Emise pro AP+ v app - všechny segmenty Emise pro AP+ v app - všechny segmenty

Elden Ring (RECENZIA) – FromSoftware triumfuje na celej čiare

Zobraziť katalóg

• Autor: Jiří Fait

Rovnako ako mnohí iní, aj my sme Elden Ring napäto očakávali už od jeho prvého oznámenia na E3 2019... a konečne sme sa dočkali. Je tu najnovšia hra od režiséra Hidetaka Miyazakiho a navyše s príbehom vytvoreným s pomocou autora Hry o tróny, Georgea R. R. Martina. Dokážete si predstaviť videoherný svet, ktorý by ste chceli preskúmať viac? Vydajte sa s nami do miest, kde bohovia umierajú, ich potomkovia prichádzajú o rozum a vy ste jediní, kto môže nastoliť poriadok.

zdroj: FromSoftware

Elden Ring v skratke

    Elden Ring

  • Žáner: Akčné RPG
  • Vývojár: FromSoftware
  • Vydavateľ: Bandai Namco Entertainment
  • Čeština, česká lokalizácia: Nie

  • Dátum vydania a platformy: 25. 2. 2022 na PC, PS5, PS4, Xbox Series X/S a Xbox One

Časti článku:


Elden Ring (RECENZIA PC) – Obsah článku

  1. Ó poškvrnený! Doveď nás k svetlu a uzavri kruh
  2. Hlavným hrdinom v Elden Ring je The Lands Between
  3. Cesta tam, a zasa späť a zasa tam…
  4. Elden Ring – tu už som bol?
  5. Elden Ring je zatiaľ najprístupnejší zo souls žánru
  6. FromSoftware nemajú radi PC, myš a klávesnicu?
  7. Nový „Prsteň moci“ je na svete
  8. Recenzia Elden Ring: záverečné hodnotenie
  9. HW nároky pre Elden Ring PC

Ó poškvrnený! Doveď nás k svetlu a uzavri kruh


Elden Ring je v jadre akčné RPG s otvoreným svetom zasadené do temného fantasy prostredia The Lands Between. Hráte za potomka tzv. Tarnished, čo je skupina vyhnancov, ktorá sa vracia do tejto krajiny a robí si nárok na kúsky roztriešteného prsteňa, teda Elden Ringu. Jeho úlomky sa rozptýlili medzi potomkami polobohyne a kráľovnej Mariky a vy sa pod vedením dávno stratenej Grace (verte mi, tiež som z toho nebol zo začiatku múdry) vydávate na cestu, aby ste sa postavili bývalým hrdinom a stali sa ďalším Elden Lordom.

Elden Ring; gameplay: The Lands Between

zdroj: vlastný

Kto som a čo tu robím? A prečo je ten zlatý strom väčší ako Empire State Building? Samé otázky... a zriedkakedy na ne dostanete odpovede.

Toto vám nejasne vysvetlí krátky úvodný film a zbežne predstaví niekoľko hlavných bossov, ktorí ma kvôli nedostatku kontextu nezasiahli tak silno, ako sa domnievam, že bolo zamýšľané. Zrozumiteľný lore je možné v celom Elden Ringu nájsť len zriedka, a tak sa fanúšikovia, už tradične, združujú a prichádzajú na kĺb tomu, čo presne príbeh obnáša; všeobecne je pochopenie lore takmer rovnako ťažkou úlohou ako samotné dohranie hry. Jednoducho povedané, ak hovoríme o príbehu, nič sa nevyrovná poeticky kryptickému (a hádankami naplnenému) rozprávaniu spoločnosti FromSoftware a Elden Ring nie je výnimkou.

Ak sa pýtate, ako sa na samotnej tvorbe podieľal George R. R. Martin, ťažko sa na túto tému odpovedá. Martin totiž vývojárom dodal mená postáv, opísal niektoré dôležité udalosti a potom dal od Elden Ringu ruky preč. Miyazaki sa tiež nechal počuť, že Martin možno nakoniec bude šokovaný keď zistí, čo vývojári urobili s jeho vytvorenými charaktermi. Tak či onak, spisovateľ sa na diele podieľal len minimálne a po desiatkach hodín hrania som na príbehu skôr videl značku FromSoftware ako kohokoľvek iného.

Hlavným hrdinom v Elden Ring je The Lands Between


Hviezdou každého kvalitného open-worldu je svet samotný. Ten v prípade Elden Ringu nastavuje latku žánru sakramentsky vysoko a v podstate vyzýva ostatné tituly, aby išli ešte vyššie. Posledná hra, ktorá sa pokúsila o podobnú hĺbku prieskumu a detailov, bola Legend of Zelda: Breath of the Wild, ale porovnanie medzi ňou a Elden Ringom je veľmi zjednodušené. Zatiaľ čo Hyrule sú predovšetkým otvorené polia s rôznym podnebím, Lands Between sú prepojenou sieťou oblastí, ktoré zlepil šialený umelec. Akonáhle sa trochu viac ponoríte do sveta Elden Ringu, pochopíte, ako to myslím.

Elden Ring exploration, skellyes, Witch I Alza Magazín (PC Gameplay, No Commentary)

zdroj: vlastný

Ak objavíte nový Site of Grace (checkpoint), rozhodne sa ku každému z nich posaďte. Ak to neurobíte, môžete minúť dôležitý dialóg alebo rovno predmet, ktorý by vám uľahčil život v The Lands Between.

