Viete, že John Armstrong je britský rally pretekár a nie víťaz Tour de France alebo dokonca prvý človek na mesiaci? Že Vlásenka je názov na špecifický typ zákruty a nie spona do vlasov? Potom je celkom iste DiRT Rally 2.0 vo vašom hľadáčiku. Závodných hier špecializujúcich sa na rally nie je na trhu práve málo, a pokiaľ vidíte na prebale hry vývojárske štúdio Codemasters, ide väčšinou automaticky o známku kvality, je tomu tak ale aj tentoraz? Nenechali sa vývojárske pretekárske legendy strhnúť vlnou arkádových titulov? To sa dozviete v našej recenzii.
• Recenzia (PS4 Pro) • Novinky •
• Žáner: Závodný simulátor • Multiplayer: Áno (online) • Vývojár: Codemasters • Vydavateľ: Codemasters • Platformy a Dátum vydania: PC, PS4, Xbox One (26. februára 2019)• Homepage: www.codemasters.com/game/dirt-rally-2-0/ • Čeština: Nie
• Recenzia: 11. 3. 2019 • Autor: Filip Němec
Fanúšikovia rally pretekania, myslené toho virtuálneho, nemajú veľa možností ako ukojiť svoje vodičské túžby. Zrejme najlepšou voľbou je séria WRC od konkurenčných Kylotonn Games, ktorá má svoje kvality, ale v rámci globálnej hernej produkcie to jednoducho nie sú tie najlepšie hry. V podstate jedinou šancou na kvalitné rally je tak dnes už postarší Richard Burns Rally, nekompromisný simulátor, ktorý vám neodpustí sebemenší prešľap. Lenže tomu zase chýbajú aktuálne licencie a dnešným dňom zodpovedajúci vizuál.
Je tu samozrejme ešte DiRT 4, ale ten je veľmi arkádovo zameraný a fanúšikov realizmu vôbec nepoteší. Obsahom, spracovaním a hrateľnosťou však ide o najlepší rally titul súčasnosti. Prosím? Že som zabudol na nedávne V-Rally 4? Nezabudol, to som sa len pokúsil vytesniť ten nepríjemný pocit z toho, že sa úplne zbytočne premrhalo množstvom peňazí a môjho času na niečo úplne zbytočné. Codemasters si však sú vedomí očividnej diery na trhu, ktorú si otestovali prvým dielom DiRT Rally z roku 2006 a teraz s nohou na plyne vyrážajú ústrety našim herným strojom s vyladeným pokračovaním.
Trošku zvláštnym číslovaním sa Codemasters nepokúša pôsobiť odlišne. DiRT Rally 2.0 nie je len druhým dielom, ale naozaj skôr ďalším vývojovým stupňom, ku ktorému sa označenie „dva bodka nula“ hodí najviac. Autori mnoho prvkov výrazne vylepšili a ja sa hneď z kraja nebojím nové DiRT Rally označiť za najlepší rally simulátor dnešných dní. Medzi zásadné vylepšenia patrí najmä realistickejšia práca s najrôznejšími povrchmi. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že autori počítajú len s niekoľkými málo druhmi, ako je asfalt, piesok či šotolina. Podľa slov vývojárov ale rozlišujú hneď niekoľko desiatok povrchov, ktoré sa ďalej členia tiež podľa toho, v akej dennej dobe a samozrejme poveternostných podmienkach práve pretekáte.
Čerešničkou na torte je potom degradácia pretekárskej trati, ktorú si možno vypnúť alebo nastaviť na realistický či rovno hardcore režim. O jemných nuansách tejto funkcie by sa dalo básniť na mnohých riadkoch, ide ale predovšetkým o to, že stav trate sa postupom času mení v závislosti od toho, koľko po ňom prešlo aut. Pri rally tak záleží, či štartujete závod na začiatku pretekárskeho poľa alebo dýchate výfukové plyny oponentov pred vami. Podobne to potom funguje pri rallycrosse, ktoré DiRT Rally 2.0 tiež ponúka. S ďalšími a ďalšími kolesami dochádza k vyjazdeniu hlbokých koľají, takže zakaždým musíte ísť trochu inak. Rýchlosť a nájazd do zákruty, ktorý vám ukážkovo vyšiel v prvom kole, vám pri ďalšom prejazde rovnakého úseku neprinesie rovnaké výsledky.
