AD elektro Star Wars

Objektívy: všetko o kategóriách a typoch

Catalogue

Napriek snahe urobiť v širokej ponuke objektívov poriadok a rozdeliť ich do kategórií nie je zoznam spracovaný v článku ideálne. Hranice medzi jednotlivými skupinami nie sú pevné, existuju aj objektívy, ktoré by mohli patriť aj do niekoľkých kategórií.

Ďalší zmätok do toho vnášajú fotoaparáty formátu APS-C, ohnisko objektívu je vždy dlhšie než pri použití na fullframe fotoaparáte. V texte sa teda predovšetkým venujem klasickým, neprepočítaným ohniskám.

Rybie oko, deformujúca širočina

Ide o veľmi širokouhlý objektív, ktorého optická sústava má záber s uhlom až 220° a zámerne viditeľným súdkovitým skreslením. Rovné objekty sú zaoblené, a to nielen pri okrajoch snímok. Ak sa nezobrazia čierne okraje na snímke, ide o tzv. diagonálne rybie oko.

Ďalej rozlišujeme cirkulárne rybie oko a lineárne rybie oko. Cirkulárne rybie oko zobrazí scénu v pologuli 180°, takže horizontálny aj vertikálny záber je 180° a na snímači je kružnica s čiernymi okrajmi. V prípade lineárneho rybieho oka obraz pokryje celé filmové políčko (plochu senzora).

Výhodou objektívov konštrukcie typu rybie oko je, že posúva fotografiu ďalej, ako je len zachytenie reality, ktorá by bola vidieť bežne očami. Neprirodzené zachytenie obrazu môže byť v špecifických prípadoch pútavé a, naopak, v „nešikovných“ rukách výslednej fotografii nepomôže a bude prekážkou.

Rybie oko objektív fish eye

Objektívy typu rybie oko sa správajú rôzne podľa toho, akú digitálnu zrkadlovku použijete, či to bude fullframe alebo fotoaparát formátu snímača APS-C. Napríklad objektív Canon EF 8-15mm f/4 L USM Fisheye. Na fotoaparáte s APS-C čipom sa chová pre všetky ohniská ako lineárne rybie oko, na fullframe prechádza na svojom kratšom konci do cirkulárneho rybieho oka (kruhový obraz v čiernom obdĺžniku).

Hoci sa vyrábajú rybie oká s premenlivým ohniskom, osobne by som odporučil tie s pevnou ohniskovou vzdialenosťou. Zmena ohniska vás nebude zbytočne zvádzať pri komponovaní záberu. Práca s týmito objektívmi má svoje špecifiká, pri všetkom budete veľmi blízko (pozor na poškriabanie prednej šošovky) a neraz sa môže aj stať, že si vyfotografujete vlastné nohy. Na rozdiel od iných objektívov nie je dôležité presné zaostrenie, pri takýchto širokých ohniskách je po zaclonení ostré všetko.

Príklady objektívov: Canon EF 8-15mm f/4 L USM Fisheye; AF-Fisheye Nikkor 10,5 mm f/2,8G ED; Samyang 8mm f/3,5; Sigma 15mm f/2,8 EX DG DIAGONAL, Canon EF 15 mm f/2,8 Fish-Eye

Ultraširokouhlý objektív, deformuje len minimálne

Podobne ako objektívy typu rybie oko budú zaberať veľmi široký uhol, ale na rozdiel od nich nebudú trpieť sférickým skreslením (zakrivením rovných línií v okrajoch snímky), nebudú obraz deformovať.

Zvyčajne ide o objektívy ohnísk 10 mm až 14 mm na fullframe snímači. Ultraširokouhlé objektívy sú väčšinou monofokálne a s vyššou svetelnosťou, najčastejšie f/2,8. Ich svetelnosť a široký záber sú praktické najmä pri fotografovaní nočnej oblohy alebo detailov v interiéri lesa. Ak radi z malej vzdialenosti fotografujete detail v krajine a potrebujete k nemu do pozadia zakomponovať súvisiace okolie, sú podobné objektívy ideálnym riešením.

Ultraširokouhlý objektív 10 14 mm

Nevýhodou týchto objektívov môže byť vstavaná clona, kvôli ktorej nemožno bez ďalších pomôcok použiť klasické filtre.

