Monster Hunter Rise (RECENZIA) – Monštrá vtrhli na Nintendo Switch

Séria Monster Hunter od spoločnosti Capcom, kde sa odvážni lovci vydávajú na skoliť nebezpečné monštrá, sa vracia v poradí už šiestom plnohodnotnom pokračovaní. To trochu netradične vychádza ako Nintendo Switch exkluzivita. Dočkáme sa u zabehnutej série ešte nejakých ďalších prekvapení, alebo už sa na loveckých zbraniach prejavila únava materiálu? Všetko podstatné o Monster Hunter Rise sa dozviete v našej recenzii.

Monster Hunter Rise; wallpaper: cover

zdroj: Capcom

Monster Hunter Rise (Hra) | Monster Hunter (IP)

Akčné RPG Monster Hunter Rise je súčasť hernej série Monster Hunter. Titul vyvíja a vydáva spoločnosť Capcom. Hra vychádza 26. 3. 2021 na Switch a v roku 2022 na PC, bez českej lokalizácie a obsahuje multiplayer. | Homepage

Články: RecenziaŠpeciál: Všetko, čo vieme

Monster Hunter Rise (RECENZIA Switch) – Obsah článku

1. Kamuru – Vesničko má středisková
  2. Monster Hunter Rise – Bez boja sa lovcom nestaneš
  3. Aké zmeny priniesol Monster Hunter Rise?
  4. Monster Hunter Rise– Aj monštrá môžu byť krásne
  5. Ako si malá konzola poradila s obrími monštrami?
  6. Recenzia Monster Hunter Rise: Záverečné hodnotenie

Kamuru – Vesničko má středisková

Príbeh Monster Hunter Rise sa točí prevažne okolo osudu malej dedinky Kamura, ktorá je pravidelne ohrozovaná nájazdmi divokých beštií. Tieto deštruktívne udalosti sú miestnymi obyvateľmi označované výrazom „rampage“ a vy ste ako začínajúci lovec monštier povolaný, aby ste dedinku Kamura ochránili a zároveň zistili, prečo na vyčíňanie lokálnej fauny vôbec dochádza.

Dejová línia Monster Hunter Rise nie je zlá, jej hlavným účelom je však dať nekonečnému lovu monštier nejaký zmysel a predovšetkým štruktúru, čo zvláda bez problémov. Príbeh navyše hráča zavedie do úplne nového prostredia, teda do už spomínanej dediny Kamura a priľahlých oblastí, ktoré na prvý pohľad zaujmú estetikou čerpajúcou z kultúry ďalekej Ázie.

Monster Hunter Rise – Announcement Trailer

Podarí sa udatnému lovcovi ochrániť dedinku Kamura pred nájazdom krvilačných monštier?

Zdroj: Capcom

Kamura slúži ako centrálny hub, kde môžete prijímať nové questy, vyrábať či upravovať svoje zbrane či výbavu, obchodovať, trénovať, najesť sa, prípadne plniť úlohy pre jednotlivých obyvateľov. Aktivít je tu veľa, najviac času ale nakoniec aj tak budete tráviť vo voľnej prírode stopovaním a následným bojom (nielen) s prerastenými jaštericami.

Monster Hunter Rise – Bez boja sa lovcom nestaneš

V sérii Monster Hunter je, ako už názov samotný napovedá, základným kameňom hrateľnosti lov obrovských monštier všetkých druhov, farieb, chvostov a pazúrov. Každé zviera má svoje silné a slabé stránky, či už ide o menej pancierové miesta na tele, alebo napríklad nižšie odolnosti voči jedu, ohňu a tak podobne. Je teda dôležité sa na každý lov riadne pripraviť, dobre naštudovať svojho protivníka a zvoliť zodpovedajúce nástroje. A že ich máte na výber naozaj veľa – od podporných elixírov až po všemožné bomby, pasce, návnady a druhy strelného prachu.

Súbojový systém v Monster Hunter Rise je skvelý, zbesilým stláčaním tlačidla útokov sa ale nikam nedostanete. Každá zbraň má svoju váhu a je nutné počítať s tým, že ak sa zaženiete napríklad dvojmetrovým kladivom, smer útoku už „v lete“ nezmeníte. Preto je nutné starostlivo plánovať, kedy udrieť a kedy radšej uskočiť, čo dáva súbojom s dvadsaťmetrovými dinosaurami až zvláštne taktický nádych.

Monster Hunter Rise; gameplay: Kulu ya ku

Súboje s monštrami sú zábavné, ale občas aj trochu náročné. Je preto dobré sa na ne vhodne pripraviť dopredu.

Zbraní a zbroje je v Monster Hunter Rise strašná hromada, pričom materiály na ich výrobu alebo upgrade získavate prevažne práve z ulovených monštier. Okolo dediny Kamura sa potulujú čím ďalej silnejšie druhy a aby ste s nimi mohli držať krok, budete na to podľa pravidiel priamej úmery potrebovať aj silnejšiu výbavu, chtiac-nechtiac teda musíte vyraziť farmiť materiály do voľnej prírody.

