Nové grafické karty GeForce GTX 1660 Ti spoločnosti NVIDIA sú tu a sú dostupné nielen od mnohých rôznych výrobcov, ale aj za rozlične vysoké obstarávacie ceny. K tým absolútne najlacnejším GeForce GTX 1660 Ti na trhu potom dozaista patrí grafická karta Gainward GTX 1660 Ti Pegasus, ktorá sa navyše môže pochváliť úspornými rozmermi formátu ITX, a teda aj možnosťou umiestniť ju do prakticky akejkoľvek počítačovej skrine, vrátane tých naozaj malých. Nebudú však jej minimalistické rozmery zároveň tiež príčinou nejakého horšieho herného výkonu či nedobrých prevádzkových vlastností? Na to sme sa zamerali práve v dnešnej recenzii, v ktorej sme pre vás túto grafickú kartu poriadne otestovali.
Grafická karta Gainward GeForce GTX 1660 Ti Pegasus je postavená na najnovšom hernom grafickom čipe NVIDIA TU116 (TU116-400-A1) spoločnosti NVIDIA, na ktorý sú pomocou 192-bitovej zbernice pripojené moduly grafickej pamäte typu GDDR6 s kapacitou 6 GB. Ide o grafickú kartu, ktorá tentoraz prichádza bez podpory real-time ray tracingu aj DLSS a svojim výkonom je potom Gainward GTX 1660 Ti Pegasus zacielená do segmentu grafických kariet vyššej strednej triedy (mainstream), kde zaberá vyššie poschodia výkonnostného rebríčka.
Pretože nástroj GPU-Z grafické karty GeForce GTX 1660 Ti zatiaľ ešte nepozná, doplnil som ho správnymi údajmi sám. Frekvencia grafického čipu je 1 500/1 770 MHz (Base/Boost) a frekvencia grafických pamätí potom 1 500 MHz, čo v prípade pamätí typu GDDR6 predstavuje efektívnu frekvenciu 12 000 MHz. Všetky frekvencie grafickej karty Gainward GTX 1660 Ti Pegasus sú tak nastavené na referenčné hodnoty NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti.
Grafická karta Gainward GTX 1660 Ti Pegasus meria na dĺžku iba 168 mm (formát ITX) a na základnej doske vášho počítača zaberie len 2 rozširujúce sloty. O chladenie sa stará pasív skladaný z hliníkových rebier a veľkej hliníkovej základne, ktorý je pre lepší odvod tepla vybavený tromi medenými tepelnými trubicami (heatpipes). Odpadové teplo z modulov grafických pamätí aj napájacej kaskády je odvádzané priamo do základne pasívu a všetky dôležité súčasti grafické karty sú tak solídne chladené.
Aktívnu časť systému chladenia Gainward GTX 1660 Ti Pegasus tvorí jediný 95 mm ventilátor s aerodynamicky tvarovanými lopatkami. Táto grafická karta bohužiaľ nedisponuje funkciou Zero RPM (semi-pasívne chladenie), a tak sa tento ventilátor otáča rýchlosťou 1 000 ot./min. aj v čase, keď grafická karta nie je nijako vyťažená a aktívne chladiť by tak nebolo potrebné. Našťastie pri týchto otáčkach nie je ventilátor nijako hlučný a len ťažko ho budete počuť. Charakteristika závislosti hlučnosti od otáčok ventilátora je nasledujúca:
Pri testovaní účinnosti chladenia v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosiahla grafická karta Gainward GTX 1660 Ti Pegasus na skóre 98,3 %, a v týchto testoch stability snímkovej frekvencie tak prešla (minimálna hranica je 97 %).
O napájanie grafickej karty Gainward GTX 1660 Ti Pegasus sa stará 4 + 2-fázová napájacia kaskáda, ktorá vyžaduje prídavné napájanie pomocou jedného 8-pinového konektora. Príkon karty bol výrobcom nastavený na 120 W (maximálne 130 W) a ten potom na jej prevádzku odporúča zdroj s výkonom minimálne 450 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty Gainward GTX 1660 Ti Pegasus riešené pomocou jedného DVI-D (Dual Link) konektora, jedného konektora DP 1.3/1.4 (Display Port) a jedného konektora HDMI 2.0.
