umu nepobrala a po zadaní akejkoľvek z úloh (odvez úrodu, dovez niečo tam a tam) sa radi zasekávajú na cestách, alebo orú pole spôsobom z ktorého stoja vlasy hrôzou na hlave. Než ich neustále kontrolovať, je tak často lepšie sa im úplne vyhnúť a urobiť prácu sám. Alebo radšej farmárčiť s kamarátmi v multiplayeri. Farming Simulator 22 podporuje aj cross-platform, takže ani nie ste obmedzení, keď sa rozhodnete hrať každý na svojej obľúbenej platforme.

Farming simulator 22; gameplay: mouka Farming simulator 22; gameplay: noc

Múku ľahko vyrobíte zo zrna vo vlastnom, alebo tunajšom mlyne. Častokrát treba pracovať nepretržite aj v noci.

Výrobné reťazce sa podarili

Samostatnou kapitolou sú novo pridané výrobné reťazce, ktoré podstatným spôsobom rozširujú hernú náplň. Skvelé je hlavne množstvo vecí, ktorým sa môžete venovať. Zďaleka sa totiž nezameriavajú len na potravinársky priemysel, ale dávajú možnosť venovať sa aj trochu iným odvetviam. Pekným príkladom je spracovanie dreva, ktoré sa neobmedzuje iba na výrobu a predaj štiepky, ale umožní spracovať výpestky na dosky, z ktorých je možné ďalej vyrábať nábytok.

Pokiaľ sa hráč ale predsa len rozhodne venovať skôr klasickým potravinám, narazí na jedno drobné úskalie. Žiadna surovina na výrobu (napríklad koláčov) sa nedá dokúpiť. Všetky potrebné položky si tak musí obstarať sám. Ak ste napríklad nemali v úmysle chovať dojnice, budete musieť, pretože bez nich sa nedostanete k maslu a tortičky neupečiete. To isté platí aj o pestovaní rastliniek (napr. jahody) v skleníkoch a množstve ďalších. Na začiatok sa tak hodia skôr jednoduchšie výrobky, ktoré vás nebudú nútiť venovať sa všetkému naraz.

Okrem výroby potom príde na rad aj predaj vašich komodít. Tie môžete rozpredať buď prostredníctvom už existujúcich obchodníkov, alebo si postaviť predajňu vlastnú. Z dlhodobého hľadiska je výnosnejší druhý variant a je fajn, že väčšina obchodíkov a obchodov, ktoré si môžete zaobstarať, má širšiu ponuku predaja, ako napríklad dva alebo tri produkty. Nákup konkrétneho predajného miesta nie je len o estetike, možnosti predaja sa totiž líšia podľa konkrétnej stavby. Samozrejme zostáva ešte stará dobrá špekulácia so správnym okamihom predaja úrody. Pridanie vlakovej dopravy v tomto smere tiež pekne rozšírilo možnosti a po prenajatí súpravy a vykládke tovaru na stanici môžete prísť k slušným peniazom. Oblasť sledovania cien výkupov u jednotlivých odberateľov patrí k najlepšie spracovaným prvkom hry a je našťastie perfektne prehľadná.

Ach, tá fyzika...

O dosť menej podarené sú ale iné aspekty hry, ako je napríklad fyzika vozidiel. Tá pôsobí miestami až smiešne a výrazne uberá hre na realistickosti. Po prvom karambole traktor vs. malý osobáčik pochopíte, že v skutočnosti nesedíte v kolose vážiacom niekoľko ton, ale v papierovej krabici na kolesách, ktorú subtílne vozidlo nekompromisne odhodí z cesty. Keď už sme pri tých cestách, Farming Simulator 22 okrem polí hráča nezohľadňuje existenciu žiadnych iných. To vo výsledku znamená, že si to v podstate môžete pokojne šrotiť cez susedovo práve rastúce políčko, po koľajniciach cez vlakový most a kdekoľvek inde, kde sa vám práve zachce. Cesty sa tak stávajú v podstate nepotrebným estetickým doplnkom.

Rovnako ako v predchádzajúcom diele série si ani herný svet nezaslúži žiadne ovácie. Mestom sa sem-tam mihnú akési mátohy, ktorým je úplne ukradnuté, či ich zrazíte. Na susedných poliach nestretnete ani nohu, nieto akýkoľvek stroj, ktorý by ich mal obrábať alebo žať. Ste v tom jednoducho sami, ostatní majú nadprirodzenú moc a o pôdu sa im stará pravdepodobne akési mocné kúzlo. Aj keď samozrejme pripúšťam, že svet kypiaci životom nie je v prípade farmárskeho simulátora to hlavné, napriek tomu nepôsobí jeho (takmer úplná) ignorácia dobre.

