S vývojom Sudden Strike 4 začali chlapci z nezávislého maďarského štúdia Kite Games pred tromi rokmi. Ich projekt nemal spočiatku veľmi veľkú podporu, postupom času si však našli vydavateľa, ktorý sa za nich rozhodol postaviť a umožnil im tvoriť bez výraznejších obmedzení. V polovici tvorivého procesu začali autori ladiť hru spolu s komunitou, ktorej bol daný prístup do uzavretého betatestovania. Plod ich spoločnej práce k nám dorazil pred pár dňami. Teraz sa v našej recenzii pozrieme na to, ako veľmi nám štvrtý pokračovateľ legendárnej RTS série sadol.
Sudden Strike 1 (2000): Prvý zástupca izometrickej strategickej série Sudden Strike k nám dorazil pred sedemnástimi rokmi. Za jeho vývojom stála malá skupinka ruských vývojárov zo štúdia Fireglow Games, ktoré sa týmto titulom dostalo medzi hernú smotánku. Ich prvé dielo ponúklo hráčom predovšetkým kvalitne spracované bitky, vysokú náročnosť a tri historické kampane zacielené na Sovietov, Nemcov a Spojencov. Mnoho žánrových fanúšikov považuje Sudden Strike za jedno z najvýraznejších priekopníckych diel.
Sudden Strike 2 (2002): Úspech prvého dielu tvorca z Fireglow Games poriadne nakopol. Už po dvoch rokoch priniesli fanúšikom svojho štartového projektu pokračovanie, ktoré výrazne nevybočovalo z chodníka vyšliapaného jeho predchodcom. Sudden Strike 2 ponúkalo obdivovateľom tejto série prakticky všetko, čo sa im páčilo na titule, ktoré ju odštartoval. Základné mechanizmy boli upravené len v minimálnom rozsahu. Celok sa posunul dopredu hlavne v smere grafiky. V kampani opäť operoval starý známy trojlístok, obohatený o nového hráča z krajiny vychádzajúceho slnka.
Sudden Strike 3: Arms for Victory (2007): Ďalší titul z dielní ruského štúdia bol vo vývoji trošku dlhšie ako jeho predchodca. Fanúšikov série mal ohromiť predovšetkým 3D grafikou, rafinovanejšími hernými mechanizmami a pacifickou kampaňou, na ktorej si vývojári dali skutočne záležať. Bohužiaľ, pre nich, ich inováciami preplnená novinka veľmi ľudí neuchvátila. Recenzenti aj hráči sa sťažovali na nedostatočné množstvo taktických možností a príliš vysokú náročnosť, ktorá v kombinácii so zlým ovládaním dávala zabrať aj tým najskúsenejším stratégom. Na väčšine webov si vďaka tomu odniesol priemerné či len mierne nadpriemerné hodnotenia.
Keď nacistické Nemecko zaútočilo na svojho veľkého východného spojenca, Stalin bol natoľko prekvapený, že upadol do porazeneckej nálady, v ktorej zotrval niekoľko nasledujúcich týždňov. Sovietsky zväz počas tejto doby prichádzal o jedno územie za druhým. Germánske sily nakoniec zastavila zima a odvaha obrancov niektorých veľkomiest. Najviac sa zrejme preslávila nikdy neporazená metropola Stalingrad.
V žiadnom ohľade za ňou však nezaostával ani Leningrad, ktorý sa taktiež stal symbolom vzdoru a hrdinstvo. Obyvatelia oboch miest dokázali držať svoje domovy až do okamihu, keď sa situácia obrátila v ich prospech. Možno práve preto dali tvorcovia Sudden Strike 4 vo svojej kampani priestor obom slávnym pevnostiam sovietskeho ľudu v rámci scenárov, v ktorých naplno prežijete heroický boj mužov umierajúcich pre svoju krajinu.
