AD elektro Motorola EDGE 50

Spintires: MudRunner (RECENZIA) – bahnitá nirvána pre milovníkov ťažkej techniky

Ak máte radi všetko so spotrebou nad desať litrov a bahno v tvárach vám nespôsobuje panickú hrôzu, možno vám pri čítaní názvu dnes recenzovanej hry vyskočí v hlave malý výkričník. Spintires: MudRunner nie je kompletne novou hrou, ide o vylepšenú edíciu indie titulu Spintires, ktorého sa na PC predalo viac ako milión kusov. Od autorov zo štúdia Oovee Games prevzalo opraty vývoja hry štúdio Saber Interactive a pod krídlami vydavateľa Focus Home Interactive sa tento titul pre milovníkov bahnitého terénu prvýkrát pozrie aj na konzoly. Verziu pre PlayStation 4 si rozoberieme v našej recenzii.

Čo všetko sa v recenzii Spintires: MudRunner dozviete?

1. O čom je Spintires: MudRunner
  2. Zamknutý diferenciál a náhon na všetky štyri
  3. Spintires: MudRunner priekopníkom fyzikálnych modelov
  4. Nový obsah vo Spintires: MudRunner
  5. Vizuálne spracovanie Spintires: MudRunner
  6. Recenzia Spintires: MudRunner: záverečné hodnotenie

O čom je Spintires: MudRunner

Pre prípad, že ste nemali so Spintires žiadne skúsenosti, načrtnem obsah tohto titulu jednou z deviatich výziev, ktoré okrem voľného pohybu na sandboxových mapách hra ponúka. Za úlohu máte dopraviť náklad do blízkeho skladiska, lenže vášmu ťažkotonážnemu ťahaču došla nafta. Našťastie sa v blízkosti nachádza aj cisterna – ako naschvál je ale úplne prázdna a ešte nepojazdná. Virtuálne pomocou mapy tak presadáme do tretieho vozidla, opravárenského džípu, ktorý dá cisternu do poriadku. S tou dôjdete k pumpe, doplníte palivo, ktoré stlačením tlačidla len o pár chvíľ neskôr dotankujú do ťahača a môžete konečne vyraziť. Ako opravárenské vozidlo, tak aj čerpacie stanice sú od seba vzdialené asi sto metrov.

Snáď v akejkoľvek inej hre okrem Spintires: MudRunner by tento celý kolobeh trval nanajvýš pol minúty, v prípade tohto titulu si však aj na tak základné úkony musíte vyhradiť pekných desať minút a tiež pevné nervy. Ocitáte sa totiž v rozjazdenej krajine, kde každý milimeter padnutej dážďovky mení zeminu na blato a stačí len malá nepozornosť a ste razom zapadnutí v bahne, z ktorého sa môžete dostávať tiež dobrých pár minút. Spintires: MudRunner je simulátor ako remeň. Simulátor, ktorý vám nedá nič zadarmo. Simulátor, v ktorom zažijete to, čo vám iné hry neponúknu.

Zamknutý diferenciál a náhon na všetky štyri

Vráťme sa ale späť k našej ukážkovej úlohe. Ťažkotonážny ťahač sa o poznanie viac borí do zeme a sem tam rozdrví aj nejaký ten zvetraný kameň. Po prvých pár metroch okamžite zistíte, že v rozblatenej krajine sa v Spintires: MudRunner nezaobídete bez zámku diferenciálu a vďaka jej členitosti sa väčšinou vypláca zapnúť aj náhon na všetky kolesá (pritom je jedno, či sú štyri alebo snáď šesť či osem). Zámerne si vyberám okraj cesty, ktorý nie je tak rozmáčaný. Kaluže sa realisticky držia len vo vyjazdených koľajach. Treba sa mať ale na pozore, močiar okolo cesty by síce nebola fatálny, ale celú misiu by značne zdržal.

