• Autor: Štěpán Lenk
(Update): Článok aktualizovaný o súhrn zahraničných recenzií.
Legendárne sci-fi FPS System Shock, ktoré v roku 1994 stvorilo nemenej legendárne štúdio Looking Glass (Ultima Underworld, Thief), sa vrátilo v podobe remaku od vývojárov z Nightdive Studios. Čo všetko moderná prerábka klasického titulu priniesla, kedy vyšla a ďalšie dôležité informácie nájdete v našom článku.
zdroj: wallpaperaccess.com/
System Shock remaku sa v recenziách darí veľmi slušne, kritici chvália podarený grafický update, zmodernizovanú hrateľnosť, a predovšetkým zachovanie podstaty a atmosféry pôvodnej hry. Menej nadšené ohlasy hre nadmernú vernosť originálu naopak vytýkajú a kritizujú malú mieru zásadných inovácií.
A ako hodnotí svet?
Tieto hodnotenia sú platné k 8. 8. 2023.
„Spoločnosť Nightdive vytvorila so svojím System Shockom nielen definitívny spôsob, ako si vyskúšať jedno z najzákladnejších diel neuveriteľne špecifického a náročného žánru, ale aj definitívny vstupný bod pre hráčov, ktorí sa chcú pustiť do hier plných preliezania ventilácií a zbierania kariet s kľúčmi, ale nie sú si istí, kde začať. Duchovní nástupcovia ako Prey z roku 2017 alebo Void Bastards síce odviedli skvelú prácu pri nesení pochodne, je ale skutočným potešením vrátiť sa tam, kde to všetko začalo.“ – 80 % celá recenzia
„Spoločnosť Nightdive odviedla vynikajúcu prácu pri modernizácii pôvodnej hry, aj keď sa možno až príliš verne držala jej vzorca.“ – 80 % celá recenzia
„System Shock je veľmi verný remake, ktorý kvôli nostalgii obetuje veľa potenciálu na modernizáciu hry.“ – 74 % celá recenzia
System Shock remake od Nightdive Studios vyšlo 30. mája 2023 na PC (Steam, Epic Games Store a GOG). Verzie na PS5, PS4, Xbox Series X/S a Xbox One vyjdú neskôr, presný dátum ale zatiaľ upresnený nebol.
System Shock remake neobsahuje českú lokalizáciu.
Príbeh System Shock sa odohráva v roku 2072, kedy sa v úlohe bezmenného hackera snažíte prežiť na vesmírnej stanici Citadel ovládanej umelou inteligenciou zvanou SHODAN (Sentient Hyper-Optimized Data Access Network). Všetci obyvatelia Citadely boli buď zabití, zmutovali alebo boli premenení na kybernetické organizmy a robotické jednotky preprogramované do nepriateľského režimu.
Hlavnou úlohou hráčov je teda v prvom rade prežiť v nebezpečných koridoroch Citadely, veľmi rýchlo ale vyjde najavo, že oveľa dôležitejším poslaním je prebojovať sa až k SHODAN a prekaziť jej plány skôr, ako stihne uploadovať svoje vedomie do počítačovej siete dole na Zemi.
Dejová línia zostala prakticky identická s pôvodnou hrou, došlo však k úpravám niektorých dialógov a odstráneniu príbehových nelogických prvkov. O to sa postaral videoherný dizajnér a komiksový scenárista Chris Avellone, ktorý okrem iného pracoval na legendárnych tituloch typu Fallout 2, Planescape Torment, Fallout: New Vegas a ďalších.
System Shock remake je rovnako ako pôvodná hra akčné kyberpunkové FPS s dôrazom na hackovanie, ktoré vám umožní napríklad nabúrať sa do siete bezpečnostných kamier a využívať ich vo svoj prospech. Koridory Citadely brázdi mnoho druhov nepriateľov, od zmutovaných humanoidov po nepriateľské roboty až po šialené kybernetické bytosti. Každý druh protivníka je rovnako ako v pôvodnej hre háklivý na iný druh poškodenia, čo hráča často núti striedať nástroje, zbrane či muníciu, aby prežil.
Okrem napínavých súbojov s nepriateľmi je v hre potrebné vyriešiť množstvo enviromentálnych puzzlov, ktorých zdolaním sa vám sprístupnia zdanlivo nedostupné sektory stanice. System Shock už vo svojej dobe hráčom umožňoval značne nelineárny postup hrou a remake na tomto prístupe nič nemení. Nightdive Studios sa vo svojom remaku snažili čo najvernejšie zachytiť atmosféru a herné mechanizmy klasického titulu a previesť ich do modernej podoby, na vývoji teda aktívne spolupracovali s autormi pôvodnej hry, teda s vývojármi z bývalého Looking Glass Studios.
Hrateľná demoverzia remaku System Shock je dostupná na stiahnutie na Steame.
System Shock remake poháňa Unreal Engine 4. Tvorcovia hru najskôr vyvíjali na grafickom engine Unity, kvôli lepšej optimalizácii sa ale nakoniec rozhodli prejsť na UE4. Podľa hlavného dizajnéra z Nightdive Studios Jasona Fadera bolo dôvodom na zmenu hneď niekoľko faktorov, Unreal sa ale nakoniec v konečnom výsledku zdal ako múdrejšie rozhodnutie.
Z hľadiska vizuálneho spracovania samozrejme došlo k výraznému updatu nielen grafiky, ale aj používateľského prostredia a HUDu, ktorý je o poznanie prehľadnejší, minimalistickejší a poplatný moderným trendom.
System Shock remake rovnako ako pôvodná hra neobsahuje multiplayer.
Trailery a ďalšie videá môžete nájsť na oficiálnom YouTube kanáli Nightdive Studios a obrazové materiály na webových stránkach hry System Shock.
Oficiálne hardvérové nároky pre System Shock remake:
|
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7/8.1/10 64-bit | Windows 7/8.1/10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-2400 | AMD FX-8320 | Intel Core i7-3770 | AMD FX-8350 |
Grafická karta | NVIDIA GTX 670, 2 GB | AMD Radeon HD 7870, 2 GB | NVIDIA GTX 970, 4 GB | AMD Radeon R9 290, 4 GB |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operačná pamäť | 4 GB | 8 GB |
Pevný disk | 10 GB | 10 GB |
• Zdroj: Steam (2. 6. 2023)
Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.
Mohlo by vás zaujímať
• Zdroje: systemshock.com