Stellar Blade Stellar Blade

Ghost of Tsushima kombinuje prvky Zaklínača, Assassin's Creed a soulsborne žánru (NOVINKA)

Zobraziť katalóg

• Autor: Jakub Němec

Po blamáži s gameplay zábermi, ktoré sme zažili počas nedávnej prezentácie Inside Xbox, sa prihlásila o pozornosť spoločnosť Sony, ktorá v rámci relácie State of Play dopodrobna predstavila svoje letné želiezko v ohni Ghost of Tsushima. Od prvých sekúnd nám padla sánka, pretože práca štúdia Sucker Punch je skrátka dychberúca. Čo sme sa počas necelých dvadsiatich minút dozvedeli, si môžete prečítať v našom článku.

Ghost of Tsushima; gameplay: keayart

Alza Magazín

Ghost of Tsushima (Hra) | Ghost of Tsushima (IP)

Ghost of Tsushima je akčná adventúra, ktorú vyvíja štúdio Sucker Punch a vydáva spoločnosť Sony Interactive Entertainment. Hra vychádza 17. 7. 2020 na PS4 s oficiálnym českým prekladom (text). Hra neobsahuje multiplayer. | Homepage


Články: | Recenzia

Obsah článku

  1. Česť vs. pragmatickosť
  2. Slepou mapou vás prevedú duchovia Japonska
  3. Cušima bola pre Mongolov kľúčovým bodom

Česť vs. pragmatickosť

Na začiatok si zhrňme, čo už o Ghost of Tsushima od štúdia Sucker Punch vieme. Vtelíte sa do japonského bojovníka Jina Sakaia, ktorý bráni svoj rodný ostrov Cušima pred mongolskou inváziou. Musí čeliť obrovskej prevahe, ale vďaka svojim schopnostiam a priateľom sa stane povestným ochrancom obyčajných ľudí, ktorý sa nebojí postaviť cudzincom tvárou v tvár ako čestný samuraj, alebo ktorý vytvorí predstavu ducha mstiaceho sa na nevítaných hosťoch. Možnosť vybrať si spôsob likvidácie nepriateľov mi príde ako dokonalý prístup, ktorý okrem jasnej opätovnej hrateľnosti ponúkne aj úplne iný zážitok z boja.

Ghost of Tsushima – State of Play | PS4

Zábery z Ghost of Tsushima naznačujú, že The Last of Us Part II nemusí byť nevyhnutne najlepšou PS exkluzivitou roka 2020.

V tradičnom brnení samuraja so smrtonosne nabrúsenou katanou môžete pokojne nakráčať doprostred tábora inváznych síl a so starostlivým načasovaním naporciovať nepriateľov na úhľadné mongolské sushi, pričom ani nemrknú. Tento spôsob boja, počas ktorého sa úsporne oháňate ostrím, hľadáte slabé miesta v zbroji nepriateľa a odrážate šípy, akoby vypadol zo starých japonských filmov, v ktorých z hlavného, mnohokrát nehovoriaceho hrdinu, vyžaruje taká charizma, že musíte privierať oči. Dokážem si predstaviť, že cestou samuraja sa vydajú fanúšikovia soulsborne titulov, ktorí si vychutnajú detaily ako stekanie krvi z ostria po boji alebo úklone porazenému nepriateľovi.

Priamo proti tradičnému samurajskému spôsobu stojí prístup ducha, bojovníka, ktorý okolo seba šíri atmosféru strachu pomocou rôznorodých trikov (asi ako Batman). Jin Sakai tak odloží čestnú tvár bojovníka a spolu s nasadenou maskou bude likvidovať Mongolov zo zálohy. Využije na to prskavky, strelný prach, dymovnice a zakrádanie – skrátka všetko, čím by mal slušný samuraj opovrhovať. Po lokáciách sa budeme pohybovať v menej výraznom brnení, ktoré podporí hrdinovu obratnosť, ktoré v spojení s hákom umožní hráčovi lietať z miesta na miesto, čo bude viac sedieť hráčom akčných adventúr ako Assassin's Creed.

