• Autor: Filip Němec
Štúdio KT Racing sa v tieni britskej konkurencie od Codemasters v priebehu rokov vypracovalo na odborníkov na rally pretekanie. S každým ďalším dielom série WRC vývojári vylepšovali jazdný model, fyziku vozidiel aj návrh jednotlivých tratí a začala sa rysovať rally obdoba série FIFA, aj WRC totiž vychádza každý rok so železnou pravidelnosťou. Bohužiaľ pre štúdio KT Racing to sú práve Codemasters, ktorí od roku 2023 získali WRC licenciu, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako WRC 10 od francúzskych vývojárov KT Racing dopadol.
zdroj: Kylotonn
Najväčším kladom desiateho výročného dielu nie je žiadna prevratná novinka, ale samotný jazdný model, na ktorom úspech všetkých pretekárskych simulátorov stojí. Vlaňajší deviaty diel ho výrazne vylepšil, zatiaľ čo WRC 10 ho len nepatrne posúva, skoro by sa dalo povedať, takmer k dokonalosti. Oproti takmer tragickému jazdnému modelu ešte z WRC 8 majú autá skutočnú hmotnosť, komunikujú s vami v závislosti na danom povrchu či počasí a ponúkajú solídne vyrovnanú obťažnosť v rámci tzv. „sim-cade“ pretekov.
WRC 10 je totiž rally simulátor, ktorý hneď v prvej zákrute preškolí každého frajera odkojeného na sérii Need for Speed. Jazdný model je náročný, vyžaduje trpezlivosť, precíznosť, a predovšetkým ochotu učiť sa. Napriek tomu nečakajte také galeje ako v prípade do istej miery konkurenčného Dirt Rally 2.0 od Codemasters. WRC 10 vám dokáže všeličo odpustiť, najskôr vám ale vypláchne ústa bahnom a opotrebovaným olejom.
Rozdielov oproti WRC 9 je veľmi málo, ale nemám pocit, že to je vyložene na škodu, pretože sám neviem, ako by sa správanie vozidiel dalo ešte vylepšiť. Zdá sa mi, že sa autori ešte viac zamerali na fyzické vlastnosti vozidiel, ako je napríklad ich hmotnosť a jej rozloženie, takže prechádzanie zákrut pôsobí ešte o chlp lepšie, ale ide o tak jemné nuansy, že bude záležať na pocite každého hráča, či ich zaznamená. Oceňujem tiež prepracovanejšiu prácu s ručnou brzdou, ktorá už nie je tak samospasná ako predtým.
Stredobodom hry je aj naďalej kariéra, ktorej hodnotenie bude záležať na tom, či ste majiteľom minulého WRC 9. Ak nie, budete priasť blahom ako práve čerstvo servisovaná Škoda Fabia, ktorá samozrejme ani tento rok v ponuke vozidiel nechýba. V opačnom prípade sa však budete márne pozerať po zásadnejších novinkách, ktoré sa ale musia vývojárom horko ťažko vymýšľať, pretože kariéra ako celok funguje veľmi dobre a jej citlivé vybalansovanie managementu a samotného pretekania by mohli akékoľvek novinky jednoducho narušiť. Napriek tomu mi osobne chýbajú aspoň drobné úpravy už známych neduhov – určite vás napríklad nebude baviť každých pár minút chodiť do kalendára a plánovať len najbližších 14 dní. Pretekári určite poznajú svoj program dopredu na dlhšie ako len na dva týždne.
Podobne ako tá vlaňajšia aj tohtoročná kariéra začína výberom najnižšej triedy Junior WRC alebo možnosťou rovno naskočiť do vyššej súťaže WRC 3. Kým pravidelní rally hráči pravdepodobne siahnu hneď po silnejšej kubatúre WRC 3, nováčikom dôrazne odporúčam začať v najnižšej súťaži, kde vás slabšia Ford Fiesta s predným náhonom naučí základom. Ak by ste totiž boli až príliš dychtiví a pustili sa rovno do WRC 3, po troch nevydarených kvalifikáciách končíte. Ako pravidelnému hráčovi série mi však prekáža, že aj tento rok chýba možnosť pretekať rovno vo WRC 2 či priamo najvyššej súťaži, ale chápem, že zmyslom tohto režimu je práve spomínaný kariérny postup z úplného pretekárskeho dna.