Autori tiež prisúdili väčší význam váhe jednotlivých vozňov a zlepšil sa aj deštrukčný model. Poničenie karosérie vyzerá podstatne lepšie, avšak stále nejde o nič fantastické. Pri bližšom pohľade napríklad zistíte, že vcelku obyčajná vec ako prasknutie pneumatiky je proces prinajmenšom odfláknutý. V jeden moment ešte máte pneumatiku celkom v poriadku, zatiaľ čo o milisekundu neskôr už vidíte prázdny kovový disk a vo vzduchu sa vznášajúce čierne kusy čohosi, čo má asi pripomínať plášť pneumatiky. Takých drobností si ale všimnete iba pri detailnom skúmaní závodu pomocou záznamu, ktorý sa skvele hodí na analýzu vašej jazdy.
Samotný základ naopak zostal prakticky bezo zmien. Stredobodom DiRT Rally 2.0 je stále kariéra, ktorá sa opäť delí na samostatne stojaci kariérny režim rally a rallycrossu. Je sympatické, že obe disciplíny sú úplne oddelené a ešte viac poteší fakt, že ich môžete mať rozohrané obe súčasne, čo variabilitu hry príjemne rozširuje. Rallycross navyše oproti predchádzajúcemu dielu nie je len „aby sa nepovedalo“ príveskom. Ponúka oficiálnu licenciu, podarené trate a pomerne dlhú hernú dobu. Práve k rallycrossu som rád odbiehal od klasického rally.
Rallycross mi totiž prišiel ako o trochu ľahšia disciplína, klasické rally vám vyplácha ústa vo vyjazdenom oleji a nechá vás prejsť tou najhrubšou vzorkou pretekárskych pneumatík. Hlavný vtip je ale v tom, že to neurobí hneď na začiatku. Úvod kariéry sa samozrejme nesie v duchu oťukávania sa s hrou, a tak vás čakajú slabé kúsky ako Lancia Fulvia alebo dokonca Mini Cooper. Ak ste už aspoň raz hrali nejakú realistickejšiu závodnú hru, zrejme nebudete mať problémy sa kvalifikovať do vyššej súťaže, hoci určite neopanujete hneď prvé priečky. Ide ale predovšetkým o to, že dostať šmyk s týmito modelmi je zložitejšie, než sa vybúrať s nákupným vozíkom medzi regálmi Tesca.
Potom ale prídu vyššie súťaže a vy zrazu zistíte, že DiRT Rally 2.0 nie je pre žiadnych začiatočníkov. Nejde len o to vedieť, že do zákruty musíte brzdiť trochu s predstihom alebo snáď dokonca aj s pokročilejšou znalosťou plynulého dávkovania plynu (to vás Need for Speed alebo Forza Horizon rozhodne nenaučí). Akonáhle sa dostanete k silnejším vozidlám z Group A alebo Rally GT, budete mať pocit, že si z vás autori strieľajú. S týmito výkonom prekypujúcim beštiami budete musieť zaobchádzať s najvyššou opatrnosťou a pripravte sa na to, že zžívanie sa s novým miláčikom je závodnou alternatívou zoznámenia sa s novou partnerkou či partnerom.
Ak ste totiž zvyknutý z arkádových hier, že autá budete striedať častejšie ako ponožky, v DiRT Rally 2.0 na niečo také zabudnite. Zohranie sa s novým strojom nezaberie minúty, ale skôr hodiny, rozdiely v správaní vozidiel aj v rámci jednej kategórie sú totiž často priepastné a bude to chcieť naozaj hodiny a hodiny rally pretekania, kým nezačnete aj na tej najnižšej obtiažnosti obsadzovať prvé miesta. Odmenou je vám však skvelý pocit zadosťučinenia a vedomia toho, že ste sa naozaj niečo naučili.
Slabinou DiRT Rally 2.0 je bohužiaľ ponuka miest, kde môžete pretekať. Tých je len šesť a vynahradiť tento fakt môže iba ich absolútna odlišnosť a tiež relatívne vysoký počet rýchlostných skúšok, ktoré každá z lokácií ponúka. Mňa osobne najviac nadchol Nový Zéland, ktorý je jednoducho nádherným miestom. K srdcu mi ale priľnulo aj susedné Poľsko. To je so svojimi chalúpkami, ktoré sa prelínajú s klasickými stredoeurópskymi lesíkmi, veľmi podobné našej domovine. Naopak nočnou morou je Argentína, kde je to samý balvan a v podstate každá chyba vás bude stáť kus karosérie alebo rovno pneumatiku (jednu si môžete vziať so sebou ako rezervu, ale musíte počítať s väčšou hmotnosťou vozidla).