Spintires: Mudrunner; Wallpaper: prejazd blatom

Prídavné zariadenia v podobe žeriavu alebo vlečky nemajú vplyv iba na multifunkčnosť vášho vozidla, ale tiež ovplyvní jeho správanie v teréne. Vlečka sťaží pohyb, zatiaľ čo rameno žeriavu zaťaží prednú nápravu.

Predo mnou sa začína objavovať vcelku pevný most, ja však stáčam kolesá v smere pozdĺž rieky. Cez most by to totiž bolo veľmi jednoduché a ja chcem bonusové body za prekročenie rieky iným spôsobom. Vybral som si plytký brod obďaleč, ktorý sa nezdá byť príliš hlboký. Na túto úlohu ale jeden stroj nestačí. Opäť sa pomocou mapy rýchlo prepnem do opravného džípu a navijakom ho zaháknem ešte pred ťahač, aby som navýšil konské sily, ktoré sa budú biť s neúprosným prúdom rieky.

Hoci ovládam jeep, ťahač som nechal naštartovaný a keď šliapnete na plyn v džípe, pridá aj imaginárny vodič môjho ťahača. Pocit vodičského génia však po dvoch metroch v rieke vystrieda panika a beznádej. Jeepu sa zaplavuje motor a o pol metra ďalej ho silný prúd rieky pretáča na bok. Celú stratégiu som zopakoval, namiesto jeepu som však využil cisternu, ktorú som predtým ešte dotankoval, takže sa zvýšila jej váha. Kabína je navyše posadená ďaleko vyššie, a tak nehrozí zaplavenie motora. V momente, keď sa zapriahnutý ťahač dostal do stredu rieky, prestal bežať motor kvôli zvýšenej hladine vody v kabíne, ale to už cisterna hrabala prednými kolesami po opačnom brehu rieky a pomaly ale isto premočený ťahač vyslobodila na breh.

Spintires: Mudrunner; Gameply: ťahač bremienSpintires: Mudrunner; Gameplay: nakladanie dreva

Gran Turismo Sport (PODROBNÁ RECENZIA)
Forzu Motorsport 7 si hráči môžu vyskúšať v demoverzii už 19. septembra
Need For Speed Payback (PREVIEW) – oficiálny launch trailer
Recenzia Thrustmaster T-GT – viac ako force feedback

Spintires: MudRunner priekopníkom fyzikálnych modelov

Nikdy by som netušil, že nájdem zaľúbenie v takto extrémne vyhranenej hre, akú Spintires: MudRunner bezpochyby je. Priestor, ktorý som vo vyššie popísanej ukážke prekonal, by ste v kadejakej open world hre prešli za zhruba pätnásť sekúnd, mne však celá akcia zabrala dobrých dvadsať minút. Dôvodov, prečo je celá hrateľnosť zábavná, je hneď niekoľko. V prvom rade ide o fyzikálne modely, ktoré sú vo väčšine prípadov absolútnym unikátom na poli virtuálnej zábavy. Napríklad pri brodení v rieke som bol oslnený fyzikálnym modelom vody. Možno si hovoríte, že voda je v kadejakej hre. V úplnej väčšine prípadov je ale autormi vymodelované prostredie, napríklad koryto rieky alebo priehlbina v ceste, a následne ich do neho pridané niečo, čo má podobu buď obyčajnej textúry, alebo sa už jedná o trojrozmerný obsah, ktorý už obmedzene reaguje na interakciu s hráčom.

V prípade Spintires: MudRunner je však správanie vody vypočítava v reálnom čase, preto sa tak realistickým spôsobom obtáča okolo pneumatík. Pri bližšom pohľade môžete naozaj vidieť, ako voda kolesá a karosériu obteká – podobne je na tom tiež blato. V hre narazíte na vlhký piesok, mazľavé a aj o niečo suchšie blato, ktoré toľko problémov s trakciou nenarobí. Problémy s pretáčaním kolies a priľnavosťou k podložiu je radosť sledovať, nie sú to totiž popadané stromy cez cestu alebo vyschnutá nádrž, ale práve všadeprítomné blato, ktoré vám dokáže častokrát nepekne zavariť.

