Knack 2 – znova a lepšie (RECENZIA)

Knack je späť! Japan Studio prichádza s pokračovaním svojej skákačky/mlátičky a sľubujú oveľa viac skákania, krajšie lokácie, pútavý príbeh a prepracovanejší bojový systém. Celkovo sa teda môžeme tešiť na lepšiu hru. V našej recenzii si prečítajte, či táto PS4 exkluzivita splnila sľubom svojich tvorcov a či Knack 2 stojí za vašu pozornosť.

Čo všetko sa v recenzii Knack 2 dozviete?

1. Zoznámte sa, Joe Knack
  2. O čom je Knack 2
  3. Skákal Knack cez ovos
  4. Ako vyzerá Knack 2?
  5. Knack 2 – vo dvoch sa to ťahá lepšie
  6. Knack 2 Posledné slovo
  7. Recenzia Knack 2: záverečné hodnotenie

Zoznámte sa, Joe Knack

Pôvodný Knack bol jedným z prvých titulov, ktoré sprevádzali uvedenie vtedy novej konzoly PS4 na trh. Hra v jadre nebola zlá, ale jednalo sa len o priemernú skákačku, ktorá ani v najmenšom nevyužila svoj potenciál, ani potenciál novej generácie PlayStation. Vývojári z Japan Studio sú ale presvedčení, že Knack a jeho priatelia si zaslúžia pokračovanie.

Hlavný hrdina Knack je bytosť zložená z úlomkov prastarých artefaktov. Tá hromada kameňov sa ale len tak nezdvihla zo zeme a nezačala pochodovať. K životu ju prebudil dr. Vargas na účely obrany sveta proti povstaniu goblinov. Tí v tomto svete nie sú len klasickými tupými škriatkami, ako ich poznáme z väčšiny fantasy – existuje tu ešte technologicky vzdelaná a vyspelá vyššia vrstva, takzvaní „Vznešení“ goblini. Tí kedysi v kryštálových vojnách (spor o magické nerasty, z ktorých čerpá silu aj Knack) vybudovali obrie útočné roboty a mali v pláne vyhladiť ľudstvo. Ako to tak ale už býva, ľuďom sa pomocou svojho dôvtipu a odvahy nakoniec podarilo goblinov poraziť.

Knack 2; Wallpaper: velky hrdina, mali goblinovia

Goblini vás nenechajú ani chvíľu na pokoji. Knack je našťastie schopný bojovník a ovláda veľa užitočných skillov.

O čom je Knack 2

Udalosti, opísané v predchádzajúcom odseku, sa ale stali dlho pred úvodnými titulkami Knack 2. V aktuálnom dieli sa hlavný hrdina spoločne so svojím priateľom Lucasom a jeho strýkom vydávajú na obhliadku starobylých ruín mesta goblinov, pričom náhodou zistia, že bývalí obyvatelia sú až podozrivo aktívni a kujú niečo nepekné. Dokáže Knack zachrániť svet rovnako ako v prvom dieli?

Knack 2; Wallpaper: Lucas, hrdina, laborator Knack 2; Gameplay: hrdina, lucas, stryko, muzeum

Na napísanie scenára pre Knack 2 páni zo Sony vytiahli ťažký kaliber – Marianne Krawczyk. Jej meno vám možno nič nepovie, ale táto dáma je zodpovedná za scenár hry God of War II, za ktorý získala prestížnu cenu BAFTA. Bohužiaľ, tu si najskôr vybrala slabšiu chvíľku, pretože príbeh je skôr priemerný. Áno, musíme brať do úvahy, že sa jedná predovšetkým o hru pre deti, no napriek tomu si myslím, že by naši potomkovia pokojne zniesli aj niečo zložitejšie.

Najväčšou slabinou príbehovej časti sú však charaktery. Lucas a jeho strýko sú hrozivo nezaujímaví, rovnako tak sám Knack nedostal príliš veľa charizmy. Z jeho správania, hlášok a nátury je hrozne cítiť snaha „byť cool“, ale bohužiaľ sa to ani omylom nedarí. Všetky jeho pokusy o niečo efektné či vtipné tak pôsobí nútene, až trápne.

Uncharted: The Lost Legacy – ide to aj bez Drakea (RECENZIA)
Osudom skúšaný detektív Sebastian Castellanos sa v The Evil Within 2 vráti už na jeseň
Sea of Thieves bude podporovať cross-platformový mutliplayer
Adventúra Detroit Become Human hráča postaví na čelo vzbury androidov

Skákal Knack cez ovos

Príbeh ale nakoniec pri skákačkách nie je zas tak dôležitý, ak je v poriadku hrateľnosť. A ako sa podaril Knack 2 v tomto smere? Tvorcovia si môžu vydýchnuť, Knack sa hrá dobre. Počas vašich dobrodružstiev v koži dobráckeho obra budete skákať ako o preteky, bojovať so stovkami goblinov a riešiť jednoduchšie puzzle. Knack je navyše dosť všestranný charakter a vďaka tomu, že je tvorený úlomkami artefaktov, dokáže meniť svoju veľkosť, preberať vlastnosti rôznych materiálov (ľad, kameň, kov) a meniť tak svoje schopnosti.