Praktickou voľbou sú objektívy manuálne (zaostruje sa manuálne a podobne sa môže nastavovať aj clona), ktoré stoja štvrtinu toho čo objektívy s automatickým zaostrovaním.

Príklady objektívov: Canon EF 14mm f/2,8 L II USM, Samyang 10mm f/2,8 ED AS NCS SK, Samyang 14 mm f/2,8 IF ED

Širokouhlý objektív, reportáž a krajina

K pomerne rozšíreným objektívom patria klasické širokouhlé objektívy, najmä medzi krajinármi a reportážnymi fotografmi. Ide o jeden zo základných objektívov väčšiny fotografov. V prípade fullframe fotoaparátu ide najčastejšie o ohniská 16 mm až 24 mm a veľmi rozšírené sú praktické univerzálne objektívy s premenlivým ohniskom 16 – 35 mm. Zvyčajná minimálna svetelnosť týchto objektívov je f/4 alebo f/2,8. Tie menej svetelné sú ideálne na fotografovanie krajiny, možno ich veľmi pricloniť bez úbytku detailov, tie svetelné sú vhodnejšie skôr na reportáž pri slabom osvetlení a nie sú v prípade vyšších clôn (f/16) zvyčajne na fotografovanie krajiny príliš vhodné. Objektívy majú ešte pomerne vysokú hĺbku ostrosti, a to najmä pri ohnisku 16 – 18 mm. Pozor, v prípade ohniska 35 mm už je dôležité presné zaostrenie, zvlášť pri svetelných objektívoch, keď je zaostrený objekt blízko. Klasické kvalitné širokouhlé objektívy obraz nedeformujú.

Širokouhlý objektív 16 24 mm ohnisko

Samostatnou kapitolou by mohli byť veľmi svetelné širokouhlé objektívy, napr. rad ART od firmy Sigma. Ich svetelnosť je zvyčajne f/1,4 alebo f/1,8 a výhodou je to, že ich môžete používať pri veľmi slabom osvetlení, prípadne ak chcete zdôrazniť zaostrený objekt proti okolitému prostrediu.

Výhodou týchto objektívov je aj to, že na nich možno bez problémov nasadiť širokú škálu fotografických filtrov, ktoré univerzálnosť objektívu ďalej rozšíria. Vďaka pomerne veľké vstupnej šošovke je obvyklý priemer filtra 77 mm, pri objektívoch svetelnejších je to 82 mm.

Príklady objektívov: Canon EF 16-35mm f/4 L IS USM; Nikon 16-35mm f/4,0 AF-S G ED VR; Canon EF 16-35mm f/2,8 L II USM, Sigma 20mm f/1,4 DG HSM Art; Sigma 24mm f 1,4 DG HSM Art

Základný zoom, ideálny univerzál

Pokiaľ nie je fotograf nijako špeciálne vyhranený, neuaujíma sa len o fotografovanie krajiny a nepotrebuje široké ohniská, pravdepodobne mu vo fototaške skončí základný zoom. Najrozšírenejším rozsahom v prípade objektívov s premenlivým ohniskom je 24 – 70 mm. Podobne ako pri širokouhlých objektívoch sa ich určenie môže rozdeliť na fotografovanie reportáží (objektívy s minimálnou svetelnosťou f/2,8) a na univerzálnejšie (a predovšetkým lacnejšie) vo verzii s f/4.

Základný zoom objektív fotografovanie fotenie.

Základný zoom objektív môže byť tradičným spoločníkom na cestách, zastane väčšinu príležitostí pri fotografaní, a to ako „širokáč“, tak aj ako dlhšie ohnisko pri portrétovaní.

Niektoré z týchto objektívov majú aj prívlastok „macro“. Možno sa s nimi tesne priblížiť k fotografovaným objektom a možno ich použiť ako núdzový makrobjektiv v prípade väčšieho hmyzu.

Príklady objektívov: Canon EF 24-70mm f/4,0 L IS USM; Canon EF 24-105/4.0 L IS II USM; Nikon 24-120mm f/4,0 AF-S ED VR; Nikon 24-70mm f/2,8 AF-S G ED, Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM II.

