• Autor: Ondřej Zeman
Vzhľadom na obľubu série Oddworld nebol úspech Oddworld: New 'n' Tasty! (2014) až takým prekvapením. Nehovoriaceho mimozemšťana Abeho mal jednoducho odjakživa každý rád a v novom kabáte bolo rozprávanie jeho príbehu o to pôsobivejšie. Pred niekoľkými dňami k nám dorazilo pokračovanie jeho osudov v podobe 2.9D adventúry Oddworld: Soulstorm. Či sa vývojárom z Oddworld Inhabitants ich nové dielo podarilo rovnako, či dokonca ešte lepšie ako jeho predchodca, si prečítate v našej recenzii.
zdroj: tlačová správa
Oddworld: Soulstorm (Hra) | Oddworld (IP)
Akčná adventúra Oddworld: Soulstorm je súčasť hernej série Oddworld. Titul vyvíja a vydáva štúdio Oddworld Inhabitants. Hra vychádza 6. 4. 2021 na PC, PS4, PS5 bez českej lokalizácie a multiplayera. | Homepage
Články: | Špeciál: Všetko, čo vieme | Recenzia
Príbeh Oddworld: Soulstorm začína prakticky ihneď potom, ako Abe a jeho tristo spolupracovníkov opustí továrenský komplex, v ktorom z nich chcel Molluck so svojimi prisluhovačmi urobiť novú pochúťku pre domáci trh. V jaskyni, kam sa na štarte uchýlite, máte možnosť chvíľu snívať o lepších zajtrajškoch a premýšľať nad tým, aké dobrodružstvo asi vášho hrdinu čaká. To vás ale zabaví len do momentu, než sa jednému z vašich kolegov podarí vytvoriť riadny táborák. Ten počas chvíle zachváti celý priestor, ktorý mal byť vaším útočiskom, čím vás pripraví nielen o nový domov, ale aj k vám privábi očko vášho bývalého zamestnávateľa. Tomu ste svojím útekom, a predovšetkým poškodením jeho milovanej továrne zavarili viac, než by sa mu páčilo, a tak sa na palube obrej vzducholode vydáva po vašich stopách.
Tempo, akým je tentoraz príbeh prezentovaný, je v určitých fázach o niečo zúrivejší než v prípade Oddworld: New 'n' Tasty!, v ktorom síce bolo pár dynamickejších sekvencií, celkovo však príliš nevsádzal na akciu, čím mal blízko ku starším zástupcom značky Oddworld. Abe je v Oddworld: Soulstorm často v rovnakej situácii ako Jason Statham vo väčšine svojich filmov. Keď zastaví, neprežije, pretože svet okolo neho sa ho snaží neustále odpraviť, takže ste nútení sa buď prispôsobiť, alebo padnúť za obeť niektorej z hrozieb, ktoré sú vám stále kladené do cesty. Popravde si nie som úplne istý, či mi navýšenie rýchlosti, akou je dej niektorých kapitol vyrozprávaný, úplne sedí. Musím však uznať, že vďaka plynulosti prezentácie som sa od neho nebol schopný odtrhnúť, čo možno považovať za výrazné plus.
Ešte než sa nadobro presuniem na podrobné analýzy toho, čo úrovne ponúkajú, by som tu rád vyzdvihol to, akým spôsobom je príbeh Oddworld: Soulstorm hráčovi podávaný. Poznávať osud Abeho, jeho verných aj Mollucka máme možnosť cez prepracované videá sršiace humorom, vďaka ktorému si vytvoríte veľmi rýchlo vzťah ku všetkým zúčastneným. K srdcu vám prirastú dokonca aj vaši nepriatelia, čo sa vám nestane často. Vyložene komickou postavou je napríklad pilot vzducholode prenasledujúci Abea, ktorého hlášky z hlavy len tak nedostanete. Pochváliť musím tvorcov aj za spracovanie príbehového pozadia, ktoré v podstate ukazuje, že ani hlavný antagonista to vo svete Oddworld nemá tak úplne ľahké.
Rýchlosti rozprávania tvorcovia v Oddworld: Soulstorm prispôsobili aj návrh niektorých úrovní, ktorými sa budete preháňať doslova za zvuku výstrelov strojných pušiek a hlasného alarmu. Fanúšikov starších dielov tejto značky však môžem ubezpečiť, že rozhodne nie celá hra sa nesie na divokej vlne. Vedľa destinácií, ktoré vám nedajú vydýchnuť, tú nájdete aj miesta, ktoré sa vás budú svojim dizajnom vyložene nabádať k tomu, aby ste v nich strávili čo najviac času a riadne sa pokochali. Práve komplexné spracovanie rozsiahlejších máp možno označiť za jeden z najvýraznejších prvkov tohto diela, pretože v tých skutočne prepracovaných ste schopní stráviť pokojne aj hodinu a viac, čím nový Oddworld zatieňuje väčšinu konkurenčných adventúr, kde sa na mnohých miestach ani neohreje.
