Diablo 2 Resurrected (RECENZIA) – Návrat Pána Teroru

• Autor: Štěpán Lenk

Diablo 2 od štúdia Blizzard v čase svojho pôvodného vydania definovalo žáner akčných RPG a stalo sa jeho nekorunovaným kráľom. A hoci sa neskôr objavil množstvo „Diablo klonov“, dorazilo Diablo 3 a blíži sa aj štvorka, na kultovú dvojku mnohí hráči dodnes nedajú dopustiť a berú ju ako nestarnúcu klasiku, ktorej sa nič nevyrovná. S príchodom remastrovanej verzie od štúdia Vicarious Visions však vyvstáva zásadná otázka: Má druhé Diablo dvadsať rokov od svojho vzniku stále čo ponúknuť, alebo si cez istú nostalgiu nepripúšťame žiadne chyby?

Diablo 2 Resurrected; wallpaper: cover

zdroj: Vicarious Visions

Diablo 2 Resurrected (RECENZIA PS5) – Obsah článku

1. Diablo 2 Resurrected: Brány pekla sa znova otvárajú
  2. Diablo 2 Resurrected: Stará hrateľnosť nehrdzavie
  3. Zábavný multiplayer s technickými nedostatkami
  4. Pán Teroru po facelifte
  5. Diablo 2 Resurrected: Stretnutie so starým známym
  6. Recenzia Diablo 2 Resurrected: záverečné hodnotenie
  7. HW nároky na hru Diablo 2 Resurrected PC

Diablo 2 Resurrected: Brány pekla sa znova otvárajú

Ríšu Sanctuary spaľujú pekelné plamene. Pán Teroru Diablo a jeho démonickí súrodenci sa totiž opäť snažia dostať k moci, takže obyvateľov tunajšieho sveta čakajú nekonečné záplavy démonov, monštier a ďalšej pekelnej hávede, ktorá značne zamáva s počtom tunajších obyvateľov. Ako už to ale vo fantasy žánri býva, existuje ešte posledné svetielko nádeje v nastávajúcej temnote – jediný hrdina schopný pradávne zlo poraziť. A v tejto chvíli prichádzate na rad vy, teda hráči.

Diablo 2 Resurrected je rozdelené do piatich príbehových aktov, hra teda okrem základnej verzie Diabla 2 rovno obsahuje aj datadisk Lord of Destruction, ktorý pôvodne vyšiel až v roku 2001, teda rok po vydaní pôvodnej verzie. Zábavný príbeh o boji dobra so zlom je tu hráčom prezentovaný pomocou dialógov v hre, ale tiež bombastickými animovanými filmami, ktoré Blizzard vo svojom remasteri kompletne prerobil do modernej podoby.

Diablo II: Resurrected | Cinematic Trailer

Zdroj: Blizzard

Prerobené cutscény vyzerajú v Diablo 2 Resurrected jednoducho parádne.

Filmovou kvalitou cutscén je toto štúdio preslávené, živo si pamätám, ako som v roku 2000 s otvorenou pusou užasnuto hltal každé video, ktoré sa v Diable 2 objavilo a musím povedať, že sa tvorcom podarilo dosiahnuť podobný efekt aj dnes. Príbehové animácie sú tu jednoducho parádne a ešte umocňujú podarenú atmosféru hry.

Diablo 2 Resurrected: Stará hrateľnosť nehrdzavie

V Diablo 2 Resurrected máte na výber celkovo sedem hrateľných postáv – barbara, nekromancera, asasínku, amazonku, kúzelníčku, druida a paladina. Každé z povolaní sa zásadne líši útokmi, skillmi a zručnosťami a predstavuje drasticky odlišný herný zážitok, osobne som v Resurrected zvolil zákernú asasínku zameranú na pasce, jedy a podobné hlúposti, všetky postavy sú ale navrhnuté dobre a dávajú hráčom dostatok príležitosti na sebarealizáciu.

Akonáhle si na začiatku hry zvolíte svoje povolanie, objavíte sa v malom mestečku a už vám nič nebráni preskúmavať svet Sanctuary. Tým sa samozrejme roztočí kolotoč levelovania postavy, odomykania skillov, zbierania výbavy a jej vylepšovania a hlavne nekonečné súboje s pekelnými hordami. Každý akt sa odohráva v inom prostredí a má svoje vlastné mesto slúžiace ako hub a bezpečné miesto, v priebehu hry tak navštívite trávnaté planiny, vyprahnuté púšte, džungle obklopené močiarmi, peklo a zamrznuté horské úpätia. A čo sa hrateľnosti týka, je pekné vidieť, že Diablo 2 za tých dvadsať rokov príliš nezostarol.

