Grafické karty edície ROG (Republic Of Gamers) spoločnosti Asus sa môžu pýšiť mnohými modernými technológiami a rôznymi "vychytávkami", ktoré neponúkajú žiadne iné edície grafických kariet, a práve preto sú u väčšiny hráčov tak populárne. Grafická karta Asus Strix RX 580 O8G Gaming patrí do tejto hráčskej edície, a ako sami uvidíte, môže toho ponúknuť veru veľa. Neveríte? Poďme si túto grafickú kartu teda pekne otestovať.
Grafická karta Asus Strix RX 580 O8G Gaming je postavená okolo grafického čipu Polaris 20 spoločnosti AMD, na ktorý sú pomocou 256 bit zbernice pripojené moduly grafickej pamäte typu GDDR5 s kapacitou 8 GB. Svojim výkonom potom grafická karta Asus Strix RX 580 O8G Gaming patrí do segmentu stredného výkonu (Mainstream), kde zaberá tie najvyššie výkonnostné priečky.
Asus Strix RX 580 O8G Gaming GPUZ Grafická karta je v predvolenom režime nastavená do herného módu (Gaming mode). V tomto režime je potom frekvencia grafického čipu 1 360 MHz a frekvencia grafických pamätí 2 000 MHz, čo u pamätí typu GDDR5 predstavuje efektívnu frekvenciu 8 000 MHz. Oproti referenčným hodnotám je teda grafická karta na jadre ľahko pretaktovaná o 20 MHz. Frekvencia grafickej pamäte zostala na referenčných hodnotách.
Grafická karta Asus Strix RX 580 O8G Gaming meria na dĺžku 298 mm a na základnej doske vášho počítača zaberie celkom 3 rozširujúce sloty. O chladenie grafickej karty sa stará masívny hliníkový chladič, ktorý je pre lepší odvod tepla z grafického čipu vybavený šesticou tepelných trubíc (Heatpipes) a má priamy kontakt na grafický čip. V prípade spoločnosti Asus sa toto riešenie nazýva DirectCU. Kontaktná plocha chladiča bola zväčšená a presne obrobená tak, aby bola dosiahnutá dokonalá priľnavosť na grafický čip (MaxContact). Ako moduly grafických pamätí, tak tiež moduly napäťových regulátorov sú chladené pomocou špeciálnej chladiacej dosky (Heatsink plate).
Aktívny čas systému chladenia tvoria tri 90 mm ventilátory so špeciálne tvarovanými lopatkami v tvare krídeliek (Wing-blade) pre vyšší tlak chladiaceho vzduchu. Systém chladenia grafickej karty Asus Strix RX 580 O8G Gaming podporuje technológiu 0 dB, ktorá pri nízkych teplotách grafickej karty (pod 55 °C) všetky ventilátory úplne zastaví. Kryt chladiča je potom čiastočne podsvietený a správanie tohto podsvietenia je možné nastaviť pomocou aplikácie Aura.
O napájanie grafickej karty sa stará jeden 8 pin konektor, ktorý je umiestnený na jej chrbte a ktorý napája kaskádu 7 + 1 modulov napäťových regulátorov (VRM). Spotreba grafickej karty bola nastavená na 185 W a na jej prevádzku je odporúčaný zdroj s výkonom minimálne 500 W.
Výstupy na monitor sú pri grafickej karty Asus Strix RX 580 O8G Gaming riešené pomocou jedného DVI-D (Dual-link) konektora, dvoch konektorov DP 1.3/1.4 (Display Port) a dvoch konektorov HDMI 2.0. Kombinácia dvoch HDMI výstupov je výhodná pre zapojenie headsetu virtuálnej reality.
Súčasťou balenia grafickej karty Asus Strix RX 580 O8G Gaming sú tiež firemné nástroje spoločnosti Asus s názvom GPU Tweak II a Aura.
GPU Tweak umožňuje pracovať v používateľskom rozhraní "Simple", v ktorom môžete vyberať jeden z troch prednastavených výkonnostných režimov.
