Emise pro AP+ v app - všechny segmenty Emise pro AP+ v app - všechny segmenty

Battlefield 5 (TESTY) – Výkony grafických kariet AMD a NVIDIA

Zobraziť katalóg
Aktualizované

Najnovší diel zo série počítačových hier Battlefield je tu, a my sa tak môžeme prostredníctvom už jej šestnásteho pokračovania s názvom Battlefield 5 vrátiť do obdobia druhej svetovej vojny, kam nás svojimi príbehmi táto hra zavedie. Dnes však nepôjde ani o príbeh a ani o hodnotenie hrateľnosti, zameriame sa totiž na technickú stránku hry, ktorá okrem podpory vykresľovacieho rozhrania DirectX11 prináša podporu aj modernejšieho DirectX12. A aby toho nebolo málo, je to tiež vôbec prvá počítačová hra, v ktorej si môžu vlastníci najnovších grafických kariet GeForce RTX vyskúšať tiež DXR, teda spoločnosťou NVIDIA tak dlho sľubovaný ray tracing. Dnes budeme v Battlefield 5 testovať grafické karty, a najmä ich výkon. A že tých testov tentoraz nebude málo, to vám môžem garantovať.

Battlefield 5 testy

Battlefield 5 (TESTY) – OBSAH ČLÁNKU

  1. Battlefield 5 – predstavenie hry
  2. Ako budeme Battlefield 5 testovať
  3. Čo sa oplatí, DirectX11, alebo DirectX12?
  4. Výkony grafických kariet v hre Battlefield 5
  5. Battlefield 5 – plynulé hranie, alebo sekanie?
  6. Ako výkonný potrebujeme procesor?
  7. Koľko grafickej pamäte vyžaduje Battlefield 5?
  8. Koľko jadier CPU v hre Battlefield 5 využijete?
  9. Battlefield 5 a ray tracing
  10. Záverečné hodnotenie grafických kariet v hre Battlefield 5

Battlefield 5 – Predstavenie hry

Počítačová hra Battlefield V je už šestnástym dielom z bojovej série Battlefield, ktorá sa teraz tematicky vracia späť ku svojim koreňom, teda do obdobia druhej svetovej vojny. V singleplayerových kampaniach sa tak môžeme pozrieť na menej známe bojiská druhej svetovej vojny a s hlavnými hrdinami prežiť rozličné príbehy napríklad v severnej Afrike, Nórsku či Francúzsku. Na multiplayerových mapách sa potom v rôznych herných režimoch môžeme tešiť na bojisko vojnových kampaní od začiatku druhej svetovej vojny roku 1940.

My ale dnes žiadne bojové pole nenavštívime, teda vlastne navštívime, ale len jedno jediné, a to konkrétne bojisko v severnej Afrike, kde leží naša testovacia scéna. V tejto scéne budeme totiž testovať grafické karty AMD a NVIDIA, aby ste vedeli, s ktorou kartou si túto skvelú počítačovú hru zahráte najlepšie.

Battlefield 5 je teda akčnou strieľačkou z pohľadu prvej osoby a ako to už v prípade hernej série Battlefield chodí, stoja za ňou opäť vývojári zo štúdia EA DICE. Battlefield 5 je postavený na hernom engine Frostbite 3, ktorý bol okrem podpory staršieho DirectX11 a najnovšieho grafického rozhrania DirectX12 doplnený aj o podporu ray tracingu (DXR), teda technologickým „lákadlom“ úplne nových grafických kariet série RTX spoločnosti NVIDIA. Napokon, ray tracing si dnes tiež otestujeme!

i

Battlefield 5 mal obrovský potenciál poučiť sa z chýb prvej sezóny. Podarilo sa mu to? Zistíte v recenzii Battlefield 5.