Súčasťou balenia grafickej karty Gainward GTX 1660 Ti Pegasus je tiež firemný nástroj spoločnosti Gainward s názvom Expertool II.
Pomocou tohto nástroja môžete grafickej karte nastavovať rôzne parametre, ako napríklad frekvenciu grafického čipu, frekvenciu grafických pamätí, limit spotreby, napätie grafického čipu, krivku otáčok ventilátorov atp., a upraviť si tak správanie grafickej karty podľa svojich špecifických potrieb. Grafickú kartu môžete napríklad pretaktovať na dosiahnutie čo najvyššieho výkonu, alebo dať naopak prednosť lepším prevádzkovým vlastnostiam, ako je teplota, hlučnosť či spotreba.
Na sledovanie správania grafickej karty ponúka nástroj Gainward Expertool II tiež monitoring, s ktorého pomocou môžete mať na očiach všetky okamžité aj historické údaje dôležitých hodnôt pri prevádzke grafickej karty, ako je napríklad teplota grafickej karty, otáčky ventilátorov, napätie, spotreba atď. Krivku závislosti otáčok ventilátorov chladenia od teploty grafického čipu potom môžete editovať pre oba okruhy ventilátorov samostatne.
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty Gainward GeForce GTX 1660 Ti Pegasus zaradili nasledujúce modely zo segmentu stredného výkonu (mainstream):
ŠPECIFIKÁCIE GRAFICKÝCH KARIET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip
Variant Family |
Veľkosť
Transistory Výroba |
SP
TMU ROP |
VRAM
Veľkosť Bus/Clock |
Base Clock
Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
Gainward GTX 1660 Ti Pegasus | TU116
TU116-400-A1 Turing |
284 mm2
6,600 million 12 nm FinFET |
1536
96 48 |
GDDR6
6.144 GB 192b/12000 |
1 500 MHz
1 770 MHz 1 815 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Asus Strix GTX 2060 O6G Gaming | TU106
TU106-300A-A1 Turing |
445 mm2
10,800 million 12 nm FinFET |
1920
120 48 |
GDDR6
6.144 GB 192b/14000 |
1 365 MHz
1 680 MHz 1 950 MHz |
PCIe 3.0 x16
190 W |
Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming | TU116
TU116-400-A1 Turing |
284 mm2
6,600 million 12 nm FinFET |
1536
96 48 |
GDDR6
6.144 GB 192b/12000 |
1 500 MHz
1 860 MHz 1 920 MHz |
PCIe 3.0 x16
130 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 6G | GP106
GP106-400-A1 Pascal |
200 mm2
4,400 million 16 nm FinFET |
1280
80 48 |
GDDR5
6.144 GB 192b/8008 |
1 557 MHz
1 772 MHz 1 898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 3G | GP106-3
GP106-300-A1 Pascal |
200 mm2
4,400 million 16 nm FinFET |
1152
72 48 |
GDDR5
3.072 GB 192b/8008 |
1 557 MHz
1 772 MHz 1 898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Asus Cerberus GTX 1050 Ti O4G | GP107
GP107-400-A1 Pascal |
132 mm2
3,300 million 14 nm FinFET |
768
48 32 |
GDDR5
4.096 GB 128b/7008 |
1 342 MHz
1 455 MHz 1 725 MHz |
PCIe 3.0 x16
75 W |
MSI GTX 1050 2GT OCV1 | GP107
GP107-300-A1 Pascal |
132 mm2
3,300 million 14 nm FinFET |
640
40 32 |
GDDR5
2.048 GB 128b/7008 |
1 405 MHz
1 519 MHz 1 759 MHz |
PCIe 3.0 x16
75 W |
XFX RX 590 Fatboy 8GB |
Polaris
Polaris 30 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 12 nm FinFET |
2304
144 32 |
GDDR5
2.048 GB 256b/8000 |
1 580 MHz
1 580 MHz 1 580 MHz |
PCIe 3.0 x16
196 W |
Asus Strix RX 580 O8G Gaming | Polaris
