FIFA 21 (RECENZIA) – Zachráni next-gen update tohtoročný ročník?

Športové hry v roku 2020 schytávajú od hráčov a novinárov vlnu kritiky, pretože väčšina z nich išla v stopách malých inovácií za cenu plnohodnotnej hry. Výnimku tvoril eFootball PES 2021 Update, ktorý za nižšiu cenu priniesol aktualizáciu súpisiek a niekoľko vychytávok, ale gigant EA sa rozhodol vydať ďalší diel, teda FIFA 21. Lenže tvorcovia sa nijako zvlášť nepredviedli, a tak nádej na zlepšenie stavu zostáva iba v sľubovanom upgrade pre next-gen konzoly, z ktorého by sme sa podľa predstáv autorov mali posadiť na zadok. Podarilo sa?

Ako sa hrá na PS5Recenzia PS4 Pro

FIFA 21; wallpaper: cover

FIFA 21 (hra) | FIFA (herná séria)

Športová hra FIFA 21 je súčasť hernej série FIFA. Titul vyvíja štúdio EA Sports a vydáva spoločnosť Electronic Arts. Hra vychádza 9. 10. 2020 na PC, PS4 a Xbox One, neskôr aj na PS5, Xbox Series X, Stadia a vo verzii Legacy Edition tiež na Switch. Titul vychádza s českou lokalizáciou a obsahuje multiplayer. | Homepage

Články: FIFA 21 RecenziaFIFA 20 Recenzia | FIFA 19 Recenzia | FIFA 18 Recenzia

FIFA 21 (RECENZIA PS5) – Obsah článku

1. Hrateľnosť FIFA 21 sa nemení, ale zážitok je iný
  2. Ich nohy sú vo vašich rukách
  3. Upotené tváre
  4. Next-gen FIFA 21 nezachráni
  5. Recenzia FIFA 21: záverečné hodnotenie
  6. HW nároky na hru FIFA 21 PC

Hrateľnosť FIFA 21 sa nemení, ale zážitok je iný

Príchod nových konzol PlayStation 5 a Xbox Series X/S očakával rad hráčov nielen pre ich lepšiu výkonnosť, ale aj ako prísľub toho, že tvorcovia začnú vymýšľať nové mechaniky do zavedených sérií. V tomto ich musela na plnej čiare sklamať športová odnož vydavateľského gigantu EA Sports. NHL 21 beží stále na rovnakom engine (a opäť sa nedostalo na PC), Madden NFL 21 sa podľa kritikov už dlhší čas potáca na plytčine stereotypu a podobnej situácii sa nevyhla ani futbalu FIFA 21. Tohtoročný ročník schytal za uši tiež v našej recenzii, pretože nielenže nepriniesol žiaden svieži vietor do zabehnutých koľají, ale navyše rozbil krehkú rovnováhu medzi útokmi a obranou.

FIFA 21; gameplay: akrobacia
Akrobatické finesy spoločne s upgradovanou grafikou FIFA 21 pohladia po duši každého fanúšika futbalu.

Lenže podobne, ako v prípade NBA 2K21, sa tvorcovia dušovali, že na nových konzolách bude všetko nablýskanejšie, vyladenejšie a skrátka úplne najlepšie. My už sme si však zvykli nebrať propagačné vyhlásenia reklamných oddelení veľkých vývojárov úplne vážne, a preto si je potrebné všetko overiť na vlastný ovládač. Na tomto mieste je potrebné zdôrazniť, že nasledujúce dojmy sú písané na PS5 verziu, kde práve gamepad hrá významnú úlohu, pretože v EA Sports sa rozhodli naplno využiť možnosti ovládača DualSense.

