AD elektro Star Wars

Sigma 35 mm f/1,4 DG HSM Art (RECENZIA)

Zobraziť katalóg
Sigma 35 mm f/1,4 DG HSM Art (RECENZIA)

Objektív Sigma 35 mm f/1,4 ART síce nie je žiadnou horúcou novinkou, ale v kategórii svetelných „35“ patrí k veľmi obľúbeným stáliciam, navyše je jedným z prvých objektívov modelového radu Sigma ART. V redakčnom testovaní ho pre Fotomagazín dôkladne ostestoval skúsený fotograf Ondřej Prosický.

Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art; recenze; objektiv

Kvalitné vyhotovenie svetelného objektívu

Objektív Sigma 35 mm f/1,4 DG HSM Art je pomerne solídny kus optiky a jeho hmotnosť tomu zodpovedá. Pre predstavu niekoľko čísel. Jeho hmotnosť je 665 g, dĺžka 9 cm a priemer závitového filtra 67 cm. Priemer 77 cm by bol z môjho pohľadu vhodnejší, pretože väčšina objektívov, ktoré sa v praxi, a nielen tie profesionálne, používajú, disponuje podobným priemerom. To znamená, že nemusíte dokupovať ďalší polarizačný filter, môžete použiť ten, čo máte na širokých objektívoch alebo kratších teleobjektívoch (napríklad 70– 200/2,8). Na druhú stranu, zvyčajne platí, menší priemer = ľahší objektív.

Sigma 35 mm f/1,4 DG HSM Art je poriadny kus objektívu s kovovou konštrukciou, vďaka ktorej pôsobí mohutne a odolne. Mechanické vyhotovenie objektívu je veľmi kvalitné, všetko pekne lícuje a zaostrovací krúžok má plynulý chod. Skoro by sa až dalo povedať, že objektív pôsobí „luxusným“ dojmom.

Bajonet je, ako sa na podobný objektív patrí, kovový. Objektív je dodávaný so slnečnou clonou, čo nebýva v prípade podobných ohnísk úplne pravidlom, a praktickým puzdrom na objektív. Tu musím vyzdvihnúť naozaj „ladne plynulé“ nasadzovanie slnečnej clony, čo sa napríklad v prípade niektorých objektívov Canon povedať nedá.

Ak na konštrukcii objektívu Sigma 35 mm f/1,4 DG HSM Art niečo vylepšiť, pridal by som utesnenie proti vlhkosti na obrubu bajonetu. Taká tá gumová zásterka, ktorú majú objektívy Canon radu „L“. Keď prší, dážď sa nedostane do bajonetu. Odhadujem, že oproti konštrukcii objektívov „L“ firmy Canon nebude objektív Sigma v nepriaznivých podmienkach toľko odolný.

Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art; recenze; objektiv

Autor: Ondřej Prosický | Canon EOS 5D Mark II, Sigma 35 mm f/1,4 DG HSM Art, ohnisko 35 mm, clona f/1,6, ISO 100, čas 1/400 s.

Sigma 35 mm f/1,4 ART: široké ohnisko nielen na portrétovanie

Hoci sa hovorí, že najuniverzálnejšie ohnisko objektívu je 50 mm, pre mňa osobne je to jednoznačne 35 mm. Ak ako ja vlastníte full frame telo aj zrkadlovku formátu APS-C, budete z univerzálnosti „35“ nadšení. Môžete vyraziť na reportáž v ťažkých svetelných podmienkach a na „kropovom“ tele budete mať výborný portrétový objektív. Nie náhodou si objektív Sigma 35 mm f/1,4 DG HSM Art zaobstarávajú majitelia zrkadloviek APS-C, ktorým je klasická univerzálna päťdesiatka na portrétovanie veľmi dlhá. Sigma má po prepočte ohnisko 56 mm.

Keby som už doma nemal objektív Sigma 24 mm f/1,4 DG HSM Art, kúpim si ju, „35“ je oveľa univerzálnejšiia. Navyše jej unikátny „priestor“ (neviem ako ten pocit popísať) na výsledných fotografií je oveľa atraktívnejší než s objektívom Sigma 50 mm f/1,4 DG HSM Art, ktorý som pre Fotomagazín tiež recenzoval.

