Grafická karta MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X je zaujímavým výsledkom spolupráce dvoch svetovo známych spoločností. Na vývoji sa totiž podieľala nielen spoločnosť MSI, ale aj slovinský výrobca EK Water Blocks, ktorý dodal vodný blok systému chladenia. Ako dopadol výsledok ich kooperácie? To sa dozviete práve v dnešnej recenzii MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X, kde si túto grafickú kartu pekne otestujeme.
Grafická karta MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X je postavená na hernom grafickom čipe spoločnosti NVIDIA GP104, na ktorý sú pomocou 256-bit zbernice pripojené moduly pamäte typu GDDR5X s kapacitou 8 GB. MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X nie je samostatne funkčným celkom. O chladenie karty sa totiž tentokrát stará vodný blok z dielne spoločnosti EK, ktorý je nutné pripojiť k vlastnému systému vodného chladenia vo vašom počítači.
Grafická karta MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X je v predvolenom stave nastavená do režimu Gaming Mode. V tomto režime sú frekvencie grafického čipu 1 683/1 823 MHz a frekvencia grafických pamätí 1 251 MHz, čo v prípade pamätí typu GDDR5X predstavuje efektívnu frekvenciu 10 008 MHz. V porovnaní s referenčnými hodnotami je teda karta na jadre pretaktovaná o 76 MHz v základe a o 90 MHz v Booste. Grafické pamäte sú tak taktované v referenčných hodnotách NVIDIA GeForce GTX 1080.
Chladenie grafickej karty MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X má na starosti vodný blok od spoločnosti EK, ktorý je prekrytý veľmi pekným 8 mm plexisklom. Samotný vodný blok je pre lepší odvod tepla vyrobený z medi a následne kvôli odolnosti proti korózii tiež poniklovaný. Tento vodný blok je koncipovaný ako full-cover, a teplo je teda cez neho odvádzané nielen zo samotného grafického čipu, ale aj z modulov grafických pamätí aj napájacej kaskády karty. Pripojenie vodného chladenia je realizované pomocou štandardného terminálového bloku s dvojicou G¼"prípojok (pripojovacie závity nie sú súčasťou balenia).
Na vrchnej strane plexiskla sú umiestnené logá spoločností EK aj MSI vrátane nevyhnutného znaku MSI dráčika. RGB LED by ste na tejto grafickej karte však hľadali márne, aj keď využitie krycieho číreho plexiskla by k tomu mohlo zvádzať
Grafická karta MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X vyžaduje prídavné napájanie pomocou jedného 8-pinového a jedného 6-pinového konektora. Príkon karty bol výrobcom nastavený na 240 W (max. 291 W). Ten na jej prevádzku odporúča zdroj s výkonom minimálne 500 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X riešené pomocou jedného DVI-D (Dual-link) konektora, troch konektorov DP 1.3/1.4 (Display Port) a jedného konektora HDMI 2.0.
Súčasťou balenia grafickej karty MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X sú tiež firemné nástroje spoločnosti MSI s názvom Gaming APP a MSI Afterburner.
Gaming APP je veľmi jednoduchým nástrojom, ktorý dovoľuje nastaviť frekvencie grafickej karty do troch výkonnostných režimov:
Nástroj Gaming APP je možné ovládať tiež na diaľku pomocou špeciálnej aplikácie v mobilnom telefóne.
Komu by nástroj MSI Gaming APP kvôli svojej prílišnej jednoduchosti nevyhovoval, môže využiť nástroj MSI Afterburner, ktorý je oveľa lepšie prispôsobený na detailnejšie nastavenie grafickej karty a overclocking.
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X zaradili nasledujúce grafické karty zo segmentu vysokého výkonu (high-end):
MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X | Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum | EVGA GTX 1070 Ti Gaming SC Hybrid |
Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming | Sapphire RX Vega64 8G HBM2 LC | Asus Strix RX Vega56 O8G Gaming |
ŠPECIFIKÁCIA grafických kariet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Veľkosť Tranzistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Veľkosť Bus / Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X | GP104 GP104-400-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8.192 GB 256b/10008 | 1 683 MHz 1 823 MHz 1 980 MHz | PCIe 3.0 x16 240 W |
Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal | 471 mm2 12,000 million 16 nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11104 | 1 620 MHz 1 734 MHz 2 025 MHz | PCIe 3.0 x16 275 W |
Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling | Vega 10 Vega 10 XT GCN 5ND GEN | 484 mm2 12,500 million 14 nm FinFET | 4096 256 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1890 | 1 247 MHz 1 750 MHz 1 586 MHz | PCIe 3.0 x16 345 W |
EVGA GTX 1070 Ti Gaming SC Hybrid | GP104 GP104-300-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 2432 152 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1 607 MHz 1 683 MHz 1 886 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
Asus Strix RX Vega56 O8G Gaming | Vega 10 Vega 10 XL GCN 5ND GEN | 484 mm2 12,500 million 14 nm FinFET | 3584 224 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1600 | 1 156 MHz 1 590 MHz 1 496 MHz | PCIe 3.0 x16 240 W |
Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming | GP104 GP104-200-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 1920 120 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1 658 MHz 1 860 MHz 1 962 MHz | PCIe 3.0 x16 166 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov Fraps a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je potom následne kalkulovaná práve rýchlosť snímok.