Aj keď sú rozsiahlejšie herné úrovne ideálne na to, aby sa v nich človek kochal kulisami, ktoré vývojári z Oddworld Inhabitants vytvárali niekoľko rokov, väčšinou budete obdivovať ich vizuálne spracovanie len do momentu, než začnite detailnejšie vnímať pohybové hlavolamy. Tie totiž odjakživa patria medzi jeden z prvkov, ktorými táto séria vyložene vynikala nad ostatnými projektmi zastupujúcimi obdobný žáner. Oddworld: Soulstorm po tejto stránke nijako nezaostáva za svojimi predchodcami. Raz pred vás postaví rébus stojaci vyložene na vašej pohyblivosti. Inokedy vás naopak donúti k tomu, aby ste maximálne využili svoju trpezlivosť, pretože vám do cesty hodí sériu mín a je v podstate len na vás, ako sa s nimi vysporiadate.
Možností, ako riešiť problémy, je tu vždy viac. Spomínané míny je napríklad možné ručne do jednej deaktivovať, odpáliť pomocou kamienkov, alebo sa ich jednoducho pokúsiť preskočiť, čím síce riskujete smrť, ale je to asi najrýchlejšia alternatíva. Ak by som mal povedať, ktorý z rébusov mi v hlave utkvel najviac, bola by to hádanka odohrávajúce sa v banskej šachte. Hlavnú úlohu v nej totiž hrala séria spočiatku dosť nepredvídateľne fungujúcich spínačov, partia otrokov a dve pažravé monštrá, túžiace sa k nevinne vyzerajúcim zástupcom Abeho rasy dostať. Riešenie celej situácie bolo vo finále veľmi vtipné, psíčkovia pripomínajúce príšery však nakoniec zostali o hlade. Vo výsledku je možné povedať, že hlavolamy, ako také, tu nie sú náročné. Občas síce dajú zabrať, ale od zlosti kvôli nim ovládač nezničíte.
V rámci celej série Oddworld bol Abe primárne postavou, ktorá sa snažila dostať zo situácií, do ktorých sa väčšinou dostala viac-menej proti svojej vôli. Rozhodne nešlo o bojovníka stavajúceho sa nepriateľom čelom. Oddworld: Soulstorm posúva hlavného protagonistu do novej role. Robí z neho bojovníka, ktorý v určitých momentoch nemá problém sa protivníkom postaviť. Svoj podiel na tejto výraznej transformácii má nesporne prítomnosť výroby predmetov, vďaka ktorej máte stabilný prístup k pestrej škále podporných nástrojov umožňujúcich vám sa vysporiadať prakticky s deväťdesiatimi deviatimi problémami zo sto. Z nazbieraného odpadu je váš mlčanlivý šampión schopný zostrojiť nášľapné míny omračujúce tých, ktorí na ne vstúpia, či dymové granáty, ktoré ho dokážu spoľahlivo ukryť pred zrakmi monštier aj technológií.
Okrem vytvorených predmetov má tentoraz Abe po ruke obdobne ako v minulosti tiež pestrú škálu vecí získaných jednoduchým zberom. Veľa veľkú úlohu na jeho cestách hrajú flakóny s horľavinou, ktorou sa jeho druh rád nalieva, často ich totiž užíva nielen na riešenie do prostredia zasadených hádaniek a otváranie nových ciest, ale aj na elimináciu nepriateľov. Stačí len jedna fľaštička plná zelenej tekutiny spolu so svetlicou a je o zábavu postarané. Nechýbajú tu ani v minulosti dosť obľúbené kamene, ktoré možno v Oddworld: Soulstorm používať na to, aby ste svojich protivníkov priviedli do stavu bezvedomia. V ňom ich následne môžete zviazať a obrať, čím ich neutralizujete a hlavne z nich získate na výrobu potrebné suroviny. Celkovo možno povedať, že pridanie možnosti produkcie zbraní hru posúva vpred.