Výnimočný rad objektívov Sigma „Art“

Dlho platilo, že objektívy Sigma sú lacnejším variantom objektívov Canon a Nikon, pre tých, ktorí nemajú dostatok peňazí na originálne objektívy. Síce sa ušetrila polovica a viac z nákladov na obstaranie novej techniky, ale objektívy Sigma mali občas nejaké nedostatky. Neboli opticky kvalitné, nedali sa používať pri nastavení nízkej clony, nepresne zaostrovali a mechanické vyhotovenie zodpovedalo cene. Neraz som bol svedkom, ako sa fotografujícím kolegom objektív priamo v teréne bez zjavného pričinenia pokazil. To už však dávno neplatí.

Rad Sigma „ART“ je úplne zjavne konštruovaný pre náročnejších fotografov a veľmi zdatne konkuruje drahším originálnym objektívom. Objektívy radu „Art“ spája vynikajúca svetelnosť (zvyčajne f/1,4), rýchle ultrazvukové zaostrenie (HSM) s možnosťou ručného zaostrovania (Full Time Manual), veľmi pevné a poctivé vyhotovenie objektívov, dokonalá optická kvalita aj pri nastavení nízkej clony, kompletné príslušenstvo (keď je v cene slnečná clona a praktický obal na objektív), vyššia hmotnosť, rozmer.

Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art; recenze; objektiv

Autor: Ondřej Prosický | Canon EOS 77D, Sigma 35 mm f/1,4 DG HSM Art, ohnisko 35 mm, clona f/1,8, ISO 100, čas 1/200 s.

Zo skúsenosti s inými objektívmi môžem potvrdiť, že nejeden objektív radu Sigma Art je lepší ako jeho „L“ ekvivalent v prípade objektívov Canon, ktorý stojí dvakrát toľko. Ako ideálny príklad poslúži pevné ohnisko 24 mm, Canon vo verzii „L“ som predal a kúpil Sigmu „Art“.

Objektívy Sigma Art sa hodia najmä pri fotografovaní reportáží, dokumentov, svadieb, koncertov, interiéru. Všade tam, kde je potrebná vysoká svetelnosť objektívu. Ostrý objektív môže byť po zaclonení rôzny, ale rad „Art“ vyniká tým, že možno veľmi dobre využívať minimálnu clonu. Všestrannosť objektívu uplatníte napríklad aj v prírode pri fotografovaní detailov.

So svetelnou Sigmou pri fotografovaní motýľov

Na môj fotografický workshop s motýľmi v skleníku Fata Morgana som vzal objektív zámerne. Nie vždy je totiž účelné, aby ste klasickým makroobjektívom dlhšieho ohniska okolité prostredie úplne rozmazali. Pokiaľ máte kresliaci objektív mimo hĺbku ostrosti, hodí sa z okolitého prostredia do fotografie niečo pridať. Svetelná Sigma bola na podobné hranie sa vyložene predurčená. Pri použití nizkých clôn vegetácia v pozadí nijako neruší a jej zobrazenie mimo hĺbku ostrosti (bokeh) je krásne krémové.

Pri fotografovaní som používal clony f/1,4 až f/2,2 a ani na tej minimálnej clone nebol s objektívom Sigma 35 mm f/1,4 DG HSM Art žiadny problém. Nielenže bolo miesto zaostrenia (zvyčajne hlava motýľa) ostré v režime manuálneho zaostrenia cez Live View, ale ani presné zaostrenie autofókusom nebol žiadny problém. Skrátka vyberiete zaostrovací bod a v jeho mieste je ostré to, čo má byť. Zaostrenie je rýchle a takmer nepočuteľné.

Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art; recenze; objektiv

Autor: Ondřej Prosický | Canon EOS 5D Mark II, Sigma 3 5mm f/1,4 DG HSM Art, ohnisko 35 mm, clona f/1,8, ISO 200, čas 1/320 s.

Nutné priznať, že s full frame telom to bolo trochu jednoduchšie, zaostrené body má v hľadáčiku menšie než zrkadlovka formátu APS-C, keď zaostrovací bod v snímke pokrýva viac ako hlavu motýľa. Našťastie s fotoaparátom Canon EOS 77D bola väčšia hĺbka ostrosti ako v prípade fotoaparátu Canon EOS 5D Mark II, tak sa to tam nejako „zmestilo“.

Iba pri minimálnej clone f/1,4 vnímajte, že pokiaľ bude zaostrený bod bližšie k okraju snímky, bude hĺbka ostrosti zvlášť nízka a ostrosť nebude ideálna. Ak použijete takto otvorenú clonu, komponujte hlavný motív skôr na stred.

