Doručení zdarma Stellar Blade

Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök (RECENZIA) – Po stopách ohnivých obrov

Už viac ako rok uplynul od vydania pôvodného titulu Assassin's Creed Valhalla, ale vývojári sa oň stále starajú a pripravujú preň nový obsah. Po dvoch rozšíreniach ukazujúcich osudy hlavného protagonistu v Írsku a Francúzsku sa teraz v rámci DLC Dawn of Ragnarök dozvieme viac z mytologickej odnože ako Praotec Ódin. Viac v našej recenzii.

Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok; screenshot: cover

zdroj: Ubisoft

Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök v skratke

Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok

• Žáner: Akčné RPG
  • Vývojár: Ubisoft Montreál
  • Vydavateľ: Ubisoft
  • Čeština, česká lokalizácia: Nie

• Dátum vydania a platformy: 10. 3. 2022 na PC, PS5, PS4, Xbox Series X/S, Xbox One a Stadia

Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök (RECENZIA PS5) – Obsah článku

1. Trpasličie trápenie
  2. Artefakt kúzlom opradený
  3. Fantasy na vodítku realizmu
  4. Ďalší čriepok do severskej mozaiky
  5. Recenzia Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök: záverečné hodnotenie
  6. HW nároky pre Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök PC

Trpasličie trápenie

Vikingská výprava v Assassin's Creed Valhalla sa stala najúspešnejším dielom rozsiahlej série od francúzskej spoločnosti Ubisoft, takže sa nemožno čudovať snahe vývojárov priživovať záujem novým (plateným aj neplateným) obsahom. Preto prichádza už tretie veľké príbehové rozšírenie, ktoré sa však zameralo na mytologický obsah, po ktorom fanúšikovia úpenlivo volali. V rámci základnej hry sme sa totiž dočkali dvoch rozsiahlych svetov (Ásgard a Jötunheim), v ktorých sme sa mohli ako Ódin, tu zvaný Havi, postaviť ľadovým obrom, vlkovi Fenrirovi a pokúšať sa tak oddialiť zánik božských bytostí.

Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok; gameplay: krajina

Svartálfheim ponúka nádherné panorámy, ktoré zapadajú do mustry Assassin's Creed Valhalla. Škoda že sa autori v DLC Dawn of Ragnarök neodvážili viac experimentovať.

Na túto dejovú linku nadväzuje DLC Dawn of Ragnarök, v ktorom sa vydáme do trpasličieho sveta Svartálfheimu sužovaného nájazdom ohnivých obrov pod vedením hlavného záporáka Surtra, ktorý sa podľa tradičného výkladu severskej mytológie podieľa na tzv. súmraku bohov, teda na konci sveta – Ragnaröku. Surter a jeho nohsledi nielenže tyranizujú miestnych obyvateľov, ale navyše uniesli Ódinovho syna Baldra, čo  praotec nemôže nechať len tak a zúrivo sa vydá na cestu pomsty. Ústredná príbehová linka s niekoľkými starostlivo plánovanými (a priznajme často čakanými) zvratmi vám môže zabrať okolo tridsiatich hodín, s ohľadom na level vašej postavy.

V rámci rozprávania Dawn of Ragnarök však nečakajte žiadny prevratne originálny zážitok, pretože so sebou nesie všetky aspekty pôvodnej hry – svet rozdelený na niekoľko sekcií, v ktorých je jedna dejová linka potrebná na postup k záverečným bojom. Najzaujímavejšie sa z môjho pohľadu javí postava samotného Ódina, ktorý využíva trpaslíkov a ďalšie bytosti len pre svoj zámer, takže občas jeho machiavelistické chovanie vyvolá dosť nepríjemné pocity. Navyše príbeh takmer nemáte šancu ovplyvniť, a tak sa musíte zmieriť s niektorými nepeknými skutkami vášho protagonistu (nemusíte sa však báť kruto záporáckych momentov ako napríklad v The Last of US: Part 2).

ACV Dawn of Ragnarok - The Warlord's Daughter I Alza Magazin (Gameplay, PS5, No Commentary)

V priebehu hlavných questov Dawn of Ragnarök narazíte na zaujímavo vykreslené postavy s vlastnou motiváciou. Ódin sa nebojí využiť ich pomoc na svoje vlastné účely, takže sa nedá opísať ako rýdzo kladný hrdina. Na konci videa môžete naraziť na príbehové spojlery.

