Hlavné parametre
Výkon
100 %
Cena
90 %
Posun vo vývoji
50 %
NVIDIA poriadne šliapla na plyn. GPU GTX 1080 Ti prekvapila nielen relatívne prívetivou cenou, ale aj veľmi výrazným nárastom výkonu. S uvedením tejto grafickej karty navyše došlo k znateľnému zlacneniu staršej, ale stále výkonnej GTX 1080. Nebude na hranie v 2K a 4K rozlíšení nakoniec stačiť tá? V našom dueli sme tieto dve grafické karty postavili proti sebe a zmerali ich výkon v PC hrách a benchmarkoch. Prečítajte si, ako to celé dopadlo.
S príchodom GTX 1080 Ti cena starších grafických kariet Pascal príjemne klesla. Skvelý pomer ceny a výkonu teraz nájdeme najmä v prípade starších GTX 1080 a GTX 1070. Pokiaľ však túžite po hraní v 4K rozlíšení, nezostáva vám nič iné, než siahnuť po najnovšom prírastku do rodiny NVIDIA. Uvidíme, ako s trhom GPU pohne chystaná konkurencia AMD Vega.
Titan X Pascal | GTX 1080 Ti | GTX 1080 | GTX 1070 | GTX 1060 | GTX 1050 Ti | |
---|---|---|---|---|---|---|
Čip | GP102 | GP102 | GP104 | GP104 | GP106 | GP107 |
CUDA (počet jadier) | 3584 | 3584 | 2560 | 1920 | 1280 | 768 |
TMUs (počet jednotiek) | 224 | 224 | 160 | 120 | 80 | 48 |
ROPS (počet jednotiek) | 96 | 88 | 64 | 64 | 48 | 32 |
Base Clock | 1417 MHz | 1480 MHz | 1607 MHz | 1506 MHz | 1506 MHz | 1290 MHz |
Boost Clock | 1531 MHz | 1582 MHz | 1733 MHz | 1683 MHz | 1708 MHz | 1392 MHz |
VRAM Clock | 10 Gbps | 11 Gbps | 10 Gbps | 8 Gbps | 8 Gbps | 7 Gbps |
VRAM Bus | 384-bit | 352-bit | 256-bit | 256-bit | 192-bit | 128-bit |
TDP | 250 W | 250 W | 180 W | 150 W | 120 W | 75 W |
Tranzistory (miliardy) | 12 M | 12 M | 7,2 M | 7,2 M | 4,4 M | 3,3 M |
Výrobný proces | 16 nm FinFET | 16 nm FinFET | 16 nm FinFET | 16 nm FinFET | 16 nm FinFET | 16 nm FinFET |
Cena | cca 1 387 € | od 823,90 € | od 576,90 € | od 430,90 € | od 210,90 € | od 150,90 € |
V prípade testovania grafických kariet existujú dva smery. Máme testy syntetické a reálne. Do tzv. syntetiky radíme predovšetkým benchmarky, ako sú testy od Unigine alebo testy od Futuremarku. Testovacie scény v týchto aplikáciách nezodpovedajú úplne realite, ale sú nastavené tak, aby využili plný potenciál grafickej karty, čím ide o dobré nástroje na porovnávanie hrubého výkonu grafickej karty. Výsledkom je väčšinou skóre (v bodoch).
V druhom prípade meriame reálne herné prostredie v prípade zvolených hier. Testujeme hry, ktoré sú stále v kurze, dokážu využiť výkon grafickej karty GTX 1080 Ti na maximum a skrátka fungujú správne. Je veľa hier, ktoré bežia na predpotopných enginoch alebo nefungujú, ako by mali, a preto nie sú na meranie výkonu grafických kariet vhodné.
Aby bolo testovanie objektívne, musí sa v každej hre zvoliť správna scéna. Musí byť konštantná, dobre a zhodne opakovateľná. Najlepšie sú vstavané benchmarky priamo v hre, pretože dnešné hry obsahujú množstvo variabilných a náhodne generovaných udalostí od NPC (non-player character) až po zmeny počasia. V žiadnom prípade tak nemožno merať multiplayer.