Ghost of Tsushima; gameplay: Jin Sakai
Luk patrí do základnej výbavy samuraja aj ducha, ale horiacimi šípmi by tradičný bojovník nešpinil svoju česť.

Nech už si vyberiete cestu akéhokoľvek bojovníka, svoj bojový štýl dotvoríte zvoleným oblečením s rôznorodými vlastnosťami a tiež talizmanmi Omamori, ktoré môžete nosiť pri sebe. Dokážem si predstaviť, že prvý kontakt s Ghost of Tsushima bude pre mnoho hráčov o skúšaní a hľadaní toho správneho „feelu“. Vaša vnímavosť a celkové naladenie bude veľmi dôležité, pretože u nepriateľov sú len náznaky ukazovateľa zdravia, takže musíte poznať, kedy ste zasadili smrteľnú ranu, aby ste sa mohli venovať ďalším vyzývateľom. Veľmi si cením skutočnosť, že jedna rana šípom do oblasti hlavy či záludný útok na krčnú tepnu zozadu znamená okamžité zneškodnenie nepriateľa.

Slepou mapou vás prevedú duchovia Japonska

Vedľa porciovania Mongolov sa v Ghost of Tsushima sústredíte tiež na prieskum rozľahlého ostrova. Orientácia bude opäť založená na vašom cite a postrehu, pretože sa v hre nevyskytujú prvoplánové ukazovatele, ktoré by vás viedli priamo k cieľu (zaklínačské otazníčky na mape nehrozia). Namiesto toho vám v rámci japonskej tradície napovie vietor, zvieratá či iné znamenia, ktoré budú značiť významné miesta na slepej mape. Líška vás napríklad dovedie k svätyni, let vtáka nasmeruje hrdinu k tajnej lokácii s unikátnou výbavou, prípadne dym označí pozíciu preživšieho. Počas pobytu na Cušime sa vžijete do úlohy veľkého objaviteľa, a ak sa tvorcom podarilo dobre spracovať obyčajný život Japoncov, potom môžeme brať Ghost of Tsushima ako kultúrnu sondu do diaľky východného stredoveku.

Ghost of Tsushima; gameplay: Jin Sakai
Maximálne sústredenie na aj najmenšie grafické detaily vytvára v Ghost of Tsushima žijúci svet, ktorý je v spojení s hudbou neuveriteľne pohlcujúci.

Počas necelých dvadsiatich minút ukážky totiž na divákov doslova pramenila japonská atmosféra, ktorej tvorcovia umocnili niekoľkými možnosťami v nastavení. Vývojári zo štúdia Sucker Punch sa priznali, že milujú staré samurajské filmy (odporučíme napríklad Sedem samurajov od Akira Kurosawu), čo sa prejavilo možnosťou prepnúť celú hru do monochromatického variantu. Spoločne s originálnym japonským dabingom je ilúzia strieborného plátna takmer dokonalá. Na druhej strane sa touto zmenou pripravíte o audiovizuálne orgie, ktoré sa v Ghost of Tsushima podarilo rozbehnúť. Ak je toto titul „starej“ generácie konzol, potom som veľmi zvedavý, čo vývojári predvedú na PS5 a Xbox Series X (o čom dosť napovedalo odhalenie Unreal Enginu 5).

V dnešnom texte snáď ani nie je možné postrehnúť všetky detaily, ktoré možno z gameplayu vytiahnuť. Skrátka vám odporúčame po prečítaní riadkov tohto textu prejsť na odkaz k videu a kochať sa. Zaznamenáte tak zber surovín, možnosť nafarbiť si šaty či sa necháte uniesť detailným a živým svetom, na ktorý sa budete môcť pozerať v meditatívnom pokoji. Tvorivých hráčov určite poteší prepracovaný fotomód, v ktorom sa budete môcť pohrať s každou maličkosťou, aby bolo vaše dielo bezchybné. Musí sa nechať, že štúdiu Sucker Punch sa podarilo predstaviť svoju hru vo veľkom štýle, ale o príbehu zatiaľ veľa nevieme. V tomto ohľade by nám mohli pomôcť dejepisný fakty o prvej mongolskej invázii.