Ich nohy sú vo vašich rukách

Práve ovládanie futbalistov na ihrisku mi prinieslo to najväčšie potešenie zo zmien, ktoré sa objavili v rámci next-gen upgradu, ktorý je pre vlastníkov pôvodných konzolových verzií FIFA 21 k dispozícii zadarmo na stiahnutie. V rukách doslova cítite každý kontakt s loptou, prihrávky z prvej príjemne zavibrujú a rany z narážačky s následne rozvlnenou sieťou vo vás prebudia tú správnu eufóriu (navyše, DualSense pradie aj pri skandovaní vašich fanúšikov). Po niekoľkých zápasoch síce jemné vibrácie prestanete vnímať, ale akonáhle si pustíte FIFA na obyčajnom gamepade, zdá sa vám dianie na ihrisku naraz také plytké, bez chuti.

FIFA 21 Burnley vs West Ham First Polčas I Alza Magazin (Gameplay, PS5, No Commentary)

Predzápasové konferencie vo FIFA 21 sú otrava, už len kvôli absencii dabingu, ale atmosféra zápasu v spojení s haptickým zážitkom vďaka DualSense na to dajú rýchlo zabudnúť.

Napriek tomu sa v spojení s PS5 ovládačom objavuje mechanika, ktorú budú vaše prsty cítiť neustále. Autorom sa skvele podarilo previesť únavu hráčov do páčok ovládača, pomocou ktorých šprintuje alebo vykrývate priestor. Zmorený hráč po dlhom šprinte sa jednoducho bez odpočinku tak rýchlo nenaštartuje k ďalšiemu behu, a preto vám páčky kladú primeraný odpor, ktorý musíte prekonať, aby ste svojho hráča donútili k rýchlejšiemu pohybu. Pôsobí to maximálne prirodzene, takže ak odhliadneme od škrabavého drnenia v ovládači na konci zápasu (každý hráč je inak unavený, sú tu striedajúci futbalisti, takže ovládač neustále prepína odpor na páčkach), tak si za túto mechaniku zaslúžia tvorcovia jednotku s hviezdičkou.

Upotené tváre

Z grafického hľadiska sa FIFA 21 posunula v next-gene tiež dopredu, ale nijak radikálne. Autori využili silnejší výkon konzol a nové audiovizuálne vychytávky, takže všetko vyzerá prirodzenejšie, predovšetkým vďaka práci so svetelnými efektmi. Významné rozdiely možno sledovať predovšetkým pri zapauzovaní hry v režime opakovaného záznamu, ale aj počas samotného zápasu pribudli zábery z diania na ihrisku približujúce atmosféru televízneho prenosu. Už na prvý pohľad zaujme obrovská miera detailov ako vlniace sa dresy z rôznorodých materiálov, mimika upotených hráčov, pohyb vlasov (ženy na trávniku konečne trochu získali šarm) a tiež fanúšikovia sú ako by poliati živou vodou.

FIFA 21; gameplay: Messi FIFA 21; gameplay: Souček FIFA 21; gameplay: Ronaldo
Počas zápasov vo vylepšenej next-gen verzii FIFA 21 sa môžete kochať takými detailmi, ako sú začervenané tváre Tomáša Součka alebo neposlušné vlasy Lionela Messiho.

Filmovejšie spracovanie začiatkov stretnutí, na ktoré tvorcovia FIFA 21 niekoľkokrát upozorňovali, vás vtiahne do veľkých zápasov, ale priznajme si, že už po niekoľkých takýchto vstupoch na ihrisko príslušnú sekvenciu preskočíte, aby ste už mohli hrať. Pohyb hráčov na ihrisku tiež zaznamenal niekoľko vylepšení, ale občasné vtipne neprirodzené kolízie nevymizli. Dominový efekt v malom vápne by v rámci spomalených záberov mohol fungovať ako podarená groteska, a to radšej nehovorím o leteckých kreáciách po niektorých súbojoch o loptu.

Next-gen FIFA 21 nezachráni

Hoci sa autorom FIFA 21 podarilo ukázať, že na najnovších konzolách môže ich titul vyzerať a fungovať o poznanie lepšie (a zdôrazňujeme, že iba na konzolách, PC hráči si musia na budúcnosť digitálneho futbalu počkať na budúci rok), tak stále pretrvávajú hlavné výhrady z pôvodnej recenzie. Hrateľnosť sa oproti minuloročnému veľmi nezmenila, a keď, tak len k horšiemu (na neprirodzené kmitanie nôh útočníkov a ťažkopádnych obrancov som si stále nezvykol). Ak vám však sedí arkádovejšie podanie behania za loptou po zelenom trávniku, tak si môžete FIFA 21 užiť, rovnako tak ak ste nehrali posledné dva ročníky.

