Tým najvýkonnejším, čím sa môže spoločnosť EVGA vo svojej ponuke grafických kariet pochváliť, je EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming. Nesie pseudonym slávneho overclockera Vince „K|NGP|na“ Lucida a rozhodne mu nerobí hanbu. Garancia pretaktovania na hodnotu 2 025 MHz je toho dôkazom. Frekvencia a výkon tejto grafickej karty by teda mali byť naozaj vysoké. Potvrdí to aj naša recenzia?
Grafická karta EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming je postavená na najvýkonnejšom hernom grafickom čipe spoločnosti NVIDIA GP102, na ktorý sú pomocou 352-bitovej zbernice pripojené moduly grafickej pamäte typu GDDR5X s kapacitou 11 GB. Svojím výkonom tak grafická karta EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming patrí do segmentu vysokého výkonu (High-end), kde zaberá absolútnu špičku pomyselného výkonnostného rebríčka. Táto karta je teda určená predovšetkým pre všetkých herných nadšencov a vďaka jej výbave z dielne známeho profesionálneho overclockeroa K|NGP|Na najmä pre všetkých nadšencov extrémneho overclockingu.
Grafická karta EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming je vybavená hneď trojicou BIOSu (Normal/OC/LN2), ktoré môžu byť využité pri rôznych spôsoboch chladenia tejto grafickej karty. Na dnešné testy som nechal prepínač BIOS v predvolenom nastavení NORMAL, pretože chladenie grafickej karty nechám iba na vzduchovom systéme chladenia, ktorým je táto grafická karta vybavená už od výroby.
Frekvencie grafického čipu sú 1 582/1 696 MHz a frekvencia grafických pamätí 1 376 MHz, čo v prípade pamätí typu GDDR5X predstavuje efektívnu frekvenciu 11 008 MHz. V porovnaní s referenčnými hodnotami je teda grafická karta na jadre pretaktovaná o 102 MHz v základe a o 112 MHz v Booste. Frekvencia grafických pamätí tak zostala na referenčných hodnotách GeForce GTX 1080 Ti.
Grafická karta Gigabyte EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming meria na dĺžku 300 mm a na základnej doske vám zaberie celkom 2 rozširujúce sloty. O chladenie grafickej karty sa stará systém chladenia iCX, ktorý je tentoraz vybavený medeným pasívom chladiča s celkom 6 kompozitnými tepelnými trubicami (heat pipes) s priemerom 8 a 6 mm, na lepší odvod tepla z grafického čipu. Chladiaci plát (heatsink plate) dosadá na moduly grafických pamätí aj napäťových regulátorov, takže všetky najdôležitejšie komponenty grafickej karty sú kvalitne chladené.
Aktívnu časť systému chladenia tvoria celkovo tri 90 mm ventilátory s aerodynamicky tvarovanými lopatkami, a ako to už v prípade systému chladenia iCX býva, ventilátory podporujú technológiu Async Fan Control, ktorá podľa potrieb jednotlivých častí grafickej karty automaticky reguluje otáčky jednotlivých ventilátorov. Grafická karta je totiž vybavená celkom 9 tepelnými senzormi, ktoré dodávajú potrebné informácie o teplotách všetkých dôležitých komponentov. Charakteristika závislosti hlučnosti od otáčok ventilátora je nasledujúca:
O napájanie grafickej karty EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming sa stará zdvojená 10 + 3-fázová kaskáda modulov napäťových regulátorov (VRM), ktorá vyžaduje prídavné napájanie pomocou dvoch 8-pinových konektorov. Príkon grafickej karty bol výrobcom nastavený na 300 W (max. 360 W) a na jej prevádzku výrobca odporúča zdroj s výkonom minimálne 600 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming riešené pomocou jedného DVI-D (Dual-link) konektora, troch konektorov miniDP 1.3/1.4 (Display Port) a jedného konektora HDMI 2.0.
Súčasťou balenia grafickej karty EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming je tiež firemný nástroj spoločnosti EVGA s názvom Precision XOC.