Stále ide o ťažko návykovú klikačku, ktorá vás chytí a nepustí, kým nedokončíte posledný quest, alebo kým nezomriete vyčerpaním s prstom na myši či ovládači. Démonov a ďalších monštier sa na vás na obrazovke budú valiť zástupy, ich mlátenie po hlave ťažkou sekerou (alebo zbraňou či kúzlom podľa vašej chuti) ale neskĺzava do stereotypu ani po desiatkach hodín. Samozrejme, vek je na Diablo 2 Resurrected už predsa len trochu poznať, takže miestami pôsobí o niečo ťažkopádnejšie než jej súčasní súkmeňovci, stále ale spadá do tej kategórie, kedy si počas hry neustále sľubujete, že už „dokončíte len tento level, tento posledný quest a už vážne idete spať”, aby ste potom s očami červenšími než samotný Pán teroru ľahli do postele v skorých ranných hodinách.

Diablo II: Resurrected Saving Deckard Cain

Hrateľnosť Diabla 2 od svojho pôvodného vydania príliš nezostarla.

S každým novým levelom získavate päť bodov atribútov a jeden skill point, ktoré môžete prerozdeliť, ako sa vám zapáči. Všetky postavy majú štyri rovnaké základné atribúty (strength, dexterity, vitality, energy), ktorých zvyšovanie ovplyvňuje silu a rýchlosť útokov, počet hitpointov, many, stamina a ďalšie záležitosti. Skill pointy potom môžete prerozdeľovať medzi šikovnostné stromy unikátne pre každé povolanie a odomykať si tak nové schopnosti, útoky a pasívne vlastnosti. Skrátka tak, ako to máme radi.

Len s atribútmi a skillmi si ale v Diable 2 nevystačíte, podstatnú úlohu tu zohráva aj loot v podobe zbraní, brnenia a výbavy. Tá vypadáva zo zabitých nepriateľov, z nájdených truhiel, prípadne ju môžete kúpiť u všemožných obchodníkov v mestách za nekresťanské peniaze. Všetka výbava sa v hre vyskytuje v niekoľkých kvalitatívnych triedach (normal, magic, rare, set a unique), pričom niektoré predmety môžete ešte ďalej vylepšovať vkladaním drahých kameňov, prípadne ich transmutovať do silnejších pomocou artefaktu Horadric Cube. Vidina silnejšej výbavy vás bude hnať stále dopredu, takže než sa nazdáte, budete dobrovoľne prechádzať už navštívené lokácie, farmiť už pokorených bossov a dúfať, že z nich vypadne nejaká tá pekná vecička, ktorá by vaše štatistiky vyhnala zase o stupienok vyššie.

Diablo 2 v podobe svojej remastrovanej verzii vôbec prvýkrát dorazilo na konzole (PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S a Nintendo Switch) a musím povedať, že sa na ovládači hrá veľmi dobre. Ľavou analógovou páčkou ovládate priamo pohyb svojho hrdinu, takže teraz môžete behať do všetkých ôsmich smerov oproti pôvodným štyrom, čo citeľne pomáha aj pri mierení kúziel alebo projektilov na jednotlivých nepriateľov. Trochu nečakane je ale trochu náročná navigácia úzkymi priestormi, čo ma asi najviac trápilo v lokácii Arcane Sanctuary, kde som sa na každom druhom schodisku zvláštne zasekával.

Drobnú výčitku by som mal tiež k používaniu inventára a manipulácii s predmetmi všeobecne, čo je na ovládači značne neohrabané a pomalé. Chápem, že inventár bol pôvodne navrhnutý s ohľadom na PC a ovládanie pomocou myši, napriek tomu by som si prial, aby v tejto súvislosti šli tvorcovia konzolovým hráčom trochu naproti. Na druhej strane poteší rozšírenie kapacity úschovnej truhly, kam sa oproti pôvodnej verzii vojde viac predmetov. Po novom tu tiež pribudli tri záložky Shared, vďaka ktorým si môžete jednoducho zdieľať itemy medzi všetkými svojimi rozohranými postavami, čo je skvelá správa.

Diablo 2 Resurrected; gameplay: oltár

Herné prostredie je rozmanité a plné krásnych idylických zákutí.

Zábavný multiplayer s technickými nedostatkami

Diablo 2 Resurrected možno hrať online alebo offline, pre každý z týchto režimov si ale musíte vytvoriť separátne charaktery. Offline funguje celkom podľa očakávania, jednoducho samotársky plníte funkciu lovca démonov a nikoho ďalšieho na to nepotrebujete. Ak však preferujete spoločnosť, môžete sa do boja s posluhovačmi Diabla pustiť až s ôsmimi hráčmi, multiplayer ale nie je úplne bez chybičky.