Oficiálne požiadavky na hardvér pre PC verziu Battlefield 5


Minimálne HW požiadavky Odporúčané HW požiadavky Ultra HW požiadavky (DXR)
Operačný systém Windows 7 64-bit Windows 10 64-bit Windows 10 64-bit, update október 2018 (1809)
Procesor Intel Core i5-6600K/AMD FX-8350
Intel Core i7 4790/AMD Ryzen 3 1300X
Intel Core i7 8700/AMD Ryzen 7 2700
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 1050/Radeon HD 7850
NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB/Radeon RX 580
NVIDIA GeForce® RTX 2070
3D API DirectX 11 DirectX 11 DirectX 12 + DXR (ray tracing)
Operačná pamäť 8 GB 12 GB 16 GB
Pevný disk 50 GB 50 GB 50 GB

Ako budeme Battlefield 5 testovať

Hlavnou úlohou dnešného článku je porovnanie výkonov grafických kariet v počítačovej hre Battlefield 5. Pretože výkony grafických kariet v počítačových hrách sú ovplyvnené nielen výkonom samotného grafického čipu, ale aj mnohými ďalšími faktormi, najmä potom výkonom procesora alebo kapacitou grafickej pamäte, pokúsime sa v hre odhaliť aj tieto závislosti.

Počítačová hra Battlefield 5 na testovanie grafických kariet bohužiaľ neponúka žiadny vývojármi vstavaný benchmark, a preto som si musel vytvoriť vlastnú špeciálnu testovaciu scénu. Ako najlepšia, ktorá vracala konzistentné, a teda aj opakovateľné výsledky, sa nakoniec ukázala scéna zo severnej Afriky v misii Butcher & Bolt. Táto testovacia scéna trvá celkom 82 sekúnd a my v nej u grafických kariet nebudeme merať iba priemernú snímkovú frekvenciu, ale budeme u každej karty zaznamenávať aj jednotlivé časy snímok (Frame times), ktoré veľmi dobre opisujú plynulosť pohybu v hre, ďalej tiež využitie grafickej pamäte, využitie GPU, CPU a ďalšie dôležité veličiny.

Na zaznamenávanie dosiahnutých časov snímok, z ktorých sa následne počíta tiež výsledná priemerná rýchlosť snímok, budeme využívať populárny nástroj Fraps, na ostatný monitoring správania grafických kariet aj celého testovacieho systému potom nástroj MSI Afterburner.

Battlefield 5; nastavenie hry Battlefield 5; nastavenie hry Battlefield 5; nastavenie hry

Počítačová hra Battlefield 5 využíva vo svojom nastavení veľa možností (Low, Medium, High a Ultra), ktoré môžete využiť v závislosti na výkone vašej grafickej karty. Môžete tiež využiť automatické nastavenie hry (AUTO: min. latency, AUTO: max. fidelity), ktorá vám hru nastaví automaticky podľa výkonu grafickej karty a vašich preferencií na kvalitu alebo latenciu. Vývojári z EA DICE zapracovali na optimalizáciách hry naozaj veľmi dobre a vďaka tomu môžeme na naše dnešné testy využiť to vôbec najnáročnejšie nastavenie Ultra nielen na testy grafických kariet zo segmentu vysokého výkonu, ale aj pre tie slabšie zo segmentu strednej triedy.

Testovacia zostava

  • Procesor: Intel Core i7-8700K 5 200 MHz
  • Základná doska: Asus Maximus X APEX, Intel Z370
  • Operačná pamäť: G.SKILL 16 GB KIT DDR4 3 600 MHz CL16 Trident Z
  • SSD disk: Kingston SSDNow UV400 120 GB
  • Zdroj: EVGA SuperNOVA Gold 850 G2
  • Operačný systém: Windows 10 (64-bit 1809)
  • Monitor: Samsung U28E590D 28", 3 840 × 2 160, FreeSync
  • Ovládače grafických kariet: AMD – RSAE 18.12.1, NVIDIA GeForce 347.22

S akými grafickými kartami sme Battlefield 5 testovali

Ak teda vieme ako a čo budeme testovať, poďme si na záver tejto kapitoly ešte predstaviť grafické karty, ktoré sa zúčastnia dnešných testov.

Grafické karty vysokého výkonu (high-end)




Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G v testoch Gigabyte Aorus RTX 2080 XTREME 8G v testoch Gigabyte Aorus RTX 2070 XTREME 8G v testoch Gainward GTX 1080 Ti Phoenix GS v testoch
Asus Strix RTX 2080 Ti O11G Gaming Gigabyte AorusRTX 2080 XTREME 8G Gigabyte Aorus RTX 2070 XTREME 8G
Gainward GTX 1080 Ti Phoenix GS
Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 v testoch Asus Strix RX Vega56 O8G Gaming v testoch

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 Asus Strix RX Vega56 O8G Gaming

Grafické karty stredného výkonu (mainstream)