Asus GPU Tweak II taktiež umožňuje prejsť do rozhrania "profesionálneho", v ktorom potom môžete užívateľsky nastavovať rôzne parametre grafickej karty, ako sú napríklad frekvencia grafického čipu, frekvencia grafických pamätí, otáčky ventilátorov chladiča alebo tiež nastavovať limity teploty, spotreby atď. Vďaka nástroju GPU Tweak si tak môžete nastaviť správanie grafickej karty podľa svojich špecifických potrieb. Grafickú kartu môžete napríklad nastaviť na jej maximálny výkon, alebo naopak môžete jej výkon obmedziť a dať prednosť skôr lepším prevádzkovým vlastnostiam (teplota, hlučnosť či spotreba).
Pre užívateľské nastavenie správania RGB LED potom slúži nástroj Asus AURA, pomocou ktorého môžete nastavovať nielen ich farby, ale tiež týmto RGB LED priradiť rôzne efekty (blikanie, pulzovanie, prechody atď.). Pokiaľ máte od spoločnosti Asus ešte nejaké ďalšie komponenty podporujúce funkciu AURA, ako sú napríklad základné dosky, svetelné pásky atď., môžete si pomocou aplikácie AURA Sync nechať synchronizovať nastavené svetelné efekty do všetkých týchto zariadení.
V dnešnej recenzii sme do testov pre porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty Asus Strix RX 580 O8G Gaming zaradili nasledujúce grafické karty zo segmentu stredného výkonu (Mainstream):
Asus Strix RX 580 O8G Gaming | XFX RX 580 GTR-S Black Edition | Asus GTX 1060 O6G 9GBPS |
Asus Strix RX 570 O4G Gaming | MSI GTX 1060 3GT OC | Gainward GTX 1050 Ti 4GB |
MSI GTX 1050 2GT LP | Asus Strix RX 560 O4G Gaming | |
ŠPECIFIKÁCIA GRAFICKÝCH KARIET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Veľkosť Tranzistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Veľkosť Bus / Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
Asus Strix RX 580 O8G Gaming | Polaris Polaris 20 GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2304 144 32 | GDDR5 8.192 GB 256b /8000 | 1360 MHz 1360 MHz 1360 MHz | PCIe 3.0 x16 185 W |
XFX RX 580 GTR-S Black Edition 8GB | Polaris Polaris 20 XTX GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2304 144 32 | GDDR5 8.192 GB 256b /8000 | 1430 MHz 1430 MHz 1430 MHz | PCIe 3.0 x16 185 W |
Asus GTX 1060 O6G 9GBPS | GP106 GP106-410-A1 pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1280 80 48 | GDDR5 6.144 GB 192b /9100 | 1633 MHz 1848 MHz 1966 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Asus Strix RX 570 O4G Gaming | Polaris Polaris 20 XL GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2048 128 32 | GDDR5 8.192 GB 256b /7000 | 1300 MHz 1300 MHz 1300 MHz | PCIe 3.0 x16 150 W |
MSI GTX 1060 3GT OC | GP106-3 GP106-300-A1 pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1152 72 48 | GDDR5 3.072 GB 192b /8008 | 1544 MHz 1759 MHz 1904 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Gainward GTX 1050 Ti 4GB | GP107 GP107-400-A1 pascal | 132 mm2 3,300 million 14nm FinFET | 768 48 32 | GDDR5 4.096 GB 128b /7008 | 1291 MHz 1392 MHz 1710 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
Asus Strix RX 560 O4G Gaming | Polaris Baffin XT GCN 4nd GEN | 123 mm2 3,000 million 14nm FinFET | 1024 64 16 | GDDR5 4.096 GB 128b /7000 | 1326 MHz 1326 MHz 1326 MHz | PCIe 3.0 x8 75 W |
MSI GTX 1050 2GT LP | GP107 GP107-300-A1 pascal | 132 mm2 3,300 million 14nm FinFET | 640 40 32 | GDDR5 2.048 GB 128b /7008 | 1354 MHz 1455 MHz 1714 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
V dnešných testoch sa pri grafických kartách zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude snímková frekvencia. Čím vyšších hodnôt snímkovej frekvencie grafická karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná za pomoci nástrojov FRAPS a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (Frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je potom následne kalkulovaná práve snímková frekvencia.