Online hra totiž pomerne často laguje a niekoľkosekundové zakolísanie priamo uprostred vojnovej vravy vás hocikedy môže stáť aj život. Čo je v prípade Diabla, kedy po svojej smrti prichádzate o všetky svoje veci a zlato a musíte ich znovu zobrať, dosť nemilé. Hra sa navyše niekoľkokrát bez zrejmého dôvodu odpojila od serverov a vrátila ma do menu, čo by mi vo väčšine prípadov nijako zvlášť nevadilo, raz som sa ale po podobnom páde vrátil do hry a zistil, že mi z inventára zmizla Horadric Cube, teda kľúčový predmet potrebný na dokončenie niekoľkých príbehových questov.

Diablo 2 Resurrected; gameplay: multiplayer

Online zložka hry v Diablo 2 Resurrected bohužiaľ nie je bez chyby.

Zmiznutie zlatej kocky bolo značne nepríjemnou správou, v Diable je avšak našťastie možné opakovať jednotlivé questy, takže som zaskočil späť do druhého aktu, zabil potvoru, z ktorej kocka vypadla prvýkrát a problém relatívne rýchlo vyriešil, aj tak ale ide o pomerne zásadnú chybu, ktorá by sa stávať jednoducho nemala.

Ako veľkú chybu ale tiež vnímam systém zdieľaného lootu, keď zo zabitých nepriateľov padá korisť pre všetkých hráčov a tá sa potom prerozdeľuje štýlom „kto skôr príde, ten skôr melie“. Nevýhody tohto systému sú asi najviditeľnejšie v boss fighteoh, kedy tanky typu barbar alebo paladin si lootom hneď napchajú vrecká na prasknutie a bojovníkom na diaľku často zostanú len paberky a oči pre plač. V tomto ohľade bolo oveľa lepšie riešené Diablo 3, kde každému hráčovi padal individuálny loot a nikto sa tak nemusel báť, že o niečo príde.

Pán Teroru po facelifte

Najväčšia zmena v Diablo 2 Resurrected je samozrejme vizuálna, grafika je teraz krásne detailná a má ďaleko od rozlíšenia 800 × 600, ktoré ponúkala pôvodná hra. Grafika je navyše o niečo bohatšia, čo sa farebných odtieňov týka, čo celkovému vzhľadu hry jednoznačne prospieva a rozmanité prostredie v hre tak pôsobí ešte atraktívnejšie na pohľad.

Na konzolách nájdete dva režimy zobrazenia – Quality a Performance. Quality vám zaistí maximálnu možnú kvalitu obrazu a 30 snímok za sekundu, zatiaľ čo Performance razí heslo plynulosť je kráľ a ponúka 60 fps za cenu drobného poklesu kvality.

Diablo 2 Resurrected; gameplay: hellfire

Diablo 2 ešte nikdy nevyzeralo lepšie!

Čomu dáte prednosť je len a len na vás, ak vám však nový vizuál nevonia a prahnete po pôvodnej „kockovanej“ grafike, máte možnosť zapnúť si takzvaný Legacy mód a nechať sa zmiesť vlnou nostalgie. Nostalgiu koniec-koncov podporuje aj pôvodný soundtrack, ktorého mnohokrát clivé tóny a atmosférické gitary skvelo podfarbujú zdanlivo beznádejné bitky s pekelnými hordami. Ako audiovizuálny balíček tak Diablo 2 Resurrected funguje prekvapivo dobre.

Diablo 2 Resurrected: Stretnutie so starým známym

Diablo 2 Resurrected je vo svojej podstate tou istou hrou, ako pred dvadsiatimi rokmi, len s o poznanie lepšou grafikou. Hrateľnosť je síce stále podarená, rovnako tak hrateľné povolania a tvorba postavy, zmysluplných zmien a vylepšení ale nakoniec mohlo byť o niečo viac, naviac zamrzia technické nedostatky online hry.

Diablo 2 Resurrected tak zo všetkého najviac pôsobí ako stretnutie s najlepším kamarátom po dvadsiatich rokoch. Spomínate na to, čo všetko ste spolu prežili, stále si dobre rozumiete, ale vek je na ňom predsa len trochu poznať, aj napriek tomu drahému a profesionálne odvedenému faceliftu.

Diablo 2 Resurrected (RECENZIA)

Akčné RPG Diablo 2 Resurrected vyvíja Vicarious Visions a vydáva Blizzard Entertainment. Titul vychádza 24. septembra 2021 na PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S a Switch.

Táto recenzia bola napísané pre PS5 verziu hry.

Hodnotenie8/10 VEĽMI DOBRÁ

Diablo 2 Resurrected od štúdia Vicarious Visions je remaster v pravom slova zmysle. Vďaka vylepšenému vizuálu hra znesie porovnanie so súčasnými titulmi, v jadre je to ale stále tá istá hra z roku 2000. Hrateľnosť je našťastie stále zábavná, takže to vlastne ničomu nevadí, drobných zmien a vylepšení ale nakoniec mohlo byť trochu viac.

Diablo 2 Ressurected; recenzia

• Stále solídna hrateľnosť
  • Sedem odlišných povolaní