A tento svet doslova preteká obsahom – bez preháňania sa dá povedať, že nemáte ani čas si utrieť spotené čelo bez toho, aby ste tuto uvideli kúsok pokladu, tam hliadkujúcu skupinu nepriateľov, kostoly a ruiny rysujúce sa v diaľke alebo týčiace sa útesy či zdanlivo pusté hlbiny ukrývajúce neznáme poklady. Takmer z každého humanoidného nepriateľa môže vypadnúť súprava zbraní a brnení, takže resetovanie táborov a ich opätovné vyčistenie ponúka tak šancu na nové vybavenie, ako aj na ďalšie skúsenosti.

Okrem materiálu pre crafting tu tiež nájdete skúsenostné predmety, knihy pre trénerov kúziel, a dokonca aj mini-bossov, s ktorými môžete bojovať, čo vám ale z počiatku príliš neodporúčam. FromSoftware radi hráčov trollujú a to, že na začiatku narazíte na zlatého rytiera v „úvodnej lokácii“, ešte neznamená, že ho musíte za každú cenu zamordovať.

Cesta tam, a zasa späť a zasa tam…


Lands Between je posiate malými dungeonmi rôznej obťažnosti, pričom niektoré z nich sú vyznačené na mape, zatiaľ čo iné sú ukryté v temných zákutiach. Preskúmanie tých najjednoduchších z nich môže trvať len niekoľko minút, ale na konci všetkých sa nachádza jeden z niekoľkých bossov, ktorí preveria vaše bojové schopnosti. Po úvodnej oblasti (tzv. Limgrave) sa ďalšie kobky stávajú podstatne rozľahlejšími, ich nepriatelia a ďalšie výzvy nevyspytateľnejšími a odmeny sú úmerné ich obťažnosti. Zákernejší sú aj bossovia; niektorí pridávajú ďalšie jednotky, iní menia spôsob svojho fungovania a s ďalšími je jednoducho celkovo ťažšie bojovať.

Elden Ring I Margit the Fell Omen dies from rabies I I Alza Magazín (PC Gameplay, No Commentary)

zdroj: vlastný

Kedysi hradník Margita na hnačku (scarlet rot) pošiel. Pokiaľ máte v zásobe týchto „pomocníkov“, rozhodne ich využívajte!

Nájsť niektorú z týchto oblastí je navyše neustále prekvapujúce; aj keď nie sú vyložene skryté, ich umiestnenie obvykle nič významné neoznačuje. Občas narazíte napríklad na sochy, ktoré udávajú neurčitý smer, ale v podstate ich nájdete obvykle až vo chvíli, keď do nich doslova trknete čelom. Chcem tým vlastne povedať, že už len objavenie podobného miesta je odmena sama o sebe. Po 60 hodinách hrania som videl možno 50 až 65 % z Elden Ringu, ale istý si byť nemôžem.

Pri sledovaní niektorých videí som totiž zazrel najmenej 8 nových dungeonov, rad nových zbraní, kúziel a veľa ďalších vecí, ktoré som vo svojom priechode nenašiel. Elden Ring je navyše aj týždeň po vydaní stále vo fáze objavovania nového sveta a vývojári z FromSoftware sú majstri v ukrývaní zaujímavých NPCéčiek, predmetov a nových lokácií. Niečo mi hovorí, že The Lands Between ešte dlho nevydá svoje posledné tajomstvo.

Elden Ring – tu už som bol?


Možnosť voľne behať a nachádzať nové dungeony je skutočná paráda: na ich konci ste odmenení množstvom rún (ekvivalent za duše z Dark Souls), pritom sú dostatočne ľahké na to, aby ste si u nich oddýchli od vyššej obťažnosti hlavného príbehu. Napriek tomu mi absencia klasických questov a všeobecného „návodu“, čo robiť, zo začiatku veľmi nevoňala. Ako som už hovoril, nešlo ani tak o to, že by nebolo čo robiť, ale skôr o to, že som nemal úlohy, ktoré by mi to nariaďovali či pripomínali.

Elden Ring Erdtree Burial Watchdog "EZ" parry I Alza Magazín (PC Gameplay, No Commentary)

zdroj: vlastný

Dôležité lokácie sú na mape zvýraznené, ale niektoré kobky, ako je napríklad táto, si musíte sami označiť, alebo si dané miesto zapamätať. V každom prípade majú tieto „voliteľné“ dungeony hneď pri vstupe vždy aj Site of Grace.

To ale nemusí byť nutne zle, skôr ide o odlišný prístup k žánru open-worldu, pretože absencia pokynov ponúka väčšiu voľnosť preskúmavať podľa ľubovôle, pretože vám nikdy nehovorí, kam máte ísť. Po chvíli hrania som si nový prístup obľúbil; prinútil ma pozrieť sa na mapu a pýtať sa, kam som ešte nezavítal a čo asi je táto spleť zrúcanín s kruhovou arénou. To, že ma k nim nikto neviedol, vo mne prebúdzalo dobrodružného ducha – Elden Ring mi tak predstavil zatiaľ najlepší stimul na prieskum, na aký som kedy v hre s otvoreným svetom narazil.

Elden Ring je zatiaľ najprístupnejší zo Souls žánru


Strop obťažnosti hry prekvapivo nie je tak vysoký ako pri iných tituloch od spoločnosti FromSoftware, Elden Ring sa doteraz javí ako najľahší. To, či budete mať pocit, že je hra náročná, alebo nie, veľmi závisí od vašej zvedavosti, a to ako v dobrom, tak v zlom slova zmysle. Napríklad ak nebudete preskúmavať vôbec, bude pre vás prvý „hlavný“ boss v hre – Margit, The Fell Omen – príliš ťažký a s dostupnými prostriedkami ho len veľmi ťažko porazíte. Naopak nadmerné skúmanie a zablúdenie do endgame oblasti vám zaistí rýchlu smrť. Tento systém vyvažovania vášho prieskumu a postupu v príbehu vytvára príjemnú rovnováhu medzi tým, čo by hra s otvoreným svetom mala ponúkať, a tým, ako fungujú lineárne hry.