Sudden Strike 4 vám, samozrejme, neponúkne len tieto dve krvou nasiaknuté bojiská. Okrem nich vám dá k dispozícii aj tri historické kampane, v rámci ktorých si zahráte za inváziu štartujúcich Spojencov, na dvoch frontoch bojujúcich Nemcov a hladom sužovaných Sovietov brániacich svoju napadnutú domovinu. Každý herný scenár vám prinesie trošku odlišný herný zážitok. Vývojári z nezávislého štúdia Kite Games vás cez ne pošlú do obliehaného Stalingradu, husto zarastených Arden a Nemcami okupovaného mesta Caen, kde budete veliť ťažko skúšaným vojakom. Väčšinu máp si zahráte len za jednu frakciu. Občas vám však tvorcovia dajú možnosť absolvovať ju za obe zúčastnené strany, čo osobne považujem za veľké plus, pretože sa vždy rád pozriem na priebeh bitky aj z inej perspektívy, než len očami víťaziacej armády.
Všetky dejové misie majú od začiatku jasne definovaný hlavný cieľ, ku ktorému sa musíte prehrýzť plnením vedľajších úloh. Sekundárne úlohy sú v Sudden Strike 4 spracované podobne ako v mnohých iných žánrových tituloch. Väčšinu hernej doby tú budete brániť strategicky dôležité pozície a útočiť na nepriateľom kontrolované body. Čas od času pred vás toto dielo síce postaví mierne odlišnú schému, nikdy však nepôjde o nič, čo by vám vzalo dych. Aj napriek tomuto faktu sú dostupné scenáre veľmi dobre navrhnuté. Ak by som mal celok v tomto ohľade porovnať s konkurenčnými dielmi (napr. Blitzkrieg 3), vo väčšine prípadov by zo súboja vyšiel ako víťaz.
S jednotkami musíte na historických mapách zaobchádzať vždy veľmi obozretne. Na každú akciu máte totiž k dispozícii len určitý počet vojakov a vozidiel prichádzajúcich v rôzne silných vlnách. Ak s nimi budete po vzore sovietskych generálov zbytočne plytvať, s vysokou pravdepodobnosťou misiu zdarne nedokončíte. Prakticky je tu nutné stále postupovať opatrne a nevykonávať nepremyslené výpady na dobre bránené pozície nepriateľa, ktoré nemáte šancu za žiadnych okolností zdolať. Aby som bol úprimný, po celý čas som kvôli tomuto faktu musel hru svedomito ukladať, pretože šanca na to, že sa niečo nepodarí, tu bola často až príliš vysoká. Sudden Strike 4 v tomto smere úspešne kráča v stopách starých klasík, ktoré taktiež chyby ani prešľapy neodpúšťali a tvrdo ich trestali nutnosťou opakovať niekoľkohodinové úrovne od samého začiatku.
Pred štartom historickej bitky je vždy nutné navoliť si jedného z troch generálov, ktorého následne po celú kampaň vylepšujete cez body získané za absolvovanie stretu. Normálne mapy v Sudden Strike 4 fungujú na podobnom princípe ako dejové scenáre. Na začiatku je vám však dané širšie spektrum mužov. Vybrať si môžete jeden z deviatich charakterov, odlišujúcich sa hádam vo všetkých možných ohľadoch. Každý veliteľ má k dispozícii špecifické štartové jednotky, frakčné benefity a zručnosti.
Sovietsky vojvodca zameraný na pechotu má poruke napríklad veľmi odolných mužov, ktorí dokážu vyťažiť maximum z ponúkaných úkrytov. Jeho nemecký náprotivok, naopak, operuje s vojakmi, ktoré majú za sebou lepší strelecký výcvik, čo ich zvýhodňuje predovšetkým pri stretoch na otvorenom priestranstve. Spojenecký vodca Infanterie nemá na rozdiel od svojich oponentov silných ani ostrieľaných chlapov. Namiesto nich si dohodol podporu zbrojárskych pretekov dodávajúcich pušky s väčšími zásobníkmi. Jeho chlapci tým pádom vydržia v bitkách pri dobrých podmienkach páliť dlhšie ako členovia ostatných práporov.