Gigabyte GTX 1060 Windforce OC 6G v testoch Gigabyte GTX 1060 Windforce OC 3G v testoch Asus Cerberus GTX 1050 Ti O4G v testoch MSI GTX 1050 2GT OCV1 v testoch
Gigabyte GTX 1060 Windforce OC 6G Gigabyte GTX 1060 Windforce OC 3G
Asus Cerberus GTX 1050 Ti O4G MSI GTX 1050 Gaming X 2G
XFX RX 590 FATBOY 8GB v testoch Asus Strix RX 580 O8G Gaming v testoch Sapphire Pulse RX 570 ITX 4GD5 v testoch
XFX RX 590 FATBOY 8GB Asus Strix RX 580 O8G Gaming
Sapphire Pulse RX 570 ITX 4GD5 Gigabyte RX 560 Gaming OC 4G





Ako môžete vidieť, do dnešných testov boli zaradené grafické karty tak, aby v nich bol prítomný vždy jeden aktuálny zástupca konkrétneho grafického čipu od spoločnosti AMD aj NVIDIA. Do testov som potom na porovnanie navyše zaradil tiež grafickú kartu GeForce GTX 1080 Ti zo staršieho radu grafických kariet Pascal spoločnosti NVIDIA.

Čo sa oplatí, DirectX11, alebo DirectX12?

Ako už bolo povedané, počítačová hra Battlefield 5 podporuje okrem grafického rozhrania DirectX11 tiež novší DirectX12, pod ktorého krídlami potom môžu všetci vlastníci najnovších grafických kariet RTX spoločnosti NVIDIA využiť tiež vykresľovanie grafických efektov pomocou ray tracingu (DXR).

Na samotný ray tracing sa však zameriame až ku koncu dnešného článku. Naše prvé meranie bude zacielené na to, pod akým z týchto dvoch rozhraní DirectX si Battlefield 5 zahráte najlepšie. Vzal som teda dve najvýkonnejšie grafické karty, a to ako zo stajne NVIDIA, tak aj spoločnosti AMD, a zmeral ich výkon pri rozlíšení 1 920 × 1 080 a nastavenie hry na vykresľovanie pod DirectX11 aj DirectX12.

Battlefield 5 – snímacia frekvencia

Battlefield 5; výsledky testov

Ako môžete vidieť, rýchlosť snímok bola v prípade oboch najvýkonnejších grafických kariet AMD aj NVIDIA oveľa vyššia pri nastavení Battlefield 5 na vykresľovanie cez rozhranie DirectX11 než cez modernejší DirectX12. To je trochu zvláštne, pretože DirectX12 by malo vďaka svojej nižšej réžii vykazovať výkon oveľa vyšší. Vyzerá to teda, že vývojári z EA DICE prechod na novší a modernejší vykresľovací API veľmi nezvládajú, pretože podobná situácia panovala už v prípade predchádzajúceho dielu Battlefield 1. Navyše zlá implementácia DirectX12 v hre sa potom môže prejaviť aj u DXR (ray tracing), ktoré je akousi nadstavbou práve DirectX12.

Pre nás je však dôležité najmä to, že ak sa chcete v hre dopracovať k vyššej snímkovej frekvencii, rozhodne si vykresľovanie hry nastavte cez DirectX11. Aj ja už vo zvyšku dnešných testov budem využívať výhradne služby DirectX11, teda s výnimkou záverečných testov ray tracingu.

Ukážky z testov Battlefield 5: S grafickou kartou GeForce RTX 2080 Ti si prepnutím na DirectX12 vôbec nepolepšíte, skôr naopak.

Výkony grafických kariet v hre Battlefield 5

Najdôležitejším ukazovateľom výkonu grafických kariet je pre nás priemerná rýchlosť snímok. Čím vyšších hodnôt snímkovej frekvencie karta v testoch dosiahla, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší.

Nasledujúce grafy ukazujú, ako si v testoch počítačovej hry Battlefield 5 viedli jednotlivé grafické karty v rôznych rozlíšeniach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 (4K UHD) však boli testované iba grafické karty zo segmentu vysokého výkonu. Menej výkonné grafické karty totiž ani nie sú na toto vysoké rozlíšenie svojím výkonom stavané.