Kariérny režim už tradične ponúka nielen samotné pretekanie, ale kompletný manažment okolo celej stajne, vrátane najímania členov servisných tímov či dokonca meteorológov, vylepšovanie automobilov prostredníctvom košatého stromu oddelenia výskumu a vývoja alebo rozhodovaní sa, či bude lepšie dať tímu voľno a vynechať tréning, pretože sa niektorí kolegovia cítia už trošku prepracovaní.
Autori však myslia aj na tých hráčov, ktorí hneď po narodení držali v rukách volant, a nie kalkulačku a rozhodovať o výdavkoch na zamestnancov jednoducho nechcú. Herný režim Season vám umožní sústrediť sa len na jednotlivé etapy sezóny, ako bolo zvykom v predošlých dieloch. Rovnako tak nechýbajú ďalšie už známe režimy, ako sú výzvy, kam vlani pribudli preteky v extrémnych podmienkach, testovacia aréna, kde si môžete robiť, čo chcete, ďalej tréningové jazdy a samozrejme tu nájdeme aj vytvorenie rýchlych pretekov, kde si počas pár krokov navolíte trať, počasie, denný čas, auto a ďalšie premenné.
Aj zoznam režimov pre viacerých hráčov je rovnaký ako vlani. Robustný multiplayer ponúka aj minuloročnú novinku Clubs umožňujúcu vytvárať vlastné online šampionáty a nechýbajú ani ďalšie špeciality, ako je napríklad co-driver mód, v ktorom jeden z hráčov šoféruje a druhý sa ujme úlohy navigátora. Opäť tiež nechýba podarený splitscreen, kedy je obrazovka rozdelená vertikálne, nie horizontálne ako v iných pretekárskych hrách, takže oželiete len nepodstatné okolie trate, zatiaľ čo máte ideálny výhľad na cestu a nie je potrebné zmenšovať celý obraz. V podstate jedinou novinkou v rámci režimov je Livery editor umožňujúci vytvárať si nielen vlastné polepy, ale celé dizajny vozidiel, po čom už dlhší čas rad hráčov volal. Bohužiaľ možnosti rozhodne nie sú tak rozmanité ako v iných hrách, očakávam teda, že práve tu sa autori budúci rok viac vyšvihnú.
Zdá sa vám, že WRC 10 neponúka takmer žiadne novinky? Bohužiaľ máte pravdu, aj keď tú najzásadnejšiu som ešte nespomenul. Desiaty diel totiž oslavuje päťdesiate výročie tohto športu, autori si tak pripravili nielen rad historických vozidiel, ale predovšetkým niekoľko autentických tratí naprieč celou históriou tohto pretekárskeho odvetvia. Z celkom devätnástich tratí, medzi ktorými nájdeme napríklad Acropolis Rally alebo Rallye Sanremo, dýcha história na každom metri, prejsť si ich navyše môžete v dobových vozidlách, ako je zaoblený Alpine Renault A110, naopak pekne ostrá Lancia Stratos alebo neuveriteľne nadčasová Toyota Celica.
Bohužiaľ nadšenie zráža dostupnosť týchto tratí. Okrem niekoľkých vopred dostupných erziet totiž odomknutie tých ďalších prebieha výlučne hraním kariérneho režimu, kde sa vám postupne zobrazujú ako aktivity v kalendári okrem hlavnej sezóny. Tá najväčšia novinka tohtoročného dielu vám tak zostane zakázaná, ak sa nebudete venovať kariére, čo je trošku nešťastné riešenie.
Autori si však tak ako každý rok pripravili aj niekoľko nových etáp s množstvom jednotlivých rýchlostných skúšok, a ako sa stalo dobrým zvykom, nové lokácie opäť prinášajú len a len radosť. Rally zasadené do Estónska, Chorvátska, Belgicka a Španielska sú skvele navrhnuté, koniec koncov práve vynikajúci dizajn tratí je hlavným dôvodom, prečo z prechodu série WRC pod krídla Codemasters nie som zrovna nadšený. „Codies“ síce preteky robiť vie, o tom niet pochýb, ale tituly ako Dirt Rally 2.0 a ďalšie jasne ukazujú, že práve návrh tratí nie je ich najsilnejšou stránkou.
Za novinku desiateho dielu potom možno považovať tiež vylepšenú grafiku, oproti predchádzajúcim dielom som totiž nehral na PS4 Pro, ale na PlayStation 5 a rozdiel vo vizuálnom spracovaní je vďaka tomu pomerne veľký. Vlaňajší diel tak ako ďalšie podobné tituly narážal na limity vtedajšej konzolovej generácie a WRC 10 to jasne potvrdzuje. Kým detaily vozidla sú na podobnej úrovni, ktorá nie je zlá, ale ani zďaleka nedosahuje kvality napríklad už relatívne starej Forzy Horizon 4, okolie trate vyzerá skvele.