Na meranie je potrebných niekoľko nástrojov. Prvý nám bude logovať tzv. frametimes. Ide o výpis jednotlivých snímok v čase s dôrazom na to, za aký dlhý čas GTX 1080 Ti zvládla vykresliť ďalšiu snímku a ďalšie nasledujúce. Pomocou frametimes dokážeme napr. zmerať odchýlky medzi vykresľovaním jednotlivých snímok a okrem iného nám táto metóda poskytne prehľad o minimálnom, maximálnom a priemernom FPS. Na logovanie používame softvér Fraps, OCAT alebo PresentMon. Súbežne je potrebné robiť tzv. HW logy z MSI Afterburner, do ktorých sú ukladané záznamy napr. o % vyťažení GPU, sú monitorované teploty a frekvencie nielen GPU, ale aj procesora a množstvo ďalších hodnôt, ktoré sú potrebné na výslednú snímkovú analýzu. Obidva logy sa musia synchronizovať podľa priebehu zaznamenaných frametimes, a tým je celé meranie pripravené na podrobnejší prieskum a porovnanie s ostatnými meraniami.
Všetky tieto tituly som meral v troch rozlíšeniach: 1920 × 1080, 2560 × 1440 a 3840 × 2160 bodov. Hlavným cieľom dnešného duelu bolo zistiť niekoľko odpovedí: Či vo Full HD rozlíšení ešte existuje dostatočne výkonný procesor, ktorý zvládne nakŕmiť takú silnú mašinu, ako je nová grafická karta GeForce GTX 1080 Ti. Po druhé, či ide naozaj o 4K kartu (dostatočne výkonnú pri UHD rozlíšení) a za tretie, ako si vedie o level nižší model GeForce GTX 1080, ktorý s príchodom nového Tička príjemne stratil na cene. Obe dve karty si predvedieme ako na základnom nastavení, tak aj v OC (po pretaktovaní).
Na plné využitie extrémne výkonnej grafickej karty typu GTX 1080 Ti je potrebné vlastniť aj podobne výkonný procesor. Ako zaujímavú možnosť aktuálne vidíme profesionálnu platformu Intel Basin Falls, ktorá sa skladá až z 12-jadrových procesorov Intel Skylake-X a 4-jadrových Intel Kaby Lake-X.
Na začiatok si dáme horúcu novinku, pokračovanie veľmi známej kultovej hry Mass Effect. Sme vo Full HD rozlíšení, kde, ako vidíte, majú dostatok výkonu obe karty. 1080 Ti je tu o 26,54 % výkonnejšia v základnom nastavení, a to aj napriek tomu, že Tičko je referenčná verzia a 1080 je v modeli Strix Advanced Edition. Rozdiel medzi pretaktovanými grafickými kartami je 30,7 %, čo je už veľmi pekný nárast výkonu.
Poďme sa pozrieť na tzv. 2K rozlíšenie (reálne ide o 1,75K), ale vo väčšine prípadov sa o WQHD hovorí ako o 2K. MF: Andromeda nevyzerá vo Full HD nijako zvlášť dobre, ale vo vyššom rozlíšení už je o čo stáť. Výsledky merania potvrdzujú, že obe grafické karty majú na hranie tohto najnovšieho kúska dostatok výkonu aj v 2560 × 1440 rozlíšení. 1080 Ti je tu o 27,68 % percent výkonnejšia ako 1080 v základných taktoch a po pretaktovaní uniká Tičko staršiemu modelu o 31,74 %.
Grafická karta GTX 1080 Ti má byť PC komponent na 4K hranie. Podľa môjho názoru ide v prípade referenčnej verzie o kartu, ktorá má bezkonkurenčný výkon dostačujúci stále na niečo medzi QHD a UHD. Mass Effect: Andromeda však beží na engine Frostbite 4 a počítačová hra je aj pod 60 FPS príjemne a hrateľné plynulá, čo v prípade iných hier neprichádza do úvahy. Tičko je v základe o 31,09 % rýchlejšie ako predchádzajúci model GTX 1080 a v prípade pretaktovanej verzie je rozdiel vo výkone dokonca 34,96 %, čo je úžasné. Už sa tiež tešíte na nereferenčnú GTX 1080 Ti?
Ako ďalšie si dáme opäť horúcu novinku od Ubisoftu. Prichádza hra zo série Toma Clancyho, tentoraz pod názvom Ghost Recon: Wildlands. Podotýkam, že ide o nádhernú hru s pravdepodobne najväčším herným svetom, ktorý kedy vznikol. Počítačová hra je však veľmi náročná. Vo Full HD na základných taktoch je tu Tičko výkonnejšie o 17,86 % a po pretaktovaní vyšlo meranie s rozdielom 16,02 % pre novú grafickú kartu GTX 1080 Ti.