Battlefield 5 – snímacia frekvencia

Battlefield 5; výsledky testov

Na naozaj kvalitné hranie počítačovej hry Battlefield 5 budete bezpochyby potrebovať vysokú snímkovú frekvenciu a čím vyššia, tým poletí hore aj váš skill. Battlefield 5 je totiž akčná strieľačka, v ktorej musí všetko bežať rýchlo, inak je šanca na prežitie pramalá, obzvlášť potom pri hraní multiplayeru. Snímková frekvencia by teda v Battlefielde mala byť svižná a rozhodne by sa nemala dostať pod hranicu 60 FPS. Ako si teda viedli jednotlivé grafické karty v rôznych rozlíšeniach?

Battlefield 5 v rozlíšení 3 840 × 2 160 (4K UHD)

Ako môžete vidieť, najvyššie rozlíšenie je v počítačovej hre Battlefield 5 v nastavení ULTRA rezervované iba trom úplne najvýkonnejším grafickým kartám NVIDIA, teda GeForce RTX 2080 Ti, GeForce RTX 2080 a GeForce GTX 1080 Ti. Majitelia ostatných grafických kariet zo segmentu vysokého výkonu majú smolu a budú sa musieť zmieriť s hraním v rozlíšení nižšom.

Battlefield 5 v rozlíšení 2 560 × 1 440 (WQHD)

V rozlíšení 2 560 × 1 440 je situácia už oveľa veselšia, v ňom si totiž Battlefield 5 zahráte kvalitne na ľubovoľnej high-endovej karte, a dokonca ani majitelia grafických kariet Radeon RX 590 a Radeon RX 580 v tomto rozlíšení nebudú bez šance. Naopak tu budú okradnutí všetci majitelia mainstreamových grafických kariet spoločnosti NVIDIA, a to vrátane GeForce GTX 1060 6GB, ktorí tak budú musieť ísť do rozlíšenia nižšieho.

Battlefield 5 v rozlíšení 1 920 × 1 080 (Full HD)

V rozlíšení 1 920 × 1 080 je potom Battlefield 5 v nastavení na ULTRA hrateľný na naprostej väčšine grafických kariet oboch výkonnostných segmentov aj výrobcov. Teda okrem grafických kariet najmenej výkonných, ako sú GeForce GTX 1050/Ti a Radeon RX560. Majitelia týchto slabších grafických kariet tak budú musieť znížiť svoje nároky a spoločne s nimi tiež nastavenie grafických detailov v hre. A ak ani to stačiť nebude, budú musieť ísť s rozlíšením ešte nižšie.

Ukážky z testov Battlefield 5: Súboj GeForce RTX 2080 a GTX 1080 Ti bol pomerne vyrovnaný.

Battlefield 5 – plynulé hranie, alebo sekanie?

Priemerná rýchlosť snímok grafických kariet je síce spoľahlivým ukazovateľom ich výkonu, nič nám ale nepovie o celkovej plynulosti renderingu, ktorý je rozhodujúcim faktorom zdania plynulého pohybu na monitore počítača. Veľmi často sa totiž stáva, že jednotlivé snímky nie sú grafickou kartou na monitor vykresľované v pravidelných intervaloch a sem tam dôjde k nejakému zdržaniu. Toto občasné zdržanie sa potom v hre prejaví tak, že sa pri inak plynulom pohybe obraz na monitore na okamih akoby zasekne (stutter). Stuttering je teda nepríjemnou chybou plynulosti pohybu v hrách, ktorá môže byť spôsobená nielen enginom samotnej počítačovej hry, ale napríklad aj celým systémom alebo nevyladenými ovládačmi grafických kariet.

Ako teda stuttering či inú chybu plynulosti renderingu v hrách odhaliť? Jednou z možností sú vypočítané hodnoty ukazovateľov 99. percentil (1 % Low FPS) a 99,9. percentil (0,1 % Low FPS), ktoré v prípade veľkých odstupov (rozdielov) od hodnoty priemernej snímkovej frekvencie naznačujú problémy s plynulosťou vykresľovania snímok, a teda aj nebezpečenstvo trhavého pohybu v hre. Pri posudzovaní miery stutteringu v hre pomocou percentilu je však dobré mať na pamäti, že táto metóda posúdenia častokrát nie je stopercentne spoľahlivá, niekedy nám totiž percentily „klamú“, a je preto dobré stuttering posudzovať aj podľa ďalších ukazovateľov.
Ďalšou a úplne bezpečnou možnosťou, ako tento nepríjemný stuttering v hre odhaliť, je graf, do ktorého sú vynesené časy potrebné na vykreslenie všetkých snímok grafickou kartou. V týchto grafoch potom odhalíte prakticky akúkoľvek časovú anomáliu v renderingu. Poďme sa na to teda pozrieť.