Elden Ring I using summons I Alza Magazín (PC Gameplay, No Commentary)

zdroj: vlastný

Partička „demihumanov“ do nepohody. Síce sú ukričanejší ako decká od susedov, ale sú zato zapálení do práce!

Početné spôsoby prístupu k jednotlivým oblastiam Elden Ring navyše ešte viac sprístupňujú, pretože hráči s rôznymi hernými štýlmi budú mať oveľa viac možností. Radi sa bez plánu vrháte vpred? Ako chcete! Síce pravdepodobne zomriete, ale môžete to skúsiť. Holdujete skôr kradmému postupu a radi likvidujete nepriateľov jedného po druhom? Elden Ring síce neponúka tak vybrúsený stealth systém ako hry na to zamerané, ale môžete sa prikrčiť, schovať sa vo vysokej tráve a likvidovať nepriateľov v relatívnej tichosti.

A čo tak vojsť do bitky ako jednočlenná kavaléria? Akonáhle budete mať svojho kozo-koňa Torrenta, môžete vyraziť do boja na ňom a kosiť nepriateľov týmto spôsobom. Každá z týchto možností poskytuje rôzne úrovne obťažnosti, a takmer každý si tu vyberie; a to nespomínam početné zbrane, herné triedy a možnosti levelovania, ktoré Elden Ring ponúka.

FromSoftware nemajú radi PC, myš a klávesnicu?


Soulslike hry sú mechanicky navrhnuté predovšetkým pre gamepady, a aj keď od čias Dark Souls: Prepare to Die edície (prvý Souls port pre PC) už uplynulo veľa vody a klávesnica s myšou sú pre tieto hry už pomerne prijateľné voľby, stále sa tu objavuje niekoľko nezmyslov, nad ktorými zostáva rozum stáť. Musíte si napríklad v nastavení hry zapnúť, či sa vám budú ukazovať príkazy pre ovládač alebo myš a klávesnicu. Hra to jednoducho neurobí sama. Niektoré klávesové skratky nemožno prenastaviť – ESC je jednoducho navždy vstup do menu a klávesom „G“ zapnete mapu a inak to nebude.

Elden Ring; gameplay: myš a klávesnica Elden Ring; gameplay: nastavenie klávesov

zdroj: vlastný

Áno, skutočne by som rád videl príkazy pre klávesnicu a myš, že sa pýtaš! Ale vážne – pokiaľ si s gamepadom rozumiete, dajte prednosť jemu a zachránite si tým pár mozgových buniek.

Dokonalý príklad tohto „konzoloidného“ rozvrhnutia je úskok dozadu, šprint a kotúľ – tieto akcie totiž musia byť na jednom klávese. Pre používateľov klávesnice a myši je to nepochopiteľný nedostatok, zatiaľ čo pri gamepade, kde máte samozrejme obmedzený počet tlačidiel a musíte kombinovať, to dáva zmysel. Každopádne to nič nemení na tom, že by pokojne mohli existovať rôzne schémy, ktoré by umožnili mapovať klávesy podľa ľubovôle. Vývojári z FromSoftware majú zrejme formát ovládania svojich hier už pevne zakódovaný v mysli, pretože sa od prvého Dark Souls prakticky nezmenil. Navyše až Sekiro: Shadows Die Twice predstavil „prelomovú“ novinku skoku a takmer to otriaslo základmi soulsborne žánru. Našťastie môžeme skákať aj tu a že sa naozaj naskáčete!

Výčitku si tiež odnáša optimalizácia Elden Ringu. Nevlastním síce prvotriednu hernú mašinu, ale do odporúčaných požiadaviek som sa vliezol viac ako dobre. Očakával by som teda, že na strednom grafickom nastavení dostanem plynulý zážitok. Opak bol pravdou, aspoň prvých niekoľko dní po vydaní. Hra sa pri pohybe neustále sekala, FPS bežne padali niekam k desiatim snímkam za sekundu a keď sa vám toto stane v súboji, väčšinou to znamená váš koniec. Navyše tieto „záseky“ občas viedli aj k pádu celej hry. Je jasné, že leví podiel na problémoch má otvorený svet samotný, ale engine, na ktorom bežalo Dark Souls 3, Sekiro a teraz aj Elden Ring, by mal mať už väčšinu múch vychytaných. Prvé dva patche tieto neduhy napospol opravili a našťastie sa na ne nemuselo čakať dlho.

Nový „Prsteň moci“ je na svete


Aj napriek týmto problémom je Elden Ring jednou z najlepších hier, aké som mal za posledné roky možnosť vyskúšať. Titul je preplnený zaujímavými miestami, postavami a nepriateľmi. Kamkoľvek sa v tomto opuse s otvoreným svetom od spoločnosti FromSoftware pozriete, čaká na vás za hmlou niečo zvláštne a hlavne zaujímavé. Ide o vyvrcholenie všetkého, čo sa Hidetaka Miyazaki a jeho tím naučili pri tvorbe souls titulov – stavia na pevných základoch a rozširuje a rozvíja ich kvality nespočetnými spôsobmi.

Elden Ring; gameplay: but hole

zdroj: vlastný

Nebola by to souls hra bez „souls humoru“. Try finger, but hole.