Knack 2; Gameplay: hrdina, ladova forma Knack 2; Gameplay: hrdnia, puzzle Knack 2; Gameplay: hrdina, laserove pole, puzzle

Meniť veľkosť budete naozaj často. Knack jednoducho podľa potreby odhodí väčšinu svojho tela a zostane z neho malá postavička schopná prestrčiť sa úzkymi priestormi. Absorbovanie materiálov vám zas na chvíľu prepožičia nové útoky (napríklad ľadové pazúry), väčšinou ale nejako súvisí s riešením puzzle. Napríklad po absorpcii vodivého kovu viete prepájať vzdialené elektrické okruhy a zapínať tak rôzne zariadenia potrebné na ďalší postup.

Okrem obligátneho preskakovania z plošiny na plošinku, typického pre skákačky, a prekonávania podobných prekážok sa v Knack 2 dočkáte aj hŕby súbojov. Úrovne sa goblinmi len tak hemžia a Knack nejde po ranu ďaleko. Na začiatku oplývate klasickým úderom päsťou, kopom, úskokom a blokom, tým vaše možnosti ale zďaleka nekončia. Vyberať môžete z pomerne bohatej ponuky najrôznejších skillov, ktoré je možné postupne odomknúť.

Knack 2; Wallpaper: ladovy Knack, Lucas

Knack dokáže absorbovať okolité materiály a preberať ich vlastnosti. Ľad vám prepožičia ostré pazúry, mrazivý dych a nové útočné možnosti.

Bojový systém v Knack 2 je na hru určenú primárne deťom až prekvapivo prepracovaný a chváli sa slušným radom útokov a iných vylepšení. Počas šarvátok a prieskumu herných lokácií získavate špeciálnu energiu, za ktorú po dosiahnutí určitej hodnoty dostanete jeden skillbod. Ten potom môžete investovať podľa svojho uváženia. Chcete snáď o 50 % silnejší úder, alebo si radšej odomknete nejaký nový útok? Alebo tajne pokukujete po rýchlejšom úskoku? Je to len na vás, možností je dosť a sú rozdelené do štyroch vetiev po deviatich skilloch.

Jedinou nevýhodou tohto systému je, že jednotlivé vetvy sa odomykajú postupne. Ak si teda chcete otvoriť novú, musíte najskôr napchať určitý počet bodov do tej predchádzajúcej. Aj keď to nie je nejaký zásadný zádrhel, je to trochu škoda. Knack 2 by tým mohol získať na hĺbke a ponúkol by tak hráčovi väčšiu slobodu si hlavného hrdinu prispôsobiť svojmu hernému štýlu. Celkovo je ale bojový systém najnápadnejšou časťou hry.

Knack 2; Gameplay: hrdina, suboj, boss Knack 2; Gameplay: hrdina, suboj, nepriatel, goblin

Ako vyzerá Knack 2?

Knack 2 vás prevedie pomerne širokou paletou najrôznejších prostredí. Od moderného mesta po starobylé ruiny Goblin civilizácie, horského mesta obývaného bojovými mníchmi, továreň na obrie roboty, múzeum a podobne. Akokoľvek rozmanito to znie , ich grafické spracovanie je mdlé a máloktorá lokácia vás niečím ohromí. Na konci hry sa vám všetkých pätnásť kapitol zleje dohromady do jedného jednotvárneho celku a ťažko si predstavíte nejaký výraznejší moment alebo lokáciu.

Pritom grafika ako taká nie je zlá (až na ľudské postavy, ktorých štylizácia je takmer odpudivá) a niektoré prírodné exteriéry sú spracované pekne detailne. Celkový dojem ale zabíja nevýrazná farebná paleta a lineárny level dizajn, ktorý ťažko niečím prekvapí. Knack 2 vás tak nedokáže poriadne vtiahnuť a hranie budete dávkovať skôr do kratších úsekov.

Knack 2; Gameplay: pustna lokacia, hrdina Knack 2; Gameplay: hrdina, skakacka

Knack 2 – vo dvoch sa to ťahá lepšie

Knack 2 ale obsahuje jednu funkciu, ktorá v poslednej dobe býva v konzolových hrách zanedbávaná, a tou je lokálny, alebo to nazvem gaučový, co-op mód. Pokiaľ máte druhý ovládač, neváhajte zapojiť do hry aj svojich blízkych, najlepšie deti. Nebudete ľutovať, pretože v tejto oblasti Knack 2 vyniká a v režime dvoch hráčov je tiež výrazne zábavnejší.