Hra je vo svojej podstate obrí grindfest, z každého zvieraťa je totiž možné craftovať iné typy zbraní alebo zbroje, a nie vždy vám vypadne tá časť, ktorú na výrobu práve potrebujete. Niektoré monštrá tak s vidinou konkrétneho kusu výbavy budete loviť stále dokola, kým „to nepadne“, čo samozrejme nie je pre každého, ak vás ale tento systém chytí, budete sa pri Monster Hunter Rise baviť desiatky, pokojne aj stovky hodín.

Zábavnosť hry potom ešte umocňuje aj niekoľko desiatok rozličných druhov monštier, na ktorých dizajne a vlastnostiach sa tvorcovia naozaj vybláznili. Garantujem vám, že ku každému stvoreniu v hre budete pristupovať s rešpektom a až posvätnou úctou, nech už vaše cesty skríži obrí králiko-medveď lagombi, volavku pripomínajúci aknosom, lietajúci tyranosaurus tigrex, obria huba menom royal ludroth, alebo oživená nočná mora khezu s naťahovacím krkom zakončeným guľatou hlavou bez očí pripomínajúcou obrí pulzujúci... no, radšej nič. Jednoducho sa len snažím povedať, že jednotlivé príšery sú nápadito spracované a bojovať s nimi je zároveň radosť aj výzva.

Monster Hunter Rise; gameplay: Arzuros

Odmenou za ulovenie zvieraťa vám bude slušná porcia craftovacích materiálov, z ktorých si môžete neskôr vyrobiť ešte lepšie zbroje a zbrane.

Aké zmeny priniesol Monster Hunter Rise?

Hra vás na začiatku (rovnako ako predchádzajúce diely) zahrnie šialeným množstvom informácií o všemožných herných mechanizmoch, čo môže na nových hráčov pôsobiť až odstrašujúco dojmom. Ja osobne som do rozbehnutého vlaku menom Monster Hunter naskočil až s predchádzajúcim dielom Monster Hunter: World, predpokladal som teda, že sa zorientujem pomerne rýchlo a väčšina mechanizmov mi bude minimálne povedomá, aj tak ma ale Monster Hunter Rise dokázal prekvapiť solídnym počtom noviniek.

Monster Hunter Rise; gameplay: tutoriál

Podobné tutoriály sa na vás v Monster Hunter Rise sypú od začiatku hry. Pokiaľ sa ale nenecháte odstrašiť zahltením informáciami, odmenou vám bude vynikajúca hra.

Ako v prakticky každom diele tejto loveckej série vám bude v boji pomáhať mačací parťák palico, v Rise však pribudol ešte psí pomocník palamute, ktorý okrem výpomoci v boji slúži aj ako dopravný prostriedok. Čo je vzhľadom na to, že monštrá počas bojov rady utekajú, priamo neoceniteľná pomôcka.

Veľkou novinkou je takisto aj žiarivý chrobák „wirebug“ slúžiaci ako priťahovací hák, vďaka ktorému sa relatívne ľahko dostanete aj na zdanlivo neprístupné miesta, navyše ho môžete využiť aj v boji – či už ide o prosté pritiahnutie k poľovnej zveri alebo o novú hernú mechaniku zvanú Wyvern Riding, pomocou ktorej môžete už oslabená monštrá krátkodobo osedlať a nakladať s nimi podľa svojho uváženia. S ovládanými zvieratami potom môžete útočiť (užitočné, ak sa vám počas boja pripletie do cesty ďalšia potvora), uskakovať, prípadne ich jednoducho nechať rozbehnúť čelom proti múru, čím im uštedríte poriadnu stratu HP.

Trochu som ale oplakal neprítomnosť výzvedných mušiek scoutflies, ktoré vám v predchádzajúcom diele ukazovali stopy a naznačovali polohu vytúženého zvieraťa. Zbieraním stôp ste zároveň zisťovali aj potrebné informácie o vašej budúcej koristi, čo pekne a organicky zapadalo do celej poľovnej témy. V Rise bohužiaľ úlohu mušiek zastala trénovaná sova cohoot, ktorá jednoducho na začiatku misie odletia a automaticky vyznačuje polohu monštier na mape. Rovnako funkčné riešenie, ale o poznanie menej zábavné a možno až príliš zjednodušené.

Monster Hunter Rise; gameplay: cohoot

Nič proti roztomilej skrotenej sove, ale scoutflies boli jednoducho lepší.

Zjednodušenie, respektíve určité sprístupnenie mechanizmov však prebehlo aj v prípade ďalších záležitostí, tam to však bolo prevažne na prospech veci. Rastliny a ďalšie prírodné materiály teraz zbierate okamžite jedným kliknutím (aj z chrbta palamuta), čo môže pôsobiť ako malá zmena, v konečnom výsledku to ale znamená o poznanie svižnejšiu hrateľnosť, ako keď sa pri každej tráve na niekoľko sekúnd zastavíte.

