Zóna: Tajemství Černobylu (RECENZIA) – Radiácii navzdory

Máloktorá katastrofa modernej histórie vzbudzuje v ľuďoch takú predstavivosť a zvedavosť ako výbuch černobyľskej elektrárne. Dodnes z neho ťaží inšpiráciu nejeden postapokalyptický román východných autorov alebo filmoví tvorcovia. Na suchu nezostávajú ani počítačoví hráči, predovšetkým vďaka akčnej FPS S.T.A.L.K.E.R., ktorého druhý diel sa práve pripravuje. Práve naň v mnohom nadväzuje stolová hra Zóna: Tajemství Černobylu, ktorá je komplet v češtine. Na túto hru sa pozrieme v dnešnej recenzii.

Zóna: Tajemství Černobylu; foto: komponenty

• Žáner: Príbehový • Počet hráčov: 1 – 4 • Autori: Maciej Drewing, Krzysztof Głośnicki • Vydavateľ: Rebel • Distribútor v SR: ADC Blackfire Entertainment • Herná doba: 120 – 180 minút • Odporúčaný vek: Od 18 rokov

Obsah recenzie Zóna: Tajemství Černobylu

1. V krajine mutantov a anomálií
  2. Príbeh s poriadnou porciou náhody
  3. Zóna: Tajemství Černobyluu – Pravidlá
  4. Černobyľ na dlani
  5. Recenzia Zóna: Tajemství Černobylu: Záverečné hodnotenie

V krajine mutantov a anomálií

Priestor v okolí černobyľskej elektrárne je zdanlivo opusteným miestom, ale láka zástupy zvedavcov, ktorí chcú zistiť, čo všetko sa dá v rádioaktívnej pustatine nájsť. Vo fiktívnom svete doskovej hry Zóna: Tajemství Černobylu bol tento priestor dlhodobo uzavretý a strážený sovietskou armádou, ktorá tu vykonávala rôznorodé pokusy podnecujúce zvedavosť moderných zlatokopov. Navyše sa nesú zvesti, že vnútri elektrárne sa ukrýva záhadný sarkofág prinášajúci netušené bohatstvo. Preto sa po odsune vojakov do okolia Pripjati vydal rad dobrodruhov túžiacich po vlastnom obohatení bez ohľadu na ostatných. Miestni im hovoria mrchožrúti a vy sa spolu so svojimi priateľmi stanete jedným z nich.

Zóna: Tajemství Černobylu; foto: partia

Zóna: Tajemství Černobylu (Stolová hra)

Na plánu doskovej hry Zóna: Tajemství Černobylu navštívite ikonické miesta ukrajinskej katastrofy.

Vaším cieľom je objavovať tajomstvo zamoreného priestoru, vyhýbať sa rádioaktívnym búrkam, likvidovať mutantov a anomálie či len plniť svoje vrecká rubľami na úplatky. To všetko aby ste si uľahčili svoju cestu do vnútra elektrárne, kde sa v sarkofágu ukrýva bájny artefakt zvaný Zdroj. Cesta to bude tŕnistá, dlhá a nebezpečná, takže z nej každý nevyviazne so zdravou kožou. Ožiarenie radiáciou, krvavé zranenia a psychická ujma sú pre živiacich sa zdochlinami denným chlebom, ale vábenie sladkej odmeny im za to stojí. Navyše. v Zóne sa nedá veriť nikomu, všetci idú na vlastné triko a na ostatné sa nikto neobzerá. Morálka musí ísť bokom, pričom dobrá povesť sa oplatí iba pri jednaní s ľuďmi, a proti muťáckým monštrám či vražedným anomáliám je vám obľúbenosť nanič.

Príbeh s poriadnou porciou náhody

Černobyľské reálie priamo vyzývajú k silným zážitkom a musím potvrdiť, že z príbehového hľadiska sa dosková hra Zóna: Tajemství Černobylu naozaj podarila. Dejové karty dokážu poriadne zamiešať osudom aj toho najsilnejšieho zdochlinára a často sa rutinná prestrelka môže zmeniť na boj o holý život, na čo padne polovica vašej výbavy. Podobne, ako v prípade série Arkham Horror či Eldritch Horror, vedľa ktorých dnes recenzovaná hra trochu bledne závisťou, budú vaše kroky určovať rozhodnutia, zručnosti a šťastie pri hode kockami, takže ak vám pri pojmoch ako ameritrash naskakuje husia koža, tak ani ďalej nečítajte a vráťte sa k svojmu eurohraniu, kde má náhoda minimálnu šancu vás rozhnevať.

Zóna: Tajemství Černobylu; foto: príbeh

Zóna: Tajemství Černobylu (Stolová hra)

O napínavé situácie v hre Zóna: Tajemství Černobylu sa starajú karty udalostí spoločne so špecializovanými kartami lokácií.