Pripojenie a odpojenie druhého hráča je krásne jednoduché a bezproblémové. Dobrá správa je, že odomknuté skilly prvého hráča platia aj pre hráča číslo dva. Nehrozia teda hádky o to, kto bude hrať za toho „silnejšieho“. Obaja obri potom môžu kombinovať svoje útoky, keď napríklad svojho spoločníka udriete sériou rýchlych úderov za sebou, vyletí z neho sprcha kamenných úlomkov v štýle guľometu a zasype vašich nepriateľov. Podobných útokov a kombinácií je viac, dôležité ale je, že ich použitie je jednoduché, zábavné a funkčné.

Knack 2; Wallpaper: hrdinovia, nepriatel, goblin, suboj, utok, multiplayer

Lokálny co-op je jednou z najväčších predností Knack 2. V dvojici si potýčky s goblinmi užijete na maximum.

Knack 2 Posledné slovo

A ako vlastne Knack 2 dopadol celkovo? Nie je to zlá hra, ale rovnako ako jej hlavnému hrdinovi, jej chýba charizma. Svojho predchodcu síce celkom určite prekonáva, ale svoj potenciál opäť nevyužila naplno. Prepracovaný bojový systém a lokálny co-op sú jednoznačnými plusmi tohto titulu. Na zem ho ale zráža nezaujímavý príbeh, postavy a nevýrazné vizuálne spracovanie. Ako oddychová hra na spoločné popoludnie s rodinou je ale Knack 2 ideálny. Uvidíme, či sa niekedy dočkáme tretieho dielu, vzhľadom na stúpajúcu tendenciu kvality tejto série by som si to snáď aj prial. Možno sa Knack nabudúce už konečne podarí vystúpiť z vôd ľahkého nadpriemeru. Zachrániť svet v koži kamenného obra môžete už od 5. septembra 2017, táto recenzia bola napísaná pre PS4.

Knack 2; Gameplay: multiplayer, hrdinovia Knack 2; Gameplay: hrdinovia, multiplayer, plosinovka

Recenzia Knack 2: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 70 % Alza.sk
70 %
65 %
65 %
Knack 2; recenzia

• Prepracovaný bojový systém
  • Lokálny co-op

• Priemerný príbeh
  • Nezaujímavé charaktery
  • Nevýrazná grafika a level dizajn
Volám sa Štěpán Lenk a videohry sú súčasťou môjho života takmer od nepamäti. Myslel som, že časom z toho vyrastiem a túto zábavu nahradia iné, dospelejšie aktivity, ale zatiaľ sa tak našťastie nestalo. Mojím milovaným žánrom sú RPG a uprednostňujem hrateľnosť pred grafickým spracovaním.

Čo sme o Knack 2 napísali skôr?

Knack 2 – vo všetkých ohľadoch lepší pokračovanie

Knack 2 je nadchádzajúcou akčnou skákačkou/mlátičkou, na ktorej momentálne usilovne pracuje SIE Japan Studio. Tvorcovia sľubujú krajšie a variabilnejšie prostredie, prepracovanejší bojový systém a co-op až pre dvoch hráčov. Dátum vydania pre túto PS4 exkluzivitu je stanovený na 5. septembra 2017, poďme sa teda pozrieť, na čo sa za pár týždňov môžeme tešiť.

Keď sa v roku 2013 začala predávať nová generácia hernej platformy PlayStation s číslovkou 4, Knack bol jedným z prvých titulov, ktoré jej uvedenie na trh sprevádzali. Hra v jadre nebola zlá, ale v zásade išlo len o mierne nadpriemernú skákačku, ktorá ani v najmenšom neukázala (a tiež nevyužila) potenciál vtedy úplne novej konzoly. Tvorcovia sú však zjavne presvedčení, že si ich hra zaslúži pokračovanie a, samozrejme, sľubujú, že Knack 2 bude lepší, krajší a zábavnejší ako jeho predchodca. To o sebe však tvrdí väčšina pokračovaní, bude Knack 2 tou svetlou výnimkou, keď nasledovník zatieni svojho predchodcu?

Kto je vlastne Knack?

Hlavný hrdina Knack je bytosť zložená z úlomkov prastarých artefaktov, ktorú istý Dr. Vargas umelo prebudil k životu na účely obrany sveta proti povstaniu Goblinov. Príbeh prvého dielu nebol nijako zložitý, na spísanie scenára pre Knack 2 však páni zo Sony vytiahli ťažký kaliber – Marianne Krawczyk.

