Returnal (RECENZIA) – Nekonečný boj o záchranu seba samého

Projekt Returnal už od svojho oznámenia vzbudzoval v našej redakcii zvedavosť. Mix temného sci-fi príbehu, rogue-like hrateľnosti a parádneho audiovizuálu sľuboval svieži adrenalínový zážitok, na ktorom by si mali zgustnúť fanúšikovia hier s vyššou obtiažnosťou. V titule fínskeho štúdia Housemarque totiž budete tancovať medzi desiatkami projektilov, likvidovať vesmírnu háveď a prekonávať náročné skákačkové pasáže, pričom každá chyba môže mať fatálne následky. Poďme spoločne spoznať planétu Atropos v našej recenzii.

Returnal (hra)

Rogue-like FPS Returnal vyvíja štúdio Housemarque a vydáva spoločnosť Sony Interactive Entertainment. Hra vychádza 30. 4. 2021 na PS5 bez českej lokalizácie a multiplayera. | Homepage

Články: RecenziaŠpeciál: Všetko, čo vieme | Tipy

Returnal (RECENZIA PS5) – Obsah článku

1. Nádej na záchranu chradne na každom kroku
  2. Kvalitná výbava tvorí základ úspešnej slučky
  3. Returnal potrápi váš postreh aj nervovú sústavu
  4. Šťastie je krásna vec
  5. Reklama na next-gen
  6. Súkromné peklo na planéte Atropos na každý PS5
  7. Recenzia Returnal: záverečné hodnotenie

Nádej na záchranu chradne na každom kroku

Už od samého začiatku je jasné, že tu sa s vami nikto párať nebude. Sotva zistíte, že sedíte v prieskumnom raketopláne Helios v koži hlavnej hrdinky Selene, už sa v plameňoch rútite na povrch planéty Atropos, ktorá sa stane vaším novým domovom. Možno navždy, možno sa z nej dostanete. To už bude záležať na tom, ako ste vytrvalí a obratní, pretože s každou smrťou sa vrátite späť na začiatok k havarovanému stroju s nulovou výbavou. Tradičný rogue-like prístup nie je pre každého, pretože nervová sústava niektorých hráčov jednoducho neunesie, že skon hrdinky znamená štart v rámci novej časovej slučky pekne od piky.

Returnal; gameplay: loď Helios

Po havárii na planéte Atropos sa vrak lode Helios stane navždy vaším štartovacím bodom. Od neho budete vyrážať hľadať nielen tajomný signál White Shadow, ktorý vás do nebezpečného sveta nalákal.

Zdroj: vlastný

Znalci žánru však vedia, že vytrvalosť prináša ruže a obrniť sa trpezlivosťou sa vypláca. Autorom zo štúdia Housemarque sa navyše skvele podarilo zapracovať mechaniku smrti a nových životných cyklov do príbehu, vďaka čomu dostanete jednu z najoriginálnejších dejových liniek tohto roku. Tá sa skladá z niekoľkých vrstiev, takže okrem boja s miestnymi krvilačnými kreatúrami sa zameriate na poznávanie histórie padlej mimozemskej kultúry či na spomienky hlavnej hrdinky. Všetko sa spojí do lahodného mixu, v ktorom nie je núdza o prekvapivé zvraty starajúce sa o konštantné napätie narysované podľa mustry moderných thrillerov.

Predovšetkým fanúšikovia sci-fi možno dosiahnu nirvány, pretože Returnal im bude evokovať gigerovsky odľudštenú poetiku Prometea (prequel Votrelca), za počet chápadiel u monštier by sa nehanbil ani H. P. Lovecraft a akcie sa pravidelne strhávajú do frenetických prestreliek ako v modernizovanom DOOMe. Autori sa skrátka inšpirovali, kde mohli, ale celok našťastie nepôsobí ako kočkopsia torta. Do miestneho sveta sa aj napriek jeho krutosť zamilujete. Neustále sa budete hnať dopredu, aby ste niekde našli ďalší čriepok do mozaiky príbehu. Tu nájdete audiodenníček Selene z niektorého z jej predchádzajúcich pokusov utiecť z planéty, inde zase obelisk so zašifrovaným, postupne lúšteným textom. Ani za bezmála tridsať hodín nám Atropos nevydal všetky svoje tajomstvá, takže sa tam budeme pravidelne vracať ešte nejaký čas.

Returnal Challenge Room I Alza Magazin (Gameplay, PS5, No Commentary)

Najintenzívnejšie chvíľky v Returnal sú nachystané pre odvážlivcov, ktorí vojdú do dverí s prisatou chobotničkou. Vnútri sa na vás valia tri vlny nepriateľov so záverečným minibossom a prísľubom sladkej odmeny v podobe artefaktov či zbraní.