Dosiahnuté hodnoty snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov uvádzané zostupne tak, že karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe uvedená hore, a naopak model s najnižšou snímkovou frekvenciou potom úplne dole. Ak teda vieme ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Chladenie grafických kariet MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X a Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum v testoch zaisťovala súprava vodného chladenia EK Water Blocks EK-KIT S240, ktorá s dvojicou ventilátorov a vodnou pumpou generovala hlučnosť 35,5 dBA. V grafoch je potom k menám grafických kariet, ktoré využívajú tento systém vodného chladenia, pridaná skratka EKWB.
Wolfenstein II: The New Colossus je akčná a dobrodružná herná strieľačka z pohľadu prvej osoby. Hra bola postavená na hernom engine IdTech6 vývojármi zo štúdia MachineGames a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Bethesda. Hra podporuje nové herné rozhranie Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne Manhattan Ruins po dobu 84 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Wolfenstein II: The New Colossus je vôbec prvou hrou, ktorá bola postavená výhradne na grafickom rozhraní API Vulkan. Z tohto grafického rozhrania viac profitujú grafické karty s čipom AMD, najmä v nižšom rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov.
Assassin's Creed: Origins je akčná adventúra v poradí už desiatej série, ktorá sa tentoraz odohráva v starovekom Egypte. Hra bola postavená na hernom engine AnvilNext 2.0 vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku po dobu 121 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing nastavený na LOW.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin's Creed: Origins nie je ku grafickým kartám AMD práve veľmi prívetivá. Grafické karty spoločnosti NVIDIA tu podávajú oveľa lepšie výsledky.
Middle-earth: Shadow of War je akčná počítačová RPG hra, založená na svete postáv JRR Tolkiena, odohrávajúca sa v čase medziobdobí Hobita a Pána prsteňov. Hra bola postavená na hernom engine Firebird vývojármi zo štúdia Monolith Productions a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Warner Bros. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 56 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Prey je akčná sci-fi FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorá bola postavená na hernom engine CryEngine vývojármi zo štúdia Arkane Studios, a vydaná v máji 2017 spoločnosťou Bethesda Softworks. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Hardware Labs po dobu 64 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Prey |
Mass Effect: Andromeda je akčná RPG hra z pohľadu tretej osoby, ktorá bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia BioWare, a vydaná v apríli 2017 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape EOS po dobu 80 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorej dej sa odohráva počas 1. svetovej vojny. Hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA Dice a vydaná v októbri 2016 spoločnosťou Electronic Arts. Hra podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Avanti Savoia po dobu 57 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a najnovšie herné rozhranie DirectX 12 sa v prípade takto výkonných grafických kariet veľmi v láske nemajú, a preto by som odporučil túto hru hrať výhradne pod nastavením na DirectX 11.
Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojármi štúdia Eidos Montreal a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 98 sekúnd nástrojom Fraps. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa uprostred démonickej invázie na zariadení UAC. Hra bola postavená na hernom engine Id Tech 6 vývojármi zo štúdia Id Software a vydaná v máji 2016 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape UAC po dobu 109 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy DOOM |
Pre počítačovú hru DOOM platí jednoduché pravidlo: ak chcete mať vysokú snímkovú frekvenciu v hre, hrajte ju vždy pod rozhraním Vulkan. S týmto moderným herným rozhraním by však mohli mať problémy grafické karty predchádzajúcej generácie spoločnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Tom Clancy's The Division je on-line strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá prebieha v otvorenom svete. Hra bola postavená na hernom engine Snowdrop vývojármi zo štúdia Massive Entertainment a vydaná v marci 2016 spoločnosťou Ubisoft. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 96 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z ďalších hier, kde sa vám rozhodne oplatí opustiť DirectX 11 a prepnúť rendering hry na DirectX 12, najmä ak hráte hru v nižšom rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akčná adventúra z pohľadu tretej osoby, v ktorej s Larou Croft preskúmavate rôzne prostredia, riešite puzzle aj bojujete o prežitie. Hra bola postavená na hernom engine Horizon vývojármi zo štúdia Crystal Dynamics a vydaná v januári 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 86 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider tiež podporuje DirectX 12 a v nižšom rozlíšení z neho profitujú všetky grafické karty. Ak využívate rozlíšenie 1 920 × 1 080 pixelov, určite sa oplatí prepnúť na renderovanie cez DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akčná strieľačka z pohľadu prvej a tretej osoby, ktorá je založená na téme filmových Star Wars. Hra je postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a bola vydaná v novembri 2015 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na mape Survival on Tatooine po dobu 105 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akčné RPG (role-playing game) sandbox, v ktorom plníte zadané úlohy z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom REDengine vývojármi zo štúdia CD Projekt RED a vydaná v máji 2015 rovnakou spoločnosťou. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape White Orchard po dobu 84 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. Anti-aliasing bol nastavený v rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov (FHD) na MSAA ×4, v rozlíšení 2 560 × 1 440 pixleov (WQHD) na MSAA ×2 a v rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafickej karty MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako sa vlastne tejto grafickej karte darilo v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Výkon grafickej karty MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X je výborný. Vďaka nízkej teplote, ktorú zabezpečuje systém vodného okruhu chladenia, sa frekvencia grafického čipu pohybuje v priemere len tesne pod hranicou 2 000 MHz (v niektorých hrách samozrejme aj nad touto hranicou), čo sa samozrejme pozitívne prejaví aj na vyššom výkone. Pri takto vysokých frekvenciách potom nie je pre grafickú kartu MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X žiadnym problémom poraziť aj svojho najväčšieho rivala v podaní konkurenčnej grafickej karty Radeon Vega64 zo stajne spoločnosti AMD.