Ďalšou zásadnou vecou je navijak, bez ktorého by bola zábava v Spintires: MudRunner polovičná. Svoje vozidlo môžete priťahovať ku kmeňom stromov v príkrom zráze podobne ako Nathan Drake v Uncharted 4, jeho možnosti sú však prekvapivo ďaleko bohatšie. Okrem priťahovania, ktoré sa hodí napríklad práve na prekonávanie divokých prúdov riek, k sebe môžete zaháknuť aj ďalšie vozidlá či prídavné zariadenia, ako sú prívesy a korby. Keby som chcel, mohol by som pokojne jeep z môjho úvodného príbehu vyslobodiť zo zovretia divokej rieky. Stačilo by hák pripútať k podvozku a navíjať a navíjať.

To budete napokon robiť dosť často, čas od času totiž narazíte na nejaký ten utopený stroj, ktorý sa vám po jeho úspešnom vytiahnutí odomkne v ponuke vozidiel. Nezriedka sa navyše stane, že sa v rozblatenom teréne prevráti náklad alebo jedno zo sprievodných vozidiel (na dlhšie trate je nevyhnutné mať so sebou aj cisternu na doplnenie paliva) a také vyslobodenie prevráteného vozidla je napodiv veľmi uspokojivá zábava. Všetky spomínané techniky a stratégie navyše gradujú v momente, keď hráte s priateľmi. Na jednotlivé dobrodružstvo sa môžete vydať až v trojici, a to sú náročné misie vyžadujúce použitie troch druhov vozidiel tým najlepším, čo si môžete v rámci Spintires: MudRunner zvoliť.

Spintires: Mudrunner; Gameplay: navijak

Zapadnúť v blate je vo Spintires: MudRunner ekvivalentom smrti. Našťastie je vyslobodzovanie z neho prekvapivo sofistikované a predovšetkým zábavné.

Nový obsah v Spintires: MudRunner

Pretože ide o vylepšenú edíciu pôvodnej hry, celkom logicky musel v Spintires: MudRunner utrpieť rozšírenie aj obsah. Narástol znateľným spôsobom: k pôvodným piatim veľkým mapám pribudla ešte jedna obrovská sandboxová, ktorá sama o sebe postačí na dlhé desiatky hodín ťažkotonážnej zábavy. Hoci sa všetky mapy vyznačujú charakteristickým vizuálom ruskej lesostepi, každá ponúkne odlišnú tému. The Bog je klasickým lesom, kde sa to hemží ťažobnou technikou a hlavnou činnosťou je nakladanie a prevoz narezaných stromov. Jasným protipólom je potom Deluge, kde o pevnú zem zavadíte len náhodou, väčšinu mapy totiž predstavuje nebezpečný močiar.

Aj v rámci vozového parku sa hra rozrástla sympatickým spôsobom. Trinásť nových vozidiel nie je rozhodne málo, ak vezmeme do úvahy, ako rozličné a špecifické stroje Spintires: MudRunner ponúka. V hre nájdete napríklad kompaktný Jeep A-3151, agilného spoločníka do každého terénu, alebo napríklad legendárny sovietsky traktor K-700, ktoré teraz vyrába ruská firma Kirovets. Osobne som si ale najviac zamiloval nákladné vozidlo E-7310 s pohonom 8×8, ktorý prekoná prakticky každý terén (nie nadarmo sa prezýva hurikán). Ide o ruský, respektíve bieloruský výtvor, dodnes využívaný predovšetkým v armáde.