Polaris 20 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 14 nm FinFET |
2304
144 32 |
GDDR5
8.192 GB 256b/8000 |
1 360 MHz
1 360 MHz 1 360 MHz |
PCIe 3.0 x16
185 W |
Sapphire Pulse RX 570 4GD5 | Polaris
Polaris 20 XL GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 14 nm FinFET |
2048
128 32 |
GDDR5
8.192 GB 256b/7000 |
1 284 MHz
1 284 MHz 1 284 MHz |
PCIe 3.0 x16
138 W |
Gigabyte RX 560 Gaming OC 4G | Polaris
Polaris 21 XT GCN 4nd GEN |
123 mm2
3,000 million 14 nm FinFET |
1024
64 16 |
GDDR5
4.096 GB 128b/7000 |
1 224 MHz
1 224 MHz 1 175 MHz |
PCIe 3.0 x8
48 W |
Asus Strix RX 560 4G EVO Gaming | Polaris
Polaris 21 XL GCN 4nd GEN |
123 mm2
3,000 million 14 nm FinFET |
896
56 16 |
GDDR5
4.096 GB 128b/6000 |
1 176 MHz
1 176 MHz 1176 MHz |
PCIe 3.0 x8
48 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov Fraps a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je potom následne kalkulovaná nielen priemerná rýchlosť snímok, ale aj ukazovatele plynulosti pohybu 1 % Low a 0,1 % Low (pozri nižšie).
Dosiahnuté hodnoty priemernej snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov umiestňované zostupne tak, že karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe umiestnená hore a naopak, model s najnižšou snímkovou frekvenciou úplne dole.
Hodnota ukazovateľa „1 % Low“ je vypočítaná ako 99. percentil z nameraných hodnôt časov snímok (frame times) prevedených na snímkovú frekvenciu. Ak túto hodnotu poznáme, môžeme potom povedať, že 99 % snímok bolo vytváraných rovnakou a vyššou snímkovou frekvenciou, než je hodnota tohto ukazovateľa. Analogicky potom možno tiež povedať, že zvyšné jedno percento snímok bolo vytváraných snímkovou frekvenciou nižšou. Tento ukazovateľ môžeme využiť na analýze plynulosti pohybu v hrách, keď napríklad jeho hodnota pohybujúca sa nízko pri hranici 30 FPS znamená, že pohyb v hre už nie je pre oko hráča plynulý, ale skôr trhavý.
Hodnota ukazovateľa „0,1 % Low“ sa vypočítava obdobne ako predchádzajúci ukazovateľ, na zreteľ je však braný percentil 99,9. Tento ukazovateľ potom odhaľuje menej časté, zato výraznejšie poruchy v plynulosti hry, kedy sa pri inak plynulom pohybe obraz na okamih akoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazovateľ, tým výraznejšie „záseky“ sa v hre objavujú, a pohyb tak nie je plynulý aj napriek tomu, že priemerná rýchlosť snímok ukazuje vysoké hodnoty.
Ak teda vieme ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Na meranie prevádzkových vlastností grafických kariet využívam nástroj 3DMark a jeho záťažový test s názvom Time Spy Stress Test. Tento test sa skladá z celkom 20 prechodov minútovej scény Time Spy a trvá tak pomerne dlhých 20 minút, počas ktorých grafická karta pracuje na plný výkon a zahreje sa tak na svoju bežnú prevádzkovú teplotu. Až po dosiahnutí pracovnej teploty grafickej karty, najčastejšie v poslednom prechode scény, potom meriam jej prevádzkové vlastnosti. Spotrebu (príkon) celého testovacieho systému s danou grafickou kartou na palube potom testujem v počítačovej hre Crysis 3 a rozlíšení 1 920 × 1 080 px. Ako teda grafická karta Gainward GTX 1660 Ti Pegasus v tomto záťažovom teste dopadla?
