Doručení zdarma Stellar Blade

Gran Turismo 7 (RECENZIA) – Japonský pretekársky simulátor je novým kráľom okruhov

Séria Gran Turismo kedysi patrila k úplnej špičke virtuálnych simulátorov, ale snáď aj kvôli až neznesiteľnému dôrazu na detail s poslednými dielmi nedokázala vnímať celkový obraz a pokrok žánru. Gran Turismo Sport z roku 2017 konkurenciu síce dohnalo, ale zameraním najmä na online pretekanie zabuchlo dvere veľkému množstvu fanúšikov. Gran Turismo 7 chce všetko napraviť a na PS4 a PS5 potešiť vyznávačov kariérneho režimu aj multiplayeru zároveň.

(UPDATY 22., 28. 3. 2022): Recenzia aktualizovaná po dodatočnom pridaní mikrotransakcií a ďalších úprav ekonomiky hry.

Gran Turismo 7 v skratke

Gran Turismo 7

• Žáner: Pretekársky simulátor
  • Vývojár: Polyphony Digital
  • Vydavateľ: Sony Interactive Entertainment
  • Čeština, česká lokalizácia: Áno

• Dátum vydania a platformy: 4. 3. 2022 na PS4, PS5

Gran Turismo 7 (RECENZIA PS5) – Obsah článku

1. Kariéra, to je o čo tu ide
  2. Vitajte v GT Town
  3. Zábavný, ale aj náročný jazdný model
  4. Gran Turismo 7 vyniká množstvom vozidiel aj počasím
  5. Zvyčajné technické problémy vynahrádza DualSense
  6. Najlepší diel série Gran Turismo
  7. AKTUALIZÁCIA: Dodatočné pridanie mikrotransakcií a zmeny v ekonomike
  8. Recenzie Gran Turismo 7: Záverečné hodnotenie

Kariéra, to je o čo tu ide

Ak ste sa v roku 2017 chceli vžiť do úlohy profesionálneho pretekára, ktorý začína v pomalej Toyote Aqua a prepracováva sa až za volant dvakrát preplňovaných osemvalcov či dokonca futuristických konceptov, museli ste siahnuť buď po siedmej Forze Motorsport alebo Project Cars 2. Tento snáď úplne najväčší nedostatok Gran Turismo Sport ale siedmy diel vynahrádza kráľovsky.

Gran Turismo 7; gameplay: Porsche 911

Zdroj: PlayStation

Séria Gran Turismo sa vracia po piatich rokoch a snaží sa potešiť všetkých, ktorých predchádzajúci diel sklamal.

Stredobodom nielen kariéry, ale vlastne celej hry je mestečko GT Town, slúžiace ako jedno veľké virtuálne menu. Z toho sa vydávate na jednotlivé okruhy, upravujete vozidlá, absolvujete lekcie na získanie pretekárskej licencie a ďalšie, pre sériu Gran Turismo obvyklé činnosti. Len všetko robíte pekne z jedného miesta, ktoré kariére dodáva na určitej reálnosti aj zmysluplnosti.

Postup kariérou je v rámci žánru obvyklý a poznáte ho podľa rozširujúcej sa garáže čím ďalej silnejších vozidiel, rastúceho konta a postupne sa odomykajúcich nových tratí či doplnkov na tuning. Očakávať využitie nejakej vyššej formy príbehu či príbehových filmov bolo zbožné prianie, ktoré sa bohužiaľ nevyplnilo, za čo síce nemôžeme Gran Turismo 7 vyložene lynčovať, avšak kdekoho iste zamrzí, že sa v tomto smere žiadny posun nekoná. Kariérne režimy pretekárskych simulátorov už roky nervózne podriftovávajú na mieste a možnú cestu ukazujú snáď len arkády ako napríklad Forza Horizon.

Gran Turismo 7; gameplay: GT Twon

Virtuálne mestečko GT Town funguje iba ako interaktívne menu a nejde o skutočne mesto, svoj účel však plní dobre.

Vitajte v GT Town

Kariéra v Gran Turismo 7 ale nie je úplne bez života. Ako pretekárskeho nováčika si vás vezme pod krídla množstvo obyvateľov GT Town a najmä Luca z miestnej kaviarne, ktorý vám zadáva úlohy vo forme jedálnych menu. Tú musíte pretekaním získať tri francúzske hatchbaky s náhonom na predok, inokedy zase vyhrať dôležitý šampionát. Luca vás za to vždy niečím odmení, často aj novým vozidlom, najmä vám ale o nazbieraných autách či prejdenej trati vždy prezradí niečo zaujímavé. Gran Turismo 7 teda nerobí žiadnu veľkú revolúciu v rámci kariérneho vývoja, ale rozhodne nejde len o suché šplhanie po rebríčkoch výkonnostných skupín vozidiel.