FIFA 21; gameplay: fanúšikovia
Fanúšikovia vo FIFA 21 konečne pôsobia ako živé bytosti.

Tiež ma mrzí, že nad VOLTA režimom sa naozaj zatvára voda, pretože implementácia skvelých ovládacích prvkov z DualSense sa do pouličného futbalu nedostala, čím tvorcovia jasne naznačili, že budúcnosť malého futbalu v sérii FIFA nevyzerá nijak ružovo. Stále si teda stojím za svojím a budem tvrdiť, že EA Sports chce za FIFA 21 veľa peňazí za málo muziky. Moje nadšenie z gamepadovej odozvy a vylepšenia grafiky sa samozrejme prejavilo na zmene hodnotenia, ale nijako to neprekrýva sklamanie z minima zmien v tomto ročníku, ktorý vyšiel na PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S a Switch 5. októbra 2020. Next-gen update je zadarmo dostupný od 4. decembra na PS5 a Xbox Series X/S.

Táto recenzia bola napísaná na PS5 verziu hry, ktorú poskytol miestny distribútor hry ABC Data.

Recenzia FIFA 21: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 63 % Alza Magazín

Next-gen verzia FIFA 21 dokáže nadchnúť využitím ovládača DualSense a detailnejším spracovaním grafiky. Napriek tomu v hre zostal rad nedostatkov a každému nemusí sadnúť útočnejšie a arkádovejšie poňatie. Hru FIFA 21 si užijú najviac hráči, ktorí vynechali posledné dve sezóny a dávajú radi veľa jednoduchých gólov.

FIFA 21; recenzia

• Kvalitný arkádový futbalový zážitok
  • Podpora útočnej hry
  • Ľahšie kľučky (vrátane volty)
  • Skvelé využitie ovládača DualSense
  • Upravená kariéra
  • Možnosť hrať FUT zápasy vo dvojici
  • Česká lokalizácia

• Minimum rozdielov oproti minulému dielu
  • Ťažkopádna obranná hra
  • Brankári občas nekonajú veľmi múdro
  • Nedabované rozhovory v kariére
  • Príbehový režim je na smiech
  • VOLTA nie je plnohodnotný next-gen
  • Stále neadekvátna cena

FIFA 21 (RECENZIA PS4 Pro) – Obsah článku

1. Prvý pohľad šokuje
  2. Inovácie v malom meradle
  3. Kríženec s manažérom? Ani náhodou!
  4. FUT alebo ako minúť vreckové behom pár hodín
  5. VOLTA mieri do vôd zabudnutia
  6. Recenzia FIFA 21: záverečné hodnotenie
  7. HW nároky na hru FIFA 21 PC

Prvý pohľad šokuje

Séria FIFA patrí k istotám, s ktorými ako redakčný „športiak“ musím každoročne počítať, čo napokon platí tento rok aj pre basketbalové NBA 2K21 alebo onedlho vychádzajúci hokej NHL 21. Za tie roky, čo o športových simuláciách píšem, ma však málokedy jednotlivé pokračovania niečím prekvapili. V pravidlách jednotlivých hier totiž môžu tvorcovia máločo inovovať, takže ak sa v predchádzajúcich rokoch snažili vytvoriť čo najlepšiu verziu jednotlivých zápolení, tak sa v ďalších dieloch sérií musí hráč uspokojiť iba s aktualizovaním zostáv, vylepšovaním realizmu a vylepšovaniu umelej inteligencie. Raz za čas sa prihodí nejaký zaujímavý mód, aby utíšili fanúšikov, a to je tak všetko.