Elden Ring je však v jadre souls titul – s najväčšou pravdepodobnosťou z vás neurobí skalného fanúšika tohto žánru, na druhej strane, pokiaľ sa rozhodnete strčiť ruku do tejto debničky bolesti a vytrváte, Elden Ring vás odmení ako žiadna iná hra predtým. Okrem niekoľkých chýb skôr technického rázu mi dobrodružstvo v The Lands Between nedokázalo nič výrazne pokaziť. Kam sa štúdio FromSoftware vydá nabudúce? A pôjde o nejaký „next-gen“ souls titul, ktorý zahodí staré známe prvky a pokúsi sa o niečo odvážnejšie? Na to si budeme musieť počkať, ale jedno je isté – Elden Ring tu s nami bude ešte veľmi dlho.

• Zdroje: Vlastné


Elden Ring (RECENZIA)


Záverečné hodnotenie

Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu hry. Kľúč pre recenziu poskytol distribútor Cenega Czech.

Hodnotenie9/10 SKVELÉ
Verdikt:

Elden Ring je korunným klenotom spoločnosti FromSoftware, do ktorého japonskí vývojári naliali všetky svoje znalosti a skúsenosti z predchádzajúcich titulov. Je väčší, rozsiahlejší, tajuplnejší a vypilovanejší.. a zároveň tak nejako povedome známy. Čo som od Elden Ringu chcel, to som tiež dostal a teraz by som prosil o prídavok!

Elden Ring; recenzia

Klady

  • Rozsiahlosť a prepojenosť sveta
  • Organickosť questov a aktivít
  • Prieskum sveta The Lands Between je odmenou sám o sebe
  • Nespočet spôsobov, ako sa vysporiadať takmer s každou situáciou
  • Súboje s bossmi z vás vyžmýkajú dušu
  • Atmosféru podkresľuje aj výborný soundtrack
  • Takmer každý kút v The Lands Between ukrýva nejaké prekvapenie

Zápory

  • Technické problémy môžu mať veľký vplyv na celkovú hrateľnosť
  • Defaultné rozvrhnutie klávesov pri hre s myšou a klávesnicou a nemožnosť premapovať niektoré tlačidlá
Jiří Fait

Jiří Fait

Volám sa Jiří Fait a dalo by sa povedať, že videohry sú motorom môjho života už od doby, čo sa mi po prvýkrát dostala pod ruku guľôčková myš. Takže som vlastne taký herný „boomer“ a som na to patrične hrdý. Okrem športu, ktorý pod EA a 2K prišli o dušu, nepohrdnem takmer žiadnym žánrom, pokiaľ ma príbeh danej hry udrží pred monitorom. Na poli hernej žurnalistky zo seba stále oklepávam neskúsenú zelenú trávu, ale o to väčšia zábava je krôčik po krôčiku sa posúvať vpred.

Elden Ring (DOJMY Z HRANIA) – Obsah článku

  1. Lands Between – zem zasľúbená?
  2. Elden Ring vás za ruku nepovedie
  3. Nepriateľ, kam se pozrieš
  4. Multiplayer s „fromsoftovou“ DNA
  5. Elden Ring – George R. R. Martin, kde prebývaš?
  6. Elden Ring vsádza na starý recept s novými prísadami
  7. HW nároky pre Elden Ring PC

Lands Between – zem zasľúbená?


Elden Ring, ako už bolo povedané v úvode, je v podstate „štvrtý Dark Souls“ s otvoreným svetom. To však neznamená, že by nemal svoju vlastnú DNA – teda odlišnosti a novinky, ktoré v predošlých tituloch od FromSoftware nenájdete. Každopádne ak ste dúfali, že dostanete starý dobrý hit menom Dark Souls, ale väčší a so svetom, ktorý priamo pozýva na preskúmavanie, môžete si túto položku odfajknuť vo svojom soulsborne diári – Elden Ring je presne to. Na druhej strane to ale znamená, že pokiaľ patríte medzi zarytých odporcov tohto žánru, Elden Ring z vás zrejme FromSoftware konvertitu neurobí.

Elden Ring – gameplay

zdroj: Bandai Namco

Niečo mi hovorí, že v Lands Between strávime veľmi dlhý čas a rôzne tajomstvá a skryté dungeony bude herná komunita objavovať ešte dlho potom, čo Elden Ring oficiálne vyjde.

Prvý „Site of Grace“ (nové checkpointy hry v štýle bonfire z Dark Souls), na ktorý som narazil, mi posvietil smerom ku kostolu a za ním k zlovestnému hradu Stormveil. Tieto navádzacie svetlá sú prvým z mnohých prvkov, vďaka ktorým je rozľahlý svet Elden Ring lepšie ovládateľný a taktiež menej desivý. Hráči sa tak môžu aspoň zdanlivo orientovať, pretože tieto svetlá navádzajú k „hlavným questom“. Môžete ich ale tiež ignorovať, ako som to urobil ja, keď som prvýkrát vstúpil do štartovej jaskyne Cave of Knowledge a absolvoval tutoriál. Ten by sa dal zhrnúť do vety: tu máš útok, tu máš liečivé banky, takto niekoho zamorduješ ticho a teraz sa zober a maž preskúmavať.

