Grand Theft Auto V (RECENZIA) – Kriminálny svet, ktorý nestarne

• Autor: Alexandra Vaníková

Od prvého vydania Grand Theft Auto V pod taktovkou štúdia Rockstar North uplynulo takmer desať rokov a za ten čas si hra okrem počítačov našla cestu už na tri generácie konzol. V našej recenzii sme si posvietili na príbehovú kampaň GTA V pre konzoly súčasnej generácie a či už premýšľate nad jej opätovným alebo úplne prvým rozohraním na PlayStation 5 alebo Xbox Series X/S, nasledujúce riadky vám naznačia, či sa to oplatí.

zdroj: Rockstar Games

GTA V v skratke

GTA V

• Žáner: Akčná adventúra
  • Vývojár: Rockstar North
  • Vydavateľ: Rockstar Games
  • Čeština, česká lokalizácia: Nie

• Dátum vydania a platformy: 17. 9. 2013 na PS3 a Xbox 360 | november 2014 na PS4 a Xbox One | apríl 2015 na PC | 15. 3. 2022 na PS5 a Xbox Series X/S

GTA V (RECENZIA PS5) – Obsah článku

Kde bolo, tam bolo…

… v meste, kde sa kokaín sypal na kilá a whisky tiekla prúdom, žili gangster, bankový lupič a úplný magor… teda, pardón, skúsený biznismen. Jedného dňa sa ich životné cesty pretli, a práve tu sa začína písať príbeh GTA V, ktorý vás chytí a pustí až po približne tridsiatich hodinách plných nadupanej akcie a nemilosrdného humoru.

Hlavnú zásluhu na kvalite príbehu majú predovšetkým traja protagonisti, ktorí sú zároveň hrateľnými postavami – Franklin, Michael a Trevor. Každý z nich pochádza z iného prostredia: pouličný gangster Franklin má už plné zuby riskantných kšeftíkov, ktoré mu nezarobia ani na slanú vodu a jeho ambície ho ženú preč z geta a hlavne domu, ktorý musí zdieľať so svojou tetou. Vyslúžilý bankový zlodej Michael sa zasa pokúša žiť normálny život, ale rozvrátený vzťah s jeho rodinou a kríza stredného veku mu to poriadne komplikujú.

GTA V; gameplay: postavy

Hoci medzi hrdinami to bude aj škrípať, vykľuje sa z nich vcelku zohraná trojica. (Zleva: Trevor, Michael, Franklin).

A v neposlednom rade je tu Trevor, lojálny psychopat, ktorý dokáže s maximálnou oddanosťou chrániť jemu blízkych ľudí, ale zároveň bez žmurknutia oka zlikvidovať každého, kto sa postaví do cesty budovania jeho biznisu pašovania drog a zbraní. Akonáhle sa tieto rozdielne svety protagonistov začnú prelínať, spustí sa nezastaviteľný kolotoč plný adrenalínu, drsného priateľstva, zrady, intríg,... a vy ste zrazu svedkom výbornej chémie medzi postavami, ktorej dopomáha aj na jednotku zvládnutá dramaturgia, réžia a najmä skvelí dabingoví herci.

Na stvárnení protagonistov si dali vývojári skutočne záležať. Ich osobnosti pôsobia realisticky a vierohodne a od definitívneho zľudovenia ich hlášok nás snáď delí už len vydanie hry na ďalšiu generáciu konzol (ale ako sa hovorí, trikrát a dosť). Aj vďaka Franklinovi, Michaelovi a Trevorovi sa nielen pre mňa GTA V stalo v čase svojho prvého vydania nezabudnuteľným zážitkom, a aj po deviatich rokoch som si nebezpečné avantúry hlavných hrdinov užívala plnými dúškami.

GTA V; gameplay: Steve Haines GTA V; gameplay: Michael Lester

Michaela neustále prenasleduje jeho minulosť. Či už v podobe agentov FIB, ktorí si začnú nárokovať protislužby, alebo Lestera – nenahraditeľného mozgu za všetkými veľkými akciami.