Nástroj EVGA Precision XOC slúži na jednoduché pretaktovanie, s pomocou ktorého môžete zo svojej grafickej karty dostať maximum možného výkonu. Užívateľské rozhranie aplikácie využijú ako užívatelia menej skúsení, tak aj „profesionáli“.
Pomocou EVGA Precision XOC môžete užívateľsky nastavovať rôzne parametre grafickej karty, ako sú napríklad frekvencia grafického čipu, frekvencia grafických pamätí, otáčky ventilátorov chladiča, alebo tiež nastavovať limity teploty, spotreby atď. Vďaka nástroju EVGA Precision XOC si tak môžete nastaviť správanie grafickej karty podľa svojich špecifických potrieb. Grafickú kartu môžete napríklad nastaviť na jej maximálny výkon, alebo naopak môžete jej výkon obmedziť a dať prednosť skôr lepším prevádzkovým vlastnostiam (teplota, hlučnosť či spotreba). Môžete tiež sledovať teploty zo všetkých tepelných senzorov, ktoré sú na tejto grafickej karte umiestnené.
S EVGA Precision XOC môžete tiež nastavovať správanie RGB LED svetiel na grafickej karte či nastavovať vlastné krivky jednotlivým ventilátorom systému chladenia.
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming zaradili nasledujúce grafické karty zo segmentu vysokého výkonu (high-end):
ŠPECIFIKÁCIA grafických kariet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Veľkosť Tranzistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Veľkosť Bus / Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal | 471 mm2 12,000 million 16 nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11008 | 1 582 MHz 1 696 MHz 1 988 MHz | PCIe 3.0 x16 300 W |
Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal | 471 mm2 12,000 million 16 nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11232 | 1 607 MHz 1 721 MHz 1 865 MHz | PCIe 3.0 x16 250 W |
Palit GTX 1080 GameRock PE 8 GB | GP104 GP104-400-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8.192 GB 256b/10008 | 1 747 MHz 1 886 MHz 1 990 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
AMD Radeon RX Vega 64 8 GB HBM2 | Vega 10 Vega 10 XT GCN 5ND GEN | 484 mm2 12,500 million 14 nm FinFET | 4096 256 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1890 | 1 247 MHz 1 546 MHz 1 485 MHz | PCIe 3.0 x16 295 W |
Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming | GP104 GP104-300-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 2432 152 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1 607 MHz 1 683 MHz 1 848 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
AMD Radeon RX Vega 56 8 GB HBM2 | Vega 10 Vega 10 XL GCN 5ND GEN | 484 mm2 12,500 million 14 nm FinFET | 3584 224 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1600 | 1 156 MHz 1 471 MHz 1 400 MHz | PCIe 3.0 x16 210 W |
Gainward GTX 1070 8 GB | GP104 GP104-200-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 1920 120 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1 506 MHz 1 683 MHz 1 796 MHz | PCIe 3.0 x16 150 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok. Čím vyšších hodnôt snímkovej frekvencie grafická karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov Fraps a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je potom následne kalkulovaná práve rýchlosť snímok.
Dosiahnuté hodnoty snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov uvádzané zostupne tak, že grafická karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe uvedená hore, a naopak grafická karta s najnižšou snímkovou frekvenciou potom zase úplne dole. Ak teda vieme ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Prey je akčná sci-fi FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorá bola postavená na hernom engine CryEngine vývojármi zo štúdia Arkane Studios, a vydaná v máji 2017 spoločnosťou Bethesda Softworks. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Hardware Labs po dobu 64 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Prey |
Mass Effect: Andromeda je akčná RPG hra z pohľadu tretej osoby, ktorá bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia BioWare, a vydaná v apríli 2017 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape EOS po dobu 80 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorej dej sa odohráva počas 1. svetovej vojny. Hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA Dice a vydaná v októbri 2016 spoločnosťou Electronic Arts. Hra podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Avanti Savoia po dobu 57 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a najnovšie herné rozhranie DirectX 12 sa v prípade takto výkonných grafických kariet veľmi v láske nemajú, a preto by som odporučil túto hru hrať výhradne pod nastavením na DirectX 11. Najnovší patch do tejto hry zvýšil výkon grafických kariet. Bohužiaľ nie všetky grafické karty boli s týmto patchom pretestované, a tak berte výsledky testov v Battlefield 1 s menšou rezervou.
Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojármi štúdia Eidos Montreal a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 98 sekúnd nástrojom Fraps. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa uprostred démonickej invázie na zariadení UAC. Hra bola postavená na hernom engine Id Tech 6 vývojármi zo štúdia Id Software a vydaná v máji 2016 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape UAC po dobu 109 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy DOOM |
Pre počítačovú hru DOOM platí jednoduché pravidlo: ak chcete mať vysokú snímkovú frekvenciu v hre, hrajte ju vždy pod rozhraním Vulkan. S týmto moderným herným rozhraním by však mohli mať problémy grafické karty predchádzajúcej generácie spoločnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Tom Clancy's The Division je on-line strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá prebieha v otvorenom svete. Hra bola postavená na hernom engine Snowdrop vývojármi zo štúdia Massive Entertainment a vydaná v marci 2016 spoločnosťou Ubisoft. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 96 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z ďalších hier, kde sa vám rozhodne oplatí opustiť DirectX 11 a prepnúť rendering hry na DirectX 12, najmä potom hráte Ak hru v nižšom rozlíšení 1 920 x 1 080 pixelov.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akčná adventúra z pohľadu tretej osoby, v ktorej s Larou Croft preskúmavate rôzne prostredia, riešite puzzle a bojujete o prežitie. Hra bola postavená na hernom engine Horizon vývojármi zo štúdia Crystal Dynamics a vydaná v januári 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 86 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider tiež podporuje DirectX 12 a v nižšom rozlíšení z neho profitujú všetky grafické karty. Ak využívate rozlíšenie 1 920 × 1 080 pixelov, určite sa oplatí prepnúť na renderovanie cez DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akčná strieľačka z pohľadu prvej a tretej osoby, ktorá je založená na téme filmových Star Wars. Hra je postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a bola vydaná v novembri 2015 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na mape Survival on Tatooine po dobu 105 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akčná RPG (role-playing game) sandbox, v ktorom plníte zadané úlohy z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom REDengine vývojári zo štúdia CD Projekt RED a vydaná v máji 2015 rovnakou spoločnosťou. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape White Orchard po dobu 84 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. Anti-aliasing bol nastavený v rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov (FHD) na MSAA ×4, v rozlíšení 2 560 × 1 440 pixelov (WQHD) na MSAA ×2 a v rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafickej karty EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako sa vlastne tejto grafickej karte darilo v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Ako môžete vidieť, výkon grafickej karty EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming je naozaj vynikajúci. Možno ste čakali, že jej víťazstvo nad „bežnú“ GeForce GTX 1080 Ti v podaní Gigabyte Aorus bude predsa len vyššia, ale on ten Aorus tiež nie je žiadne „orezávatko“. Oproti EVGA K|NGP|N síce v testoch Aorus dosahoval o trochu nižšiu frekvenciu grafického čipu, všetko si ale zas vynahradil vyššou frekvenciou pamäte. Výkonnostné rozdiely sú teda minimálne. Ak by ste tápali ohľadom zmyslu zaobstarania tak drahej grafickej karty, akou EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming rozhodne je, pokúsim sa všetko osvetliť v závere dnešnej recenzie.
Prevádzkové vlastnosti grafických kariet boli merané v počítačovej hre Crysis 3 po dobu 30 minút hrania na mape Swamp. Dosiahnuté hodnoty teplôt (°C), hlučnosti (dBA) aj spotreby (W) boli zaznamenané až na konci tohto merania.