Hoci je GT Town len interaktívnou ponukou, a nie skutočným mestom, časté rozprávanie s miestnymi obyvateľmi a fanúšikmi áut v jednom sú pomerne zaujímavé a vďaka kvalitným českým titulkom navyše všetkému porozumiete – a na konci hry sa z vás stane skutočne odborník na všetky možné autá, ich fungovanie, históriu a vlastne trochu aj budúcnosť. Aby ste neboli zaseknutí len v neustálom pretekaní a vyhrávaní nových áut, Luca z kaviarne od vás bude často vyžadovať aj iné úkony, ako je dorobenie licencie na medzinárodné preteky či trénovanie zručností v autoškole, pričom prvé hodiny hrania slúžia ako veľmi príjemný tutoriál, kde si vyskúšate všetky možnosti siedmeho dielu.

Gran Turismo 7; gameplay: Tokio Gran Turismo 7; gameplay: noc

Výukový režim vás pripraví napríklad na nočné preteky, ktoré patria medzi najväčšie výzvy motoristického sveta.

Tých rozhodne nie je málo a ide podľa mňa o najlepší kariérny režim v celej sérii, hoci neprináša žiadnu veľkú revolúciu. Zamrzí snáď len to, že občas vám hra až príliš linkuje následný postup a núti vás napríklad absolvovať menej zábavné výcvikové misie na získanie vyššej pretekárskej licencie, bez ktorej vás hra nepustí do ďalších pretekov. Výučba je síce skvelým spôsobom, ako sa naučiť pretekať a odporúčam ju všetkým nováčikom, ale skúsenejším hráčom by ju autori nútiť nemuseli.

Zábavný, ale aj náročný jazdný model

Režim výučby a ďalšie podobné prvky majú v hre svoje miesto, Gran Turismo je totiž pretekárskym simulátorom, aj keď v posledných rokoch podobne, ako konkurenčný Forza Motorsport, ľahko zišlo z cesty tvrdohlavých simulácií neodpúšťajúcich jedinú chybu. Výsledkom tak je pravdepodobne najprístupnejšia okruhová simulácia dneška, ktorá dokáže uspokojiť hneď niekoľko skupín hráčov naraz bez toho, aby musela robiť výrazné kompromisy. Môžu za to predovšetkým široké možnosti nastavenia najrôznejších uľahčení, či už formou úplného alebo len čiastočného zapnutia ABS alebo ukazovateľ ideálnej stopy.

Gran Turismo 7; gameplay: zjednodušenie

Ukazovateľ ideálnej stopy je skvelým pomocníkom na začiatok. Neovplyvňuje obťažnosť, ale učí vás, ako prechádzať zákruty.

Aj tu Gran Turismo 7 plní úlohu pretekárskeho učiteľa a nie je hanba zapnúť si z tréningových dôvodov ukazovatele vrcholov zákrut či spomínanú ideálnu stopu, a akonáhle naberiete potrebné skúsenosti, výpomoc si vypnete. Nech už si ale zvolíte úroveň pomoci akúkoľvek, dostane sa vám skvelý jazdný model, ktorý je realistický, ale zábavný zároveň. Jasne cítite váhu jednotlivých vozidiel, ktoré sa pri brzdení prenášajú do prednej časti, zatiaľ čo v zákrute vás odstredivé sily vyhadzujú z trate.

Oproti iným pretekárskym titulom jednotlivé vozidlá skutočne ctia svoje reálne predlohy. Pri vyjdení zo zákruty stačí len šliapnuť na plyn o niečo agresívnejšie a americké muscle káry vám rozhodia sandál ako splašený mustang, zatiaľ čo elektrické vozidlá ťažia z fantastického krútiaceho momentu, či už idete 20 alebo 150 kilometrov za hodinu. Už tradične sa však musím posťažovať nad kolíznym modelom, kde akoby reálna váha vozidiel zrazu prestane fungovať a rovnako tak ich poškodenie je stále obmedzené na drobné škrabance. Tu ale bude rovnako, ako v prípade iných simulátorov, zrejme na vine aj dodržiavanie podmienok licencie, žiadny z výrobcov totiž nechce svoj klenot vidieť pokrčený ako použitý desiatový alobal.

Gran Turismo 7; gameplay: Alfa Romeo Gran Turismo 7; gameplay: noc, obloha

Okrem vozidiel a tratí budete často pozerať aj na oblohu. Nebo nad každým okruhom by malo zodpovedať reálnym podmienkam miesta, kde sa trať nachádza aj v skutočnosti.