Spintires: Mudrunner; Gameplay: Jeep A-3151Spitires: Mudrunner; Wallpaper: nakladanie drevaSpintires: Mudrunner; Wallpaper: nákladné vozidlo E-7310

Vzhľadom na to, že na vylepšenú edíciu s podtitulom MudRunner už nepracujú pôvodní vývojári Oovee Games (tí sa kvôli financiám rozhádali), mohli noví autori na hru nahliadnuť o niečo kritickejšie. Okrem nového obsahu siahli tiež po všemožných fyzikálnych enginoch, ktoré hra ponúka. Vylepšili správanie vody, blata, vegetácie a logicky aj samotných vozidiel. Zatiaľ čo v prípade pretekárskych simulátorov je často priestor na polemiku o tom, či sa daný automobil ovláda skutočne tak, ako jeho reálna predloha, a či tej simulácie nie je na úkor zábavy až príliš, v prípade Spintires: MudRunner môžete na tieto strachy zabudnúť. Minimálne z môjho pohľadu sa všetky stroje správajú presne tak, ako by mali, a výsledok pôsobí nielen realisticky, ale tiež zábavne.

Spintires: Mudrunner; Gameplay: vjazd do riekySpintires: Mudrunner; Wallpaper: prejazd vodou

Vizuálne spracovanie Spintires: MudRunner

Okrem vyššie spomínaných zmien sa autori zamerali tiež na preleštenie celého vizuálu. Predsa len PC verzia vyšla už pred tromi rokmi, čo je v hernom priemysle takmer večnosť. Výsledok však vyzerá naozaj k svetu. Zatiaľ čo na PC si Spintires: MudRunner vyslúži čo do vizuálu takmer maximálne hodnotenie, na testovanom PlayStation 4 Pro už je výsledok o niečo málo horší, stále ale hra vyzerá veľmi dobre. Predovšetkým ak vezmete do úvahy, že sa pôvodne jedná o indie titul, ktorý je svojím prostredím relatívne rozsiahly a na detaily sa tu úplne nehrá.

Vizuálnemu spracovaniu dominujú modely vozidiel, ktoré koketujú s fotorealistickosťou a je radosť sa na nich pozerať úplne zo všetkých uhlov a pri všetkých činnostiach. Potešia aj pekné efekty pri štartovaní, kedy sa z výfuku vyrútia zvyšky čiernych splodín, alebo horúci vzduch vzlínajúci od kapoty motora. Achillovou pätou každého vozidla je interiér, respektíve pohľad z kabíny, ktorý si autori mohli rovno odpustiť. Kabína síce v každom vozidle vyzerá inak, ale prístrojová doska je zakaždým len čierny kus textúry so vždy rovnakými budíkmi. A je jedno, či idete v kompaktnom traktore alebo veľkom ťahači.

Spintires: Mudrunner; Gameplay: pohľad z kabínySpintires: Mudrunner; Gameplay: jazda v noci

Okolité prostredie v Spintires: MudRunner už takou krásou neoplýva, do istej miery za to ale môže špecifická krajina zablatenej ruskej lesostepi, nad ktorou sa človek práve nepokochá, napriek tomu také ranné svitanie (dynamické striedanie dňa a noci je taktiež novinkou tejto edície) vás dokáže na pár chvíľ zastaviť. Po väčšinu času však budete s úžasom sledovať predovšetkým živé blato, do ktorého sa postupne zahryzáva zadná ťažká náprava pri márnych pokusoch o vyslobodenie, a naopak opadávajúce kusy bahna, ktoré z karosérie a pneumatík zmyje tečúca voda.

Ak patríte medzi úzku skupinku fanatikov do ťažkej armádnej či lesnej techniky, Spintires: MudRunner je rozhodne titulom pre vás. Je nutné dodať, že aj mne hra poskytla niekoľko desiatok hodín zábavy (Umocňovanou kooperatívnym režimom až pre troch hráčov), hoci sa sám do tejto skupinky fanúšikov neradím. Okrem šestice sandboxových máp si autori tiež pripravili deväť výziev na vlastných mapách, ktoré odporúčam zahrať ako prvé. Slúžia totiž zároveň ako príjemný tutoriál. Iba sa pripravte na neskutočne otravnú kameru, ktorá sa pozerá všade možne, len nie tam, kam potrebujete. Ani po prvej desiatke hodín strávených v hre som si na ňu nezvykol a pevne dúfam, že pôjde o prvú vec, ktorú autori vylepšia v nejakom opravnom patchi. Spintires: MudRunner vyšiel 31. októbra 2017 na PC, PS4 a Xbox One. Táto recenzia bola napísaná pre PS4 verziu.