Základná päťdesiatka, malá, skladná a svetelná

Ak existuje objektív, ktorý má alebo v nejakej dobe mal každý fotograf, je to jednoznačne pevná päťdesiatka. Ide o najpredávanejší objektív v histórii. Aj z môjho pohľadu je to najuniverzálnejší typ objektívu vôbec. Už od čias analógových fotoaparátov je objektív s ohniskom 50 mm považovaný za základný. Aj preto, že zo scény zobrazuje rovnako široký záber ako ľudské oko. To platí v prípade, že používate fullframe digitálnu zrkadlovku. V prípade tých s formátom senzora APS-C sa na podobné zobrazenie budete musieť porozhliadnuť po niečom trochu širšom.

Objektív 50 mm portrétový

Najväčšou prednosťou pevných päťdesiatok je jednoznačne ich nízka hmotnosť a veľkosť, vysoká svetelnosť (najčastejšie minimálna clona f/1,8), výborné optické vlastnosti a v neposlednom rade aj nízka cena. Ide o najlacnejšie vyrábané objektívy.

Široká škála využitia siaha od produktovej fotografie cez portrétovanie celých osôb, reportáž, ale aj krajinu. Osobne ho často používam aj pri makrofotografii rastlín a väčšieho hmyzu, v prípadoch, keď je klasická „makrostovka“ príliš dlhá.

Ak začínate fotografovať, bude pevná päťdesiatka celkom určite vaším prvým monofokálnych objektívom, predovšetkým vďaka univerzálnosti.

Príklady objektívov: Canon EF 50mm f/1,8 STM; Nikon AF-S 50mm f/1,8G; Nikon 50mm f/1,4G AF-S , Canon EF 50mm f/1,4 USM

Makroobjektív, hmyz a rastliny

Ak vás pri fotografovaní baví príroda, bude kúpa makroobjektívu vhodným riešením. Vďaka jeho konštrukcii sa môžete tesne priblížiť k fotografovaným objektom a dôjde k najväčšiemu zväčšeniu. Najmä pri fotografovaní hmyzu alebo rastlín. Výhodou makroobjektív nie je len schopnosť zväčšenia, ale aj možnosti stvárnenia fotografie vďaka výbornej práci s hĺbkou ostrosti. Na detail zaostríte a všetko okolo bude rozmazané, okrem hĺbky ostrosti. Nie náhodou sú makroobjektívy aj výbornými portrétnymi objektívmi, možno ich použiť na čokoľvek, kde využijete ich ohniská.

Najčastejšie sa stretnete s makroobjektívmi ohnísk 50 až 180 mm, pričom správanie jednotlivých ohnísk je rôzne. Dlhší makroobjektív použite na opatrnejšie tvory, ako sú napríklad vážky alebo motýle, môžete fotografovať z väčšej vzdialenosti a môžete okolité prostredie viac „rozmazať“. V prípade širších ohnísk, napr. 50 mm, zostane okolité prostredie viac názorné a musíte sa k objektu pri zväčšovaní viac priblížiť. Osobne si myslím, že najšikovnejším objektívom je aj vďaka univerzálnemu ohnisku Canon EF 100mm f/2,8 L Macro IS USM, a to aj vďaka vstavanej stabilizácii.

Makroobjektív detaily chrobáky motýle fotografovanie

Svetelnosť týchto makroobjektív je zvyčajne f/2,8, čo je veľmi praktické na prácu s hĺbkou ostrosti. Pri maximálnom zväčšení a tesnom priblížení k objektu je viac ako v prípade iných objektívov dôležité presné zaostrenie, hĺbka ostrosti je naozaj malá.

Veľmi špeciálnym makroobjektív je Canon MP-E 65/2,8 1-5x Macro. Ide o plne manuálny objektív, ktorý umožňuje fotografovať objekty pri zväčšení až 5:1. Fotografovať s týmto objektívom nie je však príliš ľahké, hĺbka ostrosti je veľmi nízka.