Test 3DMark Stress Test |
SUMARIZÁCIA PREVÁDZKOVÝCH VLASTNOSTÍ | ||
---|---|---|
Gainward GeForce GTX 1660 Ti Pegasus | Hodnota | Poznámka k meraniu |
Pracovná teplota
|
71 °C
|
Merané ako priemer v poslednom prechode
|
Reálna pracovná frekvencia
|
1 815 MHz
|
Merané ako priemer v poslednom prechode
|
Spotreba systému
|
244 W
|
Merané v Crysis 3
|
Otáčky ventilátorov
|
1 970 ot/min
|
Merané na konci testu
|
Hlučnosť
|
39,0 dBA | Interpolované z otáčok ventilátorov
|
Teploty grafickej karty Gainward GTX 1660 Ti Pegasus sa na konci záťažového testu držali na 71 °C pri otáčkach ventilátorov 1 970 ot/min, ktoré pri tejto rýchlosti generovali hlučnosť na hranici 39,0 dBA. Frekvencia grafického čipu sa potom pohybovala v priemere na 1 815 MHz.
Nasledujúce grafy potom ukazujú, ako si prevádzkové vlastnosti Gainward GeForce GTX 1660 Ti Pegasus viedli v porovnaní s ostatnými grafickými kartami v dnešných testoch.
Porovnanie prevádzkových vlastností |
Ak by vás zaujímalo aj porovnanie prevádzkových vlastností grafickej karty Gainward GeForce GTX 1660 Ti Pegasus so všetkými ostatnými GeForce GTX 1660 Ti, ktoré sme na Alza.sk a GPUreport.cz doposiaľ testovali, môžete sa pozrieť do nasledujúcich grafov.
Battlefield V je už 16. dielom akčnej strieľačky z pohľadu prvej osoby, ktorá nás tentoraz zavedie späť do obdobia druhej svetovej vojny. Táto počítačová hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a vydaná v novembri 2018 spoločnosťou Electronic Arts. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape severnej Afriky v misii Butcher & Bolt po dobu 82 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Battlefield V |
Hitman 2 je počítačová hra typu stealth z pohľadu tretej osoby, v ktorej plníte úlohy zabijackého agenta 47. Táto počítačová hra bola postavená na hernom engine Glacier vývojármi zo štúdia IO Interactive a vydaná v novembri 2018 spoločnosťou Warner Bros. Interactive Entertainment. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Santa Fortuna v Kolumbii po dobu 78 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Hitman 2 |
Shadow of the Tomb Raider je akčná dobrodružná počítačová hra z pohľadu tretej osoby, ktorej dej sa odohráva vnútri peruánskych džunglí. Táto počítačová hra bola postavená na hernom engine Foundation engine vývojármi zo štúdia Eidos Montreal a vydaná v septembri 2018 spoločnosťou Square Enix. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape The Hidden City po dobu 110 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Shadow of the Tomb Raider |
Strange Brigade je dobrodružná kooperatívna strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá sa odohráva v Egypte minulého storočia. Táto hra bola postavená na hernom engine Asura vývojármi zo štúdia Rebellion a vydaná rovnakou spoločnosťou v auguste 2018. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 59 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Strange Brigade |
Far Cry 5 je akčné počítačové RPG, odohrávajúce sa v otvorenom svete okolo fiktívneho mestečka Hope County v Montane. Hra bola postavená na hernom engine Duni Engine vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v marci 2018 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 59 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Far Cry 5 |
Wolfenstein II: The New Colossus je akčná a dobrodružná herná strieľačka z pohľadu prvej osoby. Hra bola postavená na hernom engine IdTech6 vývojármi zo štúdia MachineGames a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Bethesda. Hra podporuje nové herné rozhranie Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne Manhattan Ruins po dobu 84 sekúnd nástrojom OCAT. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Assassin's Creed: Origins je akčná adventúra v poradí už desiatej série, ktorá sa tentoraz odohráva v starovekom Egypte. Hra bola postavená na hernom engine AnvilNext 2.0 vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku po dobu 121 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin's Creed: Origins nie je ku grafickým kartám AMD práve veľmi prívetivá a poslednou dobou ani ku grafickým kartám NVIDIA. Radeony v nej podávajú nezvyčajne nízke výsledky a všadeprítomný stuttering je zrejmý aj v prípade grafických kariet GeForce. Z tohto dôvodu nie je táto hra započítavaná do celkových výsledkov.