Veľkou zmenou od minulého dielu prešiel aj multiplayer, ktorý značne uľahčil pripojenie ďalších hráčov do vašej hry – teraz sú jednotlivé questy rozdelené na striktne singleplayerové (Village Quests) a multiplayerové (Hub Quests). Misia pre jedného hráča posúvajú ďalej hlavnú dejovú líniu a sú o niečo ľahšie, zatiaľ čo tie pre viac hráčov svoju obťažnosť upravujú podľa počtu lovcov v partii.

Monster Hunter Rise; gameplay: multiplayer

V multiplayeri je Monster Hunter Rise snáď ešte zábavnejší, ale aj o niečo ťažší.

Dobrou správou je, že hráči sa do MP misií môžu pripojiť naozaj kedykoľvek a odpadá tak nutnosť čakať, až hosť na mape nájde lovené monštrum a prehrá sa úvodná animácia, ako to bolo v Monster Hunter: World. Síce to platilo len pri prvom prechode danej misie, ale aj tak bolo značne otravné, keď ste sa v partii zišli a museli každý nový quest čakať, než sa budete môcť pripojiť. Som teda rád, že v Rise tieto problémy odpadli. Okrem online multiplayeru navyše hra ponúka aj lokálny multiplayer, na to ale budete potrebovať kamaráta s vlastným Switchom a kópiou hry.

Monster Hunter Rise – Aj monštrá môžu byť krásne

Audiovizuálne spracovanie Monster Hunter Rise je veľmi podarené. Grafika je na možnosti výkonu konzoly Switch parádna a vyzerá dobre ako v handheld móde, tak aj na veľkej TV obrazovke. Predovšetkým, hlavný protagonista a jednotlivé monštrá sú podarené krásne detailne, a to nielen na pomery malej prenosnej konzoly.

Monster Hunter Rise; gameplay: Kamura

Dedinka Kamura sa v Monster Hunter Rise stane vašim novým domovom.

Rovnako podarené sú aj jednotlivé prostredia, do ktorých sa vydávate na lov. Celkom ich je päť (Shrine Ruins, Flooded Forest, Frost Islands, Sandy Plains a Lava Caverns) a sú dostatočne rozmanité – pozriete sa tak do trosiek starých chrámov, na púštne planiny s vanúcim sa vzduchom a piesočnými delfínmi, do zatopeného pralesa, na premrznuté ostrovy alebo do lávových jaskýň s priezračne modrými jazerami.

Na environmentálny stereotyp sa teda človek príliš sťažovať nemôže, mapy na mňa však pôsobili o niečo koridorovejším a menej otvoreným dojmom, než to bolo v Monster Hunter: World. Na druhej strane, tento aspekt Rise vynahrádza ich väčšou vertikalitou, čo je kompromis, s ktorým dokážem žiť.

Rovnako podarená je aj zvuková stránka hry, vyzdvihnúť musím predovšetkým výbornú orientálne ladenú hudbu a solídny dabing postáv, ktorý najviac vynikne v rýmovaných animáciách predstavujúcich jednotlivé beštie. Skrátka a dobre, Monster Hunter Rise je možná titul plný príšer, hra samotná sa ale za svoju vizáž rozhodne hanbiť nemusí.

Monster Hunter Rise; gameplay: Sandy Plains

Na stereotypné prostredie sa tu človek veľmi sťažovať nemôže, pozriete sa na vyprahnuté pláne, zatopené pralesy či zamrznuté ostrovy.

Ako si malá konzola poradila s obrími monštrami?

Sme v samotnom závere recenzie, je teda na čase si povedať, ako vlastne Monster Hunter Rise dopadol. Nemá cenu chodiť okolo ešte horúceho tela zabitej príšery, hra sa jednoducho podarila. Prenasledovanie a lov fantaskních monštier je opäť strašne chytľavou záležitosťou, ktorá hráčom ponúkne dostatok obsahu na desiatky hodín, väčšina zmien a vylepšení od minulého dielu navyše dáva zmysel, ide teda o vyvážený pomer osvedčených herných mechanik a inovácií zabehnutej série. Pripočítajte si k tomu aj podarené audiovizuálne spracovanie a vyjde vám ďalšia silná Nintendo Switch exkluzivita, na ktorú by nemali zabúdať nielen fanúšikovia série. Akčné RPG Monster Hunter Rise vyšlo 26. marca na platformu Nintendo Switch.

Monster Hunter Rise (RECENZIA)

Táto recenzia bola napísaná pre Switch verziu hry. Kópiu hry poskytol český distribútor ConQuest.

Hodnotenie9/10 SKVELÁ

Najnovší diel zabehnutej série predstavuje zmysluplné inovácie osvedčeného konceptu, zároveň ale zostáva verný svojmu pôvodu. Ochrana malebnej dedinky Kamura pred nájazdmi nebezpečných monštier prináša už tradične chytľavú hrateľnosť, k tomu ale pridáva aj nové prostredia, druhy zvierat a podarené audiovizuálne spracovanie. Monster Hunter Rise je tak ďalším silným zárezom do už bohato zdobeného loveckého rohu.

Monster Hunter Rise; recenzia

• Chytľavá hrateľnosť
  • Napínavé súboje s monštrami