Ďalšou zbraňou nášho mimozemšťana sú jeho živí nepriatelia. Pomocou svojej špeciálnej schopnosti je totiž schopný ich dočasne posadnúť a robiť si s nimi, čo sa mu zmieni. Vždy si však musí dávať pozor na strážnu elektroniku, ktorá tieto hry nemá veľmi v láske. Pokiaľ ide o protivníkov samotných, ich škála je tentoraz tvorená primárne roztomilými Sligmi, ktorých čas od času podporujú rôzne stroje a zvierací posluhovači. Všetci sa tentoraz riadia mechanikou alarmu jasne definujúcou ich náladu a prípadnú ostražitosť, takže zatiaľ čo pri poplachu budú všetci aktívnejší, mimo neho môžete čakať pospávajúce stráže, ktoré je možné ľahko obísť.
Počas vývoja bola AI nepriateľov v mnohom zjednodušená. Kým v Oddworld: New 'n' Tasty!, by ste sa pred nepriateľmi len tak neschovali, tu vám v podstate stačí zaliezť do mračná pary a ste zachránení, aj keď nepriateľský strážca stojí priamo pred vami. Bizarná na celej situácii je väčšinou skutočnosť, že vás priamo videl, takže je úplne nezmyselné, aby počas chvíle na všetko zabudol a jednoducho to hodil za hlavu. Negatívne účinky na pamäť protivníkov tu nemajú iba prieduchy, z ktorých vyviera dym a dymové granáty. Podobne na ich myseľ fungujú tiež skrinky. Akonáhle vás uvidia, schováte sa a ako by sa nič nestalo. Na jednej strane chápem, že nejde o horor, keď už vás však protivník zbadal, mal by jednoducho obdobne ako v minulosti reagovať vašou popravou, nie ignoranciou.
Hoci úroveň AI kritizujem, otupenie jej chápania sveta vás v Oddworld: Soulstorm neraz zachráni pred nepríjemnými bugmi, o ktoré táto hra po vypustení nemá núdzu. Ak opomeniem kúsky, ktoré vás uväznia v stenách, alebo inak znemožnia ďalšie pokračovanie v hre, obsahuje hra tiež chybičky, ktoré narušia chod vašich nepriateľov, čo vo svojej podstate znamená, že napríklad úplne prestanú hliadkovať a jednoducho stoja nehybne na jednom mieste. Jeden by to uvítal. Strážca by však nesmel stáť na jedinom prístupovom bode vedúcim z miestnosti. Vďaka vyššie spomenutým osekaniam umelej inteligencie je ale vzniknutú situáciu možné vyriešiť dymovými granátmi, ktoré skryjú nielen vás, ale aj miestnych mudokonov. Tých možno zhromažďovať a zabíjať, alebo vyvádzať cez portály, čím si otvárate alternatívne konce.
Druhý remake zo sveta Oddworld naskrz splnil všetky moje očakávania. Ponúkol mi totiž humorný príbeh, detailne navrhnuté úrovne, perfektne spracované hádanky a pár nových mechanik, ktoré síce z Oddworld: Soulstorm zástupcu nového žánru rozhodne neurobili, avšak aj napriek tomu sériu, ako takú, určitým spôsobom posunuli vpred prostredníctvom navýšenia možností, akými možno problém riešiť. Veľmi príjemným prekvapením bola tiež na adventúru veľmi slušná herná doba. Celok však pôsobí kvôli občas zvláštne reagujúcej AI a bugom trošku nedopečený, bez nich siahol pokojne po vyššom čísle.
• Zdroje: Vlastné
Záverečné hodnotenie
Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu hry. Kópiu na recenziu poskytla agentúra Redner PR.
Oddworld: Soulstorm je výborná 2.9D akčná adventúra, ktorá je vďaka pridanie nových mechanik o niečo temnejšia než jej predchodca. Určite by si ju mali zahrať fanúšikovia série, ktorým sa páčil Oddworld: New 'n' Tasty!, a nevadí im istá porcia inovácií. Zaujme určite aj nováčikov. Za seba Oddworld: Soulstorm vrelo odporúčam.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
My name is Ondřej Zeman. I've been playing video games since I was a kid, and over the past few years, my hobby has become a professional reality. Now, I write several dozens of video game reviews. I mostly play strategy games, turn-based RPGs, and quality FPS.
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Quad Core 1.7 GHz CPU | Intel Quad Core 2.3 GHz CPU |
Grafická karta | NVIDIA GTX 670 | NVIDIA GTX 970 |
Operačná pamäť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | 20 GB | 20 GB |
• Zdroj: Epic Games (9. 4. 2021)
Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.