Middle-earth: Shadow of War je akčná počítačová RPG hra založená na svete postáv J. R. R. Tolkiena a odohráva sa v čase medziobdobí Hobita a Pána prsteňov. Hra bola postavená na hernom engine Firebird vývojármi zo štúdia Monolith Productions a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Warner Bros. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 56 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Crysis 3 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra, odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafickej karty Gainward GeForce GTX 1660 Ti Pegasus máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako sa vlastne tejto grafickej karta darilo v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Výkon grafickej karty Gainward GTX 1660 Ti Pegasus je daný najmä výkonom samotného grafického čipu TU116 (TU116-400-A1), ktorý sa od iných grafických kariet GeForce GTX 1660 Ti môže líšiť iba prednastavenou frekvenciou grafického čipu, nastavenou frekvenciou grafických pamätí či nastaveným vyšším limitom spotreby, ktorý potom toľko neobmedzuje frekvenciu grafickej karty. Na udržanie vyššej frekvencie grafickej karty, a tým aj jej výkonu, potom môže pomôcť tiež kvalitný systém chladenia, ktorý udrží grafický čip na nízkych teplotách.
V prípade grafickej karty Gainward GTX 1660 Ti Pegasus sa reálna frekvencia grafického čipu v záťažovom teste 3DMark Time Spy Stress Test pohybovala okolo hranice 1 815 MHz pri efektívnej frekvencii grafických pamätí 12 000 MHz.
Reálna frekvencia Gainward GTX 1660 Ti Pegasus tak bola o 105 MHz nižšie od tá, ktorú som nameral v rovnakom teste v prípade grafickej karty Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming. Nižšia frekvencia grafického čipu znamená tiež nižší herný výkon, a tak je jasné, že dnes testovaný Gainward Phoenix svojím výkonom za týmto Strix zaostal. Lenže ten rozdiel nebol nijako výrazný, len nejaké 2 – 3 % výkonu, čo je rozdiel prakticky zanedbateľný. Obzvlášť, ak by sme prihliadli tiež na nadobúdaciu cenu oboch týchto grafických kariet. S výkonom grafickej karty Gainward GTX 1660 Ti Pegasus som bol teda veľmi spokojný.
V prípade grafických kariet GeForce máte možnosť na pretaktovanie využiť buď nové funkcie OC Scanner, ktorá grafickú kartu pretaktuje „automaticky“, alebo si môžete všetky parametre pretaktovania nastaviť sami manuálne. Pretaktovanie grafickej karty Gainward GeForce GTX 1660 Ti Pegasus som vykonával s pomocou automatického pretaktovania OC Scanner nástroja MSI Afterburner. Skôr ale, ako som OC Scanner mohol spustiť, som musel ručne na maximum nastaviť položky Core Voltage (100 %), Power Limit (108 %) a Temp. Limit (89 °C). Tiež som musel najskôr zistiť maximálnu frekvenciu grafických pamätí, nástroj OC Scanner totiž dokáže pretaktovať iba grafický čip, frekvenciu grafických pamätí úplne ignoruje.
Postupne som teda zvyšoval hodnoty frekvencie grafickej pamäte o 50 MHz a testoval ich stabilitu v počítačových hrách. Ako stabilná sa nakoniec pre grafické pamäte ukázala maximálna hodnota +1 100 MHz, čo predstavuje efektívnu frekvenciu VRAM s hodnotou 14 200 MHz. Teraz som teda konečne mohol spustiť automatické pretaktovanie pomocou OC Scanner.
S posunutou frekvenciou pamäťou s 1 100 MHz a s položkami Core Voltage, Power Limit, Temp. Limit na maximum mi potom OC Scanner nastavil frekvenciu grafického čipu oproti východiskovému stavu v priemere o 112 MHz vyššie. S takto nastavenými parametrami grafickej karty som potom otestoval niektoré hry s nasledujúcimi výsledkami:
Pomocou nástroja automatického pretaktovania OC Scanner sa mi z grafickej karty Gainward GeForce GTX 1660 Ti Pegasus podarilo získať v priemere ešte zhruba 7 % ďalšieho výkonu, čo samozrejme nie je veľa, ale v niektorých počítačových hrách by sa to hodiť mohlo. Na spotrebe celej zostavy sa potom toto pretaktovanie prejavilo v počítačovej hre Crysis 3 nejakými 13 W navyše.