Testy Battlefield 5 – časy snímok

Battlefield 5; časy snímok

Ako môžete z grafov distribúcie snímok (frametimes) vidieť, snímky sú v počítačovej hre Battlefield 5 grafickými kartami distribuované v pomerne pravidelných intervaloch, bez nejakého výraznejšieho stutteringu. Sem-tam sa síce nejaká tá anomália v renderingu objaví, nie je to však nič tak závažné, aby vám to dojem plynulého pohybu v hre Battlefield 5 nejako výrazne pokazilo. Môžeme teda konštatovať, že počítačová hra Battlefield 5 netrpí výraznejším stutteringom v prípade žiadnej grafickej karty.


Ukážky z testov Battlefield 5: Tiež súboj GeForce RTX 2070 s Radeon Vega64 bol na ostrie noža.

Ako výkonný potrebujeme procesor?

Asi najčastejším dôvodom nižšej snímkovej frekvencie v hrách býva nedostatočne výkonný procesor. Ako to ale spoznať? Hoci sa to niekomu z vás bude zdať čudné, nedostatočný výkon CPU poznáme podľa ukazovateľa vyťaženia GPU. Hodnota tohto ukazovateľa nám totiž počas testov ukazuje, či a ako je počítačová hra závislá na výkone procesora. Aby grafická karta pracovala na plný výkon, musí ju procesor (CPU + RAM) stíhať „kŕmiť“ potrebnými dátami, ktorá GPU nutne potrebuje na vlastný rendering snímky. Ak je procesor príliš slabý a potrebné dáta nedodá včas, grafická karta preruší rendering a musia na nich počkať. Vyťaženie grafickej karty tak klesá a rovnako tak ide dole aj rýchlosť snímok v hre. Táto situácia veľmi často nastáva v prípade výkonných grafických kariet pri hraní v nízkych rozlíšeniach 1 920 × 1 080. Poďme sa teda pozrieť, aká situácia panuje v Battlefield 5. Do nasledujúcich grafov som zaniesol iba grafické karty zo segmentu vysokého výkonu (high-end), kde sa dajú očakávať problémy najväčšie.

Vyťaženie GPU

Battlefield 5; vyťaženie GPU

Na čo môžu byť vývojári z EA DICE naozaj pyšní, je úplne skvelá optimalizácia počítačovej hry Battlefield 5. Teda ak hovorím v súvislosti s DirectX11. Ako môžete vidieť, ani tak výkonná grafická karta, akou je GeForce RXT 2080 Ti, sa v rozlíšení 1 920 × 1 080 nijako nefláka a jede prakticky naplno. Nie je preto žiadnym divom, že rýchlosť snímok v hre Battlefield 5 je tak vysoká, a to aj pri tak skvelo vyzerajúcej grafike, akú môžeme v hre vidieť. Za mňa teda letí palec nahor.

Ukážky z testov Battlefield 5: V súboji Radeon RX 590 versus GeForce GTX 1060 6 GB vyznel jednoznačne pre Radeon.

Koľko grafickej pamäte vyžaduje Battlefield 5?

Jednou z ďalších vecí, ktorá ovplyvňuje výkon grafických kariet v počítačových hrách, sú požiadavky na kapacitu grafickej pamäte.
Aby grafická karta vykresľovala zábery čo najvyššou rýchlosťou, je nutné, aby boli dáta nevyhnutne potrebné na rendering (Working set) umiestnené v rýchlej grafickej pamäti (VRAM) priamo pri grafickom čipe. Ak je kapacita VRAM príliš malá na to, aby sa do nej Working set vošiel, musia byť tieto dáta dodatočne a priebežne prenášané z operačnej pamäte (RAM) pomocou pomalej zbernice PCI Express. Samozrejme, ak táto situácia nastane a GPU musí na dáta čakať, rýchlosť snímok ide dole. Je teda veľmi dôležité, aby kapacita grafickej pamäte bola aj s malou rezervou na požiadavky danej hry dostatočne veľká. A ako je na tom Battlefield 5?