Príklady objektívov: Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, Canon EF 180mm f/3.5L USM Macro, Nikon 105mm f/2,8 G AF-S Micro IF-ED VR, Sigma 150mm f/2,8 EX DG HSM

Teleobjektív, na fotografovanie športu, reportáže a zvierat

Podobne ako základný zoom ohniska 24 – 70 mm sú kratšie teleobjektívy to najpoužívanejšie, čo nájdete vo výbave každého nadšenějšího amatéra. Najčastejšie ide o objektívy rozsahu 70 – 200 mm, 70 – 300 mm, prípadne 100 – 400 mm. Posledné roky ich dopĺňajú pomerne praktické univerzálne ohniská 150 – 600 mm, ktoré nemajú tak vysokú svetelnosť ako teleobjektívy kratšie.

Najväčší výber je asi pri rozsahu 70 – 200 mm, pri ktorom podľa preferencií (a peňaženky) môžete zvoliť objektív s minimálnou clonou f/2,8 alebo f/4 a to, či bude vybavený stabilizáciou obrazu.

Teleobjektívy nájdu uplatnenie pri reportáži, portrétnej fotografii, fotografovaní športu, prípadne pri fotografovaní zvierat v zoologických záhradách. Výhodou tých svetelnejších je aj to, že ich univerzálnosť sa ďalej rozšíri použitím telekonvertorov, z „dvestovky“ sa stane „štvorstovka“ a vzdialený objekt sa viac priblíži.

Teleobjektív zvieratá priblíženie 70 200 mm

Do skupiny teleobjektívov ďalej patria menej svetelné monofokálné ohniská 300 a 400 mm, ktoré už sú vhodné aj na fotografovanie zvierat vo voľnej prírode. Ich minimálna svetelnosť je zvyčajne f/4 a f/5,6. Na rozdiel od nižšie popísaných teleobjektívov ide o techniku, ktorá sa pomerne ľahko prenáša, objektívy 70 – 200, 300 a 400 mm vážia zvyčajne od 700 do 1300 g, platí čím dlhšie a svetelnejšie, tým ťažšie.

Teleobjektívy majú veľmi nízku hĺbku ostrosti a možno ich teda používať, keď chcete objekt oddeliť od pozadia, ktoré bude vďaka nízkej hĺbke ostrosti príjemne rozostrené.

Príklady objektívov: Canon EF 70-200 f/4 L IS USM, Canon EF 70-200 f/2,8 L IS II USM, Nikon 70-200mm f/4,0 AF-S ED VR, Canon EF 300mm f/2,8 L IS USM

Superteleobjektív, ťažká rúra pre profesionálov

Pomerne špecifickou kategóriou objektívov pre profesionálnych fotografov divokých zvierat a fotografov športu sú teleobjektívy. Ide o svetelné ohniská 300 až 800 mm, ku ktorým sa na dostiahnutie komfortu pri fotografovaní odporúča používať statív, prípadne monopod. Hmotnosť týchto objektívov je zvyčajne 3 až 5 kg, práca s nimi je náročná a vyžaduje istú skúsenosť. Napríklad hĺbka ostrosti môže byť iba niekoľko milimetrov, presné zaostrenie je dôležitejšie ako pri iných objektívoch.

Superteleobjektív 300 500 800 mm
Príklady objektívov: Canon EF 300mm f/2,8 L IS II USM, Canon EF 500mm f/4 L IS II USM, Nikon AF-S NIKKOR 400mm f/2,8E FL ED VR, Nikon 600mm f/4,0 AF- S E FL ED VR.

Ondřej Prosický

Fotograf Ondřej Prosický sa vo svojej tvorbe zameriava na fotografovanie divokej prírody. Na snímkach chce nápadito zaznamenať správanie zvierat v ich prirodzenom prostredí. Fotografické workshopy a expedície zamerané na prírodu organizuje od roku 2006, snímky publikuje v médiách a má za sebou viac ako tri desiatky autorských výstav.

Print
P-DC1-WEB07
We will call you and advise you professionally
+420 225 340 120
Order inquiry
Question about the product
Please enter your telephone:
Call me
We care about your privacy Alza.cz a. s., Company identification number 27082440, uses cookies to ensure the functionality of the website and with your consent also to personalisage the content of our website. By clicking on the “I understand“ button, you agree to the use of cookies and the transfer of data regarding the behavior on the website for displaying targeted advertising on social networks and advertising networks on other websites.
More information Less info