V ponuke generálov, samozrejme, nemáte len na pechotu zameraných jedinov. Okrem nich v nej nájdete aj veliteľov obrnených brigád a podporných práporov, ktorí sa rovnako ako ich na vojačikov orientovaní bratia jeden od druhého vždy v určitom ohľade líšia. Ja sám som si zrejme najviac obľúbil legendárneho Heinza Guderiana disponujúceho výhodami pre už aj tak dosť silné nemecké tankové divízie, ktoré presne zodpovedali môjmu ťažkopádnemu štýlu boja.
Ťažká technika patrí medzi najsilnejšie zbrane, ktoré vám môže Sudden Strike 4 ponúknuť. Bez posádky je vám však rovnako platná ako plachty v bezvetrí. Pechota hrá v tomto diele veľmi zásadnú úlohu. Používať ju budete na prieskum, likvidáciu nepriateľských plechoviek, obsadzovanie budov, liečenie zranených, držanie strategických pozícií, ostreľovanie oponentom kontrolovaných bodov a zaberanie poškodených vozidiel opustených ich predchádzajúcou posádkou. Získať touto cestou môžete jednoducho ľahké a stredné tanky, obrnené automobily, rakety vystreľujúcej Kaťuše, 88 mm delá, polopásové opravárske ťahače a pásové transportéry, ktoré vozia na svojej palube motory, poháňajúce palivo a náboje do zbraní všetkého druhu.
Stabilné zásobovanie a stála prítomnosť opravárenských vozidiel sú pre úspech tankovej divízie úplne nevyhnutné. Ťažká technika je totiž veľmi náchylná k poruchovosti. Pokaziť sa vám v prípade nej môžu, po silnejšom zásahu protitankovej strely či granátu, pásy, motor aj hlaveň. Okrem toho tiež rýchlo spotrebováva palivo potrebné na pohyb po mape. Ak necháte vaše ťažkopádne krásavice putovať dlhšiu dobu po svete bez podporných jednotiek, prídete o ne a nepriateľ ich v nasledujúcej bitke použije proti vám.
Všetky zbrane a dopravné prostriedky navrhli tvorcovia Sudden Strike 4 podľa reálnych modelov použitých v priebehu druhej svetovej vojny. Na historickej presnosti si dali veľmi záležať, takže je nutné počítať s tým, že každý stroj je v určitom ohľade unikát. Niektoré typy tankov je napríklad takmer nemožné zničiť paľbou do ich prednej časti. Keď ich však napadnete z boku, podľahnú vašim strelám už po dvoch či troch dobre mierených zásahoch. Spektrum jednotiek tu nie je veľmi pestré, každá frakcia má len pár svojsky ladených vozidiel, pri ktorých chýba detailnejší popis pomáhajúci vám pri ich výbere alebo ich detailnom rozbore.
V rámci historickej kampane sa vždy stretnete len s vozidlami typickými pre danú etapu dejín. Ak budete chcieť otestovať všetky dostupné vojnové stroje, nezostane vám nič iné ako sa vrhnúť na klasické bitky 4 verzus 4 proti hráčom či umelej inteligencii. Súčasná paleta máp nie je veľmi pestrá. K dispozícii je vám dané len päť odlišne navrhnutých bojových polí, ktoré vás nadchnú predovšetkým okúzľujúcim vizuálom a zaujímavými mechanizmy.
Chudobnú škálu máp sa tvorcovia Sudden Strike 4 snažia ospravedlniť predovšetkým ich kvalitným spracovaním. Návrh bojísk je na veľmi vysokej úrovni. Pri ich podrobnom skúmaní si časom vytipujete dobre ubrániteľné pozície, ideálne miesta na útok zo zálohy a ľahko obsaditeľné stanice a lodenice, ku ktorým budete schopní doraziť skôr, než sa k nim dostane váš nepriateľ. Posledné dve spomínané budovy slúžia na výmenný obchod, za zásoby si od lodiara a železničiarov necháte doviezť doteraz neopotrebované vozidlá. Suroviny potrebné na nákup pešiakov, používanie letectva a obstaranie ťažkých strojov budete získavať z malých vojenských táborov, ktoré je stabilne produkujú pre svojho držiteľa.