Do nasledujúcich grafov som zaradil GeForce GTX 1060 sa 6 GB VRAM, ktorá disponuje viac ako dostatočnou kapacitou VRAM, teda oveľa vyššou, než odporúčajú vývojári hry. Ďalej potom grafickú kartu GeForce GTX 1060 s 3 GB grafickej pamäte a nakoniec tiež kartu GTX 1050, ktorej kapacita VRAM je na minime požiadaviek hry. Pre zaujímavosť som potom do grafov zaradil ešte raz GeForce GTX 1060 3G, tentokrát ale s využitím DirectX12.

Prvý graf „Využitie VRAM“ nám ukazuje, koľko MB dát si grafickej karty počas testov obsadili vo svojich VRAM. Druhý graf „Vyťaženie PCI Express“ nám ukazuje intenzitu prenosov dát medzi GPU a RAM. Ak je táto intenzita príliš vysoká, signalizuje to nízku kapacitu VRAM a dodatočné doťahovanie dát z operačnej pamäte.

Využitie grafickej pamäte GPU

Battlefield 5; využitie grafickej pamäte GPU

Kým si grafická karta GeForce GTX 1060 6 GB počas testov obsadila cca 3 800 MB grafickej pamäte, u GTX 1060 s 3 GB VRAM to bolo len 2 790 MB au GTX 1050 s iba 2 GB VRAM už to mohlo byť maximálne nejakých 1 810 MB.

Ak sa pozrieme na graf vyťaženia zbernice PCI Express, potom pod DirectX11 ani jedna GeForce GTX 1060 nevyťažuje zbernicu PCIE nijako výraznejšie. To sa však nedá povedať o grafickej karte GeForce GTX1050, kde sa jej kapacita 2 GB VRAM zdá byť pre túto hru nedostatočná.

Zaujímavé je potom využitie VRAM a vyťaženie zbernice PCIE u grafickej karty GeForce GTX 1060 3 GB pod grafickým rozhraním DirectX12. DirectX12 využíva grafickú pamäť oveľa agresívnejšie a vyššie vyťaženie zbernice PCIE potom signalizuje problémy, pretože sa cez túto pomalú zbernicu evidentne prenáša pomerne veľké množstvo dát, ktoré zdržujú samotný rendering. Na využitie DirectX12 v počítačovej hre Battlefield 5 je teda GeForce 1060 s 3 GB VRAM celkom nevhodnou grafickou kartou.

Ukážky z testov Battlefield 5: Tiež duel GeForce GTX 1060 3 GB versus Radeon RX 570 vyznel lepšie pre Radeon.

Koľko jadier CPU v hre Battlefield 5 využijete?

Cieľom týchto testov je zistiť, ako je engine počítačovej hry Battlefield 5 optimalizovaný na využitie viac procesorových jadier, teda či a ako je schopný svoje úlohy vykonávať paralelne. V tomto teste som v BIOSe základnej dosky postupne vypínal vždy dvojicu jadier procesora aj HTT (Hyper-Threading Technology) na Intel CORE i7-8700K. S grafickou kartou GeForce RTX 2080 Ti som potom následne meral výkon (snímkovú frekvenciu) v rozlíšení 1 920 × 1 080, kde je, ako už vieme, potreba výkonu CPU najviac. Pokiaľ bude v testoch výkon škálovať spoločne s počtom aktívnych procesorových jadier, môžeme potom povedať, že engine počítačovej hry Battlefield 5 je pre viac jadier optimalizovaný dobre, čoho samozrejme môžu najviac využiť vlastníci viacjadrových procesorov.

Škálovanie jadier CPU

Battlefield 5; škálovánie jadier CPU

Ako môžete z grafov vyčítať, počítačová hra Battlefield 5 je pre viac jadier procesora optimalizovaná veľmi dobre. V prípade dvoch a štvorjadrových procesorov výkonu pridáva aj aktívny HTT, u šesťjadrového procesora potom HTT na výkone síce nepridá, ale tiež ani neuberie. HTT teda odporúčam mať v tejto hre na trvalo zapnuté. Ideálnym procesorom na hranie počítačovej hry Battlefield 5 je teda viac ako štvorjadrový procesor, a naopak asi tým najhorším je nejaké dvojjadro so zapnutým HTT. To napokon potvrdzujú aj grafy vyťaženia GPU. Komu by v grafe chýbali výsledky pre natívne dvojjadro (bez HTT), chyba to nie je, len sa mi jednoducho na dvoch jadrách nepodarilo Battlefield 5 vôbec spustiť!

