AD elektro Star Wars

The Lego Movie 2: Videogame (RECENZIA) – dochádza kockovaným dych?

Hier s Lego licenciou vychádza aj niekoľko do roka, hrateľnosťou sú si podobné ako vajce vajcu a pritom vždy žnú nadpriemerné hodnotenia. Mix nesmrteľných kockovaných, filmových i iných licencií a charakteristického humoru je takmer doslova na nezaplatenie. Tento rok navyše vstúpil do kín druhý diel populárneho filmu Lego Movie (u nás ako Lego Príbeh) a podobne ako v roku 2014 aj tentoraz nechýba videoherná adaptácie od TT Games. Ako The Lego Movie 2: Videogame obstálo, zistíte v našej recenzii.

Recenzia (PS4 Pro)

• Žáner: Arkáda, Akčná adventúra • Multiplayer: Áno (local, co-op) • Vývojár:   TT Games   • Vydavateľ:   Warner Bros. Interactive Entertainment • Platformy a Dátum vydania: PC, PS4, Xbox One, Switch (26. februára 2019)• Homepage: legomovie2-videogame.wbgames.com/ • Čeština: Nie

Obsah recenzie The Lego Movie 2: Videogame (PS4 Pro)

1. Všetko nie je zas tak úplne svetové
  2. Master Builder, ktorý spasí svet
  3. Otvorené svety vytvorené iba z Lego kociek
  4. Koniec tímového hrania
  5. Aj The Lego Movie 2: Videogame ponúkne splitscreen
  6. Najhoršia Lego hra posledných rokov
  7. Recenzia The Lego Movie 2: Videogame: záverečné hodnotenie
  8. HW nároky pre The Lego Movie 2: Videogame PC

Všetko nie je zas tak úplne svetové

• Recenzia: 15. 3. 2019 • Autor: Filip Němec

Vývojári z TT Games mali vždy plné trezory filmových i ďalších licencií, takže veľa rokov nemuseli vymýšľať nič úplne vlastné a treba dodať, že im tento plán vychádzal na jednotku. V roku 2014 však prišiel na svet film Lego Movie a spolu s ním aj kockovaná adaptácia The Lego Movie: Videogame, ktorá dokázala, že Lego hry zvládnu rozprávať aj svoje vlastné príbehy, hoci v tomto prípade ide samozrejme o zásluhu najmä autorov filmu, nie hry. Tá totiž celý film „iba“ veľmi majstrovsky kopírovala a to ako dizajnom úrovní, tak aj použitím častí filmu ako príbehových cutscén. To však nebolo na škodu, práve naopak. Hra bola skvelá rovnako ako film.

The Lego Movie 2: Videogame; wallpaper: Emmet a Lucy

Hlavnou hviezdou je opäť Emmet, ktorému bude sekundovať pôvabná Lucy vo forme (trochu nudnej) rozprávačka.

To sa však o The Lego Movie 2: Videogame povedať nedá. Milujem Lego hry, za posledných niekoľko rokov nie je jediná, ktorú by som nehral a rovnako tak druhý diel Lego Movie (film) bol... jednoducho svetový! Z nepochopiteľných dôvodov však hra originálny príbeh používa iba ako voľnú predlohu a vďaka tomu nešlo využiť ani vybrané časti z filmu. The Lego Movie 2: Videogame tak nemá takmer žiadne cutscény, príbeh je prinajlepšom nezáživný a jeho rozprávanie prebieha len pomocou nezúčastneného komentára rozprávačka Lucy.

Pomalé tempo celej hry a jej nezáživný príbeh potom korešponduje aj s tým, že je očividne smerovaná na ešte mladšie publikum ako obvykle. Všetci vieme, že Lego hry boli vždy určené i deťom, avšak dospelí v nich našli tonu popkultúrnych narážok, ktoré tí najmenší zaručene nemohli pochopiť a áno, občas síce ľahké, ale stále uspokojivé puzzle. To všetko je teraz preč. Žiadne vtipy, žiadne narážky, dokonca žiadne sekvencie vyžadujúce štipku herného umu. The Lego Movie 2: Videogame je unifikovaná Lego hra pre deti, čo v rámci nášho prostredia sabotuje fakt, že titul nemá české, ani slovenské titulky. Vlastne tak nie je určený nikomu. Mlaďoši si ju neužijú, pretože je všetko anglicky a starších hráčov nebude baviť pre svoju absurdnú jednoduchosť.