Ako pri iných hrách so Season Passom sa však nemôžem ubrániť pocitu, že tu už dávno pred vydaním bolo vytvorených potrebných deväť lokácií, ale tie tri chýbajúce sa z hry jednoducho vylúčili a stali sa obsahom práve na platený prídavok. Utvrdzuje ma v tom napríklad absencia niektorých ikonických prostredí, pretože medzi pieskom, blatom a asfaltom na prvý pohľad absentuje sneh, ktorý v žiadnej rally hre nesmie chýbať. To je ako urobiť nový diel Need for Speed bez možnosti inštalovať si do všetkých áut vnútro.
Avšak zatiaľ čo polemika nad násilne vytrhnutým obsahom vo forme tratí je vo výsledku naozaj len prázdnym táraním, je nad slnko jasné naopak to, že DiRT Rally 2.0 je krásnou závodnou hrou. Ak sledujete realizmom nasiaknuté tituly od Codemasters či ich oponentov z Kylotonn Games, spoločným menovateľom bola vždy horšia vizuálna stránka, to ale tentoraz neplatí. Sú samozrejme vidieť určité ústupky napríklad vo forme veľmi krátkej vykresľovacej vzdialenosti (trsy trávy pozdĺž trate vyskakujú ako huby po daždi), ale celkovo je druhé DiRT Rally najkrajšou rally hrou súčasnosti.
Pokračovanie skvele prijatého DiRT Rally je závodným simulátorom bez kompromisov. Niektorí hráči hovoria o tom, že sa hra trochu inšpirovala sesterskou sériou DiRT a je o málinko jednoduchšia. Ja si však trúfnem tvrdiť úplný opak, pretože vďaka prepracovanejšej práci s povrchmi, opotrebením pneumatík či váhou vozidla sú preteky realistickejšie a tým pádom aj ťažšie. Je preto dobre, že sa dvojka sústredí naozaj len na samotné pretekanie. Starosť o vlastný tím bola zredukovaná na nutné, no zábavné minimum, takže len občas najmete nového mechanika či tu a tam miniete nejaké vysúťažené doláriky, nemusíte sa však strachovať o to, že by vám odišiel mechanik a podobne.
Návrat naopak oslavuje denné a týždenné výzvy pre tých, ktorý chcú v DiRT Rally 2.0 stráviť naozaj veľa času (a byť naozaj dobrý). Bohužiaľ práve tieto výzvy, ktoré sú napojené na komunitu, vyžadujú neustále pripojenie na sieť RaceNet, takže aj keď sa oddávate iba klasickej kampani, vždy musíte byť online. Takýchto chýb na kráse druhého DiRT Rally je však veľmi málo. Ako hráč, ktorý sa nešpecializuje iba na pretekárske simulátory, navyše oceňujem aj detaily, ako je prepracované a jednoduché menu (to je niečo, čo jedným smerom vyhranené hry stále nevedia) a tiež fakt, že aj s klasickým gamepadom si vcelku obstojne pretekáte. DiRT Rally2.0 vychádza 26. februára na PC, PS4 a Xbox One.
Táto recenzia bola napísaná pre PS4 Pre verziu.
• Zdroje: Vlastné
Klady
Zápory
Filip Němec
Hry boli mojím najlepším priateľom aj milenkou už od detstva. O hrách som začal písať už na strednej škole, čím som vysedávanie pri herných strojoch ospravedlňoval najskôr pred rodičmi a teraz pred manželkou. V minulosti som vo forme textu aj herných relácií prispieval do magazínov ako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazíne mám na starosti herné konzoly všetkého druhu a z hier potom najmä preteky, v osobnej rovine som navyše hlavným strojcom vyostrených diskusií medzi konzolistami a PC Master Race.
• Novinka: 8. 2. 2019 • Autor: Filip Němec
Očakávaný druhý diel obľúbeného závodného simulátora Dirt Rally vychádza už 26. februára, a hoci sa na hru teším, mám v pamäti ešte nie príliš uspokojivý oznamujúci trailer. Autori síce pribehli rovno so sedemnástimi minútami z hrania, ale značná skepsa nie a nie vyprchať. Kým po stránke hrateľnosti pôsobia zábery pomerne uspokojivo, vizuálne je to stále celkom bieda. Prostredie ako také nevyzerá na prvý pohľad úplne zle, pri bližšom skúmaní však okamžite uvidíte slabšie textúry. O niečom vypovedá aj odraz v spätnom zrkadle, ktorý je síce funkčný (doba rozmazaných zrkadiel už je našťastie preč), ale aj tak je kvalita odrazu veľmi zlá.