Vďaka mojej ignorancii som sa ocitol na druhom konci mapy (čo som spočiatku netušil) v bani, kam ma preniesla truhlica s pascou a kde ma uvítali kryštáloví baníci a ich „predáci“. Odmietal som prísť o svojich usmolených pár stoviek rún (ekvivalent duší z DS), takže som nasadil taktiku: vybehni z krytej chatrče, pozbieraj všetko, čo nie je pribité k zemi, a pritom hľadaj východ z jaskyne, než zomrieš. Ako už to soulsborne hrách býva, pokiaľ si dobehnete pre svoju mŕtvolku a nezomriete pritom, vaše stratené runy/duše získate späť. Po niekoľkých minútach som bol schopný z jaskyne vybehnúť, aj keď som za sebou stále počul kotkodákajúce škreky stonožkoidných predákov – poviem vám, FromSoftware rozhodne nič nestratilo zo svojej grotesknej fantázie pri vytváraní roztodivných oblúd.

Elden Ring – gameplay

zdroj: Bandai Namco

Elden Ring je o prieskume. Okrem hlavnej príbehovej linky vás takmer nikto nebude nikam navádzať a kresliť na vašej mape červené X s popisom „tu je poklad“. Avšak, nejaký dobrodinec môže predniesť niečo o bájnom meči či tajuplnej kobke „tam niekde za kostolom“ a je iba na vás, či tieto miesta nájdete.

Prečo o tom ale hovorím? Akonáhle som totiž vybehol na povrch, ktorý rozhodne nepôsobil dojmom štartovnej lokácie (obrie huby kam až oko dohliadlo, u ktorých sa navyše pohojdávali groteskné gigantické mechuriny), práve v tomto okamihu som si uvedomil, aký je Elden Ring rozsiahly a akú tu máte slobodu pri prieskume. Hlavným orientačným bodom vo svete Lands Between je obrovský zlatý strom, na ktorý vidíte zrejme odkiaľkoľvek, a všade, kam dohliadnete, sa môžete dostať. Teda väčšinou – existujú miesta, do ktorých sa pozriete až pri splnení určitých podmienok, ale všetko ostatné je k dispozícii. Vadil vám lineárny a trochu zväzujúci prieskum v predchádzajúcich soulsborne tituloch? V Elden Ringu bude vaša dobrodružná duša priasť blahom.

Mapa (áno, v Elden Ring je mapa!) je doslova prepchatá mini bossmi, stretnutiami s bandami nepriateľov, skrytými dungeonmi, spiacimi drakmi a podobnými lahôdkami – ide len o to ich nájsť. Tie najdôležitejšie lokácie majú na mape svoju ikonku, ale ostatné veci si budete musieť buď zapamätať, alebo na určené miesto pripichnúť špendlík napríklad so zlovestnou lebkou. Len nesmiete zabudnúť, čo daná lebka znamená, pretože sa (minimálne v preview) nedal upravovať popis tejto poznámky.

Elden Ring vás za ruku nepovedie


Poteší aj príbeh, ktorý je o poznanie vyzretejší než jeho kryptickí Dark Souls predchodcovia a nespolieha sa len na to, že si akú takú predstavu o príbehu urobíte pri čítaní popisov pri predmetoch alebo sledovaním videí youtubera VaatiVidya. Hneď zo štartu som mal jasno v tom, kto som, čo robím a kam ísť. Pre poriadok poviem, že som na hranie mal k dispozícii len pár (šesť) hodín, takže som rozhodne nemohol objaviť všetko, ale nič nenaznačovalo, že by sa tu mala nejakým zásadným spôsobom zmeniť štruktúra „questov“ a aktivít, než na čo sme u FromSoftware zvyknutí.

Elden Ring; screenshot: snow witch

zdroj: Bandai Namco

Okrem istého maskovaného chlapíka pri prvej vonkajšej Site of Grace je táto čarodejnica jedna z mála NPC, ktorá mi v Elden Ring podala zrozumiteľnejšie informácie ohľadom diania v Lands Between.

Nejaké NPC vám naznačí, kde môžete nájsť niečo zaujímavé, alebo nájdete popis cesty k skrytému dungeonu na kuse papiera a bude len na vás dané miesto nájsť. Keď tu zistíte, ako veľmi (alebo málo) vám chýba komfort v podobe rôznych ukazovateľov a šípok, ktoré by vás presne naviedli a na ktorý sme u iných open-worldov zvyknutí. Nikde nemáte klasický zoznam questov a nikto vás nevedie za ruku. Ja som toto od Elden Ring očakával a vedel som teda do čoho idem, ale ak ste dúfali v tomto ohľade v nejaké zjednodušenie, zrejme budete sklamaní.

Nepriateľ, kam sa pozrieš


Kde ale FromSoftware zjednodušuje (alebo presnejšie povedané, sprístupňuje), sú určite súboje. Stále sú síce hlavne o tom nabifľovať si útoky a pohyby nepriateľov, ale váš arzenál, rôzne schopnosti alebo napríklad boj na chrbte éterického koňokamzíka (volá sa Torrent, ako ten dravý prúd, ktorý vás donesie, kam si budete priať) vám život rozhodne uľahčujú. Niektoré situácie je možné navyše vyriešiť podľa vzoru Sekiro: Shadow Die Twice, kedy všetkých protivníkov statočne zamordovať nepozorovane a v tichosti, pretože sa v Elden Ring nachádza systém zakrádania.

Elden Ring – gameplay

zdroj: Bandai Namco

Pridať do hry možnosť skákania sa môže zdať ako triviálna záležitosť, ale v Elden Ring je to hotový „game changer“. Nielenže môžete uskočiť do bezpečia, preskočiť protivníkov horizontálny sek, ale váš vlastný útok v skoku spôsobuje dodatočné zranenie a môže protivníka vyviesť z rovnováhy.