Ukážky z testov Battlefield 5: Ani Radeon RX Vega64 z DirectX12 nijako neprofitoval.

Battlefield 5 a ray tracing

Ako už bolo povedané, počítačová hra Battlefield 5 podporuje ray tracing, teda nový spôsob vykresľovania obrazu pomocou sledovania lúča svetla v 3D priestore. Vlastne ide skôr o reverzné sledovanie lúča z pohľadu pozorovateľa (ten sa odráža od objektov 3D scény až k samotnému zdroju svetla) a následný výpočet výslednej farby. Je sledované i mnoho lúčov na jeden pixel obrazovky, a nie je preto žiadnym divom, že ide o výpočty veľmi náročné.

Tieto výpočty však možno urýchliť (akcelerovať) pomocou špeciálne navrhnutých výpočtových jednotiek grafickej karty, a práve takéto špeciálne navrhnuté výpočtové jednotky sú to, čím sa môžu pochváliť najnovšie grafické karty RTX spoločnosti NVIDIA.

Battlefield 5, ako prvá hra vôbec, využíva práve technológiu ray tracingu, a to na vykresľovanie jediného vizuálneho efektu, ktorým sú odrazy (reflections). Nasledujúce video ukazuje, ako vizuálne rozdielna je kvalita odrazov v scéne, ktoré sú vypočítavané s vypnutým a zapnutým ray tracingom v hre.

Ukážky z testov Battlefield 5: Vizuálna kvalita odrazov je vďaka ray tracingu oveľa vyššia. Odrazy vyzerajú vernejšie, sú ostrejšie a celkovo scéna pôsobí reálnejšie.

Aby ste mohli využívať ray tracing v počítačovej hre Battlefild 5, musíte splniť dve základné podmienky. Prvá je zjavná, a to že musíte disponovať grafickou kartou NVIDIA GeForce RTX z rodiny Turing, tou druhou je potom operačný systém Windows 10 s nainštalovanou aktualizáciou October 2018 Update (1809), ktorá do rozhrania DirectX12 prináša práve podporu ray tracingu cez DXR.

A ako sa teda v počítačovej hre Battlefield 5 darilo grafickým kartám RTX v testoch ray tracingu?

Battlefield 5 – snímková frekvencia

Battlefield 5; výsledky testov

Ako je zrejmé, výpočtové nároky na ray tracing sú „krutoprísne“, a to aj pre samotné grafické karty GeForce RTX. Zapnutím DXR v hre prichádzate takmer o 50 % výkonu, a to sa pomocou ray tracingu vykresľuje iba jeden jediný vizuálny efekt (odrazy).

Avšak aj cez tento obrovský prepad výkonu sa stále pohybujeme v hraniciach hrateľnej snímkovej frekvencii nad 60 FPS. Samozrejme „ray tracingovým lídrom“ je grafická karta GeForce RTX 2080 Ti, s ktorou by ste si mohli dovoliť hrať Battlefield 5 so zapnutým DXR aj v rozlíšení WQHD (2 560 × 1 440). Ak by ste však kvôli jedinému efektu v hre, ktorý sa navyše neobjavuje v každej scéne, obetovali toľko výkonu, to radšej nechám na každom z vás. 

Treba potom dodať, že na plynulé hranie v 4K rozlíšení a pri stabilných 60 FPS vám aktuálne nebude stačiť ani RTX 2080 Ti. Ray tracing pri 4K by mala zvládať až NVIDIA RTX Titan. Tá má byť o 15 až 20 % výkonnejšia, ale bohužiaľ tiež citeľne drahšia – a to napriek faktu, že už samotnú RTX 2080 Ti môžeme označiť radom prívlastkov, ale „lacná“ medzi nich patriť rozhodne nebude.

Ukážky z testov Battlefield 5: Prepad výkonu pod DXR je obrovský, ale aj tak zostáva rýchlosť snímok v hrateľných hodnotách.

Záverečné hodnotenie výkonov grafických kariet v Battlefield 5

Počítačová hra Battlefield 5 ponúka po grafickej stránke naozaj veľa a rozhodne patrí k tým najlepšie vizuálne spracovaným hrám, ktoré si v poslednej dobe môžete zaobstarať. Či už ide o misie z púštnej Afriky, alebo zo zasneženého Nórska, grafika scenérií je jednoducho úžasná.