Ghost of Tsushima; gameplay: Jin Sakai
Maximálne sústredenie na aj najmenšie grafické detaily vytvára v Ghost of Tsushima žijúci svet, ktorý je v spojení s hudbou neuveriteľne pohlcujúci.

Cušime bola pre Mongolov kľúčovým bodom

Ak vás zaujalo zasadenie deja Ghost of Tsushima do japonského stredoveku, možno nepohrdnete krátkym náhľadom do histórie, aby ste lepšie pochopili celú situáciu. Mongoli totiž mali zálusk na zisk Krajiny vychádzajúceho slnka už dlhší čas a prvý pokus o inváziu do Japonska v roku 1274 bol vyvrcholením týchto snáh. V tej dobe mongolský panovník Kublajchán, vnuk mocného Džingischána, ovládal takmer celú Čínu (Veľký čínsky múr sa začal stavať kvôli nájazdom zo severu až počas vlády dynastie Ming v 14. storočí) a jeho túžba rozšíriť ríšu smerom na východ nepoznala medze. Po obsadení Kórejského polostrova bolo Japonsko, bohaté cisárstvo obľubujúce vo vlastnej izolácii, na dosah.

Počas šesťdesiatych rokov vyslal menom jüanskej dynastie chán Kublaj k cisárovi dve diplomatické misie, v ktorých dával vládcovi na výber medzi dobrovoľným podvolením či násilnou inváziou. V oboch prípadoch sa vyslanci vrátili naprázdno, a tak mongolský vládca nechal vyrábať v Číne lode a pripravoval mocný výpad smerom na východ. Vyjednávaním však jasne naznačil svoje úmysly, a preto sa japonské vojsko zhromažďovalo na západnom pobreží ostrova Kjúšú, kde čakalo na agresorov. V roku 1274 vyplávalo z Kórejského polostrova smerom na východ takmer 800 lodí s 23 – 30 000 mongolskými vojakmi, ktorí však boli v bitke v zátoke Hatake porazení (aj keď boli lepšie vybavení, obrancov bolo veľa).

Ghost of Tsushima; gameplay: Jin Sakai
Ostrov Cušima bude pre hráčov zo začiatku veľkou neznámou, ktorou vás budú sprevádzať japonskí duchovia a spriatelené tvory, až sa nakoniec prostredie stane spojencom Jina Sakaia proti mongolskej invázii.

Než sa však Mongoli vylodili v Japonsku, museli nutne naraziť na ostrov Cušima, ktorý ležal presne na ich trase a na ktorého obranu nemal cisár dostatočné prostriedky. A tu sa na scénu dostáva Jin Sakai, respektíve 80 statočných mužov pod vedením cušimského guvernéra Sō Sukekuni. Proti početnému invazívnemu vojsku vyrazili na koňoch a v rámci svojich vojenských povinností boli zmasakrovaní niekoľkonásobnou presilou. Cušima sa tak stala východiskovým bodom pre vpád na centrálne ostrovy. Jin Sakai tak musí viesť partizánsku vojnu, ktorá je v rozpore s čestným samurajským spôsobom boja, a využiť všetky dostupné prostriedky, aby oslabil nepriateľov v ich tyle a oslobodil svoju domovinu.

Zatiaľ nevieme, nakoľko sa scenáristi venovali dôkladnému zapracovaniu historických reálií, ale o vnútorné rozpory medzi konaním samuraja a zákernými útokmi zo zálohy ochudobnení nebudeme. Snáď sa voľby hráčov premietnu priamo do príbehu a budeme môcť rozhodovať o vývoji Jinovej osobnosti, ako vývojári naznačovali pri sekvencii o spôsobe boja. Osud ducha Cušimy, Jina Sakaia, budeme rozpletať od 17. júla exkluzívne na PS4 s českými titulkami.

• Zdroje: YouTube (PlayStation)

i Mohlo by vás zaujímať
Vytlačiť
P-DC1-WEB17
Zavoláme Vám a odborne poradime
+421 2 5710 1800
Otázka na objednávku
Otázka na tovar
Prosím, zadajte svoj telefón:
Zavolajte mi
Na vašom súkromí nám záleží My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.
Viac informácií Menej informácií