Prevádzkové vlastnosti |
S prevádzkovými vlastnosťami grafickej karty EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming je to opäť trochu zložitejšie. Napriek medenému chladiču, napriek rôznym pozláteným častiam grafickej karty a vôbec celému sofistikovanému systému chladenia, akým EVGA iCX určite je, hlučnosť grafickej karty EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming je jednoducho enormná. Systém chladenia je nastavený tak, aby boloi dosahované čo najnižšie teploty, a bola tak zaručená čo najvyššia Boost frekvencia grafickej karty. Za všetko sa platí a v prípade grafickej karty EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming potom za vyššie frekvencie zaplatíte jednoducho vyššou hlučnosťou. Spotreba grafickej karty je tak plne v intenciách grafických kariet GeForce GTX 1080 Ti.
Pretaktovanie grafickej karty EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming som vykonával pomocou nástroja MSI Afterburner tak, aby som v žiadnom prípade neohrozil grafickú kartu, a neprišiel tak o jej záruku. Na maximum som zvýšil iba hranicu spotreby (120 % Power Limit) a teploty (90 °C Temp. Limit), napätie grafického čipu som nechal na východiskových hodnotách.
Postupne som zvyšoval hodnoty frekvencie grafického čipu a následne tiež grafických pamätí. Ako stabilná sa nakoniec ukázala hodnota +50 MHz pre grafický čip a +350 MHz pre grafické pamäte. V počítačových hrách sa potom reálna frekvencia grafického čipu pohybovala okolo hranice 2 025 MHz, v prípade grafických pamätí 11 700 MHz (efektívne).
Nasledujúce video ukazuje nárast výkonu a prevádzkové vlastnosti v prípade takto pretaktovanej grafickej karty EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming v počítačovej hre Crysis 3. V tomto videu tiež uvidíte, že garancia frekvencie pretaktovania 2 025 MHz, sľúbená spoločnosťou EVGA, bola po celý čas tohto testu tiež naozaj dodržaná.
Čo teda povedať na záver? Grafická karta EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming jednoducho nie je určená pre „obyčajných smrteľníkov“, ale len pre ľudí, ktorí sa zaoberajú taktovaním GPU, najlepšie tomu extrémnemu s LN2. Práve pre takýchto ľudí je grafická karta z edície K|NGP|N vybavená napríklad výberovými čipmi, pozlátenými časťami, konektormi, ako sú ECU či EVBOT, na monitorovanie a nastavovanie rôznych vnútorných parametrov (najmä voltáže) grafickej karty obchádzaním BIOSu atď. Práve títo ľudia takéto vybavenie môžu oceniť a grafická karta EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming je pre nich akýmsi Svätým Grálom. Týchto ľudí nejaká vyššia hlučnosť absolútne nezaujíma, pretože prvé, čo z tejto grafickej karty demontujú, je práve ten hlučný vzduchový systém chladenia.
Samozrejme, ak žiadnym takýmto extrémnym oveclockerem nie ste a len by ste sa chceli kamarátom pochváliť niečím naozaj výnimočným vo svojom PC, EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming je na takéto účely kandidátom úplne ideálnym. Musíte však počítať s tým, že sa budete môcť chváliť len tou krásou, vyšším výkonom však nie, a hlučnosťou už vôbec nie.
EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming
Grafické kartyGrafická karta EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming ponúka ultimátny výkon. Svojim zameraním, výbavou, a teda aj vyššou cenou je ale určená predovšetkým pre všetkých extrémnych overclockerov.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Volám sa Pavel Šantrůček a grafickým kartám sa profesionálne venujem už viac ako 5 rokov. Architektúra, recenzie a testy grafických kariet sú presne to, čo ma posledné dva roky živí a čo stalo neoddeliteľnou súčasťou môjho pracovného života na GPUreport.cz. Ako programátor som tiež autorom niekoľkých nástrojov na analýzu snímkovej frekvencie grafických kariet, z ktorých asi najznámejší FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojne využívaný na celom svete.