FIFA 21; gameplay: Salah strelec
Útočná hra vo FIFA 21 poteší každého fanúšika futbalu, pretože sa vám tímoví kolegovia budú ponúkať do výhodných pozícií, prípadne ich tam môžete sami nasmerovať. Dať gól tak tento rok nie je nič zložité.

Vyššie popísané riadky by sa dali aplikovať na väčšinu športových sérií (na čele s NBA 2K), ale súčasnými matadormi v kopírovaní predchádzajúcich ročníkov jasne vedie EA. Namiesto toho, aby vo svojom digitálnom futbale urobili pauzu, ako konkurenčný eFootball PES 2021 (vydal za zníženú cenu formu updatu spoločne s plne licencovaným Eurom), rozhodli sa ísť odlišnou cestou, za čo si zaslúžia pomyselné poza uši. Za novo navýšenú cenu AAA titulu 65 € totiž vydávajú projekt, ktorý zaznamenal relatívne malý počet zmien voči požadovanej čiastke, pričom vrchol drzosti je obyčajný reskin verzie pre Switch verziu.

Naozaj som totiž mal v prvý moment spustenia FIFA 21 pocit, že som sa pomýlil a nainštaloval si minuloročný diel. Jediným rozdielom bol rozosmiaty Kylian Mbappé na štartovnej obrazovke a inak išlo všetko podľa vopred danej šablóny (vrátane finále Ligy majstrov, ktorá je plne v licencii EA). Ja som neveriacky civel na obrazovku a pripadal si, že cestujem časom do septembra roku 2019. Až po pár minútach na ihrisku som si začal všímať niekoľkých rozdielov, ktoré by som normálne nepostrehol, keby som si kvôli dnešnej recenzii pred dvoma týždňami nenainštaloval FIFA 20. Navyše, nie všetky zmeny sú na prospech veci. Útočiaci hráči síce ľahšie predvádzajú kľučky (jasný vplyv Volta prístupu), ale na druhej strane, obrancovia vyzerajú ako nemotorné cvičné kužele a o brankárskom IQ sa radšej vyjadrovať ani nebudem.

FIFA 21 Liverpool vs. Juventus I Alza Magazin (Gameplay, PS4 Pro, No Commentary)

FIFA 21 sa opäť môže pochváliť obrovskou porciou licencovaných súťaží z celého sveta, vrátane Európskej ligy a Ligy majstrov, ale ich konkurent eFootball PES 2021 im urobil čiaru cez rozpočet v talianskej najvyššej súťaži, kde oficiálne nie sú Juventus Turín alebo AS Rím.

Inovácie v malom meradle

FIFA 21 sa totiž tento rok vymyká realite na štadiónoch viac než inokedy, až by som sa nebál zaradiť aktuálny ročník do kategórie fantasy/sci-fi miesto športovej simulácie. Veď nám ako stroj času umožní znovu zažiť pocity z roku 2019, futbalistu na ihrisku desia viac zranenia ako testy na koronavírus, takže sa šťastne objímajú po každom strelenom góle, diváci v hľadisku nehľadia na odporúčaný odstup a navyše nenosia rúška. Ale teraz vážne. Aktuálna verzia digitálneho futbalu sa rozhodla podporiť vašu snahu vsietiť loptu za súperovho brankára pomocou inteligentných a riadených nábehov spoluhráčov (tí sa dokonca aktívne snažia vyhnúť ofsajdu), prípadne vďaka ľahším kľučkám a kontrole lopty, čo z útočníkov robí futbalových polobohov.

FIFA 21; gameplay: Ronaldo FIFA 21; gameplay: Champions League FIFA 21; gameplay: simulácia
Cesta k pohárom je tento rok vo FIFA 21 o niečo ľahšia, pretože menej podstatné zápasy môžete „riadene“ simulovať a v prípade problémov vstúpiť priamo na trávnik počas niekoľkých okamihov.