Nasledujúce video potom ukazuje nárast výkonu a prevádzkové vlastnosti v prípade takto pretaktovanej grafickej karty Gainward GeForce GTX 1660 Ti Pegasus v počítačovej hre Crysis 3.
Gainward GTX 1660 Ti Pegasus, obdobne ako všetky ostatné grafické karty GeForce GTX 1660 Ti, ponúka veľmi atraktívny herný výkon kdesi na úrovni skoršej generácie grafických kariet GeForce GTX 1070. Tento výkon potom môžu využiť všetci stredne nároční hráči počítačových hier, ktorí zároveň neprahnú po využití ray tracingu či vyhladzovaní obrazu pomocou DLSS, pretože grafické karty GeForce GTX 1600 Ti využitie týchto technológií ponúknuť nemôžu. Na tento účel sú v segmente mainstream určené grafické karty GeForce RTX 2060, za ktoré si však budete musieť nejaké to euro priplatiť. Ale popravde, podporou ray tracingu či DLSS sa zatiaľ môže pochváliť len pár herných titulov, takže technologická nevýhoda grafických kariet GeForce GTX 1660 Ti je zatiaľ skôr len papierovou záležitosťou.
Hlavnou výhodou grafickej karty Gainward GTX 1660 Ti Pegasus je najmä jej obstarávacia cena, vďaka ktorej sa môžete pomerne lacno dostať k atraktívnymi hernému výkonu. Ďalšou výhodou sú potom minimalistické rozmery Gainward GTX 1060 Ti Pegasus. Vďaka formátu ITX sa tak grafická karta vojde prakticky do všetkých počítačových skríň, teda aj do tých menších, určených na stavbu multimediálnych PC, ktorá by vám mohla rozšíriť aj o plnohodnotné hranie počítačových hier.
Samozrejme formát ITX so sebou prináša aj nejaké nevýhody. Vzhľadom na malý chladič, a teda aj nižší chladiaci výkon, nemôže Gainward GTX 1660 Ti Pegasus ponúknuť tak vysoké takty grafického čipu ako niektoré väčšie grafickej karty GeForce GTX 1660 Ti s výkonnejším systémom chladenia. Ako ste sa ale mohli presvedčiť v dnešných testoch, o mnoho herného výkonu však rovnako neprídete, maximálne v rádoch jednotiek percent.
Nižšia tepelná kapacita pasívu chladenia potom musí byť tiež nejako kompenzovaná vyššími otáčkami ventilátora, a teda aj zvýšenou hlučnosťou grafickej karty. V prípade grafickej karty Gainward GTX 1660 Ti Pegasus však nejde o nič hrozné a jej hlučnosť sa pohybuje v celkom bežných medziach. Dokonca by som povedal, že na tak malý chladič je hlučnosť grafickej karty Gainward GTX 1660 Ti Pegasus možno až prekvapivo dobrá. Pri systéme chladenia tak možno Pegasovi vytknúť len absenciu semi-pasívneho chladenia.
Možno by tiež niekomu mohla u grafickej karty vadiť absencia LED osvetlenie, ale tu celkom iste zaúradoval ekonomický aspekt veci, pretože pridanie LED osvetlenia by grafickú kartu Gainward GTX 1660 Ti Pegasus celkom iste trochu predražilo.
Gainward GeForce GTX 1660 Ti Pegasus
Grafické kartyGrafická karta Gainward GTX 1660 Ti Pegasus ponúka atraktívny herný výkon všetkým stredne náročným hráčom počítačových hier. Táto grafická karta ponúka minimalistické rozmery a môže tak byť inštalovaná prakticky do ľubovoľnej počítačovej skrine, vrátane tých menších.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Volám sa Pavel Šantrůček a grafickým kartám sa profesionálne venujem už viac ako 5 rokov. Architektúra, recenzie a testy grafických kariet sú presne to, čo ma posledné dva roky živí a čo stalo neoddeliteľnou súčasťou môjho pracovného života na GPUreport.cz. Ako programátor som tiež autorom niekoľkých nástrojov na analýzu snímkovej frekvencie grafických kariet, z ktorých asi najznámejší FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojne využívaný na celom svete.