Dosiahnuté hodnoty snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov zanášané zostupne tak, že grafická karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe zanesená hore, a naopak grafická karta s najnižšou snímkovou frekvenciou zase úplne dole. Ak teda vieme ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Mass Effect: Andromeda je akčná RPG hra z pohľadu tretej osoby, ktorá bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia BioWare a vydaná v apríli 2017 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape EOS po dobu 80 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra, ktorej dej sa odohráva za I. svetovej vojny. Hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA Dice a vydaná v októbri 2016 spoločnosťou Electronic Arts. Hra podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Avanti Savoia po dobu 57 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a najnovšie herné rozhrania DirectX 12 sa v prípade grafických kariet NVIDIA popravde veľmi v láske nemajú. Preto by som majiteľom týchto kariet odporučil hru hrať radšej s nastavením na vykresľovanie pomocou DirectX 11. Radeony spoločnosti AMD sú na tom trochu lepšie a DirectX 12 predsa len nejaký ten výkon navyše prinesú.
Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojármi štúdia Eidos Montreal a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 98 sekúnd nástrojom FRAPS.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
Total War: Warhammer je počítačová hra kombinujúca prvky ťahovej a real-time stratégia zo sveta Warhammer Fantasy. Hra bola postavená na hernom Total War Engine vývojármi zo štúdia Creative Assembly a vydaná v máji 2016. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 35 sekúnd nástrojom OCAT.
Testy Total War: Warhammer |
Počítačová hra Total War: Warhammer nové rozhranie DirectX 12 tiež podporuje. Ak ste však vlastníkmi grafických kariet GeForce spoločnosti NVIDIA, rýchlo si v nastavení hry prepnite späť na DirectX 11, inak počítajte s celkom výrazným znížením snímkovej frekvencie. Naopak vlastníci Radeon by mali dať prednosť rozhraniu DirectX 12, pretože im v tejto hre prináša nezanedbateľné navýšenie výkonu.
DOOM je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odohrávajúca sa uprostred démonickej invázie na zariadení UAC. Hra bola postavená na hernom engine Id Tech 6 vývojármi zo štúdia Id Software a vydaná v máji 2016 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape UAC po dobu 109 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy DOOM |
Pre počítačovú hru DOOM platí jednoduché pravidlo: "Ak chcete mať vysokú snímkovú frekvenciu v hre, hrajte ju vždy pod rozhraním Vulkan". Bohužiaľ u tých najmenej výkonných grafických kartách spoločnosti NVIDIA však toto pravidlo neplatí, a mali by ste preferovať skôr rendering cez OpenGL.
Tom Clancy's The Division je on-line strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá prebieha v otvorenom svete. Hra bola postavená na hernom engine Snowdrop vývojármi zo štúdia Massive Entertainment a vydaná v marci 2016 spoločnosťou Ubisoft. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 96 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z ďalších hier, kde sa vám rozhodne oplatí opustiť DirectX 11 a prepnúť rendering hry na DirextX 12. To však opäť neplatí v prípade slabších grafických kariet spoločnosti NVIDIA (GeForce GTX 1050/Ti), tam radšej nechajte vykresľovanie na DirectX 11.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akčná adventúra z pohľadu tretej osoby, v ktorej s Larou Croft preskúmavate rôzne prostredia, riešite puzzles, ale tiež bojujete o prežitie. Hra bola postavená na hernom engine Horizon vývojármi zo štúdia Crystal Dynamics a vydaná v januári 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 86 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider tiež podporuje DirectX 12, avšak mainstreamové grafické karty z neho príliš neťažia.
Star Wars: Battlefront je akčná strieľačka z pohľadu prvej a tretej osoby, ktorá je založená na téme filmových Star Wars. Hra je postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a bola vydaná v novembri 2015 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na mape Survival on Tatooine po dobu 105 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akčná RPG (Role-Playing Game) hra s otvoreným svetom, v ktorom plníte zadané úlohy z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom REDengine vývojármi zo štúdia CD Projekt RED a vydaná v máji 2015 rovnakou spoločnosťou. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape White Orchard po dobu 84 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafickej karty Asus Strix RX 580 O8G Gaming máme za sebou, takže sa spoločne poďme pozrieť na to, ako si vlastne táto GPU stála v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkými dnešnými meraniami.