Pokiaľ už dôjde k stretu, máte k dispozícii množstvo chvatov, kúziel a zaklínadiel, ktorými môžete protivníkov zneškodniť a tiež skokov (áno, trvalo to niekoľko hier a jedného Sekira, ale v Elden Ring je možné skákať!). Takmer každá zbraň má navyše svoju unikátnu schopnosť, ktorá pri použití síce odčerpá vaše FP (Focus Point = mana), ale ich účinok mnohokrát predbehne niekoľko základných a aj silných úderov. Potom je tu aj možnosť tzv. protiútoku pri vykrytí rany, ktorý zožerie veľa zdravia protivníka, vyhodí ho z rovnováhy a vy ho môžete ľahko doraziť.

Elden Ring tiež predstavuje formu craftingu, čo je tiež ďalšia soulsborne novinka – na túto aktivitu budete potrebovať recepty, ktoré zoženiete buď náhodne pri prieskume, alebo u NPC obchodníkov. Môžete si napríklad vyrobiť vrhacie šípky a šípy do luku, zápalné bomby, liečivé masti a podobne, takže nie ste odkázaní iba na Flask of Crimson Tears (obdoba Estus Flask z Dark Souls), ktoré sa doplnia len pri odpočinku pri Site of Grace. A aj v tomto prípade vývojári zľahčujú situáciu – pokiaľ totiž vybijete napríklad namiesto banditov, príšer alebo silnejšieho nepriateľa, dostanete niekoľko (alebo jednu) dávok do flaštičky navyše.

Elden Ring – gameplay

zdroj: Bandai Namco

Takmer každá zbraň má v Elden Ring nielen svoje jedinečné „bojové pohyby“, ale aj unikátnu schopnosť, ktorú navyše môžete prilepiť na inú zbraň, pokiaľ si to budete priať.

Kúzla sú navyše v Elden Ring niekedy až smiešne silné, až sa zdá, že neovládať aspoň pár kúziel alebo zaklínadiel je handicap. Sú tu aj duše rôznych nepriateľov, ktoré si môžete povolať na svoju stranu, a tí tiež môžu úplne vychýliť jazýček váh vo váš prospech – jedno také „žoldnierske zjavenie“ mi dokázalo s minimálnou pomocou vymlátiť celý tábor základných nepriateľov. Na nedostatok možností, ako prekonať nástrahy v Elden Ring, sa teda sťažovať nemôžem.

Multiplayer s „fromsoftovou“ DNA


Pokiaľ všetko ostatné zlyhá, stále je tu možnosť povolať si ľudského spolubojovníka. Elden Ring, rovnako ako väčšina FromSoftware hier, ponúka istú formu multiplayera, v ktorom môžete zabŕdnuť ako do kooperácie, tak aj do čistého PvP masakra. Pokiaľ ale chcete hrou prejsť na vlastnú päsť a neželáte si byť obťažovaní „inváziami“ ostatných hráčov, aj táto možnosť tu existuje. Multiplayer si môžete tiež zaheslovať, takže sa k vám dostanú iba ľudia, ktorí heslo poznajú.

Elden Ring; screenshot: multiplayer

zdroj: Bandai Namco

Online systém v Elden Ring vám môže pomôcť dostať sa z ťažkých situácií. Akonáhle si však privoláte ľudského dobrodruha na pomoc, automaticky sa stávate terčom potencionálnych invázií.

Elden Ring však neponúka „čistú“ formu multiplayera – vždy tu existuje nejaké pravidlo alebo obmedzenie, dokedy sa vo vašom svete môže spoločník zdržiavať. Ide napríklad o zabitie bossa danej lokácie, privolaní spojenci napríklad nemôžu aktivovať Site of Grace, majú nižší počet regeneračných prostriedkov ako hostiteľský hráč, nemôžu otvárať truhlice s pokladmi a smrť ich pošle späť do vlastného sveta. Tento prvok je teda takmer nezmenený z predchádzajúcich soulsborne hier. Pokiaľ vás zaujímajú ďalšie detaily ohľadom kooperácie a PvP, zamierte sem.

Elden Ring – George R. R. Martin, kde prebývaš?


Jedným z veľkých ťahákov pri oznámení Elden Ringu bola aj spolupráca slávneho spisovateľa Georgea R. R. Martina. Hidetaka Miyazaki, riaditeľ spoločnosti FromSoftware, sa nechal počuť, že je jeho veľkým fanúšikom, ale k jeho najobľúbenejším dielam nepatrí, možno prekvapivo, Pieseň Ľadu a Ohňa (Hry o tróny), ale upírske Fevre Dream (Sen Ockerwee), ktorú vraj odporúča všetkým novým zamestnancom vo FromSoftware. Martin každopádne pre japonských vývojárov vytvoril základný príbehový kameň, dodal niektoré historické udalosti a tým v podstate jeho práca na Elden Ring skončila.

Elden Ring; screenshot: kůň

zdroj: Bandai Namco

Drakov majú radi ako vývojári z FromSoftware, tak aj Martin. Tu (a v ostatných FromSoftware hrách) majú ale k vymretiu veľmi ďaleko.

Či som v Elden Ringu po pár hodinách „videl stopu George R. R. Martina“, to sa priamo nedá povedať, ale je celkom dobre možné, že sa prejaví v konzistentnejšom rozprávaní príbehu, ktorý načrtol už začiatok hry. Žiadne epické a prepletené fantasy a la Hry o tróny ale asi čakať nemôžeme – Elden Ring je hlavne FromSoftware titul, a to je aj z niekoľkých málo hodín na prvý pohľad viditeľné. Miyazaki navyše povedal, že spisovateľ možno nakoniec bude šokovaný keď zistí, čo vývojári vykonali s jeho vytvorenými charaktermi. A niečo mi hovorí, že ak mal Martin na svedomí zlatého Godricka (boss Godric the Golden), pravdepodobne si ho nepredstavoval ako desaťrukého zoschnutého monarchu s obrovskou sekerou. Ale kto vie?