Zdroj: vlastný

Kvalitná výbava tvorí základ úspešnej slučky

Možno ste si všimli, že sme sa vyhýbali akýmkoľvek detailom v oblasti príbehu a činili sme tak zámerne. Returnal totiž ako správny rogue-like titul najviac oceníte, ak si všetko príbehové tajomno odhalíte. V tomto ohľade sa nekonečná slučka Selenina životného cyklu dá označiť za excelentnú. Autori vám postupne dávkujú nový obsah a sotva sa naučíte kvalitne ovládať jednu mechaniku, naservíruje vám jeden zo šiestich biotopov planéty ďalšiu výzvu, či už v podobe novej zbrane, artefaktu, zručnosti či typu príšer. Neustále sa tak musíte mať na pozore a čaro objavovania je tu rovnako návykové ako napríklad v minulom indie hite Hades.

Z počiatku vám vypráši kožuch aj sebeslabšia potvora, na ktorú budete strieľať pištoľkou s nízkou účinnosťou. Lenže ako sa dostanete ku kvalitnejším nástrojom, ničivejším zbraniam a vypozorujete typické správanie nepriateľov, stane sa z loveného dravec. Počas priechodu hrou zažijete niekoľko míľnikov, o ktorých sa dá povedať, že zmenia váš herný prístup. Asi najrazantnejšia premena príde s vystreľovacím hákom, ktorý vám umožní pohybovať sa po uzavretých arénach obrovskou rýchlosťou a pomôže vám tak zo sebeväčšej šlamastiky. Futuristická mimozemská technológia sa vždy po nájdení prepojí s telom Selene, takže o ňu neprídete ani po jej smrti, čo autori z Housemarque brilantne namontovali na systém skratiek.

Returnal; gameplay: nákup Returnal; gameplay: uloženie

Svojmu šťastiu môžete ísť v Returnal naproti. Mimo zohnania obľúbenej zbrane, ktorej vlastnosti sa zlepšujú používaním, sa oplatí zbierať energické kryštáliky fungujúce ako platidlo v obchode s artefaktmi. Žiadanou menou je tiež éter – ten vám zostáva aj po smrti a jeho investovaním si možno zariadiť extra život v mimozemskom prístroji či s jeho pomocou odstrániť nebezpečnú nákazu z postihnutých predmetov.

Zdroj: vlastný

Výbavu pôvodných obyvateľov planéty Atropos totiž dostanete po splnení kľúčových úloh (napríklad po klasických bossfightoch). S ich využitím sa potom napríklad nemusíte trmácať celú cestu znova, ale použijete výtvor, ktorý vás v okamihu prenesie o poriadny kus smerom k vášmu cieľu v štýle metroidvania plošinoviek. Lenže osobná skúsenosť hovorí, že rýchly útek naprieč úrovňami sa neoplatí, pretože nemáte šancu zozbierať lepšie zbrane, gadgety so špeciálnymi vlastnosťami a chobotničkami, pri ktorých sa popri benefitov musíte pripraviť aj na negatívne efekty. Až správny mix ušitý vám na mieru tvorí základ úspešného pokorenia monštier v nasledujúcich úrovniach, inak ich budete oždibovať relatívne slabým arzenálom dlhý čas. A pri tomto type hier platí, že čím dlhšie ste v aréne, tým skôr schytáte nejakú ranu.

Returnal potrápi váš postreh aj nervovú sústavu

Naviac vám asi nemusíme vysvetľovať, že smrť kráča Selene v pätách na každom kroku, čo môže pre niekoho byť až frustrujúce. Returnal bude určite mnohými označovaný za príliš ťažkú hru, ale skon hrdinky je nutné vnímať ako kľúčovú hernú mechaniku. Náročnosť titulu je tak relatívna a najviac bude záležať na tom, koľko času chcete hre venovať, pretože podobne ako v prípade žánru soulsborne (Bloodborne, Sekiro: Shadow Die Twice a ďalšie) tu platí, že sa musíte pripraviť na poznávanie miestnych pomerov. Na hurá akcie tu nie je priestor a každé neuvážené našprintovanie do lokality bez premyslenej taktiky často skončí prebudením hrdinky pri vraku Helia.

Returnal; gameplay: portál do ďalšieho biomu Returnal; gameplay: výbava, truhla

Pokiaľ chcete v Returnal prejsť do ďalšieho biomu s novými nepriateľmi, musíte pamätať na fakt, že už nie je cesty späť. Takže všetky neotvorené truhly a nekúpené artefakty zostanú pre danú časovú slučku navždy zabudnuté.