The Lego Movie 2: Videogame; gameplay: ulica The Lego Movie 2: Videogame; gameplay: inventár

The Lego Movie 2: Videogame sa inšpiruje pri RPG hrách, čakajú na vás tak otvorenejšie svety a tiež nové prvky ako je zbieranie surovín.

Master Builder, ktorý spasí svet

The Lego Movie 2: Videogame ale prináša aj rad noviniek. Tou najvýraznejšou je inšpirácia sandboxovým Lego Worlds z roku 2016. Autori tak akcentujú samotnú podstatu Lego kociek, teda stavanie. Ostatne o tom bol príbehovo prvý diel. Z obyčajného robotníka Emmeta sa stal Master Builder, osoba tak mocná, že dokáže rozobrať predmety zložené z Lego kociek a postaviť z nich niečo celkom iné. Musím uznať, že tento prístup má rozhodne veľký prísľub. Predsa len stavanie z kociek je fundamentom celej značky a otvorený sandbox k takémuto kroku priamo nabáda.

Z rozbíjania takmer všetkých predmetov vám tak nepadajú len klasické oválne Lego mince, tak ako v každom inom predošlom titule od TT Games, ale aj hranaté kocky, ktoré zastupujú suroviny potrebné na výrobu predmetov. Aby ste mohli čokoľvek postaviť, potrebujete najskôr plánik, ktorých v priebehu hry dostanete naozaj veľa, takže postupom času dokážete postaviť generátor oživujúci elektrické stroje, ostrekovač ničiaci oheň alebo trampolínu, ktorá vám dovolí dostať sa na vyvýšené miesta.

The Lego Movie 2: Videogame; gameplay: stavanie The Lego Movie 2: Videogame; gameplay: trampolína The Lego Movie 2: Videogame; gameplay: plánik

Stavanie najrôznejších objektov z Lego kociek má určite niečo do seba, celý koncept však zabíja prílišná jednoduchosť.

Celé to znie pomerne pekne, bohužiaľ všetko naráža na jednoduchú až primitívnu hrateľnosť. Hra vás neustále vodí za ručičku, takže vždy hneď viete, čo máte kde postaviť. Budovať najrôznejšie predmety môžete aj mimo vyznačené miesta, ale okrem postavenia trampolíny, aby ste sa dostali niekam, kam normálne nemôžete, tento prvok postráda zmysel a zaváňa nedbalým nevyužitím očividného potenciálu.

Otvorené svety vytvorené iba z Lego kociek

Hra nás podobne ako oba predchádzajúce filmy zavedie do rady odlišných svetov, ktoré sú inšpirované jednotlivými Lego produktmi. V mene väčšej voľnosti a sandboxovej hrateľnosti možno jednotlivé univerza voľne preskúmavať, plniť hlavné aj vedľajšie úlohy a po nazbieraní určitého počtu Master Builder kociek sa portálom posunúť do sveta ďalšieho, alebo bezo zvyšku vyzbierať ten súčasný. Silnou stránkou Lego hier bola vždy stávka na zberateľské chúťky, a hoci sa v tomto smere obmenili niektoré mechaniky, aj tentoraz je znovu hrateľnosť postavená na snahe vyžmýkať z hry maximum.

The Lego Movie 2: Videogame; gameplay: kvetiny The Lego Movie 2: Videogame; gameplay: Lucy The Lego Movie 2: Videogame; gameplay: wild west, divoký západ

Za rozdielnosť svetov je potrebné autorov rozhodne pochváliť. Výčitku si však zaslúži absencia zaujímavých detailov a naopak prítomnosť často prázdnych a nudných miest.