Primárnym ťahúňom máp nie je len oku lahodiaci grafický kabátec a dobrý dizajn. Vpred ich tlačia aj niektoré herné mechanizmy, ktorými iné žánrové diela nedisponujú. Veľmi zaujímavým prvkom je podľa môjho názoru terén, ktorého správanie sa tu mení podľa toho, ako veľmi je opotrebovaný. Keď budete s vašimi obyčajnými vozidlami jazdiť po bahnitých poliach, značne sa im dočasne znižovať rýchlosť pohybu. Najviac ma asi nadchlo bojové pole, v ktorého strede sa nachádzalo veľké zamrznuté jazero. Ak ste sa rozhodli cez neho presúvať vaše jednotky, vždy ste museli počítať s ich hmotnosťou. V momente, keď ste ju zle odhadli, išiel váš drahocenný tank ku dnu rovnako rýchlo ako Titanik po náraze do ľadovca.
Celku môžem po stránke návrhu súbojových mechanizmov a dizajnu lokácií vytknúť len podivne fungujúcu hmlu zakrývajúcu bojové miesta, ktoré priamo nevidíte. Často sa vám totiž nepriatelia neodkryjú ani za predpokladu, že na nich priamo mierite. Osobne dúfam, že sa tvorcom Sudden Strike 4 tento aspekt podarí v nasledujúcich dňoch a týždňoch viac odladiť. Neviditeľné jednotky, ktoré stoja sto metrov od vás, sú prvkom, ktorý nemá v kvalitnej stratégii čo hľadať.
Aby som bol úprimný, nie som veľmi veľký fanúšik hry pre viacerých hráčov. Väčšinou si viac užijem bitky proti AI ako strety s jedincami, ktorí hneď po prvom neúspechu hru pomocou slávnej kombinácie Alt + F4 vypnú. Umelá inteligencia je v Sudden Strike 4 na relatívne slušnej úrovni. Jej správanie bolo vo väčšine prípadov rýchle a efektívne. Nedosahuje, samozrejme, kvality ostrieľaného fanúšika stratégií, aj napriek tomu je však obstojným protivníkom, ktorý vám občas dokáže slušne zavariť.
Technická stránka sa tiež podarila. Celok si cez veľké množstvo detailov a impozantných efektov dokáže udržať bez väčších ťažkostí stabilný počet snímok za všetkých okolností. Veľkolepé tankové bitky som si vďaka tejto skutočnosti mohol užiť na najvyššie dostupné grafické nastavenie, ktoré mi v určitých momentoch doprialo doslova vizuálne orgie. Môj sluch si tento historický výlet tiež užil, zvukové pozadie mi, okrem slastnej delovej kanonády, ponúklo tiež klasickú vojenskú pochodovú hudbu motivujúcu k väčším a efektívnejším činom.
Prvý výraznejší výtvor z dielní nezávislého vývojárskeho štúdia Kite Games jasne ukazuje, že ak vývojári dostanú dostatok priestoru a financií, dokážu vytvoriť konkurencieschopné dielo aj v menšom tvorivým zoskupení. Ich produkt vám poskytne prakticky všetko, čo od klasickej realtimovej stratégie očakávate. Postaviť ho tým pádom bez väčšieho ostychu možno proti väčšine podobne ladených titulov (napr. Men of War: Assault Squad 2, Warhammer 40,000: Dawn of War III).
Sudden Strike 4 je jednoducho kvalitná realtimová stratégia odohrávajúca sa v toľko žiadanom období našich dejín. Celok disponuje dobre navrhnutými súbojovými mechanizmami, obstojnou kampaňou, okúzľujúcim vizuálom a nadpriemerným dizajnom máp, ktorý ponúka množstvo taktických možností. Vytknúť mu možno hádam len zle fungujúcu viditeľnosť, chudobnejšiu škálu jednotiek a absenciu pestrejšieho spektra bojových polí. Aj napriek tomuto faktu však nie je určený pre všetkých hráčov. Osobne by som ho na PC odporučil predovšetkým fanúšikom pomalších strategických diel vyžadujúcich trpezlivosť a starostlivé plánovanie, ktoré v prípade väčšiny súčasných diel nenájdete. Hra vychádza pre platformy PC a PS4, dátum vydania je 11. 8. 2017. Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu.
Klady
Zápory