Neoddeliteľnou súčasťou GTA V je tiež ostrý, miestami až nekorektný humor, ktorý mne osobne nevadí a celkovému poňatiu hry pristane, nepopieram však, že podľa niektorých by mohol prekračovať určité medze (najmä v dnešnej dobe). GTA V by sa dalo charakterizovať ako vcelku trefná paródia až karikatúra (americkej) súčasnej spoločnosti. To pochopíte hneď keď z vrecka jedného z protagonistov vytiahnete mobil značky iFruit, zablúdite na sociálnu sieť Lifeinvader (v preklade narušiteľ života) a pre získanie diplomu vám bude stačiť vyplniť okienko s menom na jednej z webových stránok.

Počas jázd mestom vaše uši poteší soundtrack tvorený licencovanými skladbami rôznych žánrov rozdelený do repertoáru 20 rádiových staníc. Hudobné pásma tu striedajú reklamy uťahujúce si z marketingových ťahov obchodných spoločností, a pokračujú tak v tradícii satirických reklám z predchádzajúcich dielov GTA série. Ospevovanie účinkov lekárskeho kokaínu tu tak strieda napríklad promo knihy „Bitie detí robí zázraky“ alebo balíčka prvej pomoci pre prípad apokalypsy spojený s množstevnou zľavou na náboje. Satire, často aj dosť drsnej, sa v GTA V jednoducho nevyhnete.

Pre úplnosť, a hlavne pre tých z vás, ktorí plánujete hrať GTA V prvýkrát, treba dodať, že titul neobsahuje češtinu v žiadnej forme, čo je rozhodne škoda. Bez českých titulkov totiž hráči angličtinou nepobozkaní nebudú schopní doceniť príbeh hry ako taký, a ešte väčší problém budú mať pri porozumení určitým narážkam, vtipom či hláškam.

Víta vás mesto anjelov… teda, čudákov

Vaším ihriskom je v GTA V mesto Los Santos, pri ktorého tvorbe sa vývojári inšpirovali kalifornským Los Angeles a jeho mnohými tvárami. V jeho virtuálnom náprotivku tak nájdete napríklad sociálnymi problémami zmietané štvrte ovládané pouličnými gangmi, alebo naopak palmami lemované susedstvá, v ktorých majú svoje luxusné hniezdočká postavené zástupcovia horných desaťtisíc.

Za hranicami Los Santos sa nachádza rurálny okres Blane, ktorý pripomína juh štátu Kalifornia. Namiesto vysokopodlažných budov tu uvidíte k nebesiam siahajúce kopce, ktoré zasa striedajú rozsiahle púštne oblasti posiate skromnými príbytkami obyvateľov (veľmi populárnou formou bývania sú tu karavany).

GTA V; gameplay: Los Santos GTA V; gameplay: Blane County

Herný svet GTA V vyzerá aj po rokoch výborne.

GTA V sa môže pochváliť detailne spracovaným herným svetom, na ktorý je radosť sa pozerať (západy slnka sú dychberúce!) aj sa v ňom pohybovať a objavovať ho. Spomínané odlišnosti, či už v podobe rôznych častí mesta a vrstiev obyvateľov, posúvajú prostredie hry na hranicu s realitou a celý herný svet vďaka tomu pôsobí ešte živšie. Okoloidúci na vás reagujú, prípadne sa môžete započúvať do ich duchaplných rozhovorov.

Špecifickou skupinou obyvateľov sú tzv. Strangers and Freaks. Ide o rôznych čudákov riešiacich vlastné problémy, s ktorými im môžete pomôcť, čím sa plynule dostávame k vedľajším úlohám. Ich zadávateľmi sú práve tieto zvláštne ľudské existencie, ktoré nájdete na mape označené symbolom otáznika a je s nimi spojených asi tridsať misií.

GTA V; gameplay: Beverly GTA V; gameplay: Border Patrol

Vedľajšie úlohy vám zadávajú rôzne postavičky z Los Santos alebo Blane County... a že ide v skutku o fascinujúce charaktery.