Niektoré svety sú naozaj veľmi veľké, napríklad ako hneď úvodný Apocalypseburg, ktorý sa evidentne inšpiroval postapokalyptickým Mad Maxom. Oproti predchádzajúcim hrám však autori využili engine z Lego Worlds, takže sa opakujú už známe neduhy ako je síce veľké a otvorené priestranstvo, avšak bez akýchkoľvek zaujímavých detailov. Často budete pobehovať z jednej strany na druhú a prekonávať nudné a nezaujímavé lokácie. Nechcem tvrdiť, že taká je celá hra, určite nie. Ale oproti predchádzajúcim titulom svety postrádajú rozmanitosť a často veľmi vtipné detaily.

Ak by som však mal niečo vyzdvihnúť, je to rozhodne množstvo týchto svetov. V rámci príbehovej kampane ich na vás čaká sedem, postupom hrania sa však odomykajú dodatočné svety v rámci ďalšieho tzv. Rex-Plorer vesmíru. Tu na vás čakajú prevažne menšie ostrovčeky, ako je Divoký Západ, ktoré s príbehom nesúvisia, ale ponúkajú mnoho predmetov k vyzbieraniu. Potom sú tu ešte vyložene prázdne priestranstvá ako je Middle Zeland, kde si môžete v podstate postaviť svoj vlastný svet. V treťom vesmíre Galactic Outskirts potom po vydaní hry nájdete ďalšie svety, ktoré bude možné zadarmo stiahnuť.

The Lego Movie 2: Videogame; gameplay: benzínová pumpa, stavanie The Lego Movie 2: Videogame; gameplay: stavba domu

Možnosť postaviť si svoj vlastný ostrov je rozhodne lákavá, avšak pokiaľ je toto pre vás hlavným dôvodom na kúpu, odporúčam zaobstarať si presne na tento účel vytvorené Lego Worlds.

Koniec tímového hrania

Už som naznačil, že znovu hrateľnosť teraz funguje trochu inak. Vo všetkých predchádzajúcich Lego hrách ste tak trochu po vzore metroidvania štýlu nachádzali miesta, ktoré ste nemohli pri prvom prechode vyriešiť a bolo potrebné sa neskôr vrátiť so špecifickou postavou. Hrateľnosť Lego hier totiž až do teraz stála na tom, že každá postava mala unikátne schopnosti. Niekto dokázal lietať, iné postavy zdvíhali ťažké predmety a ďalšie zase vedeli strieľať alebo rozbíjať kovové zliatiny. Na to však môžete pri hraní The Lego Movie 2: Videogame zabudnúť.

The Lego Movie 2: Videogame – svet asteroidov (gameplay)

Niektoré svety sú ploché a plné voľného priestoru, inokedy zase budete musieť skákať po ostrovčekoch vznášajúcich sa v kozme.

Ak nehráte v kooperácii, po úrovniach sa pohybujete výhradne sami a kedykoľvek môžete prepínať z jednej postavy na druhú. Úplne tak odpadlo tak zábavné kombinovanie schopností. Všetky odomknuté zbrane navyše môžete dať do rúk akejkoľvek postave. Znovu hrateľnosť je tak postavená na tom, že do detailu preskúmavate jednotlivé svety, plníte vedľajšie úlohy a najmä hľadáte truhlice, ktoré vám odomknú nové charaktery, oblečenie a tiež plániky na stavanie nových objektov.

Tu vás však opäť tresne do čela veľmi nízko položená latka obtiažnosti. Truhly nie sú nijako poschovávané, naopak vysielajú pruh žiarivého svetla, takže si ich okamžite všimnete. Za celú dobu som bohužiaľ tiež nenarazil na žiadne zaujímavé priestorové puzzle a hádanky ako v predchádzajúcich dieloch, nízka obtiažnosť vás tak vôbec nevyzýva k tomu, aby ste v hre robili niečo navyše. Snáď jedine ak naozaj túžite postaviť si nejaké vlastné mesto, to už je ale lepšie venovať sa priamo hraniu Lego Worlds, ktoré je na to priamo určené.

The Lego Movie 2: Videogame; gameplay: puzzle The Lego Movie 2: Videogame; gameplay: truhla

Obrázok 1: Priestorové puzzle a hádanky boli zredukované na triviálne spojovačky a quicktime eventy, ktoré vlastne vôbec nevyžadujú rýchle reakcie. Obrázok 2: Truhly s odmenami naozaj neprehliadnete. A keby náhodu, ako všetky posledné Lego hry, aj The Lego Movie 2: Videogame ponúka režim pre farboslepých hráčov.