Veľmi ma prekvapila najmä schopnosť autofókusu presne zaostriť. Hoci som bol pri motýľoch veľmi blízko, na hranici minimálnej zaostriteľnej vzdialenosti (ktorá je veľmi prívetivých 30 cm), objektív zaostril absolútne bezchybne.

V praxi som objavil iba jednu chybu. Ak použijete objektív Sigma 35 mm f/1,4 DG HSM Art na zrkadlovke Canon EOS 77D, pri nastavenej clone f/1,4 sa v okrajoch snímok vykreslí záhadné koliesko.

Bokeh, krásne krémové pozadie fotografovaného objektu

Objektívy s vysokou svetelnosťou majú jednu zásadnú prednosť, a tou je prekrásne zobrazenie oblastí mimo hĺbku zaostrenia (hovorí sa tomu „bokeh“). Zvlášť, ak sa tam vyskytujú nejaké svetelné zdroje, niečo lesklé, odrazy, svetlá. Objektív Sigma 35 mm f/1,4 DG HSM Art má použitú 9-lamelovoú clonu, ktorá tomu svojou konštrukciou prispieva, ale to všeobecne nestačí. Nie každý objektív, ktorý má deväť lamiel, sa takto pekne správa.

Musím priznať, že už staršie objektívy SIGMA mali toto pekne vyriešené a oblasť mimo hĺbku zaostrenia bola napríklad pri teleobjektívoch vždy krajšia ako v prípade originálnych objektívov Canon. Toto firme Sigma vždy išlo a v prípade testovaného objektívu (a vlastne v celom rade „Art“) to platí dvojnásobne.

Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art; recenze; objektiv

Autor: Ondřej Prosický | Canon EOS 5D Mark II, Sigma 35 mm f/1,4 DG HSM Art, ohnisko 35 mm, clona f/2, ISO 250, čas 1/250 s.

Ak si chcete túto prednosť čo najviac užiť, odporúčam zámerne zvoliť kompozície, kde je vzdialenejšie pozadie so svetelnými zdrojmi, ideálne svetlo presvitajúce cez vegetáciu, napr. koruny stromov. Ak napríklad pri portrétovaní „bláznite“ s krásnym krémovým pozadím a popredím, keď cez niečo zaostrujete, je „artová“ Sigma ideálna voľba.

Aberácia, farebná chyba na ostrých prechodoch tmavých a svetlých objektov, sa v prípade objektívov vyskytuje, ale iba pri nízkych clonových číslach a pri veľmi kontrastnom prechode tmavý objekt a prudké protisvetlo. Najmä je zrejmá v okrajových častiach snímky pri clone f/1,4 – f/1,8. V ostatných prípadoch (vyššie clonové čísla, stred snímky) sa farebnej chyby vôbec báť nemusíte.

Objektív pri otvorenej clone (použitie nízkej clony) vinetuje, okraje fotografií budú tmavšie než stred, ale toto je možné pri vyvolávaní snímky v editore pomerne ľahko korigovať. Navyše to môžete pri svojom fotografovaní použiť ako zámer, vinetácia pritiahne divákovo oko k hlavnému objektu na snímke. Je zaujímavé, že pri zaostrení na krátke vzdialenosti vinetuje objektív Sigma 35 mm f/1,4 DG HSM Art menej ako pri zaostrení na nekonečno.

SB Dock, korekcia objektívu v počítači

Na všetky objektívy radu Sigma ART, vrátane testovaného Sigma 35 mm f/1,4 DG HSM Art, možno nasadiť tzv. Sigma USB Dock. Ide o zadný kryt objektívu s kontaktmi na objektív a USB konektor. Takto možno objektív ľahko pripojiť k počítaču a po inštalácii programu Sigma Optimization Pro sa s objektívom spojiť.

Z počítača je možné ľahko upgradovať firmvér objektívu na najnovšiu verziu a upraviť niektoré možnosti zaostrenia a stabilizátora, ak ten konkrétny objektív stabilizáciu má.

Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art; recenze; objektiv

Autor: Ondřej Prosický | Canon EOS 5D Mark II, Sigma 35 mm f/1,4 DG HSM Art, ohnisko 35 mm, clona f/2,2, ISO 100, čas 1/400 s.

Najväčšou výhodou pripojenia na úpravy je však jednoznačne možnosť upraviť front/back focus problémy so zostrením objektívu. Občas sa totiž v prípade objektívov Sigma stáva, že si úplne dokonale nesadnú s novým telom fotoaparátu a pri automatickom zaostrení zaostrujú trochu pred alebo za fotografovaný objekt. Na riešenie podobných problémov sú niektoré zrkadlovky vybavené funkciou na opravu vo svojom menu, ale stále je veľa tiel fotoaparátov, ktoré toto nemajú. Navyše, pokiaľ viem, vo fotoaparátoch Canon nemožno korigovať zaostrenie pre objektívy Sigma.