Elden Ring vsádza na starý recept s novými prísadami


Pokiaľ už ste si počas rokov osvojili to, čo vám FromSoftware predkladalo v takmer každej svojej hre, budete sa v Elden Ringu cítiť ako doma a nájdete tu nespočetné množstvo háčikov, ktoré vás budú ťahať do miliónov smerov. Rovnako tak počítam s tým, že Elden Ring pritiahne veľa ľudí, ktorí prešvihli alebo sa aktívne vyhýbali hype trainu menom Souls-Borne-Sekiro – či v ňom ale zostanú, je otázka, na ktorú budeme poznať konkrétnejšiu odpoveď až o niekoľko týždňov po oficiálnom vydaní.

Elden Ring nás poriadne preverí už 25. februára. Už teraz môžem povedať, že to opäť bude o nervoch, slzách a rozmlátených ovládačoch, ale možno ich tentoraz bude menej. Možno, že Elden Ring nastolí nový chodník, ktorý bude viac odpúšťať chyby a zároveň odmeňovať prieskum a zvedavosť. Niekoľkohodinový kúsok, ktorý som mal k dispozícii, rozhodne naznačil, že by to tak mohlo byť... a ja už sa nemôžem dočkať ďalšieho dobrodružstva v Lands Between.

• Zdroje: vlastné, Bandai Namco


Elden Ring (DOJMY Z HRANIA)


Akčné RPG Elden Ring vyvíja štúdio FromSoftware a vydáva spoločnosť Bandai Namco. Titul vychádza bez českej lokalizácie 25. 2. 2022 na PC, PS4, PS5, Xbox One a Xbox Series X/S.

Klady

  • Otvorený svet tu funguje
  • Elden Ring je prístupnejší a zároveň si zachováva FromSoftware „surovosť“
  • Hlavný príbeh je oveľa pochopiteľnejší
  • Vlastnosti zbraní a možnosť ich medzi sebou meniť
  • Kto nevyskúša mágiu, akoby neexistoval!
  • Veľa možností v nastavení multiplayera
  • Organická mapa

Zápory

  • Ak vám nesadol Dark/Demon Souls, Elden Ring vás pravdepodobne nepresvedčí
  • Ak sa radi v hrách nechávate viesť za ruku, Elden Ring s vami zrejme pozametá
Jiří Fait

Jiří Fait

Volám sa Jiří Fait a dalo by sa povedať, že videohry sú motorom môjho života už od doby, čo sa mi po prvýkrát dostala pod ruku guľôčková myš. Takže som vlastne taký herný „boomer“ a som na to patrične hrdý. Okrem športu, ktorý pod EA a 2K prišli o dušu, nepohrdnem takmer žiadnym žánrom, pokiaľ ma príbeh danej hry udrží pred monitorom. Na poli hernej žurnalistky zo seba stále oklepávam neskúsenú zelenú trávu, ale o to väčšia zábava je krôčik po krôčiku sa posúvať vpred.

HW nároky pre Elden Ring PC



Minimálne HW požiadavky Odporúčané HW požiadavky
Operačný systém Windows 10 Windows 10/11
Procesor INTEL CORE I5-8400 | AMD RYZEN 3 3300X INTEL CORE I7-8700K | AMD RYZEN 5 3600X
Grafická karta NVIDIA GEFORCE GTX 1060, 3 GB | AMD RADEON RX 580, 4 GB NVIDIA GEFORCE GTX 1070, 8 GB | AMD RADEON RX VEGA 56, 8 GB
DirectX DirectX 12.0 DirectX 12.0
Operačná pamäť 12 GB 16 GB
Pevný disk 60 GB 60 GB
i Mohlo by vás zaujímať

Čo sme napísali skôr o Elden Ring

Great Rune – Špekulácia

  1. George R. R. Martin a FromSoftware
  2. Hru o tróny nečakajme
  3. Great Rune prinesie krutý sever

George R. R. Martin a FromSoftware

• Špekulácia: 22. 5. 2019 • Autor: Jakub Němec

Spoločnosť Bandai Namco sa nevyznačuje bombastickými reklamnými kampaňami na svoje tituly, pretože sa môže spoľahnúť na inteligentné ťahy smerované na svojich fanúšikov, ktoré udrú klinčekom presne po hlavičke. Príkladom môže byť nová, doteraz neoznámená hra od štúdia FromSoftware, o ktorej sa „náhodou“ zmienil na svojom blogu George R. R. Martin, tvorca popkultúrneho fenoménu Hra o tróny (resp. Piesne ľadu a ohňa). Asi nikto v dnešnej dobe už neverí, že tzv. úniky informácií nie sú plánovanou propagáciou nových titulov, pretože tieto kontinuálne uvoľňované kúsky informácií podnecujú zvedavosť fanúšikov samé od seba bez toho, aby sa museli investovať veľké peniaze na zviditeľnenie.

Great Rune; foto: George R.R. Martin

Zatiaľ nevieme, ako veľmi zasiahol George R. R. Martin do vývoja novinky od FromSoftware. Objavujú sa teórie pracujúce s verziami, slávny spisovateľ funguje v pozícii obyčajného konzultanta aj hlavného scenáristu.