Tvorcovia si totiž dali prácu s tým, aby fanúšik defenzívneho futbalu trpel ako zviera. Ako som naznačil už vyššie, brankári sú stále rovnaké teliatka vyrážajúce aj jednoduché lopty a tvoriace kuriózne chyby, tento rok sa k nim navyše pridali aj obrancovia a všetko zahrabáva pod zem síce vylepšený, ale stále dosť smiešny kolízny systém (v spolupráci s necitlivým posudzovaním rozhodcov je hra telom mojím súkromným peklom). Nemôžem povedať, že by bola bekom znížená inteligencia, naopak sa snažia lepšie blokovať prihrávky a strely, ale voči agilným útočníkom nemajú veľmi šancu a pôsobia ako nemotorné nemehlá, ktoré sa dá ľahko obísť. Výnimkou tak nie sú výsledky, ktoré by viac pristali hokeju, čo pôsobí dosť nepatrične predovšetkým v sezóne, v ktorej ostatné tímy predvádzajú „normálne“ výkony s dvomi až tromi gólmi na zápas.

Kríženec s manažérom? Ani náhodou!

Najviac viditeľnou zmenou vo FIFA 21 je možnosť simulovať zápas a vstúpiť do jeho priebehu vo chvíli, keď sa situácia nevyvíja podľa vašich predstáv. Prakticky funguje všetko veľmi dobre a prechod na ihrisko prebehnete na PS4 Pro priebehu niekoľkých sekúnd (mimochodom, ide o skvelý spôsob, ako preskočiť minihru pred zápasom a predzápasové videá, ktoré sú identické ako vlani). Vaše taktické ja sa však bude pri pohľade na pohybujúce sa bodky sužovať, pretože všetko vyzerá ako náhodný chaos, pri ktorom hráči nerešpektujú základné princípy rozostavenia, takže vlastne len tupo sledujete, či vaši zverenci strelia alebo dostanú gól. Nečakajte teda žiadny Football Simulator 2020, ale skôr možnosť, ako urýchliť priebeh sezóny.

FIFA 21; gameplay: kolízny systém FIFA 21; gameplay: VOLTA zápas FIFA 21; gameplay: diváci – grafický bug
Tvorcovia FIFA sa chvastali reálnejším kolíznym systémom, čo je čiastočne pravda, ale na druhej strane vznikajú nové typy komických situácií ako dvojité saltá po zakopnutí o nohu súpera.

Tá totiž v rámci všetkých módov FIFA 21 priniesla najviac viditeľných zmien v podobe niekoľkých inteligentných riešení v správe tímu – ako tréner sa totiž môžete viac venovať svojim zverencom, určovať im tréningové jednotky (ktoré veľmi skoro necháte simulovať, než aby ste ich sami stále dookola podstupovali) a dokonca pozmeniť jednotlivým hviezdam v tíme ich preferované pozície. Počas niekoľkých týždňov tak môžete z hrotového útočníka vytrénovať behavého záložníka a zaplátať tak dieru vo svojej vysnívanej zostave. Na druhej strane, vyjednávania o prestupoch či tlačové konferencie sú stále nutným mučiacim nástrojom, ktorý budete musieť počas kariéry pretrpieť.

FUT alebo ako minúť vreckové behom pár hodín

Mimo klasického zápasu s upraviteľnými pravidlami patrí k najpopulárnejším módom fantasy liga známa pod skratkou FUT (FIFA Ultimate Team). V ňom si možno opäť vytvoriť svoj vysnívaný tím a pustiť sa do sporu s ostatnými výzvu hľadajúcimi súpermi online, pričom celý zážitok závisí od dvoch premenných – vašich schopnostiach a štedrosti vašej kreditnej karty. Stále platí, že kvalitný hráč si natrie na chleba priemerného súpera, ktorý neváhal investovať nemalé peniaze do svetových superhviezd, ale bude to mať o poznanie zložitejšie. Mimo klasické módy ocenia verní fanúšikovia novú možnosť hrať vo FUT za jeden tím vo dvojici, čo prináša nové prístupy k vedeniu zápasu.