Možno vás zarazí, prečo je rozdiel po OC o niečo menší ako na defaulte. Je to preto, že vyťaženie GPU vo Full HD rozlíšení nebolo ani pri jednej karte stopercentné, procesor už skrátka také silné karty a k tomu ešte pretaktované na nízkom rozlíšení nakŕmiť nedokáže, a tým je nepriame úmerne ovplyvnené aj škálovanie frekvencií s výkonom.
Vo vyššom rozlíšení je referenčná Nvidia 1080 Ti o 20,72 % percent výkonnejšia ako Nvidia 1080 vo verzii Strix od ASUSu, a to na základných taktoch. Po zvýšení frekvencií jadra a pamätí je rozdiel vo výkone 19,48 %.
Dokonca aj v 2K rozlíšení nie je v prípade novej GTX 1080 Ti vyťaženie GPU stopercentné. Veľkú úlohu hrá vždy aj engine hry, na ktorom je PC hra postavená. Môžeme však vidieť, že slabšia GTX 1080 už naplno fungovala.
V 4K rozlíšení už budete musieť robiť nejaké kompromisy v nastavení grafiky hry. Ani jedna karta tu nemá dostatočný výkon na hranie v UHD na plné detaily. Grafika GTX 1080 Ti je tu výkonnejšia na defaulte o 24,92 % a po zvýšení taktov je rozdiel 21,96 %.
V 4K rozlíšení už všetko funguje ideálne, obe dve GPU sú vyťažené naplno, a tak to má byť. Ešte nedávno platilo a hovorilo sa, že 4K rozlíšenie je hudba budúcnosti a že si ešte roky a roky počkáme, kým budú mať grafické karty dostatočný výkon. Dnes je to trochu naopak, Full HD rozlíšenie začína byť nepoužiteľné a 4K rozlíšenie bude čoskoro naopak nutnosťou. Procesory skrátka taký výkon už nikdy pravdepodobne mať nebudú a čím viac porastie sila GPU, tým vyššie bude musieť byť rozlíšenie. Ruku na srdce, hry v 4K vyzerajú úplne úžasne a čím skôr bude toto rozlíšenie štandardom, tým lacnejšie budú aj 4K monitory, takže sa nie je čoho báť, naopak sa môžeme tešiť.
The Division prináša postapokalyptický vizuálne-grafický masaker z New Yorku, ktorý bol z 98 % vyhladený modifikovaným vírusom kiahní. Nová karta s čipom GP102 je tu výkonnejšia o 22,60 % než menšia karta postavená na GP104. Po pretaktovaní je rozdiel medzi oboma kartami 32,58 %.
Pri rozlíšení 2560 × 1440 mám rozdiel 24,34 % na defaulte a 34,30 % po pretaktovaní. Division s frekvenciami škáluje lepšie ako iné hry, takže opäť odporúčam, taktujte, taktujte a taktujte, vyplatí sa to.
Ako som už spomenul, The Division sú vizuálne orgie predovšetkým pre tých, ktorí rovnako ako ja milujú postapokalyptickú atmosféru. Ak berieme 60 FPS ako minimum, stíha tu GTX 1080 Ti až po pretaktovaní. Rozdiel medzi Tičkom a 1080 je 26,37 % a po OC hovoríme dokonca o 37,13 %.
Ako ďalšiu som meral veľmi obľúbenú strieľačku Battlefield 1 pod DirectX 12. Vo Full HD na základných taktoch máme rozdiel 12,27 % a v OC 14,46 %.
Pri QHD rozlíšení máme v prípade oboch grafických kariet stále dostatok výkonu na plynulé hranie aj na plné detaily. Na základných taktoch medzi oboma kartami je rozdiel 14,95 % a po zdvihnutí taktov 17,14 %.
V 4K rozlíšení má GTX 1080 Ti dostatok výkonu na plynulé hranie a GTX 1080 už mierne zaostáva. Namerané rozdiely medzi kartami na defaulte sú 22,31 % a po pretaktovaní 25,46 %.
Keďže v testovacej metodike máme DX11 aj DX12 hry, rozhodol som sa zaradiť aj hru, ktorá beží na API Vulkan. Začíname hneď na 2560 × 1440 rozlíšení, pretože Doom má nastavený FPS limit na 200, a ak je hra umelo obmedzovaná, nemožno relevantne merať. Rozdiely máme 22,24 % na základných taktoch a 27,47 % po pretaktovaní.
Aby som utiekol aj v 2K frame limitéru, nastavil som grafiku hry DOOM úplne na hranici možností. Hra vyzerá v 4K rozlíšení naozaj luxusne a tu vidíme, že Vulkan je skutočne kvalitné API, pretože má dostatok výkonu aj GTX 1080 bez pretaktovania. Rozdiely sú 25,13 % na defaulte a 32,88 % v OC.