Zdroj: vlastný

Čertovsky návykový mix totiž tkvie vo zvolení správnej miery rizika, opatrnosti a využitia všetkých možností každej arény. Priznajme si, že Returnal dokáže byť pekne nefér a bez milosti na vás pošle hneď za druhými dverami nabušenú verziu základnej príšery s desiatkou nohsledov. Ale to je predsa údel rogue-like hier, ktoré sú založené na prekonávaní presily pomocou vlastných stále sa zdokonaľujúcich schopností. Odmenou za vytrvalosť sú zdvihnuté upotené ruky po skolení ťažkého bossa, pravidelné zlepšovanie špeciálnych vlastností používaných zbraní, slučky životného cyklu pokojne aj hodiny dlhé a euforický pocit, že ste nepremožiteľný. Teda do chvíle, než o túto mylne získanú sebaistotu neprídete hneď za ďalším rohom, kde vás do prachu zadupe nečakaná príšera.

Šťastie je krásna vec

Takmer pri každej smrti, ktorú si pripíšete na svoj vrub, budete schopní popísať, kde ste urobili chybu. Len sporadicky sa objaví nespravodlivosť v podobe splašenej kamery, takže aj počas najdivokejšej šarvátky sa zorientujete v priestore celkom dobre vďaka grafickému signalizovaniu útokov zo zálohy a múdro vymyslenej priestorovej mape. Najväčšou prekážkou tak nakoniec bude paradoxne jeden z kladov Returnal – premenlivá mapa, ktorá so sebou prináša aj náhodne generovanú výbavu. Nedá sa spoliehať na šťastné nálezy znamenajúce obľúbenú zbraň (okrem pištole sa vám do rúk dostanú mimozemské varianty guľometov, sniperiek, brokovníc a iné, menej tradičné kúsky) či augmentácia v prvej otvorenej debne, takže sa nejedným cyklom potrápite. Ale aj to je vo výsledku dobrá skúsenosť nútiaca k úprave stratégie.

Returnal Ixion Bossfight I Alza Magazin (Gameplay, PS5, No Commentary)

Bossfighty v Returnal preveria všetku získanú výbavu v aktuálnom cykle. Obľúbená zbraň, vo vrecku maskot kozmonauta a schopnosť dobíjania životov je významnou výhodou, ale šikovní hráči si poradia aj s menej priaznivým arzenálom. Základom je rovnako postreh pri uhýbaní pred projektilmi rútiacim sa hrdinke v ústrety ako napríklad v NieR: Automata.

Zdroj: vlastný

Počas pobytu na planéte Atropos sa navyše stále pohybujete na hranici rizika, ktoré možno ešte zvýšiť zbieraním nakazených predmetov. Podobne ako vylepšujúce chobotničky vám môžu prekliate artefakty priniesť benefity, ale aj vám poškodiť oblek a tým degradovať niektorú zručnosť. Keď sa vám napríklad „podarí“ schytať kombináciu účinkov zranení za zber pohodených objektov a redukciu liečenia, máte založené na dosť veľké problémy. Našťastie skafander opravíte plnením príslušných úloh či pomocou mimozemských technológií.

Do riskovania sa budete púšťať predovšetkým kvôli nedostatku energie padajúcej z nepriateľov, ktorá tu slúži ako mena. Vyššie zisky totiž znamenajú vyššie riziko, pretože zlatisté kryštáliky časom bez úžitku zmiznú. Rozhodnete sa teda naklusať do chumlu emzákov a uhýbať ich projektilom, aby ste zarobili, alebo ich odstránite z diaľky, ale bez vidiny obohatenia? Navyše pri odtrhnutí zranenia poklesne posilňujúca hladina adrenalínu, ktorú si pestujete úspešnou likvidáciou nepriateľov. Returnal vyniká práve v mnohých kľúčových rozhodnutiach, ktoré môžu podporiť váš úspech, alebo dosiahnutý postup doslova pochovať. Ak vám tento konštantný pohyb na hrane nevyhovuje, potom vám na planéte Atropos zrejme pšenka nepokvitne.

Returnal; gameplay: příroda Returnal; gameplay: poušť

Každý zo šiestich biomov Returnal prekypuje nádhernými detailmi, ktoré umocňujú zážitok z padlého sveta. Je radosť preskúmavať každý kút a s poriadnou výbavou získanou počas príbehu si v lokáciách užijete odhaľovanie skrytých zákutí s bonusmi, ktoré sú pre Selene na začiatku celej hry nedosiahnuteľné.