Tvorcom z FromSoftware sa teda podarilo pred výstavou E3 stiahnuť časť pozornosti na seba a pritom takmer nič neprezradili. Navyše oznámenie o angažovaní Martina pri vyvrcholení seriálového spracovania Game of Thrones skvelo využíva moment maximálneho záujmu o jeho osobu. Ponechám bokom, že moje literárne srdce trpí tým, ako Martin kašle na dopísanie knižnej verzia Hry o tróny, a namiesto toho sa skúsme pozrieť pod pokrievku japonských vývojárov a pokúsiť sa odhaliť, čo pre nás chystajú na tohtoročnej E3.

Hru o tróny nečakajme

Prvá myšlienka všetkých fanúšikov po oznámení spolupráce autora trónovej epopeje s FromSoftware samozrejme smerovala k adaptácii predlohy (či už seriálovej alebo knižnej) do náročnej akčnej adventúry, ktorými je japonské štúdio preslávené. Úprimne, dokážem si veľmi dobre predstaviť, že by sa hráči vžili do postavy Aryy Stark, ktorá vyniká svojou urputnosťou, bojovnosťou a hybnosťou. Kto Hru o tróny pozná, tak tuší, že zakrádaní a súbojov proti oveľa silnejším protivníkom, ako v aktuálnom Sekirovi, by bolo viac než dosť.

Great Rune; foto: Arya Stark

Počítačová Hra o tróny s Aryou v hlavnej úlohe podľa mustru FromSoftware. To by šlo, nemyslíte?

Napriek tomu si trúfam tvrdiť, že „Dark Game of Thrones Souls“ zostane iba vysnívaným a nikdy realizovaným titulom, pretože tvorcovia z FromSoftware sa ešte nikdy nenechali zviazať predlohou a vždy vymýšľali originálne svety. V prípade martinovského univerza by boli pod obrovským tlakom širokého zástupu fanatických fanúšikov, ktorí by im neodpustili ani maličkú chybu (iste ste zaznamenali nespokojnosť so zakončením seriálovej ságy). Preto naberá reálnejších kontúr skôr možnosť, že sa Martin nechal najať ako konzultant, čím svoj skvelý zmysel pre dynamiku v príbehu a nečakané zvraty prepožičal na rýdzo originálny projekt.

Great Rune prinesie krutý sever

Podľa náznakov zozbieraných webmi Gematsu, VG247, DualShockers či gamesradar sa skôr vydáme na sever Európy, kde sa budeme stretávať s mýtickými monštrami známych z tradičného vikingského náboženstva. Zameranie sa na panteón germánskeho rázu nie je nakoniec úplne prekvapivou voľbou. Určite viete o obrovskom úspechu God of War, v ktorom sa Kratos vydal od Olympu škandinávskym smerom, a možno aj o šepkaní okolo Assassin’s Creed udeľujúcej vrahúnskej sérii obdobné reálie. FromSoftware chce zrejme tiež ponúknuť svoj, o poznanie náročnejší a krutejší pohľad na Midgard (alebo sa bude cestovať aj medzi svetmi Yggdrasilu?).

Great Rune; gameplay: god of war Great Rune; gameplay: assassin's creed

Do Škandinávie sa vydáva čoraz viac vývojárov. Pridá sa k nim tiež FromSoftware?

Projekt, ktorý podľa zahraničných novinárov ponesie názov Great Rune, by sa mal chváliť otvoreným svetom, po ktorom sa budeme prechádzať nielen po svojich, ale aj na chrbte bujného koňa. Herný zážitok by mal byť ovplyvnený voľbou povolania – vzhľadom na severský príbeh sa dajú očakávať statoční bojovníci s rôznou výbavou, mocní kúzelníci a možno hrdinovia útočiaci z väčšej diaľky. Klebety v kuloároch ďalej naznačujú, že by sa Great Rune malo viac prikláňať k Dark Souls, čo by pravdepodobne znamenalo prácu s inventárom, online kooperácie či ďalšie populárne prvky „you died“ série.

Napriek tomu by som si prial, aby tvorcovia nezabudli ani na skvelú prácu v rámci Sekiro: Shadows Die Twice, kde dominoval prepracovaný vertikálny pohyb po úrovniach – skalnatý sever na to priamo nabáda. Pokiaľ sa potvrdí aspoň časť uniknutých a odvodených informácií, budú sa soulsborne fanúšikovia hojdať na obláčiku blaha. Ja som veľmi zvedavý, ako si nápadití dizajnéri poradia s vikingskými monštrami, ktorým dajú do vienka svoj japonský pohľad. Stále sa môže stať zázrak a FromSoftware naozaj pracujú na Game of Thrones, ale ja by som ho za výlet do Škandinávie pokojne vymenil. Viac svetla do tieňa neistoty prinesie E3, kde by sa novinka zo stajne Bandai Namco mala predstaviť na konferencii Microsoftu.

Great Rune; gameplay: dark souls Great Rune; gameplay: sekiro: shadows die twice

Vzorom pre Great Rune bude zrejme rytiersky ladený Dark Souls, ale Sekiro by mohol ponúknuť zaujímavé prvky, predovšetkým v agresívnych súbojoch a svižnom pohybe.

• Zdroje: Gamesradar.com, vg247.com, gematsu.com, DualShockers.com,

Vytlačiť
P-DC1-WEB17
Zavoláme Vám a odborne poradime
+421 2 5710 1800
Otázka na objednávku
Otázka na tovar
Prosím, zadajte svoj telefón:
Zavolajte mi
Na vašom súkromí nám záleží My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.
Viac informácií Menej informácií