Jednoznačne je potrebné pochváliť aj umelú inteligenciu, ktorá úspešne simuluje profesionálnych pretekárov. Podobne, ako v Gran Turismo Sport, vás ani tentoraz nebude trápiť rubberbanding nepriateľov (hoci v úplne extrémnych prípadoch či vo váš prospech sa ho hra na nižšiu obťažnosť nebojí použiť) a iné neduhy pretekárskych hier. Môžete tak pokojne predbehnúť slabších súperov o kolo a rovnako tak sa nestane, že v cieľovej rovinke začnú protivníci naraz nezmyselne spomaľovať a vy tesne zvíťazíte. Chýba mi snáď len element ľudskej chyby, ktorý je prítomný v multiplayeri a ktorý robí z hrania proti umelej inteligencii často až príliš unifikovanú zábavu, ale to nie je pochopiteľne problém len Gran Turizma. Napríklad sa dočkáme zmeny už čoskoro, vďaka nedávnemu oznámeniu umelej inteligencie GT Sophy.

Gran Turismo 7 vyniká množstvom vozidiel aj počasím

Ponukou tratí Gran Turismo 7 nijako extrémne neoslní, ale tiež sa nemá za čo hanbiť. Podobne, ako v predchádzajúcich dieloch, hra ponúka mix skutočných okruhov, ako je Nurburgring alebo Daytona, a vymyslených na čele s klasikami série ako Trial Mountain. Výber rozhodne neurazí, ale zároveň oproti vozovému parku sa nijako výrazne nerozrástol. Milovníci realizmu však musia oceniť neuveriteľnú autenticitu skutočných tratí, ktoré od reálnych predlôh prakticky nerozoznáte.

Gran Turismo 7; gameplay: trate

Kombinovanie skutočných a reálnych tratí rad extrémnych vyznávačov simulácie kritizuje, na druhej strane hráčov okruhových pretekov nové a neopozerané trate aspoň vyvedú zo stereotypu.

Ešte väčšiu úlohu tentoraz zohráva počasie, vývojári sa totiž podobne, ako v prípade piatej Forzy Horizon, inšpirovali nielen skutočným podnebím daných lokácií, ale vydarene imitujú aj také detaily, ako je nočná obloha s presnou polohou planét či hviezd a ich zafarbenie podľa zodpovedajúceho stavu atmosféry. Na hrateľnosť má vplyv predovšetkým dážď, ktorý kompletne prevracia pocit z jazdy, a pokiaľ v pit stope nenasadíte pneumatiky do dažďa, budete mať veľké problémy.

Pochváliť musím aj ponuku vozidiel, ktorá sa oproti predchádzajúcemu dielu viac ako zdvojnásobila. Nájdete tu takmer všetky dôležité značky vrátane ich ikonických kúskov a teší ma najmä to, že tentoraz autori ubrali vymyslené koncepty a nahradili ich skutočnými vozidlami. A pokiaľ už na nejaký virtuálny koncept predsa len narazíte, je skutočne prepracovaný. Napríklad taký Audi e-tron Vision GT sa nemeckým inžinierom natoľko páčil, že si ho v Audi nakoniec museli sami vyrobiť.

Veľkého zlepšenia sa dočkal vizuálny tuning a hoci každé auto pochopiteľne nemá rovnako širokú paletu vizuálnych úprav, všeobecne sa rozhodne nemožno na šírku výberu sťažovať. Potrápi vás snáď len prílišná prekombinovanosť a zložitosť vizuálnych úprav, keď napríklad novú farbu musíte najskôr kúpiť v úplne inej ponuke a potom sa zložito preklikať do lakovne. Avšak istá ťažkopádnosť ponúk je pre sériu už vcelku typická. Naopak, dobre zvládnutý je výkonnostný tuning, ktorý je ľahko pochopiteľný a aj autentický, takže elektrickým vozidlám nemôžete nainštalovať napríklad lepšiu prevodovku, pretože skrátka žiadnu nemajú.

Gran Turismo 7; gameplay: výkonnostný tuning Gran Turismo 7; gameplay: vizuálne úpravy

Obrázok 1: Vylepšovanie výkonu je ľahké a jasne pochopiteľné. Obrázok 2: Vizuálne úpravy sú trošku komplikovanejšie, zato je ale z čoho vyberať.