Najnovší Tomb Raider beží aj v DirectX 12 a s poslednými drivermi od NVIDIA dostala hra navýšenie po stránke výkonu. Rozdiely sú 23,86 % pre dobro 1080 Ti na základných taktoch a 27,72 % po pretaktovaní.
Pravdou však je, že grafická karta GTX 1080 Ti má už taký výkon, že GPU vo Full HD rozlíšení nedokáže stopercentne nakŕmiť žiadny procesor, a to ani i7 7700K pretaktovaný na 5 GHz a pamäťami na 3600 MHz. Ak si plánujete kúpiť nové Tičko, rozhodnite sa aj pre 2K+ monitor, inak bude vaša hranie mierne zaostávať.
Opäť vidíme, že obe grafické karty majú dostatok sily pre QHD rozlíšenie. Rozdiely sú 26,48 % so základnými taktmi a 36,97 % po pretaktovaní.
Aj tu už je vidieť, že v niektorých miestach má procesor čo robiť, aby tak výkonnú grafickú kartu, ako je GTX 1080 Ti, nakŕmil. Ale celkové využitie GPU sa oproti Full HD rozlíšení veľmi zlepšilo.
Slečna Croftová sa dokáže s Tičkom vysporiadať aj v 4K rozlíšení. Medzi kartami na defaulte je rozdiel 24,8 % a po správne vykonanom pretaktovaní je rozdiel dokonca o prsia Lary Croft – 38,48 %.
Na grafe využitia GPU vidíme, že procesor už vo vysokom rozlíšení nemá problém nakŕmiť grafickú kartu úplne, čo je ideálny stav.
Posledná akcia Adama Jensena, ktorá sa z veľkej časti odohráva v Prahe, je aj pre súčasné grafické karty na plné detaily celkom náročná. Rozdiel medzi GTX 1080 a GTX 1080 Ti je 25,06 % a po OC 27,46 %.
Keďže je QHD rozlíšenie iba 1,75-násobkom Full HD rozlíšenia, rozdiely tu nie sú také značné ako medzi 3840 × 2160 a 1920 × 1080. GTX 1080 Ti je v tejto hre o 26,14 % oproti GTX 1080 na základných taktoch a o 29,11 %, ak obe karty pretaktujeme.
Do naozajstnej plynulosti v 4K rozlíšení tu chýba obom kartám celkom dosť a rovnako ako v prípade Wildlands tu budete musieť robiť kompromisy v nastavení grafiky. Tičko tu vedie o 28,33 % bez úprav frekvencií a po pretaktovaní ide o 33,33 %.
Takmer na záver si dáme technicky skonštruovanú a nadčasovú hru Crysis 3, ktorú všetci určite poznáte. Ak existuje príklad správne fungujúci hry, je to práve táto hra. GTX 1080 Ti tu drví GTX 1080 o 32,4 % a po pretaktovaní pamätí a jadra o 32,56 %.
Vynikajúca správa je, že si zahráte Crysis 3 na plné detaily aj v 2K rozlíšení s grafickou kartou GTX 1080 Ti, tak aj so staršou GTX 1080. 31,27 % je rozdiel medzi kartami v základe a 30,19 % v OC.
V 4K rozlíšení chýba do plynulej plynulosti Tička už len málo, ale opäť to chce taktovať. Môžeme sa však určite tešiť na nereferenčné verzie, ktoré už budú výkonom stíhať snáď aj v tomto prípade. O 28,4 % vyhráva nové Tičko nad 1080 so základnými taktmi a o 31,08 % v OC.
A ako je na tom Zaklínač 3? GTX 1080 Ti je tu výkonnejšia o 25,19 % a o 23,67 % po zvýšení frekvencií.
Zaklínač je krásna hra, a preto je dobrou správou, že s oboma kartami si zahráte hru na plné detaily aj v 2K rozlíšení. 22,94 % je rozdiel medzi GTX 1080 Ti a GTX 1080 so základnými taktmi. A ak budete taktovať, rozdiel bude 25,56 %.
A sme pri poslednom grafe hry v UHD rozlíšení. Pretaktované Tičko sa približuje hranici plynulosti 60 FPS, takže nereferenčná verzia nových GTX 1080 Ti bude pravdepodobne mať už dostatočný výkon na hranie Zaklínača 3 v 4K rozlíšení.