DiRT Rally 2.0 jednoducho asi nebude pretekárskym krásavcom, avšak po stránke hrateľnosti to vyzerá dobre. Z gameplay videá sa zážitok z jazdy len ťažko posudzuje, chovanie vozidla na mňa ale pôsobí naozaj veľmi realisticky. Kalužami vyplnené zákruty spôsobujú podobné problémy ako v skutočnosti a každá zmena povrchu je okamžite poznať. Dobrý pocit mám aj z chovania vozidla pri skokoch a tesne po dopade, čo sú prvky, ktorých vylepšenie autori sľubovali spolu s modernejším deštrukčným modelom alebo priľnavosťou pneumatík pri nižších rýchlostiach.
Ak existuje zoznam úloh, ktoré musí každé štúdio urobiť pred vydaním závodnej hry, potom jednou z hlavných položiek je celkom určite odtajniť zoznam dostupných vozidiel. DiRT Rally 2.0 samozrejme nebude šokovať stovkami áut ako napríklad séria Forza Motorsport či o poznanie arkádovejšia sestrička Horizon, novinka od Codemasters však svoje tromfy má. Našinca totiž poteší prítomnosť mladoboleslavskej Škody Fabia R5, ktorá v rámci rally závodov nie je žiadnym nováčikom ani čo sa celosvetového merítka týka. Vo virtuálnej garáži potom nájdete klasiky ako Subaru Impreza či Citroen C3 R5, chýbať však nebude ani majestátny Aston Martin V8 Vantage GT4 alebo na rally upravený Ford Mustang. Na celý zoznam sa môžete pozrieť tu.
Často sa stáva, že tvorcovia hier zostávajú odtrhnutí od reality, ktorú sa snažia vo svojich výtvoroch simulovať. Pri arkádových závodoch to zase až tak nevadí, v prípade simulátorov je však znalosť skutočného správania vozidla a ďalších reálnych mechanik priamo kľúčová. V prípade Codemasters sa ale nie je v tomto smere čoho obávať. Vo funkcii poradcu dohliada na vývoj profesionálny pretekár Jon Armstrong, ktorý vzal na prechádzku hlavného dizajnéra Rosse Gowing. Na výsledok sa môžete pozrieť nižšie, Gowing však minimálne na videu pôsobí dojmom, že mu rýchle rally preteky nerobia žiadne problémy a má tak dobrý prehľad o tom, ako takéto reálne pretekanie vyzerá.
|
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i3-2130 3.4GHz/AMD FX-4300 | Intel Core i5-8600K 6-Core 3.6GHz/AMD Ryzen 5 2600X 6-Core 3.6GHz |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 650 Ti/Radeon HD 7750 1GB GDDR5 | NVIDIA GeForce GTX 1070/Radeon RX Vega 56 8GB |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operačná pamäť | 8 GB | 8 GB |
HDD | 50 GB | 50 GB |
Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.
DiRT Rally 2.0 vychádza 26. februára 2019 na PC, PS4 a Xbox One. O novinkách vás budeme pravidelne informovať.
• Oznámenie: 27. 9. 2018 • Autor: Filip Němec
Harcovníci závodných hier, ktorí sú v poslednej dobe známi skôr kvantitou než kvalitou svojich titulov, nám vo februári naservírujú pokračovanie svojej pravdepodobne najslávnejšej hry. DiRT Rally 2.0 vyjde 26. februára 2019 posilnený oficiálnou licenciou FIA, takže sa môžeme tešiť na osmičku reálnych okruhov a samozrejme tiež skutočné a najmä aktuálne vozy. Čo sa pretekárskych lokácií týka, vieme o Argentíne, Novom Zélande, Španielsku, Austrálii, USA a dokonca aj Poľsku.
Oznamujúci trailer síce má tú moc pravoverných fanúšikov pôvodného dielu navnadiť na ten nadchádzajúci, na druhú stranu ale neobsahuje nič prevratné. Pokiaľ by som chcel byť veľmi kritický, rozhodne by som vypichol vizuálne spracovanie, ktoré nevyzerá nijako úchvatne, najmä čo sa detailov jednotlivých vozidiel týka. Celkovo mi obsahom aj strihom pripomenul niekoľko rokov staré tituly od Codies, takže sa možno právom obávam, že DiRT Rally 2.0 bude viac než na novinkách lipnúť na minulosti a prinesie vlastne to isté, čo kedysi jednotka.
Pokiaľ už teraz uvažujete o kúpe, vývojári zároveň s oznámením hry odhalili niekoľko edícií. V prípade, že si DiRT Rally 2.0 predobjednáte, dostanete v hre Porsche 911 RGT Rally Spec. Deluxe edícia vám potom dokonca zaistí vstup do hry o štyri dni skôr a rovnako ponúkne dodatočný obsah vo forme dvoch sezón, ktoré postupne ponúknu nové trate a vozidlá.