FIFA 21 VOLTA Street Kings I Alza Magazin (Gameplay, PS4 Pro, No Commentary)

Režim VOLTA je tento rok jednoduchým apendixom na FIFA 21, ktorý prežíva z minulého roka. Mimo mierne presnejšieho ovládania hráčov však nič nové neponúkne a čoskoro naň zabudnete.

Ako sami vidíte, až na pár výnimiek by sa celá recenzia dala zhrnúť slovným spojením „ako minulý rok“. To platí nielen pre hrateľnosť, ale aj pre audiovizuál, ktorý už značne zastaráva. Tvorcovia si nedali prácu ani so zmenou osláv gólov, takže budete zažívať nechcené déjà vu až nepríjemne často. Uvidíme, ako sa predstaví grafika na konzolách novej generácie PlayStation 5 a Xbox Series X, kde by predsa len mala mať väčší priestor okúzliť nás dychberúcimi detailmi. Pritom na tímoch bez oficiálnej licencie (Juventus Turín, AS Rím) dizajnéri ukazujú, že majú nápadov na rozdávanie, len ich asi nedokážu presadiť.

VOLTA mieri do vôd zabudnutia

Keď už sa v sérii FIFA niečo nové objaví, vo väčšine prípadov ide o ročníkový výkrik do prázdna, na ktorý sa do roka zabudne. Pamätáte si na veľkolepé oznámenie pouličného futbalu VOLTA v minulom roku, ktorý bol podporený príbehovým režimom? Ten sa objaví aj vo FIFA 21, ale iba zo zotrvačnosti. Príbeh na hranici trápnosti a zbytočnosti pokoríte do dvoch hodín, pričom vás samotné poňatie malého futbalu ničím neprekvapí. Nadšenci street futbalu si možno všimnú, že žongléri majú väčšiu kontrolu nad loptou, ale pri kľučkách pôsobia ako handroví panáci s gumovými členkami. A to vôbec nehovorím o hre telom, kedy metrákovému chlapovi vôbec nevadí zostreliť vetchou dievča ako parný valec.

FIFA 21; gameplay: kolizní systém - ženy
Vo FIFA 21 sú opäť zahrnuté ženské medzinárodné tímy. Nezabudlo sa ani na české tímy, tzn. Klasická trojica Plzeň, Sparta, Slavia.

V podstate je z môjho pohľadu FIFA 21 takmer zbytočný diel, takže ak nemusíte nutne mať najaktuálnejšie zostavy, prípadne vaši kamaráti nepresedlali na nový ročník FUT, pokojne ušetrite 65 €. Najnovšia futbalová simulácia v podstate žmýka zo svojich fanúšikov peniaze bez toho, aby im ponúkla dostatočnú protihodnotu, len niekoľko menších vychytávok upravujúcich hrateľnosť v prospech útočenia. Ak ste však pár dielov FIFA vynechali alebo ste fanatickými vyznávačmi futbalu od EA, nový diel vás môže uspokojiť. Pre niekoho môže byť jednou z hlavných berných mincí tiež textová česká lokalizácia, ktorá je súčasťou série už niekoľko rokov.

Niekomu sa možno tiež oplatí počkať si na stav hry pre novú generáciu konzol, pretože tam možno FIFA 21 obháji svoju cenovku. Na digitálny trávnik môžete vletieť od 6. októbra na PC, PS4, Xbox One a v upravenej verzii na Switch. Neskôr sa chystá tiež na PS5, Xbox Series X/S a Stadia.

Táto recenzia bola napísaná pre PS4 Pro verziu hry, ktorú poskytol miestny distribútor hry ABC Data.

Recenzia FIFA 21: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 57 % Alza Magazín

FIFA 21 je rozporuplný titul, ktorý poteší zažraných fanúšikov série túžiacich po útočnejšom poňatí, ale zároveň je sklamaním pre občasného hráča, pretože oproti minulému dielu prináša minimum zmien, ktoré zrejme zaznamená len okrajovo, čo je za plnú cenu veľmi málo.

FIFA 21; recenzia

• Kvalitný arkádový futbalový zážitok
  • Podpora útočnej hry