A to nie je všetko, napriek takmer úchvatnej grafike sa rýchlosť snímok v hre pohybuje v nadštandardne vysokých hodnotách, čo je samozrejme pre žáner akčnej strieľačky len a len dobre. Majitelia postaršieho či menej výkonného hardvéru tak nemusia mať strach, že by si Battlefield 5 kvalitne nezahrali. Prakticky jedinou chybou na kráse je v tejto počítačovej hre horšia podpora nového rozhrania DirectX12, čo je dozaista veľká škoda.

Najlepšie si túto počítačovú hru zahráte na grafickej karte GeForce RTX 2080 Ti, čo žiadnym prekvapením iste nie je, pretože ide o dnes vôbec najvýkonnejšiu grafickú kartu, nepočítajúc podľa cenovky zrejme „pozláteného“ Titan RTX. Ostatné grafické karty zo segmentu vysokého výkonu však nezostávajú nijako pozadu, takže ich majitelia môžu byť tiež spokojní.

Medzi mainstreamovým kartami v Battlefield 5 potom vládnu Radeony spoločnosti AMD, ktoré za sebou tentoraz nechali konkurenčné GeForce 1060 v pomerne úctivej vzdialenosti. Samozrejme, éra GeForce GTX 1060 sa už pomaly blíži ku koncu a je celkom jasné, že novo prichádzajúce GeForce RTX 2060, ktorá tu bude každým dňom, zamávajú poradím v mainstreamovom rebríčku určite výraznejšie. Vlastníci tých úplne najmenej výkonných grafických kariet ako GeForce GTX 1050/Ti alebo Radeon RX 560 potom zúfať tiež nemusia. Po pár úsporných opatreniach v nastavení grafických detailov hry sa nakoniec k dobrej snímkovej frekvencii dopracujú.

S akým herným PC na Battlefield 5?

Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.

alza-gamebox-gtx1060

Minimálne požiadavky:

Alza GameBox Ryzen RX570

Alza GameBox Ryzen 5 Far Cry 5 edícia

Odporúčané požiadavky:

Alza GameBox Ryzen 5 Far Cry 5 edícia

Alza GameBox GTX1080Ti

Najvyššia nastavenie detailov:

Alza GameBox RTX2070

No a potom tu máme ray tracing. Battlefield 5 je historicky prvou hrou s podporou DXR, a aj keď je cez ray tracing vykresľovaný iba jediný vizuálny efekt v hre (reflections), jeho prvenstvo mu už nikto iný vziať nemôže. Pravda, zapnutím DXR v Battlefield 5 síce prídete o takmer 50 % výkonu, odmenou vám však bude vydarenejší vizuál v scénach, v ktorých sa vyskytuje veľa „obraz-odrážajúcich“ objektov. 

Suma sumárum, počítačová hra Battlefield 5 je graficky veľmi podarenou akčnou strieľačkou, ktorú si dobre zahráte nielen na tom úplne najvýkonnejšom hardvéri. Okrem všetkých priaznivcov série Battlefield by táto hra rozhodne nemala chýbať v zbierke žiadneho majiteľa grafickej karty GeForce RTX. Môže si v nej totiž vyskúšať ray tracing na vlastnej koži, a pokiaľ mu nebude vyhovovať následný úbytok výkonu, vždy môže prepínačom DXR v nastavení ray tracing vypnúť.

Pavel Šantrůček

Pavel Šantrůček

Volám sa Pavel Šantrůček a grafickým kartám sa profesionálne venujem už viac ako 5 rokov. Architektúra, recenzie a testy grafických kariet sú presne to, čo ma posledné dva roky živí a čo stalo neoddeliteľnou súčasťou môjho pracovného života na GPUreport.cz. Ako programátor som tiež autorom niekoľkých nástrojov na analýzu snímkovej frekvencie grafických kariet, z ktorých asi najznámejší FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojne využívaný na celom svete.

Vytlačiť
P-DC1-WEB14
Zavoláme Vám a odborne poradime
+421 2 5710 1800
Otázka na objednávku
Otázka na tovar
Prosím, zadajte svoj telefón:
Zavolajte mi
Na vašom súkromí nám záleží My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.
Viac informácií Menej informácií