S tohtoročným dielom akčnej adventúry Assassin's Creed Origins očividne zaradili v Ubisofte vyšší rýchlostný stupeň, pretože sa im podarilo ich obľúbenú sériu nielen vymaniť z priemeru a stagnácie, dokonca boli schopní zásobovať hru aj týždne po vydaní novým obsahom, a to úplne zadarmo. Hoci je teda Origins v zásade singleplayer príbehovou hrou, po vzore online titulov nájdete v rámci početných aktualizácií nový obsah, ktorému dominuje veľmi zábavná Sobekova skúška. Teraz prichádza prvé sľubované DLC a namiesto Sobekovej skúšky začína skúška pre samotný Ubisoft. Ponúkne The Hidden Ones dostatok obsahu? To sa dozviete v našej recenzii.
(30.01.2018) Pre niekoho možno až stupídna informácia, avšak aj mne samotnému nebolo najskôr nové rozšírenie sprístupnené. Assassin's Creed Origins som po dohraní príbehu vymazal z pevného disku (ani 1 TB bohužiaľ nie je v dnešnej dobe dostatočný), takže som bol nútený hru znova inštalovať. Po jej spustení a logicky aj stiahnutí samotného DLC (to vám odhryzne z disku niečo cez 7 GB) sa mi však rozšírenie neukázalo a Bayek sa tváril, že o svojom novom dobrodružstve nemá ani tušenia. Je totiž potrebné mať stiahnutý aj posledný patch, bez ktorého zostanete uväznení na pôvodnej mape.
DLC The Hidden Ones možno pritom kúpiť samostatne za veľmi pekných 10 eur alebo ako súčasť season passu, v ktorom si predplatíte aj nadchádzajúce DLC The Curse of the Pharaohs a tiež ďalší obsah, poskytujúci najmä nové zbrane a ďalšie vybavenie. Ak však túžite len po príbehových rozšíreniach a nejaký ten nový meč či ťava vás už príliš neláka, kupovať rozšírenie samostatne sa rozhodne oplatí.
Ak máte aktuálnu verziu hry aj stiahnuté DLC The Hidden Ones, po spustení automaticky dostanete quest, v ktorom vás Tahira, vodkyňa bratstva v Sinaji, žiada o pomoc. Ak ste však nevyžmýkali z Assassin's Creed Origins aj tú poslednú kvapku piesočného dobrodružstva, budete sa do nových príbehových misií hrnúť predčasne. Ja sám som príbeh pôvodnej hry dokončil na úrovni 34 (maximálna úroveň pôvodnej hry bola 40) a mávajúc rukou nad upozornením na nízku úroveň som sa presunul do nového prostredia. Prvá príbehová misia však vyžaduje aspoň úroveň 39, teda do Sinaja má cenu sa presunúť najskôr na leveli 37, v opačnom prípade vás nečaká nič iné ako istá smrť.
Pravdepodobne teda ako ja strávite pár hodín plnením početných vedľajších misií z pôvodnej hry, aby ste neboli v novo odomknutej Sinaji len cvičným terčom. Nemusíte sa však trápiť viac, než je to potrebné. Kým vedľajšie úlohy pôvodnej hry okolo levelu 37 ponúkajú väčšinou približne 3 000 skúsenostných bodov, v Sinaji už za príbehové aj vedľajšie misie dostávate od 10 až po 20 tisíc skúseností. Autori ale mohli prísť s nejakou barličkou v podobe jednorazového vylepšenia na minimálnu úroveň The Hidden Ones, pretože môžete mať pôvodný príbeh dohraný, a napriek tomu stráviť, ako ja, pokojne aj päť hodín plnením vedľajších úloh, len aby ste sa mohli pustiť do nového dobrodružstva.
Ako som už prezradil, DLC The Hidden Ones vás zavedie do úplne novej oblasti Sinaj, ktorá je očividne inšpirovaná skutočným Sinajským polostrovom. Ak však budete hľadať biblickú horu Sinaj (tzv. Mojžišova hora), hľadanie bude márne, namiesto toho vás ale čaká až takmer biblické ukrižovanie. Avšak prvé zoznámenie s novým prostredím je takmer dych berúce. Nachádzate sa v prístave, ktorý zároveň slúži ako kameňolom. Mierne červenkastá žula je vo veľkých kvádroch premiestňovaná po charakteristických drevených saniach a všade okolo pracujú dobové kladkostroje, drevené výťahy či pohyblivé plošiny.
Egyptská idylka je však narušená Rimanmi, ktorí si územie Sinaja uzurpujú pre seba, a nielen že zotročujú egyptský ľud, dokonca aj rozoberajú miestne pamiatky na čele s pyramídami, v ktorých hľadajú prastaré poklady. Bayekovou úlohou tak nebude nič iné ako znovu oslobodiť egyptský ľud, tentoraz už ale ako vodca bratstva Skrytých (The Hidden Ones). Autori stavili na istotu, a tak bude vašimi prvými úlohami zabiť troch vysoko postavených Rimanov, aby ste vylákali ich vodcu Rufia. Je potešujúce, že príbeh si drží nastavenú latku, ktorá je po predchádzajúcich dieloch relatívne dosť vysoko.