Sumarizácia výkonu |
Ako môžete vidieť, výkon grafickej karty Asus Strix RX 580 O8G Gaming je naozaj skvelý. Za svojím oveľa vyššie taktovaným súputníkom v podaní XFX RX 580 GTR-S Black Edition zaostal v priemere len o jediné percento a svojho rivala v podaní konkurenčnej grafickej karty Asus GTX 1060 O6G 9gbps prekonal hneď o dve percentá. Myslím teda, že po stránke výkonu s touto grafickou kartou rozhodne nijako strádať nebudete.
Prevádzkové vlastnosti grafických kariet boli merané v počítačovej hre Crysis 3 po dobu 30 minút hrania na mape Swamp. Dosiahnuté hodnoty teplôt (°C), hlučnosti (dBA) aj spotreby (W) boli zaznamenané až na konci tohto merania.
Prevádzkové vlastnosti |
Čo sa týka prevádzkových vlastností, potom je grafická karta Asus Strix RX 580 O8G Gaming na tom opäť veľmi dobre. Teplota okolo 55 °C je naozaj hodnotou úctyhodnou a rovnako tak pohodová je aj hlučnosť grafickej karty, ktorá sa pohybuje okolo 38 dBA. Snáď len so spotrebou je na tom Asus Strix RX 580 O8G Gaming o niečo horšie ako konkurenčná GeForce GTX 1060. Na druhú stranu je však jeho spotreba oveľa nižšia ako tá, ktorú ponúka "na krv" taktovaný Radeon XFX RX 580 GTR-S Black Edition. Jednoducho celkom zaujímavý kompromis.
Ako teda grafickú kartu Asus Strix RX 580 O8G Gaming na samotný záver dnešnej recenzie zhodnotiť? Jednoznačne kladne! Grafická karta Asus Strix RX 580 O8G Gaming ponúka naozaj vynikajúci výkon pri veľmi dobrých vlastnostiach. Rozhodne najväčšiu zásluhu na tom nesie novo koncipovaný systém chladenia, ktorý odvádza svoju prácu naozaj dobre. Dosahované teploty v testoch boli dokonca tak nízke, až sa nemožno ubrániť dojmu, či jeho chladiaci výkon nie je pre taký grafický čip, akým je Radeon RX 580, trochu naddimenzovaný.
Či tak alebo onak, je to rozhodne dobrá správa pre všetkých potenciálnych záujemcov o túto grafickú kartu. Vyšší chladiaci výkon chladiča možno totiž využiť na nastavenie vyššej cieľovej teploty pri nižších otáčkach ventilátorov, a získať tak ešte tichšiu grafickú kartu. Možno to samozrejme využiť aj naopak, teda k zvýšeniu frekvencie grafickej karty, a v hrách tak dostať ešte trochu toho výkonu navyše.
Okrem vynikajúceho chladiča je potom ďalším plusom Asus Strix RX 580 O8G Gaming to, že nám táto grafická karta ponúka všetky "vychytávky" hernej edície ROG (Republic of Gamers) spoločnosti Asus. Okrem kvalitnejších súčiastok tak napríklad môžete počítať s RGB LED svetlami, ktorých farby a chovanie si môžete užívateľsky nastaviť pomocou aplikácie Aura. Pomocou Aura Sync potom máte možnosť si tieto svetelné efekty nechať synchronizovať s ostatnými komponentmi podporujúcimi technológiu Aura, ako sú základné dosky či svetelné pásky. Technológia FanConnect vám potom zase umožní reguláciu otáčok ventilátorov vo vašej počítačovej skrini podľa teploty grafickej karty atď. Grafická karta Asus Strix RX 580 O8G Gaming toho ponúka naozaj veľa, a to je tiež dôvod, prečo si z dnešnej recenzie odnáša to úplne najvyššie ocenenie.
Klady
Zápory
Za perfektný výkon medzi grafickými kartami strednej triedy, výborné prevádzkové vlastnosti a výkonný systém chladenia udeľujeme Asus Strix RX 580 O8G Gaming zlaté ocenenie.