Spintires: Mudrunner; Gameplay: utopený Jeep

Prekonať rieku patrí k tomu najzaujímavejšiemu a zároveň najťažšiemu, čo v Spintires: MudRunner môžete zažiť. Utopenie vášho vozidla síce nemusí nutne znamenať koniec, ale zaplavený motor si vyžiada opravu.

HW nároky na hru Spintires: MudRunner PC

Operačný systémWindows XP 32-bitWindows 7 64-bit
ProcesorIntel Core i3-560/AMD Phenom II X4 805Intel Core i7-860/AMD FX-8120
Grafická kartaNVIDIA GeForce GT 730 v2/Radeon R7 240 v2NVIDIA GeForce GTX 750 Ti/Radeon HD 7850
DirectXDirectX 9.0DirectX 11.0
Operačná pamäť2 GB RAM6 GB RAM
HDD15 GB15 GB

Recenzia Spintires: MudRunner: záverečné hodnotenie

85 %
75 %
60 %
Spintires: Mudrunner; recenzia

• Fyzikálne modely blata a vody
  • Kooperácia až pre 3 hráčov
  • Detailné modely vozidiel
  • Netradičná hrateľnosť

• Veľmi zlá kamera
  • Pohľad z kabíny

Spintires: MudRunner: American Wilds Edition – Xbox Digital
Hra na konzolu – Xbox One S/Xbox One X, Xbox Series X, Xbox Series S, elektronická licencia, kľúč pre Xbox Live, žáner: pretekársky, pre online hranie vyžaduje predplatné Xbox Live Gold,
40,90 €
Objednávací kód: MXESD0889
4,5 15×
SnowRunner – PS4
Hra na konzolu – PS4/PS4 Pro, PS5 (s mechanikou), krabicová verzia, žáner: simulátor, pre online hranie vyžaduje predplatné PlayStation Plus, – pripravte sa na nepoznané offroadové zážitky! V hre zasadnete za volant výkonných vozidiel a pokúsite sa pokoriť extrémne otvorené prostredia s najvyspelejšou simuláciou terénu v histórii. Riaďte 40 vozidiel značiek ako Ford, Chevrolet či Freightliner a otlačte svoje pneumatiky do terénu divokého otvoreného sveta.
29,90 €
Objednávací kód: MSX696
4,7
SnowRunner – Xbox One
Hra na konzolu – Xbox One S/Xbox One X, Xbox Series X, krabicová verzia, žáner: simulátor, pre online hranie vyžaduje predplatné Xbox Live Gold, – pripravte sa na nepoznané offroadové zážitky! V hre zasadnete za volant výkonných vozidiel a pokúsite sa pokoriť extrémne otvorené prostredia s najvyspelejšou simuláciou terénu v histórii. Riaďte 40 vozidiel značiek ako Ford, Chevrolet či Freightliner a otlačte svoje pneumatiky do terénu divokého otvoreného sveta.
Zľavnené -7 %
26,90 € 28,90 €
Objednávací kód: MXO652
4,6
SnowRunner – Nintendo Switch
Hra na konzolu – Nintendo Switch, krabicová verzia, žáner: simulátor, – pripravte sa na nepoznané offroadové zážitky! V hre zasadnete za volant výkonných vozidiel a pokúsite sa pokoriť extrémne otvorené prostredia s najvyspelejšou simuláciou terénu v histórii. Riaďte 40 vozidiel značiek ako Ford, Chevrolet či Freightliner a otlačte svoje pneumatiky do terénu divokého otvoreného sveta.
30,90 €
Objednávací kód: NSW822
+421 2 5710 1800