Zóna: Tajemství Černobylu sa totiž vyznačuje až chorobnou neférovosľou, ktorá sa najviac prejaví predovšetkým v odmeňovacom systéme. Zisky za zabitie príšer, prekonávanie príbehových prekážok či ťahanie náhodných kariet vybavenia totiž nie sú veľmi vyvážené a je veľmi pravdepodobné, že za rovnaký úkon dostane jeden zo živiacich sa zdochlinami vymakaný ochranný oblek, zatiaľ čo druhý nejaký brak zo skládky. Mne osobne to zase tak veľmi nevadí, pretože presne taká porcia (ne)šťastia je korením správneho roleplayingu, ktorý k tejto sorte stolných hier podľa mňa patrí, ale určite sa nájde veľa hráčov, ktorých taká nespravodlivosť rozpáli dobiela (takže to berte ako varovanie).

V doskovej hre Zóna: Tajemství Černobylu sa totiž budete snažiť predovšetkým prežiť a až potom plniť svoje ciele. S trochou smoly vás budú pravidelne sužovať rádioaktívne búrky, hordy zmutovaných kreatúr, psychiku ničiace anomálie a skupinky ľudí, ktorí na vašej honbe za Zdrojom chcú tiež niečo trhnúť (alebo vás preventívne zabiť). Počas presunu po mape pozbierate nejakú starinu, s trochou šťastia aj kvalitné zariadenia alebo nadprirodzené artefakty, aby ste sa mohli dostať do tajných komplexov, v ktorých sa okrem náročných výziev ukrývajú tiež veľké tajomstvá potrebné na otvorenie sarkofágu v útrobách černobyľskej elektrárne. Kto sa dostane ako prvý k Zdroju, víťazí, na ostatných histórie zabudne, presne podľa pravidiel krutého postapo sveta.

Zóna: Tajemství Černobylu; foto: postavy

Zóna: Tajemství Černobylu (Stolová hra)

Medzi rôznorodými postavami doskovej hry Zóna: Tajemství Černobylu si vyberiete svojho favorita. Nájdete tu vedcov, vojakov, pašerákov či mrchožrútov poznamenaných dlhým pobytom v zamorenom priestore.

Zóna: Tajemství Černobylu – Pravidlá

Do rádioaktívneho priestoru sa môže vydať v podstate každý hráč doskových hier, ale musí mať dobrého sprievodcu, pretože Zóna: Tajemství Černobylu nie je vhodná pre úplných začiatočníkov. Ak za sebou máte partie v zmieňovanej lovecraftovskej sérii Horror, Zaklínačovi či podobných tituloch, budete sa tu cítiť skoro ako doma. Pod vekom krabice totiž nájdete hromadu rôznych kariet, žetónov a ďalších komponentov, ktoré rozložíte po hernom pláne a počas partie sa v nich zorientujete pomocou radu symbolov a piktogramov. Na začiatku hry si musíte zvoliť jedného z desiatich živiacich sa zdochlinami (sú dostatočne odlišní, aby mal výber zmysel a udával ráz vášmu snaženiu, čo je dobre), rozložiť všetko potrebné na stole a môžete sa pustiť do zápolenia o Zdroj.

Zóna: Tajemství Černobylu; foto: súboj Zóna: Tajemství Černobylu; foto: príšery

Zóna: Tajemství Černobylu (Stolová hra)

Súboje s agresívnymi príšerami a anomáliami absolvujete v Zóna: Tajemství Černobylu pomocou kociek, ktorých verdikt sa budete snažiť zvrátiť pomocou svojej výbavy.

K cieľu sa prepracujete vylepšovaním výbavy postavy, konaním rôznych činností na hernej mape, ktorá je podľa miery nebezpečenstva rozdelená na tri časti – zelená (ľahké monštrá, malá odmena za úlohy a súboje), žltá (adekvátna obťažnosť) a červená (záverečná fáza partie). Každá lokácia má svoje špecifiká a ponúka inú akciu s vopred známou odmenou, ktorú možno získať v prvej fáze kola. Na mape sa vyskytujú aj bunkre (úkryty pred rádioaktívnymi búrkami, vhodné miesta na táborenie na doplnenie zdravia, energie a obchodovania) a tajné uzamknuté lokácie obsahujúce náročnejšie výzvy, exkluzívne vybavenie a tajomstvá nutné na postup do elektrárne.

Každé kolo partie sa skladá z troch nemenných častí. V prvej z nich, tzv. fáze akcií, môže každý živiacich sa zdochlinami vykonať až dve činnosti – pohnúť sa do susednej lokácie, vykonať miestnu akciu, bojovať s hrozbou (mutant či anomália), odpočívať či vstupovať do tajných lokácií. Až prvá časť kolesa skončí, nastáva fáza udalostí, teda momenty zamerané na príbeh určený pomocou kariet, ktoré obsahujú pokyny k aktuálnemu dobrodružstvu. V tejto fáze často dôjde na vyhodnocovanie skúšok na základe vlastností vašej postavy a príslušnej výbavy. Vďaka ich kombinácii sa môžete dostať z veľkých patálií a podobne, ako v prípade iných ameritrashovek, tu môžete nakloniť šťastenu na svoju stranu hneď niekoľkými možnosťami ako negovanie zlých hodov, posilnenie svojich zručností alebo redukciu zranenia.