Aj The Lego Movie 2: Videogame ponúkne splitscreen

Takmer bez zmeny tak zostáva len stálica všetkých Lego hier – kooperatívne hranie v rámci režimu rozdelenej obrazovky. Tu autori po mnohých rokoch nepoužili dynamický splitscreen, pri ktorom sa obrazovka rozdelila iba v momente, keď sa od seba jednotlivé postavy vzdialili. To je na jednu stranu škoda, pretože tento systém fungoval dobre, je však pochopiteľné, že od neho autori upustili, pretože oproti predchádzajúcim hrám tu máme ďaleko viac otvorenejšie lokácie, takže je pravdepodobnosť rozdelenia hrdinov výrazne väčšia.

Sklamaný som však z toho, že kooperácia už neponúka toľko zábavy. The Lego Movie 2: Videogame je totiž z vyššie popísaných dôvodov prakticky singleplayer hra, pretože jediná postava dokáže zastať všetky role. Splitscreen má síce aj naďalej svoje čaro, ale ak je práve kooperatívne hranie hlavným dôvodom, prečo si chcete nejakú Lego hru zaobstarať, odporúčam siahnuť po niektorom z predošlých titulov. Pokiaľ ale stojíte práve o tento diel a v hľadáčiku máte Switch verziu, tej môžete pripočítať pár percentuálnych bodov navyše, pretože vďaka dvojici odnímateľných Joy-conov je práve Nintendo Switch verzia ideálnou voľbou na hranie vo dvoch. Slabší hardvér konzoly navyše v tomto prípade nie je limitujúci.

The Lego Movie 2: Videogame; gameplay: splitscreen The Lego Movie 2: Videogame; gameplay: quick time event

Obrázok 1: Absenciu dynamického splitscreenu chápem, bohužiaľ však chýba možnosť nastaviť si rozdelenie obrazovky na o niečo príjemnejšie horizontálne polenie. Obrázok 2: Je škoda, že si po celý čas vystačíte len s jednou postavou, kombinovanie schopností bolo pre splitscreen vynikajúcim prvkom.

Najhoršia Lego hra posledných rokov

Lego hry som vždy hodnotil vysoko, a hoci som sa zakaždým pozastavoval nad tým, že autorom stále prechádzajú minimálne zmeny v rámci celej značky, vždy išlo o viac či menej podarený titul. Neprerušená séria vynikajúcich Lego hier však skončila. Je to navyše úsmevný paradox, keď The Lego Movie 2: Videogame autori pochovali práve príliš mnohými zmenami. Zameranie na stavanie pritom nie je vôbec zlé, bohužiaľ triviálnosť, s akou TT Games pristúpili ku všetkým mechanikám, je pre mňa, ako dlhoročného hráča Lego hier, takmer urážkou.

The Lego Movie 2: Videogame; gameplay: Emmet selfie

The Lego Movie 2: Videogame opäť čerpá z hlbokej studnice zábavných charakterov. Temný Batman, kozmickými loďami posadnutý Benny a samozrejme Emmet. Prihlúply robotník zo stavby, ktorý zase všetkých zachráni.

Keby autori len previedli film do kockovej podoby tak ako v prípade prvého dielu, síce by sme si opäť povzdychli nad absenciou noviniek, ale išlo by pravdepodobne o nadpriemerný titul. The Lego Movie 2: Videogame má ale kampaň, ktorá je nezábavná, príliš jednoduchá a absolútne jej chýba zmysel pre humor, na ktorý sme zvyknutí. A navyše ju dohráte za 3 hodiny. Plusom budiž zaujímavá znovu hrateľnosť, pretože jednotlivé svety ponúkajú veľa vyžití, ale prečo sa do hry vracať, keď vás nebaví ju hrať? Snáď to nabudúce dopadne o dosť lepšie.

Táto recenzia bola napísaná pre PS4 Pro verziu.

Recenzia The Lego Movie 2: Videogame: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 55 % Alza.sk