Jej meno vám možno nič nehovorí, ale táto krehká dáma je držiteľkou ceny BAFTA za najlepší videoherný scenár, konkrétne za God of War II. Po príbehovej stránke je teda Knack 2 v dobrých rukách. Marianne sa však bude musieť trochu mierniť, aby Knack netrhal nepriateľom hlavy ako Kratos v God of War.

Knack 2; Knacks watchs each other backs

Knack 2, alebo skákanie na 100 spôsobov

Pôvodný Knack síce bol označovaný ako skákačka, samotného skákania však nakoniec v hre toľko nebolo. Skôr išlo priamočiaru mlátičku okorenenú občasným povyskočením a jednoduchšími hádankami. Knack 2 už by však mala byť skákačka každým kúskom.

Herné ukážky totiž potvrdzujú rozsiahle úrovne doslova nabité rôznymi mostíkmi, rebríkmi a jazdiacimi platformami, ktoré vaše skákavé schopnosti preveria na maximum. Okrem toho občas narazíte aj na križovatku, kde si budete môcť vybrať medzi jednoduchšou a zložitejšou cestou. Tento prvok pridáva levelom dostatok členitosti a prehlbuje v hráčovi dojem slobodnejšieho pohybu úrovní, čo je skvelé. Samotná hra týmto taktiež získava slušnú porciu znovu hrateľnosti.

Knack je navyše schopný aj ľubovoľne meniť svoju veľkosť, aby sa mohol pohodlne pretiahnuť stiesnenými priestormi, kam by sa inak vo svojich štandardných rozmeroch nikdy nemohol vojsť. Ako teda sami vidíte, hrateľnosť vyzerá veľmi rôznorodo a to sme ešte ani nespomenuli 4 voliteľné náročnosti. Nuda by teda v hre Knack 2 hroziť nemala.

Knack 2 to poriadne roztočí!

Ďalším vylepšením je rozšírený a čiastočne prepracovaný bojový systém. Okrem bežných útokov si užijete širšiu paletu smrtiacich pohybov, počnúc pritiahnutím nepriateľov pomocou vašich predlžovacích paží a končiac odrážaním vystrelených projektilov štítom zloženým z úlomkov artefaktov.

Knack 2: World; Knack can have big sword Knack 2: Knack as octopus

Súbojový systém by teda v Knack 2 mal byť oveľa komplexnejší. Tomu napomáha aj fakt, že s postupom času si budete môcť odomykať ďalšie a ďalšie schopnosti a existujúce, naopak, upgradovať. Naozajstné grády však strety s goblinmi dostanú až s príchodom druhého hráč.

Knack 2 totiž plne podporuje „gaučový“, (lokálny, ak chcete) co-op až pre 2 ľudí naraz. SIE Japan Studio chce tento systém urobiť čo možno najjednoduchší, pripojiť sa alebo odpojiť z už začatej hry vraj bude pre ďalšieho hráča priamo triviálnou záležitosťou. A aké výhody vlastne plynú z takej malej párty pre dvoch hráčov?

Knack 2: Co-op fight

Vzájomná výpomoc ponúka, okrem obligátnej psychickej podpory a konzultácií v prípade náročnejšej hádanky, predovšetkým možnosť spoločne kombinovať svoje útoky. Pokiaľ do svojho spoločníka napríklad udriete, z jeho tela vystrelí prúd už spomínaných fragmentov. Vlastne tak jednoducho vytvoríte malý prenosný guľomet, ktorý budete mať neustále k dispozícii. Teda ak sa váš kolega nechá neustále mlátiť. A ak nie, skrátka ho vezmite (či už s povolením alebo bez) a ako diaľkovo ovládanú päsť s ním hoďte cez celú obrazovku do hlúčika nepriateľov, kde narobí pekný neporiadok.

Súboje teda v Knack 2 vyzerajú náramne. Sú zábavné, všetky mechanizmy si osvojíte veľmi rýchlo a oproti prvému dielu sa zdajú byť výrazne prepracovanejšie. Už sa nemôžeme dočkať, keď sa s Goblinmi pustíme do pästného súboja v plnej hre. Hádam ten dobrý dojem nepokazí napríklad nepodarené ovládanie.

Knack 2: Co-op run

Knack 2 sa javí po všetkých stranách ako prepracovanejsie pokračovanie akčnej skákačky z roku 2013. Vývojári zo SIE Japan Studio sa usilovne snažia napraviť nedostatky pôvodnej hry a podľa uvoľnených ukážok sa im to darí. Pripravili si pre nás prepracovanejšie a menej lineárne úrovne, rozšírený súbojový systém a lokálny co-op pre dvoch hráčov. O kvalitách tejto hry sa budete môcť presvedčiť už 5. septembra na platforme PS4.

P-DC1-WEB09
+421 2 5710 1800