Zóna: Tajemství Černobylu; foto: rozohrané

Zóna: Tajemství Černobylu (Stolová hra)

Počas partie Zóna: Tajemství Černobylu musíte strážiť situáciu na hernej ploche a na doske svojej postavy.

Záverečná fáza zvestí určuje ráz ďalšieho kola, pretože jej vyhodnotenie často mení podmienky pohybu v Zóne, prípadne pridáva nové prekážky. Dôležitá je v tejto chvíli pozícia hráča so žetónom Hlas zóny, ktorý rozhoduje o všetkých dopadoch (a dokáže tak ostatným dosť zakúriť). Tiež môže dôjsť k úniku radiácie schopnej dosť pochrúmať vašich mrchožrútov (takže teplúčko bunkra je vítaný azyl). Postará sa aj o čiastočný reštart hernej plochy, čím zaisťuje variabilitu herného zážitku. Jednotlivé kolá sa opakujú, kým nedôjde na ukončenie hry víťazstvom jedného zo živiacich sa zdochlinami (získa Zdroj) alebo prehrou všetkých pri stole (dôjdu karty zvestí).

Vaša postava môže kedykoľvek zomrieť (najčastejšie práve počas úniku radiačného žiarenia), ale to pre vás neznamená koniec hry, pretože môžete naskočiť do partie s novou postavou. Síce ju budete musieť vytvárať od piky, ale času budete mať stále dosť. Dĺžka partie sa pohybuje od dvoch hodín vyššie v závislosti od počtu hráčov a ich skúsenostiach so žánrom, pričom nováčikovia sa behom pár kôl bez problému naučia základné mechaniky a potom už len pilujú stratégiu, ako úspešne plniť výzvy. Ak sa pred kúpou doskovej hry chcete pohrúžiť do pravidiel, môžete do nich nahliadnuť napr. tu v angličtine. Ale nebojte, Zóna: Tajemství Černobylu u nás vychádza v kompletnej českej lokalizácii pod krídlami vydavateľstva ADC Blackfire.

Zóna: Tajemství Černobylu; foto: malé dieliky

Zóna: Tajemství Černobylu (Stolová hra)

Najväčšou prekážkou pri hraní Zóna: Tajemství Černobylu je manipulácia s niektorými naozaj malými dielikmi.

Černobyľ na dlani

Podobne ako priebeh partie, ktorý niekomu môže prísť až príliš priamočiary a plný náhod, zatiaľ čo iní si užijú pocit prežívania v zamorenom priestore, pôsobia tiež komponenty vnútri škatule. Pod vekom nájdeme klasický veľkoformátový plán, množstvo kariet s atmosférickými obrázkami, textami a efektnou symbolikou, pekné figúrky postáv a žetóny. Práve s kartónovými komponentmi mám trochu problém, pretože sú naozaj maličké (tým skôr v mojich rukách). Hojne využívané trojuholníčky sa kĺžu po kartách aj doskách postáv a sú skrátka ako živé. Nad ich využitím mohli autori Maciej Drewing a Krzysztof Głośnicki viac popremýšľať (a využiť stupnicu podobne ako v prípade únavy). V každom prípade musím pochváliť grafickú stránku, ktorá s témou hry pekne ladí.

Zóna: Tajemství Černobylu; foto: cover

Zóna: Tajemství Černobylu (Stolová hra)

Pod vekom krabice Zóna: Tajemství Černobylu nájdete veľké množstvo komponentov, vrátane príbehových kariet, kariet výbavy, dosiek postáv, ich figúrok a nenahraditeľných žetónov.

Láka vás tematika Černobyľu? Nevadí vám veľká miera náhody? Nebojíte sa prežívania v krutom svete? Nepotrebujete hráčsku interakciu počas partie? Vydržíte pri stole sústredenie viac ako dve hodiny? Ak ste si aspoň na polovicu otázok odpovedali kladne, mohla by vás dosková hra Zóna: Tajemství Černobylu zaujať. V opačnom prípade by som bol na vašom mieste opatrný a po doskovkovom príbehovom zážitku by som sa pozrel niekde inde. Pre fanúšikov rádioaktívnych oblastí je však táto stolová hra splneným snom, pretože sa podobne, ako v počítačovom S.T.A.L.K.E.R.ovi, môžu postaviť mutantom a nadprirodzeným javom, aby odhalili záhadu na smrť nebezpečnej pustatiny.

Recenzia Zóna: Tajemství Černobylu: Záverečné hodnotenie

Zóna: Tajemství Černobylu; recenzia

Zóna: Tajemství Černobylu

Zóna: Tajemství Černobylu patrí k príbehovým atmosférickým doskovým hrám, ktoré vsádzajú na princípy vysokej náhodovosti, zberu výbavy a plnenie dejových výziev. Nadšení fanúšikovia rádioaktívneho priestoru v okolí Pripjati radi prehryznú aj dlhšiu hernú dobu a niektoré nešváry v hrateľnosti, ale v rámci žánru nájdeme aj lepšie tituly.

• Atmosféra využívajúca prostredie Černobyľu
  • Rôzne príbehové zakončenia partie
  • Pocit prežívania (aj vďaka veľkej porcii náhody)