Čaká vás niekoľko zaujímavých zvratov, zoznámenie sa s novými postavami asasínskeho odboja a tiež návrat starých známych. Skladba hlavných misií je podobne rozmanitá ako v pôvodnej hre, takže sa naozaj nudiť nebudete. Pravdepodobne vás prekvapí aj jedna pasáž s logickým puzzle, ktoré by ste v inej hre okamžite prekukli, v rámci série Assassin's Creed ide však o veľmi milé prekvapenie. Vyzdvihnúť si však zaslúžia aj vedľajšie misie, ktoré som vlastne vnímal ako dobre mierené dovetky hlavných misií. Rozhodne nepôsobia ako niečo rýchlo vytvorené – naopak dokresľujú celkový príbeh.
Bohužiaľ ako tých hlavných, tak aj vedľajších misií je na môj vkus málo. Ani sa nenazdáte a máte pred sebou záverečnú príbehovú misiu. DLC The Hidden Ones, aspoň čo sa týka hlavnej linky, zvládnete dohrať za 3 až 4 hodiny, pričom sa splnením všetkých vedľajších misií dostanete takmer na dvojnásobok. To je vzhľadom k cene rozhodne dobrý výsledok, ak však prihliadneme na to, koľko priestoru Sinaj ponúka, mohla sa tu odohrávať takmer celá hra. Avšak aj tentoraz nechýbajú nepriateľské tábory nabádajúce k ich podmaneniu a ponúkajúce množstvo predmetov, ktoré môžete objaviť vrátane tajomstiev v pyramíde, jaskyniach či na morskom dne. Jednoznačne mám však pocit, že aspoň vedľajších úloh mohlo byť podstatne viac.
Vzhľadom na komplexnosť základnej hry je takmer bláznivé očakávať nejaké výraznejšie prepracovanie základných mechaník, na druhej strane autori mohli pridať aspoň nové schopnosti. Za každú dosiahnutú úroveň stále dostávate skill pointy, ale investujete ich do pôvodných schopností. Podobne na tom sú aj všetky ďalšie aspekty The Hidden Ones. Dobývanie nepriateľských táborov, objavovanie vyvýšených miest a rovnako tak došlo aj na alternáciu Fylakov z pôvodnej hry, ktorých tentokrát zastúpi Tieň juhu a Tieň severu. Rozhodne odporúčam venovať sa vedľajšej úlohe spojenej s ich likvidáciou, pretože ponúkne nečakané rozuzlenie.
Tak trochu som očakával nejakú zaujímavú minihru alebo novú aktivitu. Vzhľadom na to, že sa snažíte najskôr o udržanie a neskôr tiež rozšírenie asasínskej základne, vytvára tým hra podmienky pre modernejšiu alternáciu niektorých prvkov napríklad z Assassin's Creed: Brotherhood. Ostáva nám len dúfať, že v tomto smere bude budúce rozšírenie bohatšie. Môže sa však tiež stať, že autori vypočujú názory hráčov a obohatia Sinaj o niečo svieže a nové v rámci bezplatných updatov.
Bude to najmä ďalšia várka bezplatného obsahu, pozornosť fanúšikov už však na seba strháva v poradí druhé DLC s názvom Curse of the Pharaohs. Na scénu sa opäť vráti Bayek a riešiť bude o niečo mystickejšie problémy. Stredobodom diania bude totiž egyptská mytológia, vrátane najrôznejších magických artefaktov a fantasy prvkov, ktoré zahŕňajú boj s mytologickými tvormi a napríklad aj mŕtvymi faraónmi. Už teraz je po zobrazení mapy sveta vidieť plánované nové prostredie, ktoré vdýchne život legendárnemu Údoliu kráľov, pričom by mohlo ísť o podstatne dlhšie dobrodružstvo.
Kým The Hidden Ones posúva levelový strop iba o päť úrovní, teda na 45, s Curse of the Pharaohs sa budeme môcť vyšplhať o rovných desať stupienkov vyššie. Vzhľadom na väčší príklon k fantasy možno očakávať významnejšiu ochotu vývojárov riskovať, čo sa týka nového a originálneho obsahu. To je koniec koncov snáď mojou jedinou výčitkou rozšírenia. Rozhodne vás nesklame, ale neprináša nič zásadne nové, ako napríklad rozšírenie The Frozen Wilds do Horizon Zero Dawn, ktoré dokázalo ponúknuť aj nové herné prvky a obohatiť tak hrateľnosť.
Sinaj je však krásnym miestom, a hoci by si zaslúžilo aspoň viac vedľajších questov a ďalších nepovinných aktivít, za necelých 10 € ide o veľmi slušnú hernú porciu. Fanúšikovia Assassin's Creed Origins v zásade nemajú čo riešiť. Je potrebné sa len rozhodnúť, či kúpiť DLC The Hidden Ones ako súčasť Season passu, alebo samostatne. DLC vyšlo 23. januára 2018 na platformách PC, Xbox One a PS4. Táto recenzia bola napísaná pre PS4 verziu.
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-2400s/AMD FX-6350 | Intel Core i7-3770/AMD FX-8350 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 660/AMD R9 270 | NVIDIA GeForce GTX 760/AMD R9 280x |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operačná pamäť | 6 GB RAM | 8 GB RAM |
HDD | 42 GB | 42 GB |
Klady
Zápory
Filip Němec
Hry boli mojím najlepším priateľom aj milenkou už od detstva. O hrách som začal písať už na strednej škole, čím som vysedávanie pri herných strojoch ospravedlňoval najskôr pred rodičmi a teraz pred manželkou. V minulosti som vo forme textu aj herných relácií prispieval do magazínov ako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazíne mám na starosti herné konzoly všetkého druhu a z hier potom najmä preteky, v osobnej rovine som navyše hlavným strojcom vyostrených diskusií medzi konzolistami a PC Master Race.