Na záver si dáme pár syntetických testov, tzv. benchmarkov na predstavu o surovom výkone. Ako som už spomenul, tieto typy testov sú väčšinou konštruované tak, aby bol využitý maximálny potenciál grafickej karty, čo v prípade hier vždy neplatí.
FireStrike Extreme meria výkon v 2K rozlíšení pod DX11. Rozdiel medzi kartami na defaulte je 28,39 % a o 29,77 % po pretaktovaní.
Variant Ultra preverí výkon v 4K rozlíšení. So základnými taktmi máme rozdiel medzi Tičkom a 1080 28,71 % a po OC 28,67 %.
TimeSpy je DX12 test. V základe je rozdiel medzi kartami 29,49 % a po zdvihnutí taktov 32,25 %.
V Unigine Heaven na prednastavenom Extreme presete vedie GTX 1080 Ti o 25,90 % na defaulte a o 26,37 % po pretaktovaní.
Ešte sa pre zaujímavosť pozrieme na to, ako si stoja staršie GTX 980 Ti a GTX 980 oproti novej GTX 1080 Ti. Vo Full HD rozlíšení hovoríme takmer o 20 % náraste výkonu oproti GTX 980 Ti, oproti GTX 980 tu máme zlepšenie cca 40 %. Pri rozlíšení 2560 × 1440 drví naša nová GTX 1080 Ti predchádzajúcu generáciu GTX 980 Ti o 25 % a ešte staršiu GTX 980 o neuveriteľnú polovicu. Ak budeme porovnávať výkon v 4K rozlíšení, teda v rozlíšení 3840 × 2160, máme tu rozdiely ešte výraznejšie! GTX 1080 Ti uteká GTX 980 Ti o 30 % a GTX 980 o 55 %.
Pri porovnaní grafickej karty GTX 1080 Ti a GTX 980 Ti je jasné, že novinka prináša generačný posun vo výkone na poli hi-endu ako nikdy predtým. Zároveň si týmto NVIDIA sama dala záväzok voči sebe, ale aj voči zákazníkom. Bude zaujímavé, aký posun vo výkone bude v prípade ďalšej generácie kariet GeForce na čipoch Volta, ten bude musieť byť buď rovnaký a v ideálnom prípade ešte vyšší.
Hoci má GTX1080 Ti Founders Edition neuveriteľný výkon, podľa môjho pohľadu ide stále o kartu s výkonom vhodným niekde na pol cesty medzi 2K a 4K rozlíšením. 2K zvláda karta úplne s prehľadom na plné detaily a v 4K už musíte robiť kompromisy v nastavení detailov. K hi-endu pristupujem ako k hardvéru, ktorý by mal v ideálnych prípadoch mať dostatok výkonu na plné detaily. Samozrejme ide o relatívnu vec, pretože niektoré položky v nastavení grafiky jednak nie sú v rozdielnych nastaveniach vidieť a za druhé uberajú nezmyselne veľa výkonu. Dôkazom je napríklad volumetrická hmla v The Division.
Na druhú stranu sa teším na nereferenčú verziu GPU GeForece GTX 1080 Ti, pretože výkon bude predsa len opäť niekde inde, a to vďaka vyšším základným taktom a v prípade niektorých verzií bude určite možné aj lepšie taktovanie. Odo mňa sa určite dočkáte recenzie Strix edície GTX 1080 Ti od ASUSu (už čoskoro), K|npg|n edície vrátane OC na dusíku a pravdepodobne aj Hall of Fame edície od Galaxu. Všetky tri modely grafických kariet nájdete aj u nás na eshope, takže si konečne budete môcť kúpiť aj niečo extra.
Ak sa vo svojom vybavení pohybujete niekde medzi Full HD a QHD monitorom, čiže ste ešte neprešli na UHD rozlíšenie, je nutné dodať, že zlacnená GTX 1080 nie je vôbec zlá voľba a výkon pri 2K rozlíšení je dostatočný.
Výkon
100 %
Cena
90 %
Posun vo vývoji
50 %
Volám sa Michal Mikle, som overclocker a baví ma výkon. Tam, kde je možnosť z hardvéru získať aj tú poslednú kvapku sily, tam nesmiem chýbať. Na taktovaní milujem predovšetkým adrenalín a posúvanie limitov komponentov a mňa samotného. Pri tejto veľmi príjemnej a zaujímavej aktivite používam predovšetkým tekutý dusík, kompresorové metódy, ale rád sa pohrajem aj s vodou (niekedy podchladenou) a nepohrdnem ani kvalitným vzduchovým chladením.