Zdroj: vlastný

Náročná hrateľnosť, nutnosť sa učiť, obrovská miera náhody a z toho plynúca obtiažnosť teoreticky znamenajú, že sa Returnal stane titulom nakupovaným len úzkou skupinou fanúšikov žánru rogue-like. Tým skôr, že ide o exkluzivitu pre aktuálne nedostatkovú konzolu PS5 a jej cenovka sa blíži 80 eurám. To by však bola veľká škoda, pretože štúdio Housemarque vytvorilo hru, ktorá nálepku „next-gen“ nesie naozaj hrdo. Hra, ktorá napríklad lepšie využíva prednosti ovládača DualSense, sa na trhu zatiaľ neobjavila, pokiaľ nepočítame pre demonštrovanie next-gen funkcií priamo navrhnutý Astro's Playroom.

Najpodarenejším prvkom ovládania je priradenie mierenia a alternatívnej streľby pod ľavý trigger. Vďaka adaptabilným možnostiam spúšte sa pri jemnom stlačení prst zasekne, čím iba zacieli obyčajnú paľbu. Pri prekonaní odporu spúšte sa dotlačením aktivuje silnejší režim, ktorý nevyužívate tak často kvôli jeho času na dobitie. Absolútne prirodzené a skvelé využitie next-génového ovládača, bez ktorého si teraz strieľačku už ani nevieme predstaviť. DualSense navyše príjemne pradie pri kontakte s prostredím, doslova cítite kvapky dažďa padajúce na helmu, a pomáha tiež pri súbojoch, keď vás vibrácie upozornia na zameranie nepriateľom.

Returnal; gameplay: záhadná guľa Returnal; gameplay: padlá civilizácia

Objavovanie záhad skazy civilizácie planéty Atropos zaháčkuje snáď každého fanúšika sci-fi. Investovaný čas ľutovať rozhodne nebudete.

Zdroj: vlastný

Za technickým spracovaním nezaostáva ani o piaď audiovizuálne vyhotovenie zvýrazňujúce temné sci-fi ladenie. Zmar a skaza je v Returnal priamo hmatateľná, čo dokazujú všade sa váľajúce torzá tiel a strojov či schátrané budovy, ktoré dostávajú späť pod svoju nadvládu tunajšie rastliny, ktorých stonky sa lačne, ale bezpečne naťahujú tiež po hrdinke Selene. Pochmúrnu scenériu spoľahlivo rozžiaria pestrofarebné projektily rútiace sa v špirálach vaším smerom. Celý zážitok umocňuje ohromné ozvučenie akcie, predovšetkým s užitím 3D zvuk podporujúcich slúchadiel, ktoré vám pomôžu s orientáciou v priestore počas prestreliek. Zabudnúť nemožno ani na charizmatický hlas hlavnej hrdinky, za ktorým stojí herečka Anne Beyer.

Súkromné peklo na planéte Atropos na každý PS5

Bez obáv môžeme označiť Returnal za jednu z najvýraznejších hier prvej polovice roka 2021. Nezastierame, že budete trpieť. Určite titul nepadne do noty každému, niekto zlosťou zahodí ovládač do kúta a možno kvapne slza po reštarte časovej slučky. Ale napriek tomu (alebo práve preto) sa budete skvele baviť vďaka motivujúcemu prekonávaniu nástrah prepojených s poznávaním planéty Atropos a s odhaľovaním viacvrstvového príbehu. Pripočítajte k tomu skvelý technický stav, využitie next-gen vychytávok či možnosť porovnávať svoje zručnosti v rámci denných výziev s kamarátmi a máte pred sebou báječný titul na niekoľko desiatok hodín. Returnal vychádza 30. apríla 2021 exkluzívne na PS5. A teraz nás ospravedlňte, Atropos volá.

• Zdroje: vlastné

Returnal (RECENZIA)

Kópiu hry na recenziu poskytla česká pobočka Sony PlayStation.

Hodnotenie9/10 SKVELÁ

Returnal patrí k príjemným prekvapením jarnej sezóny, ktoré vás vyzlečie z kože, ale vy si to budete užívať. Kvalitne podaný sci-fi príbeh a motivujúca hrateľnosť naštepená na rogue-like mechaniku vtiahnu a nepustia. Vyššia obtiažnosť môže niektorých hráčov odradiť, ale odvážlivci si užijú parádny audiovizuál a na maximum využijú svoju konzolu PS5.

Returnal; recenze

• Skvele napísaný a rozprávaný príbeh
  • Návyková, ale obtiažna hrateľnosť