Zvyčajné technické problémy vynahrádza DualSense

Zmiešané pocity mám z vizuálneho spracovania. Hra rozhodne vyzerá krásne, ale pri samotnom pretekaní mi chýba očakávaný pocit next-genu. Kvalita textúr, odrazy dažďových kaluží a modely vozidiel sú lepšie ako v prípade prechádzajúceho dielu, hru však trápia rovnaké problémy, predovšetkým otravné doskakovanie textúr a najmä tieňov. Niektoré trate so slabšími detailmi sú poznačené menej, inde bude tu a tam niečo vyskakovať takmer každú sekundu a získavate tak pocit, že sa po stránke technického spracovania série takmer nikam neposunula.

Možno by som nebol taký kritický, keby riaditeľ štúdia Yamauchi v roku 2019 neprehlásil nasledujúce: „Radšej ako zostať na 60 fps ma viac zaujíma 120 fps alebo dokonca 240 fps.“ Nebolo to síce bezprostredne v spojení so siedmym Gran Turizmom, avšak skutočnosť, že aj spomínaných 60 fps získate v siedmom diele len vďaka grafickému režimu znižujúcemu kvalitu obrazu, je pre mňa skrátka sklamaním. Naopak, ray-tracing dostanete výmenou za spokojnosť s 30 fps, a to dokonca len v opakovaných záberoch a fotografických režimoch. Môže za to vývoj aj na PS4, ktorý bol verejnosti nenápadne oznámený až dodatočne? Je to dosť možné. Z väčších technických problémov ma niekoľkokrát zradilo zaseknutie hry na nahrávacej obrazovke, po ktorej nasledoval tvrdý reštart a nutnosť opakovať posledné preteky.

Gran Turismo 7; gameplay: Tesla model S Gran Turismo 7; gameplay: Chevrolet Camaro, Mustang

Vďaka ray-tracingu a samostatnom vykresľovaní jednotlivých snímok sú výstupy z fotografického režimu doslova dych vyrážajúce, grafika pri pretekaní ale tak krásne pochopiteľne nevyzerá.

Na druhej strane, Gran Turismo 7 má jeden obrovský technologický tromf, hoci len na PS5. Tým je podľa očakávania ovládač DualSense, vďaka ktorého funkciám budete ešte viac prepojení nielen s vozidlom, ale aj samotnou traťou. Adaptívne triggery vám dajú okamžitú spätnú väzbu o tuhosti bŕzd či momentoch, kedy auto pri radení beží na pár milisekúnd na voľnobeh. Ešte úchvatnejšia je však haptická odozva, vďaka ktorej spoznáte nielen to, že pravá časť vozidla práve prešla spomaľovací pruh, ale dokonca aj keď ho prešlo predné a kedy zadné koleso.

Najlepší diel série Gran Turismo

Gran Turismo 7 je skrátka výborná pretekárska hra, ktorá vyniká skvelou hrateľnosťou. Siedmy diel navyše v mnohých ohľadoch napravuje neduhy predchádzajúcich dielov prepracovanou kariérou, širokou ponukou vozidiel či detailným vizuálnym tuningom. Zostáva aj masívna podpora online pretekania, ktorá funguje technicky veľmi spoľahlivo a blahorečiť musím aj tentoraz vývojárov za prítomnosť splitscreenu.

Gran Turismo 7; gameplay: splitscreen

Zahrnutie splitscreenu je veľké plus, vývojári ani tentoraz neurobili nič s biednym využitím plochy obrazovky, takže sa pri hraní vo dvojici budete stláčať tesne pred televízorom, aby ste na zmenšený obraz videli.

Čo už nie je na prvý pohľad vidieť, ale pritom to cítite každú sekundu, je všadeprítomná láska k automobilom. Kazunori Yamauchi nie je len prezidentom štúdia Polyphony Digital, ale aj bývalý profesionálny pretekár a snáď aj vďaka tomu je Gran Turismo 7 pravdepodobne jedinou pretekárskou hrou, ktorá vás naučí tie nádherné vozidlá nielen riadiť, ale aj im rozumieť a obdivovať ich. Poznáte to aj na úžasných detailoch, ako je fotografický režim Scapes, v ktorom môžete umiestniť autá do tisícok reálnych prostredí a pomocou profesionálnych fotografických nástrojov vytvoriť úžasné snímky. Úplná drobnosť, ktorá je v pretekárskej hre na jednej strane zbytočná, ale verte mi, že v nej strávite možno aj niekoľko hodín.

O to viac ale zamrzí, že snáď práve vďaka neuveriteľnému citu pre detail hra nestíha reflektovať zmeny v žánri. Aj tentoraz mi vadí malý výber pohľadov z vozidla, motivácia navyšovať obťažnosť výmenou za vyššie odmeny, už spomínaná prekombinovanosť ponúk či nútenie do niektorých misií, pretože takto by to mal profi pretekár jednoducho robiť. Veľmi ľúto mi je tiež snáď už tradičná prítomnosť technických nedostatkov, ale napriek tomu všetko je skrátka Gran Turismo 7 najlepším dielom série a vzhľadom na chabú konkurenciu pravdepodobne aj najlepším pretekárskym simulátorom poslednej doby.