Prevádzkové vlastnosti grafických kariet boli merané v počítačovej hre Crysis 3 po dobu 30 minút hrania na mape Swamp. Dosiahnuté hodnoty teplôt (°C), hlučnosti (dBA) aj spotreby (W) boli zaznamenané až na konci tohto merania.
Prevádzkové vlastnosti |
Prevádzkové vlastnosti grafickej karty MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X sú dané predovšetkým použitým systémom vodného chladenia. V dnešných testoch sa o chladenie postarala súprava vodného chladenia EK Water Blocks EK-KIT S240, teda AIO súprava rovnakého výrobcu, ktorý tiež kooperoval na vývoji samotného vodného bloku grafickej karty MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X.
Teploty grafickej karty sa s týmto systémom chladenia pohybovali tesne nad hranicou 40 °C, pri nízkej hlučnosti 35,5 dBA, ktorú generovali dva 115 mm ventilátory na radiátore spoločne s vodným čerpadlom. Spotreba celej testovacej zostavy s grafickou kartou MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X atakovala hranicu 300 W, čo je, myslím, vzhľadom na vysoké frekvencie grafickej karty výsledok vynikajúci. Napokon, na to sme v prípade grafických kariet z rodiny Pascal spoločnosti NVIDIA celkom zvyknutí.
Pretaktovanie grafickej karty MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X som prevádzal pomocou nástroja MSI Afterburner tak, aby som v žiadnom prípade neohrozil grafickú kartu, a neprišiel tak o jej záruku. Na maximum som zvýšil iba hranicu spotreby (121 % Power Limit) a teploty (92 °C Temp. Limit), napätie grafického čipu som nechal na východiskových hodnotách.
Postupne som zvyšoval hodnoty frekvencie grafického čipu a následne tiež grafických pamätí. Ako stabilná sa nakoniec ukázala hodnota +160 MHz pre grafický čip a +450 MHz pre grafické pamäte. V počítačových hrách sa potom reálna frekvencia grafického čipu pohybovala na vysokých 2 126 MHz, v prípade grafických pamätí tak 10 900 MHz (efektívne).
Nasledujúce video ukazuje nárast výkonu a prevádzkové vlastnosti v prípade takto pretaktovanej grafické karty MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X v počítačovej hre Crysis 3.
MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X je skvelou a hlavne výkonnou grafickou kartou, ktorá určite uspokojí aj náročnejšieho hráča počítačových hier. Ak máte vo svojom PC vlastný okruh vodného chladenia, alebo ho ešte len plánujete a premýšľate o nejakej výkonnej grafickej karte, ktorú by ste do tohto okruhu bez väčších ťažkostí zapojili, grafická karta MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X by pre vás mohla byť tým správnym riešením . Ponúka totiž dostatok výkonu a skvelé prevádzkové vlastnosti k tomu.
Komu by taký výkon predsa len nestačil, pretaktovaním je potom možné z grafickej karty MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X získať v priemere ešte zhruba ďalších 8 %, a to všetko bez toho, že by ste grafickému čipu museli dvíhať napätie.
MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X
Grafické kartyMSI GTX 1080 Sea Hawk EK X je skvelou a hlavne výkonnou grafickou kartou, ktorá určite uspokojí náročnejšieho hráča počítačových hier. Táto grafická karta však nie je samostatne funkčným celkom a na jej prevádzku budete potrebovať tiež vlastný okruh vodného chladenia.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
My name is Pavel Šantrůček, and I have been working professionally with graphics cards for more than 5 years. I've been mostly focused on structure reviews and graphics cards testing for the last two years, which has become an integral part of my working life at GPUreport.cz. As a programmer, I am also the author of several graphics cards frame-rate analysis tools. One of the most widely known is the Frame Latency Analytics Tool (FLAT), and it is widely used around the world.