Čo sa optimalizácie hry na PC týka, momentálne nemám žiadne výhrady. Veľmi nepríjemnú počiatočnú trhanicu vyriešil už prvý patch vývojárov a od tej chvíle sa nie je na čo sťažovať. Trochu inak je to s vizuálnym spracovaním. Na dnešné možnosti pôsobí veľa aspektov nedotiahnutým, či priamo odpudzujúcim dojmom. Poľnohospodárske stroje si v smere vizuálu vedú rozhodne najlepšie a je vidieť, že si s nimi dali vývojári prácu. Okolie už tak dobre nevyzerá a stmievanie, ako keď vypne lampu, by človek čakal skôr pri hre od indie štúdia s minimálnym rozpočtom.

Farming simulator 22; gameplay: slepice Farming simulator 22; gameplay: prasata

Sliepky sa tu dajú chovať len na vajcia, nie na mäso, ako napríklad prasiatka.

Srny pasúce sa najradšej na asfalte ciest alebo vyskakujúce z jej textúry priamo pod kolesá, akýsi čierni vtáci (že by havrany?) v priebehu augusta rodiace sa a vzlietajúce priamo z hmoty ornice a podobné výstrelky sú bohužiaľ tiež akýmsi nechceným spestrením. Samostatnou (vizuálnou) kapitolou je spracovanie zimy. Nebyť akýchsi náhodných popraškov a občasných (len niekedy sa objavujúcich) stôp kolies, skoro by si ju človek ani nevšimol.

Avšak, hoci je teda Farming Simulator 22 hrou s množstvom nedostatkov, dokáže ponúknuť obsah na mnoho desiatok hodín, v ktorých sa budú priaznivci polí a poľnohospodárskych strojov skvele baviť. Možností vyžitia je naozaj také množstvo, že sa dá využiť aj na opätovné rozohrávanie podľa ľubovôle na všetkých troch mapách. To, že hra k tomu umožňuje multiplayer (navyše medzi všetkými platformami), je tiež skvelý ťah. Je určite škoda, že vývojári nevenovali väčšiu pozornosť vizuálu a neposunuli ho na úroveň dnešných hier. Rovnako tak mohli pohnúť s ďalším nedostatkom, ktorým trpela aj predošlá hra série, a to konkrétne so (ne)živosťou sveta. Za najväčšiu chybu ale osobne považujem príšerný tutoriál, ktorý by sa dal použiť ako ukážkový príklad toho, ako vyzerať nemá.

Farming Simulator 22 (RECENZIA)

Farming Simulator 22 vyvíja a vydáva štúdio Giants Software. Titul vychádza 22. 11. 2021 na PC, PS5, PS4, Xbox Series X/S, Xbox One a Stadia.

Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu hry. Kľúč poskytol český distribútor Comgad.

Hodnotenie7/10 DOBRÁ

Farming Simulator 22 si zaslúži pozornosť hlavne vďaka novinkám, ktoré výrazne rozširujú endgame náplň. Striedajúce sa ročné obdobia aj možnosti, ktoré ponúkajú výrobné reťazce, sú príjemným rozšírením pôvodného obsahu. Napriek tomu, že nejde o hru, ktorá by bola vizuálne na úrovni a trpí aj ďalšími neduhmi, ktoré potrápia nielen nováčikov, dokáže nakoniec zabaviť na mnoho desiatok hodín.

Farming simulator 22; recenzia

• Ročné obdobia
  • Výrobné reťazce
  • Veľa poľnohospodárskych strojov
  • Možnosť venovať sa aj iným odvetviam, ako je potravinárstvo
  • Dostatočná variabilita činností
  • Možnosť prijať niekoľko zákaziek naraz
  • Možnosti prispôsobenia hry

• Mizerná fyzika
  • Zastaraný vizuál
  • Strašne spracovaný tutoriál
  • Mŕtve okolité polia a svet
Jiřina Formánková

Jiřina Formánková

Volám sa Jiřina Formánková a o hry sa zaujímam približne posledných 15 rokov. V Alza Magazíne pôsobím od roku 2017. Medzi moje obľúbené žánre patrí RPG a Survival, z platforiem dávam jednoznačne prednosť PC pred všetkými ostatnými.

HW nároky pre Farming Simulator 22 PC

Procesor Intel Core i5-3330 | AMD FX-8320 Intel Core i5-5675C | AMD Ryzen 5 1600
Grafická karta GeForce GTX 660 | AMD Radeon R7 265 GeForce GTX 1060 | Radeon RX 570