Artefakt kúzlom opradený

Viac uvoľnenosti prinášajú vedľajšie questy (world eventy), v ktorých scenáristi popustili uzdu svojej fantázie, takže ponúkajú netradičné činnosti, často s humorným podtextom. Pre ich úspešné vyriešenie musíte často siahnuť k nadprirodzeným schopnostiam, ktoré Ódinovi prepožičiava trpasličí artefakt Hugr-Rip, vďaka ktorému ovládnete tajomné sily ohnivých či mrazivých obrov a dokonca vám umožnia lietať (päticu skillov je možné navyše vylepšovať a rozširovať). Magické schopnosti nájdu uplatnenie aj v súbojoch (teleportačná či vzdušná likvidácia len tak neomrzí), ale častejšie sa k nim obrátite pri riešení nápaditých logických puzzle či pri pobehovaní v lávových poliach, na ktoré narazíte na každom kroku.

ACV Dawn of Ragnarok A Most Cunning Fish World Event I Alza Magazin (Gameplay, PS5, No Commentary)

Uloviť ľadového obra premeneného na rybu? Pre Dawn of Ragnarök žiadny problém.

Ostatné aspekty súbojov bohužiaľ zostali po starom, takže skúsení bojovníci nedostanú veľa náročných výziev, tým skôr, ak sa rozhodli pokoriť všetok obsah v pôvodnom titule. Hoci malo DLC Dawn of Ragnarök potenciál vyrukovať s novými typmi zákerných nepriateľov, ktorí by preverili vaše schopnosti, zostali vývojári pri reskine existujúcich protivníkov s fantasy prelivom. Pokiaľ teda máte načítané pohyby oponentov a vybavenie dotiahnuté k dokonalosti, siahnite hneď radšej po vyšších obťažnostiach, inak rýchlo upadnete do stereotypu. Možno mám skreslené vnímanie vďaka cepovaniu svojich reflexov v Sifu a Sekiro: Shadows Die Twice a tiež vďaka kvalitnému osadeniu inventára, ale počas viac ako dvadsiatich hodín recenzovania som siahol po lekárničke len niekoľkokrát a život mi neskomplikovali ani bossovia.

Vojnovú vravu som si užil snáď len v rámci arény valkýry Kary, v ktorej sa stretnete s vlnami nepriateľov simulujúcich bitky zo ságy trpaslíka Gaefuleysiho. Odmenou za ich plnenie vám budú predmety legendárnej výbavy, ktoré si vládca bohov zaslúži (vrátane štýlovej pásky cez oko). Autori Dawn of Ragnarök samozrejme nezostali pri jedinej sade brnení, takže môžete nájsť napríklad ohnivý obleček z vnútra Múspellheimu. Široká je tiež paleta nových zbraní, ktorým vládne dvojruká kopija/sekera Thorgrimov posledný dych alebo trpasličie kladivo Ivaldiho dedičstva. Ja som nakoniec aj tak zostal pri Thórovom kladive Mjölniru, ktoré som si mohol vylepšiť na božskú (divine) úroveň.

Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok; gameplay: Surter Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok; gameplay: páska na oči

Súboje proti Surtrovi patria k zapamätateľným momentom v DLC Dawn of Ragnarök, ale viac adrenalínu vyplavíte v aréne valkýry Kary.

Fantasy na vodítku realizmu

Stále ma neopúšťa pocit, že noviniek v mytologickom rozšírení Dawn of Ragnarök mohlo byť oveľa viac. Tvorcovia dostali príležitosť roztočiť svoju predstavivosť naplno, ale namiesto toho si nechali zviazať ruky tradičným DLC mustrom Assassin's Creed. Keď sa totiž zameriame na grafické stvárnenie Ódinovej odysey, tak ani tu nenájdete mnoho prvkov, ktoré by výraznejšie odlišovali Svartálfheim od reálií v pôvodnej hre. Samozrejme narazíte na roztodivné tvory, obrovské sochy trpasličích kráľov a starostlivo ukryté tábory utečencov kontrastujúce s honosnými palácmi na kopcoch obsadených nájazdníkmi z Múspellu, ale všetko na mňa pôsobí nezvyčajne obyčajne.