Gran Turismo 7; gameplay: VW Polo Gran Turismo 7; gameplay: Lamborghini

V režime Scapes vykúzlite úplne úžasné snímky, ktoré môžete pokojne vydávať za skutočné fotografie.

AKTUALIZÁCIA: Dodatočné pridanie mikrotransakcií a zmeny v ekonomike

• Update: 23. 3. 2022 • Autor: Redakcia

Po vydaní tejto recenzie a následne aj vydaní samotnej hry autori pridali do GT7 bez väčšieho vysvetľovania a akéhokoľvek predchádzajúceho oznámenia mikrotransakcie. To síce nie je pre sériu Gran Turismo vyložene novinka, avšak dôvodom, prečo aktualizujeme túto recenziu, sú predovšetkým vysoké ceny, na ktoré už majitelia predchádzajúcich dielov rozhodne zvyknutí nie sú. Väčšina vozidiel totiž stojí viac ako v prípade Gran Turisma Sport. Také Porsche 919 Hybrid kúpite v GT Sport za 2,99 €, zatiaľ čo v GT7 za toto vozidlo dáte takmer 40 €.

Gran Turismo 7; gameplay: kredity Gran Turismo 7; gameplay: Porsche 919 Hybrid

Na rozdiel od GT Sport navyše nakupujete vozidlá za herné kredity, ktoré musíte najskôr kúpiť za reálne peniaze, zatiaľ čo v GT Sport nakupujete priamo. Reálna cena vozidiel je tak týmto medzikrokom „šikovne“ maskovaná.

Vývojári vysoké ceny ospravedlňujú tým, že majú odrážať súčasnú hodnotu niektorých vozidiel, ale to podľa nás nie je dôvodom na to, aby hra, ktorá sa predáva za plnú cenu (69,99 € za PS4, respektíve 79,99 € za PS5 verziu, ceny z PS Storu) obsahovala mikrotransakcie a ešte s miestami natoľko absurdnou cenovou politikou. Olej do ohňa priliali vývojári aj tým, že dodatočne dokonca znížili odmeny za niektoré preteky, takže v prípade, že si chcete na nové autá zarobiť iba hraním a neutrácať reálne peniaze, vám vlastne ešte jednotlivé vozidlá viac zdraželi, pretože za vyhrané preteky dostanete menej hernej meny (kreditov). Navyše, na rozdiel od predchádzajúcich dielov, už v GT7 nemôžete už vlastnené autá predávať.

Pozitívne nepôsobí ani fakt, že autori nie sú schopní konštruktívne reagovať na opodstatnenú kritiku hráčov. Riaditeľ štúdia sa po poslednej aktualizácii iba nechal počuť, že pracujú na úpravách a nových funkciách, ktoré by mali situáciu vyriešiť. V súčasnej chvíli bohužiaľ pridanie mikrotransakcií, o ktorých sme my aj ďalší novinári v čase recenzovania nemali tušenie, nerobí Gran Turizmu 7 vôbec dobrú reklamu a pokojne si môžete od výsledného hodnotenia odpočítať jeden bod dole. Ak sa okolo mikrotransakcií, ako sľubujú autori, niečo zmení, budeme recenziu ďalej aktualizovať.

(UPDATE 28. 3. 2022): Prezident štúdia Kazunori Yamauchi sa hráčom ospravedlnil a sľúbil skorú nápravu. O tom kedy a ako chcú vývojári upraviť hernú ekonomiku, sa viac dozviete v našom pravidelne aktualizovanom Gran Turismo 7 info článku.

Gran Turismo 7 (RECENZIA)

Táto recenzia bola napísaná pre PS5 verziu, kópiu na recenziu poskytol PlayStation CZ. Všetky screenshoty sú zhotovené v režime uprednostňujúcom vyššie rozlíšenie a kvalitu obrazu. Snímky z fotografického módu a režimu Scapes vďaka tomu obsahujú ray-tracing efekty.

Gran Turismo 7 je najlepším dielom série a skvelým pretekárskym simulátorom oslavujúcim motoršport. Žáner pretekárskych hier však nikam výrazne neposúva a inak vynikajúcu hru zrážajú aj technické problémy.

Gran Turismo 7; recenzia

• Prepracovaný a zábavný jazdný model
  • Príbehový režim