Pri veľmi svetelných objektívoch, ku ktorým testovaná „35“ jednoznačne patrí, je presné zaostrenie s malou použitou clonou zvlášť dôležité. Ďalšou funkciou, ktorú možno cez USB Dock nastaviť, je aktivácia a citlivosť manuálneho zastrovania. Dokovaciu stanicu pre objektívy Sigma radu Art, Contemporary, Sports je nutné dokúpiť zvlášť, jej cena je cca 45 eur.

Porovnanie s podobnými objektívmi

Pokiaľ o objektíve uvažujete, ponúka sa pre fotoaparáty s bajonetom Canon niekoľko variantov. Tými najbližšími sú objektívy Canon EF 35 mm f/1,4 L USM a jeho prepracovaný nástupca Canon EF 35 mm f/1,4 L II USM, ktoré Sigmu predbehne odolnosťou v nepriaznivých podmienkach. Tá novšia verzia bude mať porovnateľné optické vlastnosti ako Sigma, tá staršia bude opticky mierne horšia (ostrosť, správanie v protisvetle a bokeh bude podobný). Navyše sú oba výrazne drahšie, ten vo verzii „II“ dokonca trojnásobne.

Pomerne zaujímavou alternatívou je lacnejší Canon EF 35 mm f/2,0 IS USM, ktorý zvoľte v prípade, že je na vás Sigma 35 mm f/1,4 DG HSM Art veľmi ťažká. Menší Canon váži polovicu, iba 335 g, navyše má vstavanú stabilizáciu obrazu.

Trochu prekvapivo veľa fotografov uvažuje aj o alternatíve v podobe objektívu Sigma 50 mm f/1,4 DG HSM Art, ale keď zistia, že je ťažšia ako „35“, zostanú pri širšom ohnisku.

Môj názor je jasný. Ak chcete svetelný objektív s ideálnym pomerom výkonu a ceny, je Sigma 35 mm f/1,4 DG HSM Art ideálne riešenie. Zvlášť v prípade, že vám po prvých stovkách snímok s telom fotoaparátu sadne, zaostruje presne a nemusíte robiť žiadne korekcie. Bol to aj prípad mnou testovaného kúska. Na telách Canon EOS 5D Mark II (z roku 2008) a Canon EOS 77D (úplná novinka) pracoval úplne bezchybne.

Sigma je výborná aj z ďalšieho dôvodu, k svojim objektívom navyše poskytuje štvorročnú záruku.

Vzorové zábery v plnom rozlíšení

Záverečné hodnotenie objektívu Sigma 35 mm f/1,4 DG HSM Art

Hodnotenie 95 % Alza.sk
Hlavné parametre: Konštrukcia
95 %
Obrazová kvalita
95 %
Pomer ceny a výkonu
95 %
Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art

Klady

  • Výborné optické vlastnosti
  • Slnečná clona a puzdro v cene
  • Mechanické vyhotovenie

Zápory

  • Vyššia hmotnosť objektívu
  • Vinetácia pri minimálnych clonách
  • Záhada použitia clony f/1,4 na APS-C tele

Technické informácie
Minimálna ohnisková vzdialenosť35 mm
Maximálna ohnisková vzdialenosť35 mm
Minimálna clonaf/1,4
Maximálna clonaf/16
Priemer filtra67 mm
Minimálna vzdialenosť zaostrenia0,3 m
Technológia zaostrovaniaHSM
Typ bajonetuCanon EF, Nikon F, Sony A
Vhodný pre formát snímačaAPS-C

Ondřej Prosický

Fotograf Ondřej Prosický sa vo svojej tvorbe zameriava na fotografovanie divokej prírody. Na snímkach chce nápadito zaznamenať správanie zvierat v ich prirodzenom prostredí. Fotografické workshopy a expedície zamerané na prírodu organizuje od roku 2006, snímky publikuje v médiách a má za sebou viac ako tri desiatky autorských výstav.

Vytlačiť
P-DC1-WEB16
Zavoláme Vám a odborne poradime
+421 2 5710 1800
Otázka na objednávku
Otázka na tovar
Prosím, zadajte svoj telefón:
Zavolajte mi
Na vašom súkromí nám záleží My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.
Viac informácií Menej informácií