Pochváliť sa však dajú príbehové lokácie, pri ktorých si dali autori viac práce a nájdete v nich malebne detailné zákutia ako z Pána prsteňov či iných fantasy. Lenže týchto momentov napočítate za hodinu hrania na prstoch jednej ruky. Od sľubovanej monumentálne mytologickej výpravy som čakal viac wow efektov a odvážnejšiu zmenu zavedenej hrateľnosti (možno som len pokrčený poňatím severského God of War, takže mi nezostáva nič iné ako čakať na poňatie Ragnaröku od štúdia v Santa Monice).

Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok; gameplay: premena Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok; gameplay: bug

Pri plnení questov Dawn of Ragnarök sa vďaka vysatiu energie Múspella premeníte napríklad na ohnivého obra, ale kvôli bugom aj na besniaceho hráča.

Sklamanie vlastného očakávania síce môže byť môj problém, všetkých však naštvú technické problémy. Aj na PlayStation 5 občas dochádzalo k nepríjemnému prepadu snímkovania a doskakovaniu textúr či objektov. Počas recenzovania mi hra dokonca trikrát spadla a dva hlavné (!!!) questy som musel rozbehnúť znova, pretože ich nebolo kvôli bugom možné na prvýkrát dokončiť. Bohužiaľ ide o prekážky spojené s Valhallou od prvopočiatku, predovšetkým na konzolách minulej generácie, čo však autorov nijako neospravedlňuje, ba naopak.

Ďalší čriepok do severskej mozaiky

Nechcel by som byť k Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök zbytočne kritický, ale ako som už naznačil na predchádzajúcich riadkoch, chýba v mytologickom DLC väčšia odvaha tvorcov napumpovať do vikingskej epopeje zaujímavejší obsah. Rozšírenie tak viac-menej pôsobí ako ďalší rozsiahly región, ktorý však môžu fanúšikovia titulu preskúmavať do posledného kúta. Dostanú teda tradičnú porciu príbehu a významných bodov na mape, ktoré môžu vyzobávať do poslednej schovanej truhličky.

Na druhej strane si musím priznať, že som vývojom herného trhu v posledných rokoch veľmi rozmaznaný, a tak mám možno prehnane vysoké nároky. Zatiaľ čo predtým by som sa nečudoval, keby Ubisoft podobne rozsiahlu hru vydal ako plnohodnotný titul za náležite navýšenú cenovku, tak teraz Dawn of Ragnarök hodnotím „iba“ ako nadpriemerný, ale pritom slušne a lacnejšie funguje ako súčasť väčšieho celku. Možno sa cestou týchto „40-eurových“ rozšírení vydá pripravovaný projekt Assassin's Creed Infinity, v prípade ktorého sa predpokladá postupné pridávanie príbehového obsahu.

Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok; gameplay: zkáza Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok; gameplay: Muspell

Ohnivá láva uchvacuje krajinu Svartalfheimu, ale tiež strieka prúdom z väčšiny nepriateľov v Dawn of Ragnarök.

Dawn of Ragnarök je dobré DLC cieliace predovšetkým na fanúšikov pôvodnej hry, pretože popri chytľavej mytologickej príbehovej linky ponúka minimum herných inovácií (nové schopnosti nie sú nič prevratné, skôr je zábavné ich skúšať) a k tomu množstvo známych mechaník po fantasy preleštení. Rozšírenia sa bohužiaľ nevyvarovali technické chyby a bugy, ktoré dokážu rozbiť atmosféru alebo aj celý quest. Ak vo vás drieme viking prahnúci po plamennej krvi obrov, môžete sa do Svartálfheimu bez obáv vydať. Sklamanie sa nedostaví, ale nadšením do vzduchu skákať nebudete.

Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök (RECENZIA)

Táto recenzia bola napísaná pre PS5 verziu hry. Kľúč na recenziu poskytol distribútor ConQuest.

Hodnotenie7/10 DOBRÉ

Rozšírenie Dawn of Ragnarök pro Assassin's Creed Valhalla zaujme všetkých fanúšikov pôvodnej hry, ktorí sa ešte nenabažili miestneho sveta. Príbeh zo severskej mytológie príjemne odsýpa, ale v rámci herných mechaník nenájdete zásadnejšie novinky. Malú odvahu zasiahnuť do zavedeného konceptu navyše brzdí občasne haprujúci technický stav.

Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok; recenzia

• Príbeh severskej mytológie
  • Zábavné, ale nie veľmi užitočné mechaniky