Snáď prvýkrát v sérii som si vyložene užíval okolité prostredie. Samozrejme stále nejde o nič prevratné, ale na pomery WRC aj žánru je väčšinou radosť pozerať na kríky, stromy či zurčiace potôčiky okolo úzkych ciest. Napriek tomu všetkému ale zostali neduhy, ktoré sériu trápia už roky, na čele s preblikávaním niektorých textúr. Roky opakujúce sa chyby rozhodne nie sú pre vývojárov dobrou vizitkou.
Ako už padlo na začiatku recenzie, ako veľmi budete z WRC 10 nadšení, sa odvíja od toho, či ste majiteľmi deviateho dielu. Nebyť tu nová generácia konzol, rozhodne by som odporúčal dobre zvážiť prípadný nákup, ktorý by stál v podstate len na novo pridaných tratiach a historických vozidlách. WRC je totiž ako séria FIFA – hoci ide o skvelého zástupcu svojho žánru a po stránke hrateľnosti ťažko hľadá konkurenciu, každý nový diel je veľmi podobný tomu predchádzajúcemu.
Lenže je tu ešte nová generácia konzol a v mojom prípade najmä PlayStation 5. Práve PS5 verzia totiž nielen že veľmi dobre vyzerá, ale využíva aj možnosti ovládača DualSense. Kým adaptívne triggery vám trhaním a zasekávaním sa dávajú najavo radenie či naopak preklzávanie kolies na blate či vo vzduchu, haptická odozva obohatí vaše zmyslové vnímanie o pocit z najrôznejších povrchov. Oproti napríklad Dirt 5 ale autori skvele vyladili intenzitu oboch funkcií, takže nemáte pocit, že vibračné motorčeky každú sekundou vyskočia z ovládača. Skrátka a dobre nový ovládač od Sony skutočne prináša do pretekárskych hier menšiu revolúciu a WRC 10 je jej hrdou súčasťou.
Ak teda nevlastníte WRC 9 alebo snáď dokonca k tejto sérii pristupujete prvýkrát, k výslednému hodnoteniu si s pokojom pripočítajte jeden bod a utekajte do obchodu. V opačnom prípade ale dobre zvážte svoju investíciu, najmä ak doma nemáte konzolu PlayStation 5 alebo Xbox Series X/S – museli by ste byť naozaj veľký fanúšik série, aby ste si zaobstarali aj WRC 10. Jedenásty a súčasne posledný diel od KT Racing totiž vyjde už budúci rok a niekomu sa môže oplatiť jednoducho počkať.
• zdroje: vlastné
Záverečné hodnotenie
Pretekársku hru WRC 10 vyvíja štúdio Kylotonn a vydáva spoločnosť Nacon. Titul vychádza 2. 9. 2021 na PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S a neskôr tiež na Switch.
Táto recenzia bola napísaná pre PS5 verziu hry. Kópiu pre recenziu poskytol český distribútor Comgad.
WRC 10 je skvelá rally simulácia s perfektne navrhnutými traťami, prepracovaným jazdným modelom a obrovským množstvom herných režimov. Absolútnu väčšinu z toho už však ponúka minuloročný diel, WRC 10 tak má cenu kúpiť si iba v prípade, že ste deviatku preskočili, alebo ste natoľko veľký petrolhead, že nevydržíte bez nových historických tratí aj vozidiel, lepšej grafiky a v prípade PS5 podpory ovládača DualSense.
Klady
Zápory
Filip Němec
My name is Filip Němec and I mostly write everything there is about game consoles. Couch playing is my thing. I'm not too picky when it comes to gaming genres, but I prefer action adventure and racing. I really enjoy the Uncharted series, and I look forward to the Half-Life 3 release.
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-2300 | AMD FX-6300 | Intel Core i7-4790k | AMD Ryzen 5 2600 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 650 Ti, 2 GB | AMD Radeon HD 7790, 2 GB | NVIDIA GeForce GTX 1070, 8 GB | AMD Radeon RX Vega 56, 8 GB |
DirectX | DirectX 12.0 | DirectX 12.0 |
Operačná pamäť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | – | – |
• Zdroj: Steam (9. 9. 2021)
Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.