Je náročné vybrať len niekoľko príkladov, pretože všetkých čudákov stojí za to spoznať. Medzi tých najzapamätateľnejších ale rozhodne patrí paparazzi Beverly, ktorý Franklina zasvätí do špinavého biznisu s fotografiami (a videami) celebrít, rozkošný párik britských dôchodcov posadnutých celebritami či „neškodný“ obhajca legalizácie marihuany Barry. Čudáci sú výbornou motiváciou k objavovaniu mesta a ich rôznorodé osobnosti a záujmy len nahrávajú už aj tak výbornému, často satirickému zobrazeniu diverzity ľudí v hernom svete GTA V.

Vedľajšími misiami ale možné aktivity v Los Santos nekončia. Stále je tu možnosť zájsť si na strelnicu, golf, tenis, šípky, investovať peniaze na burze a následne ich minúť za oblečenie, nehnuteľnosti, tuning vozidla alebo ženskú pozornosť. Nech už teda vaše kroky v Los Santos alebo Bane County povedú kamkoľvek, nudy sa báť nemusíte.

Gameplayový potenciál využitý takmer do bodky

Gameplayová stránka je v GTA V na veľmi vysokej úrovni. Samotná hrateľnosť je v prvom rade hladká a bezproblémová, počas prechádzania hrou som nenarazila na žiadne nedostatky, ktoré by stáli za zmienku. Hra vás posadí za volant, knipel či kormidlo desiatok vozidiel, a aj keď šoférovanie/pilotovanie niektorých z nich môže byť spočiatku výzva, chce to len trochu cviku a o chvíľu sa budete preháňať po diaľnici, mori či vzduchom ako nič.

To isté platí aj o zbraniach, ktorých je v hre tiež pekný rad a na svoje si prídu milovníci nožov, granátov, ostreľovačiek, brokovníc a samopalov. GTA V je možné navyše hrať z pohľadu tretej aj prvej osoby, čo dáva priestor k ešte väčšiemu pohodliu, nech už ste zvyknutí na ktorýkoľvek z pohľadov.

GTA V PS5 gameplay: Three's Company mission (NO COMMENTARY) I Alza Magazín

V GTA V nájdete misie pre iba jednu postavu, dve alebo všetky tri, medzi ktorými potom budete môcť prepínať.

V príbehových misiách sa potom naplno predvádza variabilita gameplaya, a to najmä pri organizovaní a následnom vykonaní veľkých lúpeží. Zvyčajne im predchádza dôkladná príprava zahŕňajúca napríklad obstaranie únikového vozidla, nákup masiek, zbraní, výber ďalších členov tímu, krádež ponorky či dokonca armádneho vrtuľníka priamo z vojenskej základne.

Každý z hrdinov má počas samotnej akcie vlastnú úlohu a fakt, že hráč môže počas vybraných misií medzi hrateľnými postavami prepínať, dodáva gameplayu obrovskú dávku dynamiky. Práve momenty, keď som striedavo ovládala Franklina, Michaela a Trevora v rámci jednej misie sa postarali o to, že som počas hrania zabúdala dýchať.

To však bohužiaľ nemožno povedať o záverečnej misii, od ktorej by ste očakávali epické vyvrcholenie celého príbehu a kde by tvorcovia mohli naplno predviesť svoj um pri využívaní pestrej škály gameplayových prvkov. Namiesto toho hráč dostane iba krátky zoznam cieľov, do ktorých bude treba vypáliť pár zásobníkov… a tým to hasne – oproti rôznorodým misiám naprieč celou kampaňou veľký rozdiel.

Súčasná generácia konzol GTA V pristane, cena je už však menej lákavá

Po predchádzajúcich riadkoch, ktoré na GTA V peli takmer samú chválu asi tušíte, že hra po príbehovej a gameplayovej stránke až na jeden nedostatok nestarne, ale zreje ako kvalitné víno. Otázkou však je, či sa oplatí zahrať si ho na konzolách súčasnej generácie. GTA V sa na next-gene dočkalo rôznych grafických vylepšení najmä v oblasti textúr a vykresľovacej vzdialenosti, čo už tak veľmi dobrý vizuál povýšilo a po grafickej stránke hra ešte viac prekukla. Príjemným bonusom pre majiteľov PlayStation 5 je tiež podpora funkcií ovládača DualSense, ktoré vás do hrania vtiahnu ešte viac, či už pri šoférovaní alebo streľbe.

Najväčším lákadlom, ktoré by ma ale ako potencionálneho záujemcu donútilo si GTA V kúpiť na PlayStation 5 alebo Xbox Series X/S, je režim podporujúci až 4K rozlíšenie a najmä 60 snímok za sekundu, vďaka čomu získate krásne plynulý herný zážitok. Výhodou sú tiež oveľa kratšie načítacie časy počas prepínania medzi postavami alebo načítania príbehového a online módu, ktoré na predchádzajúcich generáciách trvalo neuveriteľne dlho.

GTA V; gameplay: Wise Monkeys

Ako lepšie prezentovať sarkazmus ako prostredníctvom japonského symbolu Troch múdrych opíc?

Next-gen upgrade je najlepšou verziou GTA V, o tom niet pochýb. Jeho kúpa by sa tak mohla zdať ako samozrejmosť, ale nie je to úplne tak. Hlavným dôvodom je, že za next-gen upgrade GTA V zaplatíte až 40 eur. Hranie príbehu je totiž podmienené vlastnením aj GTA Online, a tak si záujemcovia o vylepšený príbeh musia zaobstarať aj jeho multiplayerovú zložku.

Pre úplných nováčikov dychtiacich po tej najlepšej verzii GTA V a GTA Online môže byť tento balíček výhodný. Tým z vás, ktorí GTA V už hrali a nepodarilo sa vám next-gen upgrade získať do 14. 6., kedy platila znížená cena, by som ale radila s nákupom počkať na nižšiu cenu. Next-gen upgrade totiž prináša do príbehovej zložky lákavé kozmetické úpravy, ale žiadny nový obsah.

GTA V (RECENZIA)

Táto recenzia bola napísaná pre PS5 verziu hry.

Hodnotenie9/10 SKVELÉ

GTA V si vďaka skvelému príbehu, autentickým postavám, dynamickej hrateľnosti a krásnemu hernému svetu miesto na výslní zaslúži aj po deviatich rokoch a next-gen verzia tieto kvality len podčiarkla. Pokiaľ vám teda nerobí problém ostrý humor, smelo do toho!

GTA V; recenze

• Zapamätateľné a výborne napísané postavy aj príbeh
  • Atraktívny otvorený svet s rôznymi aktivitami a vedľajšími misiami
  • Grafické spracovanie vyzerá veľmi dobre aj dnes (next-upgrade tomu samozrejme pomohol)
  • Zábavný, dynamický a rozmanitý gameplay, možnosť prepínať medzi troma hrateľnými postavami
  • Ešte plynulejšia hrateľnosť vďaka next-gen upgradu

• Niekomu sa môže zdať humor v GTA V až príliš ostrý a nekorektný
  • Posledná príbehová misia má od veľkolepého finále ďaleko
  • Vysoká cena next-gen upgradu
Alexandra Vaníková

Alexandra Vaníková

Volám sa Alexandra Vaníková a hrám sa venujem od svojich dvanástich rokov. Ako herný zelenáč som utopila hodiny v stratégiách Cossacks a Age of Empires. Nasledovala Mafia a niekoľko dielov Call of Duty, po ktorých som si začala rozširovať obzory naplno. Môj osobný výber top hier? Nájdete v ňom oba diely The Last of Us, Cyberpunk 2077, GTA V, japonské RPG Persona 5 Royal, Uncharted či God of War. Nepohrdnem ale ani kvalitnou indieovkou alebo titulom so zombie tematikou.

HW nároky pre GTA V PC

Operačný systém Windows 7/8/8.1 64-bit Windows 7/8/8.1 64-bit
Procesor Intel Core 2 Quad CPU Q6600 2,40 GHz | AMD Phenom 9850 Quad-Core 2,5 GHz Intel Core i5 3470 3,2 GHz | AMD X8 FX-8350 4 GHz